kapubanner for mobile
Megjelent: 7 éve

Vállalati arculat és márka arculat - hogyan építsük fel?

Mit értünk vállalati arculat alatt?

vállalati arculat-

A márkaimázs kifejezés arra utal, ahogyan a célközönségünk értelmezi azokat a jeleket, amelyeket a márkánk termékein, szolgáltatásain és kampányain keresztül küldünk. Ezek az asszociációk úgy működnek, hogy vagy pozitív vagy negatív kötődést alakítanak ki a márka iránt. 

Azt is mondhatnánk, hogy egy szervezet vállalati arculata az a fogalom, az a kép, amely a fogyasztók fejében a legnagyobb súllyal esik latba. Ha csak egy példát nézünk, a https://vulkanvegas.com/hu/category/slots oldal megnyitását követően egy sornyi nyerőgép marad meg a tudatunkban. Ez egy szándékos elrendezés, ami azt szolgálja, hogy ha felmerül bennünk az online nyerőgép pörgetésének igénye, feltűnhet lelki szemeink előtt az oldal. 

Ennek eredményeképpen a márkaépítés fontossága kiemelkedő minden olyan cég vagy márka vonatkozásában, amely kötődést kíván kialakítani a vásárlóival és eladni a termékeit. A márkaépítés egy olyan munkamódszer, amellyel bármilyen kontextusból bármilyen márkaépítési projektet meg lehet oldani. Ez egy univerzális, alapvető eszköz, amely értelmet ad mindannak, amit teszünk.

Miért fontos egy cégünk arculata? 

A hatékony márkaarculat elengedhetetlen ahhoz, hogy könnyebben a célközönségünk emlékezetében maradjunk, és hogy közvetítsük, növeljük és megőrizzük vállalatunk szellemiségét és presztízsét. Hogyan tehetjük ezt sikeresen? Tisztában kell lennünk azzal, hogy nem szabad spórolnunk a szükséges erőforrásokkal, hiszen a cégünk vállalati arculatába történő befektetés többszörös előnyökkel járhat, a hosszú távú megtérülés többszöröse a rászánt kiadásnak.

Megnyitja az utat a következőkhöz: 

  • Több fogyasztói vásárlás, feliratkozás, előfizetés.
  • A márkaidentitás fenntartása az egységes kommunikáció kialakításával minden érintkezési ponton, biztosítva, hogy a fogyasztók egyértelmű üzenetet kapjanak a vállalkozás fókuszáról.
  • Márkaérték megteremtése a célközönség márkaemlékezetének növelésével, miközben olyan márkaismertséget és lojalitást ápolunk, amely lehetővé teszi számunkra, hogy versenyképesebbek legyünk.

Ha úgy gondolja, hogy márkaarculata nem felel meg ezeknek a céloknak, talán itt az ideje, hogy megfontolja a márkaújítási folyamatot. Ezek a felhasználási módok alátámasztják a stratégia és a márkaarculat közötti közvetlen összefüggést.

A sikeres márkastratégia kialakításának három fázisa 

A márkastratégia vagy branding stratégia megalkotásakor a folyamatnak legalább három jól elkülöníthető fázisból kell állnia: elemzés, stratégia és aktiválás. Mindezek a szakaszok alapvető fontosságúak ahhoz, hogy vállalati arculata kitűnjön versenytársai közül. 

A márkastratégia és a márkaidentitás kialakításának három fázisa.

Elemzés: ismerje meg a területét 

Ezt az első fázist arra használjuk, hogy megvizsgáljuk a környezetünket a vállalati arculatunk kialakításához. Megpróbáljuk elmagyarázni: 

  • Piaci trendek
  • A versenytársaink által használt jelentéseket 
  • Az iparági legjobb gyakorlatok

Párhuzamos kategóriák, hogy megtaláljuk a márka területét vagy a versenytérséget, amelyet a kommunikációnkhoz használunk majd.

Mindezen információk kézzelfoghatóvá tételének legjobb módja, ha létrehozunk egy benchmarking dokumentumot, amely összegyűjti a márkatanulmányunk összes megállapítását. Az anyag tartalmazza mind az olyan immateriális szempontokat, mint a márka pozícionálása és értékei, mind pedig az olyan fizikai összetevőket, mint a betűtípus- és színhasználatra vonatkozó elemzésünk.

Stratégia: Adjon irányt a vállalati arculatnak 

A stratégia lesz az a cselekvési terv, amelyen a márkája számára dolgozik, és amely szerkezetet ad a márka vállalati arculatának. Ez a kommunikációs rendszer szerkezetet és iránymutatást nyújt a szervezeten belüli minden egyes érintkezési ponthoz, mind belső, mind külső szinten, miközben mindig az üzleti célok elérésére irányul.

Vállalati arculattervezés 

A hatékony márkastratégia biztosítja, hogy legyen egy központi gondolat, amely alapul szolgál a vállalat viselkedésének, tevékenységeinek és vállalati kommunikációjának meghatározásához. A márkastratégia utat ad más alapvető márkaidentitás-elemeknek is, mint például a márkapozícionálás, a márkaértékek és -jellemzők, a márkaszemélyiség vagy az értékjavaslat.

