kapubanner for mobile
Megjelent: 2 napja
A szerzőről ▼

A teljesítmény-elvárások összetettebbek, mint egy piaci cégnél - interjú az SZTE kancellárával

Komoly kihívást jelent egy olyan komplex szervezet irányítása, mint a Szegedi Tudományegyetem. Állami feladatok és nagyon is piaci jellegű teljesítményindikátorok fémjelzik a működést az egyetemi modellváltás óta. dr. Fendler Juditot, az Egyetem kancellárját az átállásról, az új teljesítményértékelési rendszerről, szervezeti felépítésről és vezetői elvekről is kérdeztük.

Milyen kihívásokat tartogat és milyen feladatokat ad egy akkora szervezet operatív irányítása, mint a Szegedi Tudományegyetem? 

Nem elsősorban a szervezet mérete (10 ezer fő feletti létszám – a szerk.), hanem a szerteágazó tevékenységi kör a döntő: van oktatási, kutatási és gyógyítási területünk is, ezeken belül pedig rengeteg különböző feladat. Az irányításhoz leginkább tapasztalat, valamint alkalmazkodóképesség, rugalmasság szükséges, hiszen naponta szembesülünk olyan kihívásokkal, amivel korábban nem találkoztunk, viszont azonnal meg kell oldani. 

Milyen különbségek vannak egy ilyen szervezet és egy piaci alapon működő vállalat között szervezeti felépítés, vezetés szempontjából? 

A teljesítmény-elvárások meghatározása összetettebb, mint egy piaci cégnél. Amikor az egyetemek átkerültek alapítványi irányítás alá, minden területen paradigmaváltás történt. Addig volt egy éves költségvetésünk, előirányzatunk, ami költhettünk, volt, hogy elvontak belőle, és nem tudtunk tervezni, megtakarítani. 2021 óta öt évre szóló feladatellátási szerződésünk van, ami egy 20 éves keretszerződés része, ebben meg vannak határozva teljesítmény-indikátorok, amelyeket el kell érnünk, hiszen ezen múlik már a finanszírozásunk 40%-a. Idén először sikerült 100%-ban teljesítenünk az indikátorainkat. 

Erre a gondolkodásra - hogy aszerint működjünk, hogy mi számít jó teljesítménynek az oktatásban, a kutatás területén - rá kellett állnia az Egyetem vezetésének és át kellett állítani az Egyetem egészét. Az egészségügyi ellátásban más paraméterek mentén dolgozunk, hiszen ott ellátási felelősségünk van minden esetben.

Mindemellett pedig vannak az Egyetemnek saját piaci bevételei, például a klinikai vizsgálatok vagy akár a külföldi diákok révén, és vannak már cégeink is, melyek egyértelműen piaci alapon működnek. 

Mennyire volt nehéz ez az átállás, átállítás? Hiszen az egyetemi szervezetek, rendszerek általában nem a rugalmasságukról ismertek. Milyen változásmenedzsment volt ehhez szükséges? 

Előzetesen nem volt változásmenedzsment, mivel a fenntartó-váltásról 2021. január végén szavazott a Szenátus, az új működési modell pedig már 2021. augusztusától el is indult. Így kevés idő jutott felkészíteni magunkat az új helyzetre, örültünk, hogy a technikai, adminisztratív váltást le tudtuk menedzselni. Azóta viszont képzésekkel, tréningekkel támogatjuk a vezetőket, akikre ezen a téren a legnagyobb felelősség hárul.

Az eltelt 4 év hatalmas változásokat hozott az Egyetem működésében és eredményeiben is. Kialakítottunk az akadémiai területen dolgozók - oktatók, kutatók - számára egy teljesítmény-értékelési rendszert, amit karonként, egységes elvek alapján, de a sajátosságoknak megfelelően tudunk működtetni. Nyilván mások az elvásárok egy pedagógus- vagy egy gyógyszertudományi karon tudományos, kutatási, publikálási vagy innovációs szempontból. Ezt a rendszert 3 éve vezettük be, ami szorosan össze van kapcsolva az egyetemi teljesítményindikátorokkal. Azt mindenki tudja, hogy először az egyetemi összteljesítményt kell elérnünk, amiben szinte mindenkinek dolgoznia kell, és ezen túl vannak az egyéni teljesítések

A funkcionális területeken, amelyek az én irányításom alá tartoznak, szintén van teljesítmény-értékelés a közvetlen kollégáim és a hozzájuk tartozó vezetők számára. Más a helyzet az olyan operatív funkciókkal, amiket működtetünk, mint az őrzés-védelem, a takarítás, karbantartás. Ezeken a területeken is több ezer kolléga dolgozik, esetükben is honoráljuk a hűséget és a jó munkát, de nem indikátorok mentén.

