Szerző: Barna Eszter Megjelent: 1 éve

10 dolog, ha elkötelezett dolgozót szeretne

Kulcskérdéssé vált az elkötelezett munkavállaló. Legalábbis szóban már mindenképpen erre gyúrnak a cégek, és a HR tematikában egymást érik az elkötelezettség javítását, növelését célzó eszközök. Az válik elkötelezetté, aki azonosulni tud a vállalata célkitűzéseivel, jó közösségben és vezetővel dolgozhat, jól megfizetik, és még személyes fejlődése is biztosítva van. Egy szó, mint száz az elkötelezett munkavállaló jól kell, hogy érezze magát a munkahelyén. A munkaerőhiány, az elvándorlás, a könnyebb munkahelyváltás mind abba az irányba tolja a folyamatokat, hogy az elkötelezettség növelése a cégek érdeke is lett. De hogy állunk az számokkal világszerte? Hogy érzik magukat a munkavállalók?

Kicsit bővebben kibontva a bevezetőben megjelölt kritériumokat, amelyek az elkötelezetté válás összetevői: kell hozzá elismerés, visszajelzés, boldogság, személyes fejlődés, elégedettség, jóllét, küldetés, jó viszony a menedzserekkel, jó viszony a kollégákkal, vállalati célkitűzés. Az Officevibe egy olyan kutatás adatait közölte, amelyeket 157 országban, több mint 1000 szervezet dolgozóitól, körülbelül 50 ezer felhasználótól gyűjtöttek be 2013 és 2016 között.

1. Elismerés

A dolgozók 65%-a úgy érzi nem kap elég dicséretet. Az egyik legelső indokok között szerepel, amikor valaki elhagyja a munkahelyét, hogy nem kapott kellő elismerést. Ha valaki jó munkát végez, ezt mégsem értékelik kellőképpen a munkahelyén, az az egyik legfrusztrálóbb dolog lehet a munkavállaló számára. Azoknál a cégeknél, ahol tudatosan figyelnek az elismerésre, ennek kifejezésére a szervezetekben kidolgozott programok állnak rendelkezésre, ott 31%-al kisebb a fluktuáció, egy Deloitte kutatás szerint, mint azoknál, ahol nincsen ehhez hasonló program. Az Officevibe-nak válaszoló dolgozók 72%-a még heti szinten sem kap dicséretet. (9% soha nem kap dicséretet, 25% negyedévente, 38% havonta, 28% pedig hetente kap elismerést.) Az elismerés nem kerül pénzbe, nem jár anyagi vagy tárgyi jutalommal feltétlenül, néhány jó szó nagyon sokat tud lendíteni a motiváción. A dolgozók 82%-a jobban is örül a dicséretnek, mint az ajándéknak.

2. Visszajelzés

Az alkalmazottak 35%-ának több mint három hónapot kell várnia, hogy visszajelzést kapjon a menedzserétől. A dolgozók számára az egyik legfontosabb fejlődési lehetőséget adja meg a visszajelzés, így a menedzsment ezt a lehetőséget, mint HR eszközt, érdemben kihasználhatná. A munkavállalók 96%-a szerint jó dolog a rendszeres visszajelzés. 82% számára ez akkor is igaz, ha nem pozitív visszajelzést kapnak, hiszen a hibákból is lehet tanulni. Ráadásul nem csak menedzsertől, hanem kollégától is jöhet a visszajelzés, a válaszadók közel kétharmada igényelné ezt. Szintén közel kétharmad mondja azt, hogy a visszajelzés minőségén lenne mit változtatni. Ugyanis akkor a leghatékonyabb, ha konkrét, időben jön, és cselekedni lehet az észrevételek nyomán. Persze a közvetlen vezető felé az is motiváló lehet, ha már ekkora igény van a visszajelzésre, ha utána valóban történik is változás.

3. Boldogság

A dolgozók harmada nem boldog a munkahelyén, 25%-uk pedig azért hagyja ott a munkahelyét, mert úgy érzi, nap mint nap kiszipolyozzák. A közvetlen vezetők természetesen itt is komoly lépéseket tehetnek a munkavállalói boldogság érdekében.

4. Személyes fejlődés

A dolgozók több mint fele úgy érzi, nincs lehetősége a karrierében előrébb lépni, fejlődni. Sokan még mindig úgy érzik, hogy nem kapnak elég autonómiát a munkájuk során, így nem tudják kiteljesíteni a bennük lévő potenciált. A 2016 novemberében végzett kutatásban a munkavállalókat megkérdezték, hogy egy 1-10-ig tartó skálán értékeljék, hogy mennyire érzik úgy, hogy szabad kezet kapnak a munkájukban. A válaszokból az derült ki, hogy 42% úgy érzi nem kap elég autonómiát. A probléma általában a kézivezérlésben, a bizalom hiányában van. Ezek a dolgok egymás közvetlen következményei. Ha nincs bizalom, ott kézivezérlés van, nincs autonómia.

Mi például megkérdeztük olvasóinkat, hogy mennyire jellemző, hogy a munkáltatók nyitottak az ötleteikre.

