Szerző: Kovács Regina
Megjelent: 5 éve

A munkahelyi Facebookból ki kell venni mindent, ami eltereli a figyelmet

Legális Facebook-használat a munkahelyen

A Facebook at Work célja egy olyan szolgáltatás nyújtása, mely révén a cégek saját közösségi hálózatot tudnak létrehozni, s ezt az alkalmazottaik tudják majd használni. Léteznek már hasonló alkalmazások, ezek közül a legismertebbek a 2008-ban alapított Yammer, amit a Microsoft 2012-ben vásárolt fel 1,2 milliárd dollárért. A program mára egész jó Office 365 integráltsággal rendelkezik, az autentikáció (hitelesítés) Active Directoryn keresztül is működik, és mobileszközös alkalmazása Windows Phone-ra, iOS-re és Androidra is elérhető. Mivel a Microsoft még mindig a vállalati szegmens legnagyobb szoftverbeszállítója, a Yammer ismertsége egész szépen nő. Létezik még jó pár alternatíva (például az SAP is próbálja helyzetbe hozni a Jamet, a LinkedIn is készül valamivel, és vannak egyedi, belsős fejlesztések is) – olvashatjuk a Hwsw Online Informatikai Hírmagazin szakmai cikkében.

Ezen az oldalon a felhasználók chatelhetnek majd kollegáikkal, szakmai partnerekhez kapcsolódhatnak, és együtt dolgozhatnak a különféle dokumentumokon. Így tehát úgy használhatják a Facebookot, hogy elkülöníthetik munkájukat és magánéletüket, szakmai és privát profiljukat.

A Google-nek nem sikerült a hasonló alkalmazás

Érdekesség, hogy a Work vezető szoftvermérnöke, Lars Rasmussen korábban a Google Wave-en dolgozott, ami hasonlóval próbálkozott, és nagyon nagyot bukott – írja a fent említett cikk. A jövő kérdése, hogy a céges közösségi oldal sikeres lesz-e. Rasmussen a Techcrunchnak elmondta, hogy a Work alapötletén már tíz évvel ezelőtt is gondolkoztak, mivel a Facebook munkatársai magát a Facebookot használják kapcsolattartásra, programszervezésre és tartalommegosztásra. A szoftvermérnök szerint a vállalat létrehozhatja a saját céges profilját, majd ehhez további felhasználói fiókokat is gyárthat, akik így szabadon használhatják a szolgáltatást. A Work munkahelyi profilja összeköthető lesz a személyes Facebook-profilunkkal, így mindkettővel bejelentkezhetnek a szolgáltatásba. A tesztelőktől kiszivárgott információk szerint reklámoknak egyelőre nyoma sincs - Rasmussen egyelőre még nem árulta el, hogy milyen üzleti modellt terveznek a végleges verzióra, de nem zárta ki az előfizetés lehetőségét. A Facebook at Worköt a cég gyakorlatilag évek óta napi szinten használja. Persze nem egy az egyben ugyanazt szándékoznak most piacra dobni, de a lényeges elemek ugyanazok, ezért rengeteg tapasztalatuk gyűlt már össze a felhasználói felületet, munkafolyamatokat, kommunikációt illetően. Erre jönnek még a sima Facebook milliárdos “tesztelői” táborának visszajelzései, viselkedési mintái – mindez együtt nagyon erős alapokat adhat. Mivel még korai tesztverzióról van szó, sok dolog változhat, és nem egyértelmű, hogy mi számít hiányosságnak és mi szándékosan így kialakított funkciónak. Az adatvédelmi beállítások például még nagyon kezdetlegesek, Rasmussen elmondása szerint a Facebook at Work adminisztrátorai minden személyes információhoz hozzáférhetnek. A kommunikációs csatornák lényegében megegyeznek a sima Facebookéval, de részletesebb, munkakörnyezetbe szánt felhasználói profilokkal kiegészítve. Ez könnyebbé teheti azok dolgát, akik egy-egy speciális feladathoz keresnek szakembert adott cégen belül.

A Facebook at Work tesztelés alatt

A Facebook at Work jelenleg tesztfázisban van, a Facebook néhány kiválasztott partnercége teszteli – mondta a HR Portálnak nyilatkozva Lévai Richárd közösségi marketing specialista. Az előrejelzésekről keveset lehet tudni, de egyelőre olyan cégeket keres a tesztelés bővítésére a Facebook, ahol több mint száz ember tudja tesztelni a rendszert. Az eddigi információk alapján arra lehet számítani, hogy olyan cégek fogják használni, ahol a cégen belüli kapcsolattartáshoz és közös munkához szükség van még egy online eszközre. Vagy azért mert nincs meglevő, vagy azért, mert új megoldást keresnek.

