Szerző: Kovács Regina
Megjelent: 9 éve

A munkahelyi Facebookból ki kell venni mindent, ami eltereli a figyelmet

A Facebook olyan alkalmazást tervezett, amivel a munkatársak tartani tudják a kapcsolatot, s így egy eredményes közösségi hálót tudnak építeni egymás között. Létezik már jó néhány hasonló alkalmazás, de széles körben még nem terjedtek el ezek. A vezető szoftvermérnök a Google-nál már próbálkozott ilyennel, de ott belebukott a cég. Sok reményt fűznek a Facebook at Work elterjedéséhez, hiszen maga a közösségi oldal munkatársai már évek óta ezt használják saját belső kommunikációjukhoz.

Legális Facebook-használat a munkahelyen

A Facebook at Work célja egy olyan szolgáltatás nyújtása, mely révén a cégek saját közösségi hálózatot tudnak létrehozni, s ezt az alkalmazottaik tudják majd használni. Léteznek már hasonló alkalmazások, ezek közül a legismertebbek a 2008-ban alapított Yammer, amit a Microsoft 2012-ben vásárolt fel 1,2 milliárd dollárért. A program mára egész jó Office 365 integráltsággal rendelkezik, az autentikáció (hitelesítés) Active Directoryn keresztül is működik, és mobileszközös alkalmazása Windows Phone-ra, iOS-re és Androidra is elérhető. Mivel a Microsoft még mindig a vállalati szegmens legnagyobb szoftverbeszállítója, a Yammer ismertsége egész szépen nő. Létezik még jó pár alternatíva (például az SAP is próbálja helyzetbe hozni a Jamet, a LinkedIn is készül valamivel, és vannak egyedi, belsős fejlesztések is) – olvashatjuk a Hwsw Online Informatikai Hírmagazin szakmai cikkében.

Ezen az oldalon a felhasználók chatelhetnek majd kollegáikkal, szakmai partnerekhez kapcsolódhatnak, és együtt dolgozhatnak a különféle dokumentumokon. Így tehát úgy használhatják a Facebookot, hogy elkülöníthetik munkájukat és magánéletüket, szakmai és privát profiljukat.

A Google-nek nem sikerült a hasonló alkalmazás

Érdekesség, hogy a Work vezető szoftvermérnöke, Lars Rasmussen korábban a Google Wave-en dolgozott, ami hasonlóval próbálkozott, és nagyon nagyot bukott – írja a fent említett cikk. A jövő kérdése, hogy a céges közösségi oldal sikeres lesz-e. Rasmussen a Techcrunchnak elmondta, hogy a Work alapötletén már tíz évvel ezelőtt is gondolkoztak, mivel a Facebook munkatársai magát a Facebookot használják kapcsolattartásra, programszervezésre és tartalommegosztásra. A szoftvermérnök szerint a vállalat létrehozhatja a saját céges profilját, majd ehhez további felhasználói fiókokat is gyárthat, akik így szabadon használhatják a szolgáltatást. A Work munkahelyi profilja összeköthető lesz a személyes Facebook-profilunkkal, így mindkettővel bejelentkezhetnek a szolgáltatásba. A tesztelőktől kiszivárgott információk szerint reklámoknak egyelőre nyoma sincs - Rasmussen egyelőre még nem árulta el, hogy milyen üzleti modellt terveznek a végleges verzióra, de nem zárta ki az előfizetés lehetőségét. A Facebook at Worköt a cég gyakorlatilag évek óta napi szinten használja. Persze nem egy az egyben ugyanazt szándékoznak most piacra dobni, de a lényeges elemek ugyanazok, ezért rengeteg tapasztalatuk gyűlt már össze a felhasználói felületet, munkafolyamatokat, kommunikációt illetően. Erre jönnek még a sima Facebook milliárdos “tesztelői” táborának visszajelzései, viselkedési mintái – mindez együtt nagyon erős alapokat adhat. Mivel még korai tesztverzióról van szó, sok dolog változhat, és nem egyértelmű, hogy mi számít hiányosságnak és mi szándékosan így kialakított funkciónak. Az adatvédelmi beállítások például még nagyon kezdetlegesek, Rasmussen elmondása szerint a Facebook at Work adminisztrátorai minden személyes információhoz hozzáférhetnek. A kommunikációs csatornák lényegében megegyeznek a sima Facebookéval, de részletesebb, munkakörnyezetbe szánt felhasználói profilokkal kiegészítve. Ez könnyebbé teheti azok dolgát, akik egy-egy speciális feladathoz keresnek szakembert adott cégen belül.

A Facebook at Work tesztelés alatt

A Facebook at Work jelenleg tesztfázisban van, a Facebook néhány kiválasztott partnercége teszteli – mondta a HR Portálnak nyilatkozva Lévai Richárd közösségi marketing specialista. Az előrejelzésekről keveset lehet tudni, de egyelőre olyan cégeket keres a tesztelés bővítésére a Facebook, ahol több mint száz ember tudja tesztelni a rendszert. Az eddigi információk alapján arra lehet számítani, hogy olyan cégek fogják használni, ahol a cégen belüli kapcsolattartáshoz és közös munkához szükség van még egy online eszközre. Vagy azért mert nincs meglevő, vagy azért, mert új megoldást keresnek.

