kapubanner for mobile
Megjelent: 5 éve

Álomfizetés, biztos állás - ezért tanul külföldön a magyar diák

9-10 ezerre tehető azon magyar diákok száma, akik az érettségi után a nyugati felsőoktatásban folytatják tanulmányaikat – derül ki a külföldi egyetemekre felkészítő Engame Akadémia gyűjtéséből. Az oktató cég egyben kutatást is készített arról, mit gondolnak diákok, tanárok és szülők a hazai közoktatásról. Íme az eredmények.

9-10 ezerre tehető azon magyar diákok száma, akik az érettségi után a nyugati felsőoktatásban folytatják tanulmányaikat – derül ki a külföldi egyetemekre felkészítő Engame Akadémia gyűjtéséből. Az oktató cég egyben kutatást is készített arról, mit gondolnak diákok, tanárok és szülők a hazai közoktatásról. Íme az eredmények.

„A külföldön tanuló magyarok közül a,legtöbben az osztrák felsőoktatás hallgatói, összesen 1700-an vannak. A lista második helyén Németország és az Egyesült Királyság 1600-1600 magyar diákkal. Az USA egyetemeit 720 magyar látogatja, népszerű célországnak számít továbbá Franciaország, Hollandia, Olaszország és Svájc is” – összegzi az adatokat Könczey Kinga, az Engame Akadémia tanulmányi vezetője. Hozzáteszi: a trend egyértelműen emelkedő: 2010 óta megduplázódott a brit felsőoktatásba bejutott magyarok száma.

A szigetország kedveltségét a cég online felmérése is alátámasztja, amelyben 500 diákot, 500 szülőt és 100 tanárt kérdeztek. Minden negyedik válaszadó (illetve szülő esetén gyermeke) nyugati egyetemre, főiskolára készül az érettségi után. A diákok között az Egyesült Királyság a legnépszerűbb, majd az Egyesült Államok, Németország és Ausztria következik. A szülők is  hasonlóan értékelik a lehetőségeket, annyi eltéréssel, hogy az Egyesült Királyság után Ausztriát preferálják második helyen, az Egyesült Államokat (vélhetően a távolság és a drágább diplomaszerzés miatt) a harmadikon.

Mi viszi külföldre a magyar fiatalt?

Mindhárom csoport az elérhető fizetést tartotta elsődleges motivációs tényezőnek. Majd a diplomzás utáni könnyebb elhelyezkedés, míg harmadik helyen (szülőknél a másodikon) az oktatás magasabb színvonala jön
Érdemes megjegyezni, hogy a brit felsőoktatás az egyik legdrágább Európában, ám anyagi okokból senki sincs kizárva belőle. Ugyan az éves tandíj EU-polgárként 9 ezer font (3,6 millió forint), tehát egy 3 éves bachelor diploma képzési díja közel 11 millió forint, a teljes összeg megkapható diákhitelként. Ezt pedig a munkába állás után kedvező konstrukcióban (csak bizonyos kereseti szint felett kell fizetni) vonják le a fizetésből.

Elhangzott a beszélgetésen: Szülők és diákok világszerte a felsőfokú tanulmányokra nemzetközi viszonylatban egyre inkább befektetésként tekintenek: nő a tandíjas képzést választók aránya az ingyenes állami felsőoktatással szemben. Világszinten minden harmadik diák privát (fizetős) felsőoktatásban vesz részt, Nyugat Európában ez az arány egy a héthez, de határozottan nő.

A magyar közoktatás hiányosságai

Az online felmérés készítői arra is kíváncsiak voltak, mit tartanak a magyar a hazai rendszer problémás pontjainak. Mind a tanárok, mind a diákok, mind a szülők szerint túlságosan tényanyag-központú a magyar oktatás. Átlagban 70-30 arányban érzik a lexikális tudás túlsúlyát a készségfejlesztéssel szemben. Szerintük az ideális mix 45 (tényanyag) versus 55 százalék (képességfejlesztés) lenne.

A több mint ezer megkérdezett egy szabad szöveges részben arról is nyilatkozott, szerintük mi hiányzik a magyar középfokú oktatásból. Közös elem: a pénzügyi ismeretek (adózási, befektetési, számlavezetési információk) tanításának hiánya a tantervből. Emellett mindhárom csoport szeretné, ha az iskola a valódi életben jelentkező problémákra is felkészene, illetve nincs elég idő a logikai, kritikus gondolkodás és a problémamegoldó készség javítására. A szülők hiányolják még a vállalkozói életre való felkészítést. Amikor megadott listából kellett kiválasztani a legsúlyosabbnak tartott hiányosságot, akkor a vitakészség és a szociális érzékenység került az első helyekre.

Nincs segítség a pályaválasztáshoz

Lévai Balázs, az Engame Akadémia ügyvezetője kiemeli, a diákok fele azt válaszolta, hogy semmilyen orientációs segítséget nem kapott a magyar közoktatásból a pályaorientációhoz. Pedig a szakértői tanácsok elkelnek: sokan még mindig kedvenc tantárgyak alapján teszik le voksukat egy-egy szak mellett. „Szerintünk azonban nem biztos, hogy egy jó matekosból jó közgazdász lesz, vagy egy irodalmat kedvelő diákból elhivatott magyar tanár válik” – mondja Lévai Balázs. Nehezíti a fiatalok dolgát, hogy a technológiai fejlődéssel rendkívül gyorsan változnak a keresett szakmák. Néhány évvel ezelőtt még olyan most menő foglalkozások nem  léteztek, mint a data scientist, a social media manager, a zumba instructor, az IOS developer vagy a big data architect.