A szavazás eddigi állásából sajnos úgy tűnik, hogy bár ez lenne az ideális, de a válaszadók nagyjából fele esetében a cég vezetősége egyáltalán nem nyitott a munkavállalói ötletekre, kezdeményezésekre. Míg további néhány helyen pedig esetlegesen működik. Csak a válaszadók kisebbsége esetében motiválják kifejezetten az ötleteket vagy van kidolgozott rendszer ezek fogadására.

Ezekben a helyzetekben általában a fejlődés elősegítésére is hiányzik a motiváció. A dolgozók 53% érzi úgy készségei egy év alatt nem fejlődtek. Ugyanígy fontos lenne, hogy az alkalmazottak tisztában legyenek a cég célkitűzéseivel rövidebb és hosszabb távon, hogy átlássák a nagyobb összefüggéseket, amelynek a részei, mert így saját munkájukat is értelmesebbnek érzik. Márpedig a felmérésben résztvevők negyedét nem érdekelte, vagy nem igazán tudta, hogy vállalatának mi a küldetése.

5. Elégedettség

A válaszadók 15%-a úgy gondolja, hogy a következő évben már máshol fog dolgozni, vagyis munkahelyváltáson gondolkodik, márpedig aki ezt ki is mondja, az a legritkább esetben elégedett, elkötelezett munkavállaló. Ennek megfelelően pedig alighanem teljesítménye sem olyan már, mint korábban.

A munkavállaló elégedettségét a fizetése és egyéb juttatásokon kívül jelentősen befolyásolja a munkahelyi környezet is.

A világszerte megkérdezett munkavállalók harmada érzi úgy, hogy nincs rendesen megfizetve azért a munkáért, amit végez, és nagyjából fele elégedett a juttatási csomaggal, amit kap.

Az elégedettség és az elköteleződés szempontjából nagyon fontos szerepe van az „első találkozásnak” a munkahellyel, vagyis az onboardingnak, amely a legtöbb cégnél mindössze néhány napot jelent, miközben az igazi beillesztés pár hónapig is el kellene, hogy tartson. Kutatási adatok szerint egy új dolgozó igazából a harmadik hónap után kezd hozzáadott értéket termelni a cégnek. Már az elején - és aztán folyamatosan - fontos, hogy a munkavállaló tisztában legyen a feladatával, az elvárásokkal, ha ez nem így működik az frusztrációhoz, stresszhez, majd elégedetlenséghez vezet. A dolgozók 74%-a úgy véli, a vezetője tisztább célokat tűzhetne ki elé. A dolgozók legjobban kollégáikat, majd a tanulási lehetőséget kedvelik leginkább a munkájukban, ez után jönnek a juttatások és a fizetés.


Cikkünk több oldalas! Lapozzon!
1. oldal - 10 dolog, ha elkötelezett dolgozót szeretne
2. oldal - 6. Jóllét
Follow hrportal_hu on Twitter

A HR-esek szeretik az önkéntes oktatói munkát

Tanárképzésbe kezdett idén tavasszal a Budapest School, mert egyrészt a megfelelő munkaerő hiányával küzdenek, és inkább megpróbálják szakmai szemléletformálással „kinevelni” az utánpótlást. Másrészt ez lehet a legjobb módszer arra, hogy össz-társadalmi szinten is terjesszék a missziót, miszerint a céljuk az, hogy boldog gyerekeket szeretnének nevelni. Az épülő közösségükhöz nemcsak a diákokat, hanem azokat a felnőtteket is várják, akik - akár önkéntesként is - szívesen részt vesznek az oktatásban. Ez a nagyon befogadó, megtartó szellemiségű iskola nemcsak tudást ad át, hanem azokat a készségeket is fejleszti amelyekkel a jövő munkaerőpiacán - nagy valószínűséggel - el tud boldogulni a mostani kisgyerek.tovább..

További cikkek
Komoly bírság jöhet adatszolgáltatás elmulasztásáért

A következő hetekben egyre több, belső képzést is folytató cég kap a hatóságtól olyan tartalmú határozatot, amelyben tudatják velük, hogy a... Teljes cikk

Az oktatás helyzete miatt lemond a Farkasréti Áltános Iskola igazgatója

A működésképtelenségre hivatkozva és a problémás iskolai állapotok miatt lemond a Farkasréti Általános Iskola igazgatója. Szerinte a rendszer a... Teljes cikk

Most egy IX. kerületi gimnáziumban mondott fel 15 tanár

Egy újabb botrányos igazgatóválasztás miatt áll a bál, ezúttal a IX. kerületi Weöres Sándor Általános Iskola és Gimnáziumban. Teljes cikk

A parlamentekben is éri zaklatás a nőket

A női politikusok és parlamenti dolgozók fele állítja, hogy érte már zaklatás vagy fenyegették meg nemi erőszakkal. Mindezt úgy, hogy közben a... Teljes cikk

Riválisa ügyfeleit próbálta lenyúlni az Amazon

Az Amazon emberei visszaéltek a versenytárs levelezőrendszerével, a rivális eBay eleadóival vették fel a kapcsolatot. Ezzel piaci szabályokat is sértettek. Teljes cikk

Kapcsolódó tartalmaink 1 2 3 Bezár