A márka a vállalati célok teljesítésében ösztönzi a dolgozókat
Sok nagyvállalat alkalmazza a vállalati márkastratégia módszerét, hogy minőségi munkaerőhöz jusson, és azt meg is tartsa - derül ki "A márka szerepe a toborzásban" című tanulmányból, amelyet a The Conference Board ipari tanácsadó szervezet jelentetett meg 2001-ben.
A jelentés - mely a Charles Schwab brókercég támogatásával készült - a vállalatok márkastratégiáját vizsgálta, két vezetői csoport, a kommunikációs és marketing menedzserek valamint a HR menedzserek megkérdezése alapján.
"A munkaadóknak kettős céljuk van, egyrészt hogy a potenciális munkavállalók figyelmét a vállalatra irányítsák, és a kiválasztási folyamat után a legjobbakat alkalmazzák, másrészt hogy megtartsák őket, amihez el kell érniük, hogy a dolgozók azonosulni tudjanak a vállalat céljaival és értékeivel" - mondja David Hell, a The Conference Board személyügyi és tehetséggondozási részlegének kutatási igazgatója. "A vállalatok rájöttek, hogy a tehetséges munkaerő megszerzésében versenyelőnyhöz jutnak, ha munkaadói márkát építenek ki. A vizsgálat megerősítette azt, amit a vállalati márkaépítésről 1998-ban készített felmérésünk mutatott, vagyis hogy a márkaépítési hajlandóság egyre általánosabbá válik" - vélte Kathryn Troy, a The Conference Board teljesítmény és üzemelési részlegének kutatási igazgatója. "A megkérdezett vezetők azt mondták, hogy a vállalati márka iránytűként szolgál az átfogó változások idején. Sőt, a vállalati márka megtestesítői - márkaígéret teljesítői - maguk a dolgozók lesznek majd" - fogalmazott.
"Egyes szervezetek önálló, körültekintően megtervezett munkaadói márkát hoznak létre, hogy a dolgozókat vállalati jövőkép és értékek megvalósítására ösztönözzék, más szervezetek, ugyanezt egy szélesebben értelmezett vállalati márkastratégia keretében valósítják meg".
A vállalati márka és a munkaadói márka összehasonlítása
A vállalati márka lényegét a kommunikációs/marketing vezetők az alábbi négy kritériumban látják:
- közvetíti a szervezet márkaígéretét a vevők felé (a munkavállalók példamutatása alapján)
- irányt mutat az alkalmazottaknak a vállalati értékekkel való azonosulásra
- megkönnyíti a toborzást és a munkaerő megtartását,
- elősegíti a márkaérték beépülését kulcsfolyamatokba (például az ügyszolgálat területén)
A HR vezetők hasonló kritériumokat állítottak fel a vállalati márka szerepére:
- közvetíti a szervezet márkaígéretét a fogyasztók felé
- irányt mutat az alkalmazottaknak a vállalati értékekkel való azonosulásra
- elősegíti a toborzást
- vonzó munkahelyként pozícionálja a vállalatot
A munkaadói márkára vonatkozóan jobban eltértek a vélemények. A kommunikációs/marketing vezetők szerint a munkaadói márka azért fontos, mert
- irányt mutat az alkalmazottaknak a vállalati értékekkel való azonosulásra
- vonzó munkahelyként pozícionálja a vállalatot
- megkönnyíti a toborzást és a munkaerő megtartását,
- elősegíti a márkaérték beépülését kulcsfolyamatokba (például az ügyszolgálat területén)
A HR vezetők a munkaadói márkától azt várják, hogy az:
- irányt mutasson az alkalmazottaknak a vállalati értékekkel való azonosulásra
- megkönnyítse a toborzást
- megkönnyítse a munkaerő megtartását
- kívánatos munkahelyként pozícionálja a vállalatot
Látható, hogy a két koncepció keveredik, gyakran átfedi egymást, attól függően, hogy a vezetők mire akarják a hangsúlyt fektetni. Azonban a vállalatoknak csupán 20 százaléka rendelkezik mérési módszerekkel a munkaadói márka hatásvizsgálatához. A tanulmány kimutatta, hogy a felsővezetők elkötelezettek abban, hogy a márkaépítést stratégiai szintre emeljék. Tisztában vannak azzal is, hogy a vállalat életében bekövetkező felvásárlások, összeolvadások vagy kiszervezések rontanak a vállalat önazonosító képességén, és kedvezőtlen hatnak a munkavállalókra.
