A coach, aki megtanította Freddie Mercurynek a magyar népdalt
Az International Coach Federation (ICF) először indította útjára világkörüli programját, abból az alkalomból, hogy 20 éves lett az amerikai bázisú, coachokat tömörítő legnagyobb nemzetközi szervezet. A rendezvénysorozat címe ICF on Tour – Határokon átívelő coaching. Ez szó szerint értendő: az EMEA régióban több mint 30 országban közel 35 esemény kerül megrendezésre, amelyek célja, hogy bemutassák azt a professzionális, minőségi és minősített coachingot, amit az ICF akkreditált coachok képviselnek a világ szinte minden országában. A program előadásokból és ingyen elérhető webináriumokból épül fel, hogy minden érdeklődő személyes tapasztalatokat szerezzen a coachingról, és annak erejéről, értékeiről. A 3 hónapos turné Spanyolországban indult még szeptemberben, és november végén, Csehországban zárul. Budapesten november 4-én tartják meg az ICF rendezvényét. Itt fog előadni Ábri Judit, executive coach is, aki pályája elején még Freddie Mercuryt is „coacholta”. Ő tanította meg neki a Tavaszi szél című magyar népdal pár sorát.

Nem mindenki nemzetközileg akkreditált coach, aki coachnak nevezi magát
Viszont az is igaz, hogy egyre többen végeznek el ilyen-olyan coachképzéseket, az idejük, az érdeklődésük – és valljuk be – a pénztárcájuk vastagsága függvényében. Ábri Judit szerint eljött az ideje, hogy minősítsék a képzéseket és a megbízók vegyék figyelembe a minősítési rendszert. Nagyon sokan kiegészítő foglalkozásként űzik a szakmát, ami teljesen elfogadható, már ha valóban nívós képzésben részesültek, és megfelelő képesítéssel rendelkeznek. „Engem különösen az érdekel, hol, és hogyan képzik tovább magukat a coachok” – mondja Ábri Judit, aki szerint tévedés azt hinni, hogy egy coachképzés – még ha a legjobb is - egész életen át ellát a legmagasabb szakmai tudással. „Nekünk, coachoknak példát kell mutatnunk ügyfeleink számára a folyamatos tanulásban (is). Ha a személyes fejlődésükben szeretnénk támogatni őket, akkor demonstrálnunk kell, hogy mi magunk is hiszünk a folyamatos tanulásban – és gyakoroljuk is magunkat benne. Jó hír, hogy sok coachot az állandó fejlődési igény a nemzetközi akkreditáció irányába visz, miáltal Magyarországon is már 100 fő körüli a nemzetközi akkreditációval bíró minősített coachok száma. Ez azt jelenti, hogy ez a gárda a külföldi, minősített kollégákhoz hasonló színvonalon coachol. Az ilyen coachoknak nincs okuk a szégyenre, kisebbrendűségi érzésre, hiszen semmivel sem rosszabbak, mint nyugati társaik. Kívánom, hogy kapják meg az esélyt a bizonyításra minél többen.”

Más jellegű kihívásokat okoz, hogy sokszor még a megrendelők sincsenek tisztában a coaching és a mentorálás közötti különbségekkel. Judit számtalanszor találkozott már olyan helyzetekkel, amikor a megrendelő vezetői tapasztalatot támaszt elvárásként a coach kiválasztásánál. „Feltételezem, hogy ezáltal azt kívánja, hogy a coach – vezetői múltjából merítve – szükség esetén okos tanácsokkal is ellássa az ügyfelét” – mondja Judit. Az igényt ő maga is érti, csakhogy a tanácsadás, a mentorálás nem coaching: ez egy másik szakma. Egészen biztos, hogy tanácsadók hada áll sorban, hogy segítsen az elakadt vezetőknek. Persze a tanácsadóknak sem árt képezni magukat, véli Judit: „Egy korábbi vezető – amennyiben nem képzi magát folyamatosan – csak a több évvel ezelőtti helyzetekből, tudásból kiindulva tud tanácsot adni, és eltérő kontextusokban, a sokféleképpen, de folyamatosan változó világban ezek a tanácsok néha dohosak, idejétmúltak, nem működnek. Mi coachok, főleg executive coachok, azzal dolgozunk, amit az ügyfél behoz: ő határozza meg a témát, az ő tudásából és motivációs szintjéről indulunk, majd a közös gondolkodást követően az ügyfélben születnek meg azok az új ötletek, elgondolások, amelyek megoldják az aktuális kihívásokat. Nem tagadom, egy business coaching folyamatban elvárható némi kompetenciafejlesztés – de még ebben a helyzetben is fontos, hogy coaching eszközöket alkalmazzunk.”
Közhelynek tűnhet, hogy az ügyfélnek el kell fogadnia, sőt tisztelnie kell a coachot (természetesen ez mindig kölcsönös!), de ehhez nem szükséges, hogy a coach maga is vezetői pályát járjon be. A kölcsönös bizalom sokféleképpen kialakulhat – sajnos, a téves, megalapozatlan megrendelői elvárások még mindig megnehezítik a profi és „tiszta” coaching hazai elterjedését.
A külföldi cégek még nem mindig bíznak a magyar coachokban
Ábri Judit szerint örömre ad okot, hogy a coaching külföldi terjedésével párhuzamosan számos multinacionális vállalat a leányvállalatok vezetőit is bevonja a vezetőfejlesztésbe, és anyanyelvi coachokat keresnek melléjük. Így ő már több nemzetközi projektbe is bekerült. „Biztos vagyok benne, hogy az ICF akkreditációm is hozzásegít ilyen lehetőségekhez, és persze a Coaching Határok Nélkül (CHN) rendezvénysorozat keretében megismert külföldi coach előadók is jó szívvel ajánlanak. Legutóbb Philippe Rosinski ajánlásának köszönhetően kerestek meg egy nemzetközi munkára.”
