Szegedi Juli
Szerző: Szegedi Juli
Megjelent: 8 éve

A robotok mindent elvégeznek helyettünk, de mentorálni még nem tudnak

A 2015-ös Mentor Oscar díjat szervezeti kategóriában a Citi Magyarország nyerte. Tatár-Kiss Klára, a vállalat HR-igazgatója mesélt saját mentorairól, recepciósból HR-menedzserré előlépett mentoráltja sikeréről, az Y-generációt célzó dinamikusabb formában működő speed mentoringról és arról, hogy miért lenne fontos minden cégnek élni a mentoring adta eszközökkel.

Ez volt az első alkalom, hogy a Citi pályázott a Mentor Oscarra? Miért indultatok a megmérettetésen?

Igen, 2015 volt az első év, hogy pályáztunk erre a rangos elismerésre. Amikor két évvel ezelőtt csatlakoztam a Citihez, a rendkívül támogató, befogadó légkör mellett azok a kiváló lehetőségek fogtak meg, amelyek minden kolléga számára elérhetőek ahhoz, hogy fejlődjenek és tanuljanak. A más vállalatoknál működő fejlesztési programokhoz és rendszerekhez képest is igazán egyedülállónak találtam mindezt, ezért elég hamar megfogalmazódott bennem, hogy érdemes lenne ezeket a remek eszközöket és működő programokat követendő példa gyanánt a piaccal meg- és elismertetni, miközben házon belül is tovább gondoltuk folyamatainkat. Erre tökéletes lehetőség volt a Mentor Oscar.

Miből állt a pályázatotok?

A pályázatban igyekeztünk minél tömörebben bemutatni a mentoring céljait, folyamatát, különböző formáit, azokat a kulcsfontosságú gondolatokat, amelyek meghatározzák nálunk ezt a tevékenységet. Írtunk a célközönségről, arról, hogy hogyan választjuk ki, és fejlesztjük tovább a legkiválóbb mentorokat. Leírtuk a mentoring folyamatunk szerepét a megfelelő utánpótlás biztosításában, bemutattuk azokat a tudásmegosztó fórumokat, amelyeken keresztül országokon átívelő tapasztalatcsere zajlik a mentorok között, illetve vázoltuk a jövőre vonatkozó terveinket is.

Mivel nyertetek, hogy látod, mi az ami különleges a mentorálás terén a Citinél?

Úgy gondolom, hogy a belső képzési rendszerünk, melyen keresztül különleges, nemzetközi kurzusok is elérhetőek, a mentorok között zajló tapasztalat-megosztás, illetve az, hogy a mentoring szemlélet vezetői tevékenységünket, közös munkánkat áthatja, mind olyan különleges vonás, amelyek figyelmet érdemelnek. A díjátadón a zsűri elnöke, Komócsin Laura külön kiemelte, hogy számukra az egyik leginnovatívabb momentum az volt, ahogyan a Citinél figyelmet fordítunk az egyes generációk mentorálással szemben támasztott elvárásaira is. Ebből a megfontolásból vezettük be a speed mentoringot a Szolgáltató Központunkban, hogy az Y-generációs kollégák elvárásainak megfelelő, rövidebb, pergőbb, dinamikusabb formában is megtapasztalhassák ezt a nagyszerű élményt.

Milyen mentorprogram létezik nálatok? A Citinél kiknek van mentora, illetve mentoráltja?

Alapvetően két típusú mentoring program létezik nálunk: formális és informális. A formális mentoring többnyire az egyes üzletágak dedikált tehetségfejlesztési programjainak részét képezi, amelyeknek legfőbb, nem titkolt üzleti célkitűzése a megfelelő utánpótlás kinevelése akár a legfelsőbb vezetői szintekre is. Ebben az esetben az egyes üzletágak szenior vezetői jelölnek fiatal tehetségeket, akikben látják a potenciált egy nagyobb felelősséggel járó feladatkör betöltésére.
Tatár-Kiss Klára Komócsin Laurával a díjátadón

Azonban ahogyan korábban említettem, a mentoring szemléletű működés, illetve az informális mentoring szempontjából a teljes vállalati populáció célközönségnek tekinthető. Ezen belül a 2015-ös évben még nagyobb hangsúlyt fektetünk a mentoringban való részvételi lehetőség tudatosítására a női kollégák, illetve az Y-generációs fiatal kollégáink esetében. A nők esetében kiemelt figyelmet szentelünk annak, hogy családos kolléganőink is minden lehetséges támogatást megkapjanak ahhoz, hogy a gyermekvállalást követő időszakban is tovább építhessék karrierjüket. Elkötelezettek vagyunk a coaching/mentoring szemléletmód mellett, hiszen ez a fajta kultúra óriási fejlődési lehetőséget kínál az egyénnek és szervezetnek egyaránt azáltal, hogy önálló gondolkodásra késztet minden résztvevőt.