A tanulmány felhívja a figyelmet arra, hogy "a vonzó munkahely" koncepció megalkotása segíti a munkaerő-toborzást és megtartást, de a valódi munkaadói márka többet nyújt ennél. A munkaerő motiválását is jelenti egyben, amelynek eredményeként a dolgozók hadrendbe állíthatók a vállalat céljainak és jövőképének teljesítésére. A szerzők meg vannak győződve arról, hogy a munkaadói márka egységes magatartást alakít ki, ami az összes dolgozó munkafolyamatában felismerhető, és végső soron ez emeli a vállalatot a legjobbak közé.
Forrás Katalin, HR Portal
- 2023.02.08Az MT. új szabályai - munkajogi aktualitások, változások 2023. Az Országgyűlés 2022. decemberében módosította a munka törvénykönyvéről szóló 2012. évi I. törvényt, mely több pontban is módosult a korábbiakhoz képest. On-line programunk keretében szeretnénk bemutatni résztvevőinknek a módosításban érintett részeket, aktualitásokat gyakorlati megközelítésben.
Részletek
Jegyek
- 2023.02.15Hoshin Kanri képzés A Hoshin Kanri, amely a minőségi termékek és szolgáltatások biztosítása érdekében a változásmenedzsment projektek lebontásával segíti elő az egész vállalatra kiterjedő stratégiai tervezést, ezáltal megvalósítja a munkafolyamatok racionális napi menedzsment rendszerének hosszú távú kialakítását a szervezetnél. A Hoshin Kanri módszer megismerése és a stratégiai célok lebontása, célmegállapodások megkötése, erőforrás és projekttervek, akció meghatározása a célok elérése érdekében.
Részletek
Jegyek
- 2023.02.16Lean black belt képzés A képzés során a résztvevő megismerhetik azokat a haladó és új lean módszereket, illetve az Ipar 4.0-hoz kapcsolódó fejlesztéseket, amelyek ráépülnek és kiegészítik a korábbi lean ismereteiket, ezzel szélesebb körben tudják a szervezetüknél folyó lean bevezetést támogatni.
Részletek
Jegyek
Az elmúlt évek tapasztalatából kiindulva, 2023 is tartogat majd kihívásokat a HR vezetők és csapataik számára. Az infláció, a gazdasági válság... Teljes cikk
A Párbeszéd ismét benyújtja a parlamentnek a négynapos munkahétről szóló határozati javaslatát - jelentette be a párt szóvivője, Barabás Richárd. Teljes cikk
A Magyar Telekom élére állt a 4 napos munkahétnek: a legnagyobb hazai kísérletezőként idén júliusban kezdte és folytatja projektjét, múlt szerdán... Teljes cikk
- Adózás: Május húzós hónap lesz mindenk cégnek 9 hónapja
- 85 óra meeting egy hét alatt - az alkalmazottaknak nem az internet legvidámabb helye a TikTok 9 hónapja
- Részvényei ötödét dolgozóinak adná a Brewdog-tulajdonos 10 hónapja
- Elszálló infláció: Bezuhant a vállalati optimizmus is 10 hónapja
- Ezek a világ legetikusabb vállalatai 2022-ben 11 hónapja
- Személyes márkaépítés HR vezetőknek 11 hónapja
- Facebookon vagy LinkedIn-en érdemesebb inkább toborozni? 11 hónapja
- Zsoldosok a munkaerőpiacon 12 hónapja
- Egyre kevesebb az idő a képzésekre, hatékonynak kell lenni 12 hónapja
- 5 dolog, ami kell a munkavállalónak, hogy maradjon 13 hónapja
- Hogyan tehet egy vállalat a vállalati kultúra fenntartásáért, ebben az új, remote világban? - aki válaszol Tatár-Kiss Klára, a Citibank HR igazgatója 1 éve