A jól képzett munkavállaló még mindig válogathat
Bár a munkaerőpiaci folyamatok valamelyest változóban vannak, hiszen történnek leépítések, átszervezések, törekvéssel a nagyobb hatékonyságra, a jó munkavállaló még mindig érték, aki válogathat a lehetőségek közül a piacon, mondja Costin Tudor, a Munkahelyeink.hu alapítója. A trendeket az egész régióban hasonlónak látja. A fizetés még mindig az első rendű motiváció, viszont a vállalatok látókörébe egyre inkább bekerül a tanulás, a fejlesztés is. Ezekről a tendenciákról beszélgettünk.

Hogy látja a munkaerőpiac helyzetét a régióban? Mely területeken áll fenn továbbra is munkaerőhiány?
Az elbocsátások, amelyek az Egyesült Államokban és Nyugat-Európában már megtörténtek, az egész régióra hatással vannak, így Magyarországra is, ugyanakkor pár hónapos eltolódást, csúszást mutatnak. Ez leginkább az IT szektorban követhető nyomon. Ezen az iparágon keresztül láthatunk a jövőbe bizonyos értelemben, ami ott zajlik, az előbb-utóbb más szektorokban is megtörténik. Megfigyelhető, hogy a vállalatok nagyobb hatékonyságra törekszenek: alacsonyabb költségekkel, nagyobb termelékenységgel a munkavállalók részéről.
Ha általánosítanom kellene, azt mondanám, hogy még mindig a munkavállalók által vezérelt piacról beszélhetünk, de már inkább a jól képzett, tapasztalt munkavállalók által, akik rövidebb idő alatt tudnak hatékonyabbak, termelékenyebbek lenni.
Milyen különbségeket lát a régióban?
A trendek azonosak, leginkább az események, történések sebességében és az egyes iparágak tekintetében látok különbségeket. Magyarországon például a gyártás, a kereskedelem és az informatika a vezető terültek. Míg másutt, ahol jelen vagyunk, például Görögországban a turizmus, vendéglátás.
Hogyan változnak a preferenciák ezen folyamatok tükrében akár a munkáltatók, akár a munkavállalók részéről?
A cégek, ahogy említettem a hatékonyságot keresik. Egy új irány, ami látható a fejlődés, tanulás lehetőségének biztosítása juttatásként. Ugyanis a nagyobb hatékonysághoz tudásra is szükség van, amit egy vállalat vagy megvesz (egy már „kész” munkavállaló képében), vagy befektet a már meglévő munkaerejébe. Ez nem országspecifikus, hanem általánosan megfigyelhető tendencia. A fejlődési lehetőség biztosításával adott esetben további fizetésemelést, egyéb motivációs tényezőket is kompenzálhatnak a vállalatok.
A munkavállalók szempontjai között továbbra is a fizetés az egyértelmű zászlóvivő, valóban szerepet játszanak a jól-lét és a juttatások is, de az első a bér, ezt az adataink is bizonyítják. Az emberek elsősorban ezért váltanak munkahelyet is a régióban. Persze a preferenciák függenek az iparágtól, a munkavállaló tapasztalatától, és attól, hogy szakmai karrierútjuknak melyik szakaszában vannak.
Gondolja, hogy ez az új fókusz hatással lehet arra is, hogy míg korábban egy gazdasági lassulás esetén rögtön a képzés-fejlesztési költségeket vágták meg a cégek, most a technológiai fejlődés, a változás sebessége ezt nem teszi lehetővé?
Igen és nem a válasz egyszerre. A cégek egyre inkább azonnali eredményekre vágynak, a befektetések minél gyorsabb megtérülésére, miközben a fejlesztés és az AI implementáció is inkább közép- illetve hosszútávú befektetés. Az érett vállalatok tudnak ebbe igazából befektetni hosszú távon, ezek általában a multinacionális nagyvállalatok. Míg a kisebb, helyi cégekre ez kevésbé jellemző, ők inkább a klasszikus toborzási és motivációs eszközöket használják továbbra is, ott a mindset még mindig inkább a gyors megtérülésre fókuszál.
Mi látszik az adataikból, inkább ragaszkodnak a munkavállalók az állásaikhoz? Milyen a váltási hajlandóság?
A jó munkavállalók továbbra is könnyen tudnak állást vagy munkakört váltani, mert versenyelőnyük, hogy rendelkeznek a megfelelő tudással. Ebből a szempontból a piac még mindig dinamikusan működik, ezt az adataink is alátámasztják. Az emberek keresik a lehetőségeket. Ugyanakkor, ha egy kevésbé képzett vagy éppen pályakezdő munkaerőről van szó, ők inkább a stabil munkakörnyezetet keresik, ez például a kereskedelemben is jellemző.
Hogy látja a kontrasztot az employer branding üzenetek és a valóság között? Lehet, hogy egyes üzenetek egy ilyen piaci helyzetben kevésbé lényegesek valójában?