Úgy gondoljuk, hogy mentornak lenni legalább akkora haszonnal jár, mint mentoráltnak lenni, így a mentorságra való jelentkezés minden kollégánk, vezetőnk számára nyitott. Mielőtt azonban jelentkezik a kolléga a mentorok közé, néhány egyszerű, azonban nagyon fontos kérdést kell önmagának megválaszolnia, mint például: Vezetőként motiválod csapatodat? Példaképként tekintenek rád munkatársaid? Birtokában vagy a pozitív visszajelzés adás technikájának? Rendelkezel elegendő Citi stratégiai információval? A jelentkezők így önmaguknak tükröt tartanak és tényleg csak azok a kollégák jelentkeznek, akik a feladat komolyságának és súlyának tudatában is készek vállalkozni erre a nagyszerű szerepre. A felsővezetői csapat a jelentkezők listáját minden esetben átnézi, és ennek a közös áttekintésnek egyetlen célja van: biztosítani, hogy kizárólag példaértékű vezetők lehessenek a mentorcsapat tagjai.

Neked is van/volt mentorod?

Igen! Két nagyon kedves mentorom volt az életemben. Pályámat a Győri Keksznél (akkori United Biscuitsnél) kezdtem egy nemzetközi gyakornoki programban, ahol az akkori HR-igazgató volt a mentorom és vezetett be a multik világába, rengeteget tanultam tőle a HR-ről és az értékrendje magasra tette a mércét.
A Citi számos vezetője részt vett a díjátadón

Utána egy másik rendkívüli mentor következett, aki közel tíz évig volt főnököm és mentorom egyben. Rengeteget tanultam tőle az üzletről, a kommunikációról és arról, hogy egy igazi jó HR-es az elsősorban vezető és másodsorban HR szakember. Mentorom olyan csodás, szuper csapatot épített, hogy ugyan már évek óta nem él Magyarországon, de igyekszünk évente egyszer találkozni vele és a volt vezetőkkel. Nagyon szerencsésnek érzem magam, hogy két ilyen nagyszerű embertől tanulhattam, akikkel mindig mindent meg tudtam beszélni, nyitottak voltak az aktuális problémáimra és igazi inspiráló környezetet teremtettek számomra.

Annyira sokat kaptam, hogy pár éve elérkezettnek láttam az időt, amikor már szeretnék visszaadni ebből valamit következő generációnak, a fiataloknak. Ezért is tanítok, valamint mentorálok, hogy ezt a sok összegyűlt jó tapasztalatot tovább vigyem.

Szavaidból arra következtetek, hogy már neked is van mentoráltad. Hogyan indult a kapcsolat, ki választott kit?

Természetesen van mentoráltam, és a pályázat kapcsán őt is megkértük, hogy ossza meg tapasztalatait a mentoringgal kapcsolatban. Éppen egy női vezetéssel kapcsolatos reggelin beszéltem a női-férfi vezetői különbségekről, illetve a munka-magánélet egyensúly fontosságáról, és a beszélgetés után a kolléganő felkért, hogy lennék-e a mentora, mert úgy érezte, értékrendben nagyon közel állunk egymáshoz. Azóta is folyamatos a mentori kapcsolat közöttünk, melyből mindketten folyamatosan tanulunk.

Mi jelent sikert egy mentornak és egy mentoráltnak?

Egy mentor legnagyobb sikere, ha láthatja a mentoráltját boldogulni a karrierjében, és az életben egyaránt. Az egyik kedvenc történetem egy olyan recepciós diákmunkát vállaló fiatal pályakezdő története, akiben anno sokkal többet láttam, mint recepciós. Hiába, hogy csak diákmunkán volt a vállalatnál, annyira talpraesetten, proaktívan, segítőkészen ált a feladatok elé, mintha az álommunkájában lenne. Egyre többet és többet beszélgettünk, majd kialakult egy mentori kapcsolat köztünk, és az idők előrehaladtával HR-es lett, majd néhány évvel később egy nagyvállalat HR-menedzsereként találkoztam vele újra. Mentoráltkánt óriási sikerélmény megtapasztalni, hogy a beszélgetések fényében máshogyan tekintünk egy szituációra, és hogy a tanácsokkal felvértezve meg tudunk birkózni valamivel, ami korábban talán lehetetlennek tűnt. Így épül apránként az önbizalom, a sok-sok alaposan átgondolt és sikeresen megoldott, helyzetből.