A Facebooknál több éve használják a Facebook at Work rendszer alapjául szolgáló megoldást a saját belső munkájuk támogatására – tette hozzá a szakember. Úgy tűnik náluk ez a rendszer bevált, vagy legalább is elég érettnek érezték ahhoz, hogy másoknak is a rendelkezésére bocsájtsák. A közösségi hálózat célja a munkahelyi megoldással egyelőre nem ismert, ha több közvetlen tapasztalat lesz, talán tisztán lehet majd látni. Az mindenesetre biztos, hogy a munkahelyi környezet és a Facebook eddig nem járt kéz a kézben. Sok helyen tiltják a Facebook használatot munkaidőben, legalábbis a munkahelyi gépeken.Más kérdés, hogy az alkalmazottak a saját telefonjukon, tabletjükön továbbra is bejelentkeznek munkaidőben a közösségi hálózatba. Ha viszont a Facebook munkahelyi verziója ott tud lenni mégis valamilyen formában az emberek orra előtt, az erősítheti a Facebook pozícióját ebben a célcsoportban, még akkor is, ha a Facebook at Work-ön nem jelennek meg a személyes üzenetek, csak a céges kommunikáció. Ez a megerősítés azért is fontos lehet, mert a Facebook - a növekvő felhasználói bázis ellenére - bizonyos pontokon gyengül. Például a fiatalok közül egyre kevesebben használják ezt a közösségi megoldást, helyette más felületeken keresnek kapcsolatot. Nyilván nem véletlen, hogy a Facebook megvásárolta a WhatsApp-ot és az Instagram-ot. Ilyen környezetben fontos lehet, hogy a Facebook új területeken szerezzen új felhasználókat, vagy erősítse meg a kapcsolatát az aktív emberekkel.

Az adatbiztonság is megoldható

A LinkedIn mostanában jelentette be, hogy hasonló megoldásra készül, de annak részleteiről még keveset tudni. Egy céges használatra tervezett tartalommegosztó és kommunikációs szolgáltatást indítanának. Egyelőre az InMail vállalaton belüli kiterjesztéséről lehet hallani. A Facebook at Workben csak a vállalati információk jellenek meg. Nem keverednek bele a privát üzenetek, és ez fordítva is igaz. A cél világos: ha a Facebook meg akarja győzni a vállalatokat, hogy használják ezt a rendszert, akkor ki kell hagyni belőle azokat az elemeket, amik elviszik a fókuszt a munkáról. A privát kommunikáció tipikusan ilyen. Ugyanakkor kimaradnak azok az elemek is, amik a felhasználók nyomonkövetését szolgálják, hiszen az adatbiztonság is fontos a cégeknek, akik a munkahelyi Facebook potenciális felhasználói lehetnek. Éppen ezért a Facebook at Work finanszírozása valószínűleg valamilyen előfizetéses modellben fog működni, ha széles körben bevezetik a rendszert.

A közösségi marketing specialista szerint a mobil app a webes verzióval működik együtt, de egyelőre ezt is csak azok tudják használni, akik a jelenleg futó tesztben részt vesznek. Az, hogy már a teszt időszakra is kijött a Facebook a mobil verzióval, egyáltalán nem meglepő. A Facebook felhasználók túlnyomó része mobilon is használja a közösségi hálózatot, sőt, több mint harmaduk, csak mobilról használja azt. A szolgáltatás ugyanúgy néz majd ki, mint a sima Facebook, viszont csak a cégek munkatársai érhetik el, és személyes profilon keresztül nem érhető el. Ezzel teljesen elkülöníthetjük a munkánkat és a magánéletünket, szakmai és privát profilunkat.

Az IT-vezetőknek itt is fájhat a feje a biztonság, a személyes és céges adatok keveredése, a felhasználói hanyagságból adódó kockázatok miatt – olvashatjuk a szakmai cikkben. Még nem látni tisztán, milyen menedzsment eszközök állnak majd rendelkezésre, van-e valamilyen “pánikkapcsoló”, lehet-e más népszerű vállalati rendszerekkel integrálni. A Facebook kollaborációs eszköze lehet azonban az első, amelyik nem vállalatvezetői nyomásra, hanem általános népszerűsége révén kerül majd be a céges eszköztárba.
  • 2024.07.10GDPR A HR-BEN: ADATVÉDELEM A MUNKAHELYEN Programunkon gyakorlati oldalról tekintjük át a munkaviszonnyal összefüggésben leggyakrabban előforduló kérdéseket, tipikus buktatókat és lehetséges hibákat, melyek az elmúlt 6 év során a GDPR szabályozás létrejöttét követően felmerültek.info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.09.05Business Beach Conference Az Ingatlan Regatta már 8 éve köti össze az ingatlanpiac legfontosabb szereplőit egy különleges sporteseménnyel. Az idei évtől kezdve, Litkey Farkassal közös szervezésben “új” eseményként csatlakozik hozzánk a Bankár Kupa.info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.09.26Best Practice Fórum - Roto A Fórum Célja: A Digitalizációs és Lean szemléletű folyamatfejlesztések sikeres vállalati megoldásainak, jó gyakorlatainak megosztása a fórum résztvevői között. info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.10.02Tréning Kerekasztal Konferencia 2024. A 2024-es, őszi Tréning Kerekasztal Konferenciánk célja, hogy a résztvevők sokféle megközelítést kapjanak arról, a technológia hogyan épülhet be a tréningek világába.info button Részletek ticket button Jegyek
További cikkek
Több munkalehetőséget és magasabb bért ér az AI-tudás

A felmérésben a nagy cégeknél a mesterséges intelligenciával rendelkező pályázók 36 százalékponttal nagyobb valószínűséggel kaptak meghívást... Teljes cikk

5 dolog, amit már most könnyen digitalizálhatnánk a munkában

Már régen elmúltak azok az idők, amikor minden szerződést és számlát papír alapon, postai úton kellett eljuttatni a célszemélyhez, és egy ideje... Teljes cikk

A vezetők sürgetik az AI bevezetését, a munkavállalók nem örülnek

A vezérigazgatók nagy része szerint az AI sikere inkább az emberek elfogadásán múlik majd, mint magán a technológián. Teljes cikk