Ennek a lényegnek a világ felé történő közvetítésének módja egy kommunikációs platformon keresztül történik. Ez az időtálló dokumentum minden kommunikáció alapjául szolgál azáltal, hogy összefogja a márka DNS-ünket, és lehetővé teszi, hogy más részlegek erőforrásként támaszkodjanak rá, hogy megkülönböztessék, mely gyakorlatok vannak összhangban a stratégiánkkal, és melyek nem.

Aktiválás: Adjon szárnyakat a márka imázsának 

Ne felejtsük el, hogy minden márkaelemünket valamilyen módon megtervezzük, és ez azt jelenti, hogy a tervező a folyamat minden lépésében részt vesz. Ennek ellenére itt van a reflektorfényben: itt jön el annak az ideje, hogy megalkossuk (vagy újragondoljuk) a márkaarculatot vagy márkaidentitást, amely egy koncepcióból ered, és magában foglalja mind a verbális, mind a vizuális identitást.

A márkaidentitásunknak könnyen aktiválhatónak kell lennie bárki számára, aki használni fogja, tehát ha hálózatot építünk, az alvállalkozóknak tudnia kell, hogyan és miként alkalmazzák márkajelzéseinket és mottóinkat. Ez azt jelenti, hogy feltétlenül szükséges egy kézikönyvet készítenünk, amelyben kidolgozzuk a használatra és a megvalósításra vonatkozó alapvető irányelveket. Ideális esetben egy interaktív, digitális, dinamikus eszközre kell számítanunk, amely folyamatosan tájékoztat minket a vizuális, verbális és stratégiai rendszerünk legújabb igényeiről és alkalmazásairól.

Ebben a fázisban olyan elemeket is megvizsgálunk, mint a betűtípusok, a színhasználat, az illusztrációk, a vonalhálózat, a logók, a márkanév, a szlogen vagy a hangnem. Ezeknek mind ugyanazt az esszenciát kell sugározniuk, amit korábban a márkaplatformunkban meghatároztunk, hogy egy olyan koherens egységet alkossanak, amelyet a célközönségünk könnyen dekódolhat. 

Márkaépítés és vállalati arculat az üzleti sikerért. Ez az egész folyamat a célunk elérésében csúcsosodik ki, azaz egy olyan vállalati arculat kialakításában, amely vonzó és felidézhető a fogyasztóink fejében.

Összegzés

A vállalatok és a különböző személyek – pl. influencerek – mind arra törekednek, hogy maradandó nevet, de leginkább az emlékezetben könnyen megmaradó, és egy gondolattal (vagy csak gondolat-töredékkel) előhívható arculatot szerezzenek maguknak. Az influenszerkedők sok esetben erre nem helyeznek hangsúlyt, és a majomkodáson és ripacskodáson kívül mást nem tesznek. Kisebb cégek esetében az emberi és anyagi erőforrások hiányoznak, pedig nekik lenne a legfontosabb betörni a piaci emlékezetbe.

  • 2025.11.25Pannon HR Konferencia Budapest A Pannon HR Konferencia Budapest 2025 a humánerőforrás-szakma egyik kiemelt találkozója, ahol elismert szakértők – Tari Annamária, Molnár Attila, Gácsi Anna, Dr. Sipka Péter és Sipka Bence – osztják meg tapasztalataikat a legaktuálisabb HR-trendekről és kihívásokról. Egy nap, amely inspirációt, tudást és értékes szakmai kapcsolatokat kínál minden HR-szakember számára.info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2025.12.03Humán controlling A képzés során megtanulhatja, miként támogathatja a controlling szemlélet a HR-stratégiát. Megmutatjuk, hogyan tervezze és kontrollálja a személyi jellegű ráfordításokat, elemezze a munkaerő költségeit és megtérülését, valamint, hogyan alkalmazza a teljesítménymenedzsment és a humán tőke elemzés legfontosabb módszereit a vállalati hatékonyság növelése érdekében. info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2026.01.29Bértranszparencia irányelv és diszkrimináció-tilalom Szakmai képzés a bértranszparenciáról és a diszkriminációról HR szakembereknek és vezetőknek. Készüljön fel munkajogászainkkal az EU új bérátláthatósági szabályaira!info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2026.01.31Vállalati szimuláció Valós piaci helyzetben egy-egy döntés meghozatalakor helyt kell állnia mind vezetői, mind kontrolleri képességeinknek. Mennyivel egyszerűbb lenne, hogyha mi is úgy gyakorolhatnánk, mint egy pilóta, aki éles felszállás előtt, a szimulátorban tanulja meg a vezetést, míg kellő rutinra tesz szert. Ez megvalósítható ma már az üzleti életben is. info button Részletek ticket button Jegyek
További cikkek
Az e-mail és az ingázás halála? - erre számít alfa generáció a munka világában

Egy új kutatás szerint az alfa generáció gyökeres változásokat vár a munka világában a szülei generációjához képest – a napi ingázás és az... Teljes cikk

Eddig lehet jelentkezni az országos szakmai versenyekre

November 27-ig jelentkezhetnek a fiatalok a 2025/2026-os tanév Szakma Kiváló Tanulója Versenyére (SZKTV) és az Országos Szakmai Tanulmányi Versenyre... Teljes cikk

Nem hívtak időben mentőt munkatársukhoz, elítélték őket

Mire a megsérült dolgozó kollégái mentőt hívtak, a férfinak leállt a légzése. Teljes cikk