Megjelent: 4 éve

5 jel, hogy egy főnök képes megújulni

Visszavonhatatlanul tavasz van, a megújulás, az újjászületés ideje. Sok vezető teljesítménykényszerrel és időnyomással küzd, ebben a kevés időben és térben különösen hasznos, ha időt szánnak magukra, cselekedeteikre, visszajelzést kérnek munkatársaktól, vezetőtársaiktól. Mindezt időről időre érdemes megtenni, mégis, talán a tavaszi időszak még inkább kedvez a nyugalmas tükörbenézéshez. Ez a vezetőknek is jó alkalom, hogy gondolataik közül lomtalanítsák a felesleget, mentálisan salaktalanítsanak, végiggondolják helyes és helytelen attitűdjüket, erősítsék meg ami jó, és ha szükséges, akkor változtassanak.

Nézzünk rá, hogy mi a vezetői megújulás 5 biztos jele. A megújult vezető többek között képes növelni a szervezet energiáját, a munkatársak motivációját, ítélkezés helyett reménykedik, a munkatársakat pedig felszabadítja a negatív érzések alól, sőt, pozitívan befolyásolja őket és holisztikusan szemléli még önmagát is.

Íme, ilyen egy megújult vezető:

1. Képes növelni a szervezet energiáját és a munkatársak motivációját.

„- Hogy tudtad ezt így elcseszni? Nem hiszem el, hogy eddig szőrözöl egy feladattal!” – és megannyi negatívum, amellyel egy főnök mérgezheti a környezetét. És ha ezek valahogy így hangoznának inkább? „- Csalódott vagyok, hogy ez a munka ilyen rosszul sikerült. Legközelebb nagyobb felelősségvállalásra és sokkal precízebb munkára van szükség, hogy egy ilyen feladat sikeres legyen. Én miben tudok ehhez segítséget nyújtani?” Vagy: „A határidő vészesen közeleg. Hogyan tudunk gyorsítani a tempón, hogy időben elkészüljön a munka?” A megújult vezető ahhoz, hogy képes legyen növelni a szervezet energiáját hangsúlyt helyez a minőségi kommunikációra. Ennek 5 eleme van: (1) tényeket tár fel és nem szid: mit kell tudni az adott helyzetről (késésben vagyunk, elégedetlen a vezető, stb.) (2) Elmondja, hogy szerinte mit kell tenni ahhoz, hogy változzon a helyzet és (3) hogyan kell változni, változtatni, vagyis nem arra fókuszál, hogy mit NEM végez jól a kolléga, hanem mi az amit elvár a vezető. Azt, hogy mit kell tenni – akár többes szám első személyben is fogalmazhatjuk, éreztetve, hogy a kolléga nincs egyedül, a vezető nem hagyta magára. (4) Kiemelni, amit a kolléga már elért, amit jól csinál azt megerősíteni és (5) elmondani, hogy amit tesz, a változás, az eredmény, az hogyan támogatja a teljes szervezetet, a sikert. A megújuló vezető nem felejtheti el, hogy minden szava képes rombolni vagy energiát adni, motiválni, vagy lelkesedést letörni.
A mostani időszak jó alkalom, hogy a vezetők lomtalanítsák fejükből a felesleges gondolatokat, mentálisan salaktalanítsanak, végiggondolják helyes és helytelen attitűdjüket

2. Ítélkezés helyett kész és képes reménykedni.

Milyen sivár az a kor, melyben könnyebb egy atomot szétrombolni, mint egy előítéletet! – fogalmazott Albert Einstein. Időnként régi, rossz tapasztalatok alapján minősítünk másokat: „úgy sem fog neki sikerülni, már a múltkor is feladta”, „mindig késik, most is fog”, stb. Olyan, mintha biztosak lennénk abban, hogy az emberek úgy sem képesek változni… Ha most valaki bólogat, hogy bizony nem, akkor muszáj tovább kérdeznem: akkor felesleges minden képzési büdzsé? Kidobott pénz a tréning, workshop, coaching keret? Akkor ön sem képes változni? Az előítéletek hasznosak, mert védelmeznek, óvatossá tesznek minket, és egyben károsak is, mert skatulyáznak, dobozolnak, s nem engedik, hogy higgyünk a pozitív változásban. A megújuló vezető észreveszi, ha előítélettel van mások iránt és figyelmezteti magát: érdemes új esélyt adni. Hogyan tudja ezt könnyebben megtenni? Reménykedik a változásban, előre tekint, nem hátra felé. Ha észreveszi önmagán, hogy sorolja, miért nem fog valami sikerülni, miért nem fog valaki változni, akkor újrafogalmazza a gondolatait, hogy miért ne sikerülne. A megújuló vezetőt nem a múlt történései befolyásolják, hanem a jövő lehetőségei.