Rugalmasabb a nyugati szakkínálat

Könczey Kinga megjegyzi, a nyugat-európai és amerikai iskolák sokkal inkább lépést tartanak ezzel a fejlődéssel. Az ottani kínálatban olyan területeket is lehet könnyen találni, mint például a Kreatív digitális technológia, a Business pszichológia, a Divatmenedzsment és marketing, az App-fejlesztés és digitális business, a Környezeti veszélyek és katasztrófa menedzsment, vagy a Kiberbiztonság és törvényszéki computer tudományok.

Öt érv a külföldi diplomaszerzés mellett:

Nyelvtanulás. A magas szintű nyelvtudás rengeteg kaput megnyithat többet között a munkaerőpiacon. Magas szinten a helyi közösségben tanulható meg egy idegen nyelv.

Jobb tanulási feltételek, hallgatóbarát szemlélet. A nyugat-európai egyetemek infrastruktúrája (informatikai háttér, tantermek felszereltsége, lakhatási körülmények) jobb a magyarénál.

Nyugati egzisztenciateremtés lehetősége. Aki külföldön képzeli el hosszú távon a jövőjét, előnnyel indul neki az álláskeresésnek, ha helyben szerzett diplomája van, ismeri az ottani munkaerőpiaci viszonyokat és kiépíti a tanulmányok alatt kapcsolatrendszerét.

A munkában fontos készségek fejlesztése. A projektszemlélet, a gyakorlatiasság, a csapatmunkára épülő tanulás sajnos nem tart ott Magyarországon, mint az angolszász vagy skandináv felsőoktatásban.

Az önálló élet megteremtése. Mivel a legtöbb magyar fiatal nincs sok pénzzel eleresztve, illetve a nyugati metropoliszok árszintje és a pénztárca a hazainál szerényebb életet tesz lehetővé, sokan kénytelenek dolgozni az iskola mellett. Ezzel a fiatalok megbecsülik a pénzt, odafigyelnek költéseikre, megtanulnak saját költségvetést vezetni.

  • 2024.04.30NewLeadership – Vezetői eszköztár bővítése Önmaguk fejlesztését is fontosnak tartó középvezetőknek, frissen kinevezett döntéshozóknak szóló komplex és intenzív vezetőfejlesztő program sok gyakorlattal. Különlegessége, hogy a résztvevők átgondolhatják és megoszthatják egymással aktuális kihívásaikat és még a kritikus vezetői helyzetek megoldásáról is tanulhatnak egymás jó gyakorlatából is!info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.05.02Munkaviszony létesítése és megszűntetése – Dr. Berke Gyula Pannon Munkajogi Akadémia - Pannon Munkajogi Akadémia előadás-sorozatunkat, melyben kiváló és elismert szakmai előadók támogatásával ismerhetjük meg a munkajog különböző területeit, ajánljuk mindazoknak, akik szeretnék ismereteiket bővíteni, gyakorlati megközelítésben szeretnék az alkalmazott jogi hátteret megismerni.info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.05.09Egy jól működő csapat titka – Vezetői reziliencia fejlesztése A vezetői reziliencia fejlesztése képzésünk arra világít rá, hogyan lehet úgy tekinteni a tényekre, hogy relativizáljuk őket, kezelhető megvilágításba helyezzük a nehézségeket és igyekezzünk megőrizni a racionalitásunkat, hogy ebben a nehéz helyzetben is fejlődni tudjon a csapatunk. Segítve a csapattagoknak abban, hogy a problémalátásukat a megoldás keresés fókusza váltsa fel és megváltozzon az interakcióik minősége.info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.05.09Munkaidő, pihenőidő – Dr. Takács Gábor Pannon Munkajogi Akadémia - Pannon Munkajogi Akadémia előadás-sorozatunkat, melyben kiváló és elismert szakmai előadók támogatásával ismerhetjük meg a munkajog különböző területeit, ajánljuk mindazoknak, akik szeretnék ismereteiket bővíteni, gyakorlati megközelítésben szeretnék az alkalmazott jogi hátteret megismerniinfo button Részletek ticket button Jegyek
További cikkek
Diákmunka tanulás mellett Dániában

Mrsán Zoltán egy évvel ezelőtt költözött ki Dániába. Multimédia szakon tanul Kolpingban és részmunkaidőben dolgozik. Hogyan jutott ki? Mennyi... Teljes cikk

Álláslehetőségek Dániában

Dánia május elsejétől megnyitja álláspiacát a 2004-ben csatlakozott uniós tagországok - köztük Magyarország - munkavállalói előtt. Ez azt... Teljes cikk

Munkajogi kisokos (új) dolgozóknak

Pályakezdők körében nagyobb, ám még több éves munkatapasztalattal rendelkező körében is megfigyelhető bizonytalanság, mit tehet meg a főnök a... Teljes cikk