Miért fontos egy cégnek szerinted, hogy legyen mentorprogramja?

A mai világban, ahol a “robotok” már oly sok dolgot elvégeznek helyettünk, különösen fontos szerepe az emberi interakcióknak és azok minőségének. Hiszek abban, hogy minden vállalat sikerének kulcsa az emberei fejlesztésében, fejlődésében rejlik. Ennek központi, elengedhetetlen eleme a mentoring, hiszen így áramlik a tudás, a tapasztalat egy szervezeten belül.

Miben tud segíteni egy mentor? Miben más mint egy coach?

A mentor általában egy senior kolléga, aki akár a mentoráltjával azonos területen dolgozik. Ő az, aki egészében átlátja a szervezet működését, rendelkezik elegendő stratégiai információval a cég működését, célkitűzéseit illetően. Egy kevésbé senior kollégának nyújt többek között a teljes kép megértetése által támogatást abban, hogy mentoráltja magabiztosan navigáljon a karrierjében. Adhat direkt tanácsot, elmondhatja őszintén a véleményét arról, hogy ő maga mit tenne, ha az adott helyzetben lenne. A coach nagyon fontos vonása, hogy független, és hogy nem tanácsol, hanem kérdez. A coach kérdéseivel a coachee-t igyekszik közelebb hozni saját vágyaihoz, önmagához. Ez az önismeret, amelyre a kérdések által a coachee szert tehet, szintén nagyon fontos ahhoz, hogy boldogabbak, sikeresebbek legyünk az életben. A gyakorlatban a szerepek azért nem vegytisztán jelentkeznek, még ha szakmailag úgy is lenne helyes. A saját mentorálásom során is néha coaching eszközhöz nyúlok akkor, amikor azt hatásosnak találom, mert úgy vagyok vele, hogy minél többet segítsek a mentoráltjaimnak.
  • 2024.04.04Six Sigma Black Belt képzés 9 napos gyakorlatorientált, intenzív képzési program, amely készségszintre fejleszti a résztvevőket a 6 Sigma ismeretek elsajátításában, alapoktól a Green Belt ismereteken át magas szintű hatékonyságjavító projektek megvalósításáig. info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.04.04Az Év Irodája Konferencia & Díjátadó Kíváncsi vagy, hogy kié lesz Az Év Irodája díj, érdekelnek a legmodernebb irodai megoldások, valamint a magyar és nemzetközi piacot meghatározó szakemberek tapasztalatai? Akkor ott a helyed! KIKET FOGUNK DÍJAZNI?info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.04.23Humán controlling mutatószámok a gyakorlatban A képzés célja: A HR munka modern személetének és mérésének, számításának gyakorlati ismerete. A humán controlling egyes eszközeit konkrét példákon mutatjuk be, a résztvevőkkel közösen értékeljük azok alkalmazását.info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.04.30NewLeadership – Vezetői eszköztár bővítése Önmaguk fejlesztését is fontosnak tartó középvezetőknek, frissen kinevezett döntéshozóknak szóló komplex és intenzív vezetőfejlesztő program sok gyakorlattal. Különlegessége, hogy a résztvevők átgondolhatják és megoszthatják egymással aktuális kihívásaikat és még a kritikus vezetői helyzetek megoldásáról is tanulhatnak egymás jó gyakorlatából is!info button Részletek ticket button Jegyek
További cikkek
Kiábrándítóan lassan növekszik a női vezetők száma - mutatjuk, hogy befolyásolja ezt a rugalmas munkavégzés

Miközben a nők által betöltött felsővezetői pozíciók aránya világszerte 19,4%-ról 33,5%-ra nőtt két évtized alatt, a fejlődés... Teljes cikk

Hogyan építsük a vállalati kultúrát hibrid munkavégzés esetén?

A csapatépítés ösztönzésével, az eredmények jutalmazásával, a kommunikáció támogatásával és a munka-magánélet egyensúlyának... Teljes cikk

Így járulhat hozzá a HR a vállalati sikerhez: a HR-es mint az üzleti stratégiaalkotás résztvevője

A HR szakembereknek részt kell venniük az üzleti stratégiaalkotásban, ennek érdekében érdekében szükséges az üzleti gondolkodás fejlesztése, hogy... Teljes cikk