3. A munkatársakat fel tudja szabadítani.

Mi alól kell a munkatársakat felszabadítani? Hogy ne legyenek bennük destruktív érzések, például félelem, tehetetlenség, hogy kreatívak legyenek, innovatívak. Ha Abraham Maslow szükségletpiramisára gondolunk, amíg a második szinten a kollégák nem érzik jól magukat, addig nem lesznek képesek feljebb lépni. Az érzelmi biztonság és védelem megteremtéséhez egy vezető nagyon sokat tehet: biztat, mintát ad, közérthetően beszél célokról, védelmezőként működik, vagyis kiáll a csapatáért és a csapattagjaiért. Nemcsak beszél a csapatkohézióról, hanem a mindennapokban is érezteti, hogy „mindenki egyért, egy mindenkiért.” Felhatalmazást ad, hogy lehet ötletelni, kifejezi az elismerését azoknak, akik kreatívan, megoldásfókusszal állnak hozzá a kihívásokhoz. Nagyon fontos, mindezt nem ad hoc jelleggel teszi, hanem kitartóan, hosszú időn keresztül és következetesen. A „felszabadításnak” van még egy fontos eleme, s ez az érzelmi megélés. Segíteni kell, hogy a negatív és a pozitív érzelmeket egyaránt képes legyen megélni a csapat. Legyen szó dühről egy elvesztett tender miatt, vagy egy kolléga távozása miatti fájdalomról, a ventilálásnak helye van. A megújult vezető nem bagatellizál, nem nagyít fel problémákat, és nem engedi, hogy tabutémák keletkezzenek. Fájdalmat és örömöt egyaránt enged, sőt, segít megélni, és ő maga is ad érzelem-ittas reakciókat.
A holisztikus szemléletmód olyan, mintha egy tájat nagylátószöggel nézne meg a vezető: a táj nem más, mint önmaga


4. Pozitívan befolyásolni, mozgósítani is tud

Azok a vezetők képesek pozitívan befolyásolni másokat, akik maguk is optimisták, lendületesek, tele vannak energiával és ezt képesek másoknak is megmutatni, átadni. Tulajdonképp úgy is fogalmazhatnánk, hogy akik egyfajta szeretetteljes hangulatot, jó közérzetet tudnak teremteni a munkahelyen. Talán ismerős a mondás: „A szeretet ellentéte nem a gyűlölet, hanem a közöny.” Közönyt, rezignáltságot egy vezető szinte nem is mutathat. Sokkal inkább az elkötelezettségét szükséges újra és újra megújítani, képviselni és hangsúlyozni azt amiben hisz, emlékeztetnie magát és a többieket a célra és a már elért illetve elérni kívánt sikerekre. Ez természetesen nem azt jelenti, hogy hazudnia kell vagy szuperment játszani, akinek nem lehet rossz napja, vagy nem lehet másokkal ellentétes véleménye. Lehet, hogyne! Azonban nem lehet a ború, az enerváltság, a rezignáltság a főszereplő az életében. Azok a vezetők, akik az előző három pontban megújulnak, biztos, hogy képesek mások pozitív befolyásolására is.

5. Holisztikusan szemléli önmagát

A megújult vezető a feladatokat, a folyamatokat és a kapcsolatokat olyan szemmel vizsgálja, hogyan lehet ezeket egyensúlyban tartani és a lehető legjobbá tenni mindenki számára. Nem az egysíkú, hanem a gondolati, az érzelmi és a fizikai létezésben hisz, úgy is mondhatnánk, egyszerre fontos számára a szellemi, a mentális és a testi egyensúly. Mindez nem lavírozást jelent, hogy egyszer az érzelmeinek enged, jövő héten a rációnak, következő héten pedig a sportra, lazításra szán időt, hanem egyensúlyt, tiszteletet. Annak elfogadását, hogy bár nem megy minden egyszerre, mégis, a feladatokat megfelelő ütemben és sorrendiségben, egymás után, szinergiában is el tudjuk végezni. A megújult vezető, aki képes holisztikusan nézni önmagát, látja a sokszor egészségtelenné növekedő versenyszellemet, az időnként irreális célkitűzéseket, önmagában mégsem a gátnélküli növekedésre helyezi a hangsúlyt, hanem az egészséges fejlődésre. Ehhez fejleszti az önkontrollját és a nemet mondás képességét. Legtöbbször ugyanis saját magának szükséges nemet mondania. A holisztikus szemléletmód olyan, mintha egy tájat nagylátószöggel nézne meg a vezető, csak a táj saját maga élete.

Megújulni, újjászületni nem egy pillanat műve. A változás hetek, hónapok kemény munkája lesz. De a döntés, hogy „igen, változom és jobb leszek”: nos, ez egy pillanat műve. Azé a pillanaté, amikor a változás igénye erősebb lesz, mint a tőle való félelem. Hölgyeim és uraim, megújulásra fel!

Márton-Koczó Ildikó, executive coach, menedzsment szakíró

  • 2019.12.18CAFETERIA 2020. Előadók: Fata László, cafeteria szakértő, Cafeteria Trend Kopányiné Mészáros Edda, tájékoztatási kiemelt szakreferens, NAV Nádudvari Éva, senior szolgáltatás manager, NEXON Marusinecz Tamás, vezérigazgató, Allianz Foglalkoztatói Nyugdíjszolgáltató Zrt. Részletek Jegyek
  • 2020.01.18 ICF akkreditált Jungiánus coach féléves továbbképzés Magyarországon először a nemzetközileg sikeres Jungian Coaching School továbbképzése, ami ICF krediteket ad, 2020 januártól júiusig, havonta egy hétvégén. Részletek Jegyek
  • 2020.01.22Változásmenedzsment képzés Cél a szervezet változáskezelési képességének fejlesztése. A változási folyamat és a változás összetevőinek a megértése. Az egyének változáskezelési képességének fejlesztése konkrét gyakorlatokon keresztül. A változási programok kritikus sikertényezőinek megismerése. Részletek Jegyek
  • 2020.02.20Készülj fel a 2020-as Munka törvénykönyve változására! Hogyan kell előkészíteni munkajogi szempontból a felmondást? Hogyan működhet jogszerűen az elektronikus munkaidő nyilvántartás? Milyen változások várhatók a Munka törvénykönyvében, az elfogadott uniós irányelvek tükrében? Milyen tanulságok vonhatók le a legújabb munkaügyi bírói gyakorlatból? Részletek Jegyek
Follow hrportal_hu on Twitter