A félelem nem jó motivátor
Keith Antoine brit teljesítménycoach higgadt profizmusát másodszor tapasztalhatták meg a Coaching Határok Nélkül hallgatói. Az atléták, kivált az érmes paralimpikon atléták ismert, nemzetközi tekintélyű mestercoacha a vállalatok belső világát, a vezetők és vezetettek működését, reakcióit is kiválóan ismeri, és jól tudja, hogyan érhetnek el egyre jobb eredményeket.
Keith szerint a motivációhoz három tényezőre van szükség, amely minden további folyamat alapja.
Világos cél: elsőként a tisztánlátásra van szükség, hogy világos legyen - különösen a nehéz pillanatokban -, hogy mi az igazi cél.
Jelentőséggel bíró cél: hogy tudatában legyen az ember annak, mit jelent számára személyesen a cél. Mit hoz, ha eléri a célt, és mit, ha nem sikerül.
Hittel teli cél: a hit abban, hogy sikerül tejesíteni, akármilyen nehéz is az odáig vezető út.
Keith AntoineS ezek jelentősége nagyon fontos az üzleti életben, a vállalatok világában is. Gyakran tapasztalja – mondta előadásán –, hogy a vállalati emberek el tudják mondani, hogy mik az elérendő célok, mondanak feladatokat, számokat. – De ha megkérdeztem tőlük, hogy mennyire hisznek benne, hogy ezeket el is érik, elég volt csak az arcukra nézni a válaszért. Csakhogy nem mondhatjuk meg másoknak, hogy mi legyen a céljuk, és azt, hogy higgyenek is benne, hogy elérik azt. Maguknak kell megtalálni a céljukat, útjukat, de ebben segíthetünk coaching technikákkal. A kisördög a kommunikációban rejlik. Keithnek határozott véleménye van a félelem motiváló erejéről: – Sokan azt hiszik, hogy jó motiváló a félelem, de szerintem inkább valamiért legyen valaki motivált, mint a valamitől való rettegés miatt. Ha valaki valamilyen pozitív célért akar változni, könnyebben ér el eredményt, mert a negatív motiválás további negatívumokat okozhat.
A coaching folyamat egyik legfontosabb szakasza a teljesítménycél meghatározása. A teljesítmény cél az, ami kizárólagosan csak a mi irányításunk alatt áll, tőlünk függ, a mi munkánktól, belefektetett energiánktól. Ez nem azonos az oly szokványos vállalati célkitűzéssel, a nagy céllal. A teljesítménybeszélgetés nyomán alakul ki a teljesítmény cél. Ennek a folyamatnak megvannak a logikus lépései és ismérvei, amelyeket az előadó az angol SMART betűszóval határozott meg.A S, a specific kezdőbetűje azt jelzi, hogy cél legyen specifikusan, konkrétan megnevezhető. A M, a measurable, azt jelenti, hogy a cél elérése mérhető legyen. A, vagyis achievable, azaz elérhető, teljesíthető is legyen. R, relevant, vagyis legyen világos, mit jelent az elérése az egyén számára. A T, timed, tehát legyen időben behatárolva a folyamat.
Mindez azonban önmagában még kevés. Gyakori, hogy a szervezetekben megjelölnek egy célszámot, de ez nem elegendő ahhoz, hogy az emberek megértsék, magukévá tegyék mint cél és valóban meg is valósítsák. Hasznos megvizsgálni, hogy mennyire specifikusan van meghatározva a cél, hogyan fogják mérni a teljesítését, mikor mérik, mi kell hozzá, hogy teljesüljön, mire alapozzák, hogy elérhető, mit fog jelenteni, ha sikerül, és mi történik, ha nem.
A teljesítmény cél milyen kapcsolatban van a végcéllal ez is fontos téma volt a nap folyamán. Keith Antoine bemutatta saját modelljét, ami számára a teljesítmény értékelés alapja:
T – Target – azaz mi a CÉL
R – Reality – azaz mi a REALITÁS, hol tartunk most, most milyen a teljesítmény
A – Alternatívák - azaz hogyan fogjuk a kívánt cél érdekében áthidalni a hiányosságot
I – Implement – MEGVALÓSÍTÁS – mit fogunk tenni
N – Next step - mi lesz az eredménye a cél elérésének
A jó teljesítmény elérésének egyik kulcsa a helyes visszajelzés
Keith ezt sem a hagyományos módon csinálja, hiszen legtöbbször a vezetők azt jelzik vissza, hogy ki mit csinált rosszul, mit kellett volna másképp tenni és minden a múltról szól, amit már nem lehet megváltoztatni. Viszont, ha most a jelenben tudatában vagyunk annak, hogy mit hogyan csinálunk, hogyan néz ki az adott viselkedés, mi látszik kívülről és mi zajlik bennünk, akkor tudatos önmenedzseléssel meg tudjuk változtatni. – Rémes, amikor az edzők a pálya széléről kiabálnak a játékosokkal – mondta –, mert ez azt jelzik, hogy rossz helyen van a felelősség. Az edzőn van, holott a játékoson kell lennie. Amikor Puskás játszott – idézte fel a nagy focista klasszist –, ő és a csapata tudták mi a teendőjük a pályán. Az edzőnek, a coachnak az a feladata, hogy minden csapattaggal elbeszélgessen a célról, tudatosítsa benne, hogy mit hogyan és mikor kell tennie, hogyan érheti el azt, de a cél elérésének felelőssége a játékosé a sport pályán, és a munkavállalóé a szervezeten belül.