A Facebooknál több éve használják a Facebook at Work rendszer alapjául szolgáló megoldást a saját belső munkájuk támogatására – tette hozzá a szakember. Úgy tűnik náluk ez a rendszer bevált, vagy legalább is elég érettnek érezték ahhoz, hogy másoknak is a rendelkezésére bocsájtsák. A közösségi hálózat célja a munkahelyi megoldással egyelőre nem ismert, ha több közvetlen tapasztalat lesz, talán tisztán lehet majd látni. Az mindenesetre biztos, hogy a munkahelyi környezet és a Facebook eddig nem járt kéz a kézben. Sok helyen tiltják a Facebook használatot munkaidőben, legalábbis a munkahelyi gépeken.Más kérdés, hogy az alkalmazottak a saját telefonjukon, tabletjükön továbbra is bejelentkeznek munkaidőben a közösségi hálózatba. Ha viszont a Facebook munkahelyi verziója ott tud lenni mégis valamilyen formában az emberek orra előtt, az erősítheti a Facebook pozícióját ebben a célcsoportban, még akkor is, ha a Facebook at Work-ön nem jelennek meg a személyes üzenetek, csak a céges kommunikáció. Ez a megerősítés azért is fontos lehet, mert a Facebook - a növekvő felhasználói bázis ellenére - bizonyos pontokon gyengül. Például a fiatalok közül egyre kevesebben használják ezt a közösségi megoldást, helyette más felületeken keresnek kapcsolatot. Nyilván nem véletlen, hogy a Facebook megvásárolta a WhatsApp-ot és az Instagram-ot. Ilyen környezetben fontos lehet, hogy a Facebook új területeken szerezzen új felhasználókat, vagy erősítse meg a kapcsolatát az aktív emberekkel.

Az adatbiztonság is megoldható

A LinkedIn mostanában jelentette be, hogy hasonló megoldásra készül, de annak részleteiről még keveset tudni. Egy céges használatra tervezett tartalommegosztó és kommunikációs szolgáltatást indítanának. Egyelőre az InMail vállalaton belüli kiterjesztéséről lehet hallani. A Facebook at Workben csak a vállalati információk jellenek meg. Nem keverednek bele a privát üzenetek, és ez fordítva is igaz. A cél világos: ha a Facebook meg akarja győzni a vállalatokat, hogy használják ezt a rendszert, akkor ki kell hagyni belőle azokat az elemeket, amik elviszik a fókuszt a munkáról. A privát kommunikáció tipikusan ilyen. Ugyanakkor kimaradnak azok az elemek is, amik a felhasználók nyomonkövetését szolgálják, hiszen az adatbiztonság is fontos a cégeknek, akik a munkahelyi Facebook potenciális felhasználói lehetnek. Éppen ezért a Facebook at Work finanszírozása valószínűleg valamilyen előfizetéses modellben fog működni, ha széles körben bevezetik a rendszert.

A közösségi marketing specialista szerint a mobil app a webes verzióval működik együtt, de egyelőre ezt is csak azok tudják használni, akik a jelenleg futó tesztben részt vesznek. Az, hogy már a teszt időszakra is kijött a Facebook a mobil verzióval, egyáltalán nem meglepő. A Facebook felhasználók túlnyomó része mobilon is használja a közösségi hálózatot, sőt, több mint harmaduk, csak mobilról használja azt. A szolgáltatás ugyanúgy néz majd ki, mint a sima Facebook, viszont csak a cégek munkatársai érhetik el, és személyes profilon keresztül nem érhető el. Ezzel teljesen elkülöníthetjük a munkánkat és a magánéletünket, szakmai és privát profilunkat.

Az IT-vezetőknek itt is fájhat a feje a biztonság, a személyes és céges adatok keveredése, a felhasználói hanyagságból adódó kockázatok miatt – olvashatjuk a szakmai cikkben. Még nem látni tisztán, milyen menedzsment eszközök állnak majd rendelkezésre, van-e valamilyen “pánikkapcsoló”, lehet-e más népszerű vállalati rendszerekkel integrálni. A Facebook kollaborációs eszköze lehet azonban az első, amelyik nem vállalatvezetői nyomásra, hanem általános népszerűsége révén kerül majd be a céges eszköztárba.
  • 2019.11.21Transzformatív Team Coaching Lab A Transzformatív Team Coaching Lab alkalmat ad arra, hogy konkrét eseteken keresztül ismerkedj a módszertan erejével. Egy ügyféleset, amelyben a team coaching folyamat során transzformáltuk valódi kapcsolattá a csapatban élő projekciókat. Részletek Jegyek
  • 2019.12.05Adatvédelmi Tisztviselő /DPO Képzés – Dr. Kulcsár Zoltánnal /12. 05-06./ Az adatvédelmi tisztviselő képzés célja, hogy a résztvevők pontosan megismerjék az adatkezelők adatvédelmi kötelezettségeit, kialakuljon bennük az a szintű adatvédelmi tudatosság, amely alkalmassá teszi őket a GDPR szerinti adatvédelmi tisztviselői (DPO) feladatok ellátására. Részletek Jegyek
  • 2020.01.18 ICF akkreditált Jungiánus coach féléves továbbképzés Magyarországon először a nemzetközileg sikeres Jungian Coaching School továbbképzése, ami ICF krediteket ad, 2020 januártól júiusig, havonta egy hétvégén. Részletek Jegyek
Follow hrportal_hu on Twitter
További cikkek
Beleölt milliók helyett, hatékonyságot a toborzásba!

Az elmúlt években a cégek hatalmas összegeket költöttek toborzásra, egy szakmunkásért akár 200-300 ezer forintos közvetítői költséget is... Teljes cikk

Ha kártyázom egy robottal, ki tudja mondani, hogy UNO?

A játékos robotika oktatás segíthet a pályaválasztásban. A Funside Schoolba járó gyerekek saját robotjaik után megnézték, mi történik a... Teljes cikk

Munkáltatói elégedettségmérés automatizált kérdőívkészítővel

Az innovatív technológiák a HR területen is megjelentek. Az egyre okosabb kérdőívkészítő és elemző programokkal értékes órákat lehet... Teljes cikk