De nem minden fenékig tejfel. A szakember több negatív példát is tudna felsorolni, olyan helyzeteket, amikor úgy érezte, hogy még gyarmati sorban levő bennszülöttekként kezelik őket, magyar coachokat. „Egy Magyarországon működő nagy multi magyar felső vezetői szerettek volna a coach készségek terén fejlődni, coachszemléletű vezetőképzést megrendelni, de amikor engedélyt kértek az anyacégtől a tréning megszervezésére, inkább egy külföldi tréningcéget küldtek el hozzájuk. Holott a coach készségeket, mivel azok kommunikációs készségek, a legjobb az anyanyelven, tehát ez esetben magyarul begyakorolni” – mesélte negatív élményét Ábri Judit. Az idegen nyelven történő coacholás a coachnak is tanulási folyamat lehet. „Fontos szakmai fejlődést tesz lehetővé a számomra, hogy – angolnyelv-tudásomnak köszönhetően – nemzetközi projektekben vehetek részt, nemcsak itthon, de külföldön is. Ilyen helyzetekben nemcsak magyar, de külföldi vezetőket is coacholhatok. Példaként mondom, hogy most ősszel háromszor utazom Lengyelországba, mert egy nagy gyógyszeripari cég 500 vezetőjének nyújt coachingot, ennek kapcsán a magyar vezetőkön túl a varsói regionális központban az angol munkanyelven dolgozó, nemzetközi vezetői gárdából is kaptam ügyfeleket. Izgalmas dolog, nagy kihívás egy ilyen horderejű nemzetközi programban coachként dolgozni. Mindig jó fejlődni, tovább lépni új lehetőségek útján megméretni magam” – mondja a szakember.
Egy dal születése
Amikor Freddie Mercury-val, a Queen együttes énekesével, nagyon fiatalon, tolmácsként 1986-ban dolgoztam, egy fontos alap coachkészség már akkor is megvolt bennem: tudtam biztatatást adni. Akármilyen érthetetlennek tűnt első nekifutásra Mercury számára a Tavaszi szél kezdetű népdal szövegének kiejtése, csak dicsértem és biztattam, és gyakoroltam vele rendületlenül. Hitem, hogy lesz ebből valami, tudom, hogy segített neki sikerrel végigvinni ezt az akkor még teljesen újszerű kezdeményezést: magyar dalok világhíres zenészek szájából. Már ez is coaching volt ott és akkor.
- 2025.10.01HVG Állásbörze 2025 Toborozz országosan 3 nap alatt - online, foglalj virtuális standot!
Részletek
Jegyek
- 2025.10.07Óbudai Egyetem Állásbörze Jöjjön el, legyen kiállító! Kerüljön közvetlen kapcsolatba tehetséges, frissen diplomázó vagy végzős hallgatókkal, akik készen állnak a szakmai pályafutásuk elindítására. Akik naprakészen ismerik a legújabb technológiákat, elméleteket és iparági trendeket.
Részletek
Jegyek
- 2025.10.14Műegyetemi Állásbörze A Műegyetemi Állásbörze Budapest legnagyobb és legrangosabb álláskereső rendezvénye. 1995 óta képez hidat a munkaadók és potenciális munkavállalóik között. Rendezvényről rendezvényre több újítással, színesebb programokkal, felméréssel és számos csatornával is találkozhatnak az érdeklődők.
Részletek
Jegyek
- 2025.10.21Pannon Állásbörze 2025. A Pannon Állásbörze – ahol a jövő szakemberei és a legjobb munkaadók találkoznak
Részletek
Jegyek
Egyre több vállalatnál van igény coaching-típusú vezetésre, coach kompetenciákra. Épülnek ki a belső coach pool-ok, emellett sok cég keres külső... Teljes cikk
A sikeres toborzás kulcstényezője egy felkészült szakterületi vezető, a szaknyelvben hiring manager. Hogyan lehet képezni őket? Mi ebben a HR és a... Teljes cikk
Hátukon viszik a céget, hozzák a bevételt, gyorsan képesek reagálni a változásokra. Ők a kulcsemberek. Nehéz őket elcsábítani az álláspiacon és... Teljes cikk
- A túlélés záloga a rugalmasság kialakítása - Endrei-Kiss Judit, az RTL Magyarország Chief People Officere 3 hónapja
- Ezek a legjobb céges coaching gyakorlatok 4 hónapja
- A növekedés nemcsak az üzleti eredményekről szól, hanem a munkavállalók fejlődéséről is 5 hónapja
- Fenntarthatóság és jóllét kéz a kézben - beneFit Prize interjúsorozatunk következő részében Pécsi Judittal, az UNION Biztosító HR vezetőjével beszélgettünk 9 hónapja
- Hogyan érvényesíthető a coaching szemléletű vezetés multinacionális környezetben? 9 hónapja
- Onboarding és szakmai képzések: hogyan építsük vállalati szinten a szaktudást? 10 hónapja
- Mesterséges intelligencia a coachingban? Működhet egyáltalán? 12 hónapja
- Új pénzügyi vezetőt nevezett ki a Nestlé Hungária 12 hónapja
- Mi az az imposztor szindróma és hogyan hat a munkahelyre? 13 hónapja
- Nincs kreativitás tudás, kíváncsiság és kritikai gondolkodás nélkül 13 hónapja
- Hogyan kezeljünk egy fiatal beosztottat, aki rombolja a vezetői tekintélyünket? 1 éve