Ennek a beszélgetésnek a cél elérése érdekében tett lépésekről, és azokról az élményekről, érzésekről kell szólniuk, amit a versenyző, vagy a szervezetben dolgozó ember átél.
Visszajelzés a jelenben
Ezt egy gyakorlattal is demonstrálta az előadó. Az egyik hallgató háttal ült, és egy kis labdával a mögötte a földre helyezett lapot kellett eltalálnia úgy, hogy a feje fölött dobta hátrafelé a labdát, de nem tudta pontosan, hogy hol van a papír. A közönség ilyen-olyan visszajelzésekkel próbálta útbaigazítani, de nem nagy sikerrel. Amikor ezt tette a közönség akkor magára vállalta a felelősséget, hogy majd ő megmondja merre dobja, hogy jó legyen. Mivel ez nem hozott eredményt, egy idő után Keith átvette a visszajelző szerepét, és azt firtatta, hogy vajon 1-10 skálán figyelve, hogyan érezte a dobó a dobása erősségét, amikor közelebb vagy távolabbra sikeredett a dobása. Ezzel a módszerrel maga a dobó tudta érzékelni, mikor, hogyan volt a legjobb a mozdulata, és olyan jól bekalibrálta önmagát, hogy harmadszorra pontosan eltalálta maga mögött a papírt. Maga is meg volt lepve. Ez az itt és most visszajelzése, amikor még van lehetőségünk az adott cselekvést módosítani, korrigálni. Hát nem ez hat leggyorsabban a teljesítményre?
Peredi Ágnes – Ábri Judit
- 2025.11.25Pannon HR Konferencia Budapest A Pannon HR Konferencia Budapest 2025 a humánerőforrás-szakma egyik kiemelt találkozója, ahol elismert szakértők – Tari Annamária, Molnár Attila, Gácsi Anna, Dr. Sipka Péter és Sipka Bence – osztják meg tapasztalataikat a legaktuálisabb HR-trendekről és kihívásokról. Egy nap, amely inspirációt, tudást és értékes szakmai kapcsolatokat kínál minden HR-szakember számára.
Részletek
Jegyek
- 2025.12.03Humán controlling A képzés során megtanulhatja, miként támogathatja a controlling szemlélet a HR-stratégiát. Megmutatjuk, hogyan tervezze és kontrollálja a személyi jellegű ráfordításokat, elemezze a munkaerő költségeit és megtérülését, valamint, hogyan alkalmazza a teljesítménymenedzsment és a humán tőke elemzés legfontosabb módszereit a vállalati hatékonyság növelése érdekében.
Részletek
Jegyek
- 2026.01.29Bértranszparencia irányelv és diszkrimináció-tilalom Szakmai képzés a bértranszparenciáról és a diszkriminációról HR szakembereknek és vezetőknek. Készüljön fel munkajogászainkkal az EU új bérátláthatósági szabályaira!
Részletek
Jegyek
- 2026.01.31Vállalati szimuláció Valós piaci helyzetben egy-egy döntés meghozatalakor helyt kell állnia mind vezetői, mind kontrolleri képességeinknek. Mennyivel egyszerűbb lenne, hogyha mi is úgy gyakorolhatnánk, mint egy pilóta, aki éles felszállás előtt, a szimulátorban tanulja meg a vezetést, míg kellő rutinra tesz szert. Ez megvalósítható ma már az üzleti életben is.
Részletek
Jegyek
A munkafüggőség nem csupán túlórákról szól, hanem egy láthatatlan függőség, amely súlyosan károsíthatja a testi és lelki egészséget, a... Teljes cikk
Azokat díjazták, akik legjelentősebb eredményeket érték el a mentoring és a coaching szemléletű vezetés terjesztésében és/vagy felhasználásában. Teljes cikk
Mindannyian halljuk a panaszt a munkaerőpiacon: a Z generációt nehéz megszólítani, a motivációjukat megtalálni, a lojalitásukat elnyerni. De mi van... Teljes cikk
- Vissza az irodába és vissza a múltba - miért kezdenek főnökösködni a vezetők? 3 hete
- "Fejlődni kötelező" - meddig tart a teljesítménykultúra, és hol kezdődik a félelemkultúra? 1 hónapja
- Meglepő eredmény: a magyar pedagógusok az átlagnál elégedettebbek 2 hónapja
- A vezetők többsége szerint a Z generáció a legnehezebben motiválható generáció a munkahelyen 2 hónapja
- Ennyien dolgoznának tovább akkor is, ha nem lenne szükségük több pénzre 2 hónapja
- Utálod a munkád, de nem tudsz felmondani? 20 tipp, hogy újra szeresd, amit csinálsz 2 hónapja
- Otthon hervad, az irodában "virágzik" a dolgozó – ezért szigorít a világcég 2 hónapja
- Erre költik a legtöbbet a Z generációs dolgozók 3 hónapja
- Munkahelyi kultúra és elismerés – apró gesztusok, nagy hatással 3 hónapja
- Csak a dolgozók ötöde állítja, hogy munkaadója figyeli az AI használatát 3 hónapja
- A modern laptopok forradalma: mélyreható elemzés a 2025-ös trendekről és a Black Friday stratégiai jelentőségéről 3 hónapja

Mi történne, ha egy napra minden nő szabadságra menne?