A munkavállalók szükségletei különbözőek, így más és más téma fontos számukra. Egy kezdőnek az a fontos, hogy legyen egyáltalán állása, ha jó a menedzsment, az egy plusz. A következő lépcsőfokon már fontosabbak a karrierkilátások, a bér, a munka-magánélet egyensúlya, ha már van család. Vagyis szenioritástól függően a preferenciák is különböznek. A felületeinken azt tapasztaljuk, hogy aki keres, az utánanéz a munkáltatónak. Tájékozódik a már ott megfordult munkavállalók véleményéről, hogy futnak-e olyan projektek, amikben van potenciál, van-e fair fizetés stb.
A munkáltatók irányából az érettség és a tudás dönti el az irányokat. Az érett cégek a költségcsökkentések, befagyasztások ellenére invesztálnak a munkáltatói márkába, abba, hogy vonzók legyenek a potenciális munkavállalók számára, akkor is, ha éppen nincs nyitott pozíciójuk.
• Az álláskeresők 88%-a figyelembe veszi a vállalat munkáltatói márkáját, amikor állásra jelentkezik.
• A jelöltek 76%-a a csapat kultúráját és értékeit szeretné megismerni, mielőtt elfogadja az állásajánlatot.
• 50%-kal növeli az interjúkon való részvételt
• 20%-kal csökken a munkaerő-felvételi idő
Hogyan alakul a transzparencia a fizetések kapcsán?
Nem olyan ütemben történik a változás ezen a téren, ahogy reméltük, annak ellenére, hogy létezik az EU-s ajánlás a transzparenciára vonatkozóan. Persze öt évvel ezelőtthöz képest történt előrelépés, de az átláthatóság nem csak az álláshirdetésben megjelenő bért kellene, hogy jelentse, hanem arra is vonatkozik, hogy mik a szerződtetett alkalmazott kilátásai a felvételt követően: 6 hónap múlva, egy-két év múlva. Rengeteg potenciál és feladat van még az átláthatóság témakörében, ami pedig fontos kulcsa lehet a munkatársak megtartásának.
A transzparens vállalti kultúra kialakításában fontos szerepe van a vezetőnek és a HR-nek egyaránt.
- 2025.09.25recruiTECH BLUE konferencia A BLUE konferencia azoknak a kékgalléros toborzásban és foglalkoztatásban érintett HR vezetőknek, toborzási szakembereknek szól, akik napi szinten küzdenek a céljaikért a munkaerőpiacon. Gyere el és tanuljuk, fejlődjünk közösen!
Részletek
Jegyek
- 2025.10.01HVG Állásbörze 2025 Toborozz országosan 3 nap alatt - online, foglalj virtuális standot!
Részletek
Jegyek
- 2025.10.14Műegyetemi Állásbörze A Műegyetemi Állásbörze Budapest legnagyobb és legrangosabb álláskereső rendezvénye. 1995 óta képez hidat a munkaadók és potenciális munkavállalóik között. Rendezvényről rendezvényre több újítással, színesebb programokkal, felméréssel és számos csatornával is találkozhatnak az érdeklődők.
Részletek
Jegyek
- 2025.10.21Pannon Állásbörze 2025. A Pannon Állásbörze – ahol a jövő szakemberei és a legjobb munkaadók találkoznak
Részletek
Jegyek
Magyarország könnyen a közepesen fejlett országok csapdájába reked, ha a nálunk megtermelt GDP továbbra sem teszi lehetővé azokat a fejlesztéseket,... Teljes cikk
A munkaerőpiacon váltani sokféleképpen lehet: munkahelyet, szakmát, iparágat, sőt még alkalmazottból vállalkozóvá is válhatunk. Milyen dilemmák... Teljes cikk
Kikre és milyen készségekre lesz leginkább és legkevésbé szükség a következő öt évben? Mely munkakörök növekednek a leggyorsabban? A... Teljes cikk
- A bruttó átlag- és mediánkereset alakulása 7 napja
- Még nem pályázott az "Év Felelős Foglalkoztatója 2025" címre? Nincs elkésve! 1 hete
- A teljes, a rendszeres és a nem rendszeres bruttó átlagkereset a különböző csoportokban - grafikon 1 hete
- Mennyit keresnek az értékesítők? 2 hete
- Dupla béremelés jön – tízezreknek nő a fizetése a közigazgatásban 2 hete
- Kutatói fizetésemelés jön – elhúzódó per és ingatlanvita után 2 hete
- Ennyi pénz kellene a nyugodt élethez Magyarországon 2 hete
- A potenciális munkaerő-tartalék negyedévenkénti alakulása - grafikon 2 hete
- 600 ezer forintos ösztöndíjjal jön az új doktori elitképzés 3 hete
- Egymilliós fizetések a magyar munkaerőpiacon: mutatjuk, hol éri meg dolgozni 3 hete
- A 15–74 évesek munkanélküliségi rátájának alakulása az EU tagországaiban - grafikon 3 hete