Milyen reakciók jöttek a munkavállalóktól a bevezetéskor? Hogyan alakult a hozzáállás? 

Ez egy folyamat, azonban az eredmény egyértelműen látszik, hogy a teljesítmény értékelése, akár egyéni díjazása következtében a kollégák jobban odafigyelnek nem csak a tudományos munkára, hanem annak adminisztrációjára is. Vagyis ezek a lépések a valódi teljesítményre is kihatnak, és visszaköszönnek mind a belső és külső indikátorokban, mind a környezet visszajelzéseiben is.

Milyen elvek mentén dolgozik Ön, mint vezető?

Hozzám tíz funkcionális terület tartozik, alapvetően az önállóságot várom el a kollégáktól, és minden olyan feladatban, ami több területet érint, a maximális együttműködést kérem. Fontos, hogy a munkatársak stratégiai szinten ismerjék a saját területüket, nem csak az Egyetemen belül, hanem a minket körülvevő környezetben is. Képesek legyenek felelősséget vállalni és tudjanak dönteni

Az új rendszerben milyen készségeket, képességeket kellett esetleg elsajátítani vagy fejlesztenie a kollégáknak, amire korábban nem volt szükség?

Ebben a folyamatban még mindig benne vagyunk, elsősorban szerintem a projekt alapú gondolkodást kell erősítenünk.  Az Egyetemen felmerülő, szinte bármelyik problémát projekt-szemlélettel kell megközelíteni, hiszen határidő van, eredmény-elvárás és minden esteben egyszerre több területet érint. Erre át kell tudnunk állniuk a kollégáknak, ki kell fejleszteni  a szükséges attitűdöket, készségeket, felelősségvállalási és döntési kompetenciákat.


Cikkünk több oldalas! Lapozzon!
1. oldal - A teljesítmény-elvárások összetettebbek, mint egy piaci cégnél - interjú az SZTE kancellárával
2. oldal - Hogy érzi, ez az átalakulás mennyiben segíti az alkalmazkodást a jelen és a jövő kihívásaihoz? 

  • 2025.11.25Pannon HR Konferencia Budapest A Pannon HR Konferencia Budapest 2025 a humánerőforrás-szakma egyik kiemelt találkozója, ahol elismert szakértők – Tari Annamária, Molnár Attila, Gácsi Anna, Dr. Sipka Péter és Sipka Bence – osztják meg tapasztalataikat a legaktuálisabb HR-trendekről és kihívásokról. Egy nap, amely inspirációt, tudást és értékes szakmai kapcsolatokat kínál minden HR-szakember számára.info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2025.12.03Humán controlling A képzés során megtanulhatja, miként támogathatja a controlling szemlélet a HR-stratégiát. Megmutatjuk, hogyan tervezze és kontrollálja a személyi jellegű ráfordításokat, elemezze a munkaerő költségeit és megtérülését, valamint, hogyan alkalmazza a teljesítménymenedzsment és a humán tőke elemzés legfontosabb módszereit a vállalati hatékonyság növelése érdekében. info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2026.01.29Bértranszparencia irányelv és diszkrimináció-tilalom Szakmai képzés a bértranszparenciáról és a diszkriminációról HR szakembereknek és vezetőknek. Készüljön fel munkajogászainkkal az EU új bérátláthatósági szabályaira!info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2026.01.31Vállalati szimuláció Valós piaci helyzetben egy-egy döntés meghozatalakor helyt kell állnia mind vezetői, mind kontrolleri képességeinknek. Mennyivel egyszerűbb lenne, hogyha mi is úgy gyakorolhatnánk, mint egy pilóta, aki éles felszállás előtt, a szimulátorban tanulja meg a vezetést, míg kellő rutinra tesz szert. Ez megvalósítható ma már az üzleti életben is. info button Részletek ticket button Jegyek
További cikkek
Miért utálják mindenhol a HR-t – és miért nélkülözhetetlen mégis?

Két tűz között áll a HR: a dolgozók gyakran nem bíznak benne, a vezetők pedig kételkednek a szavaiban. Pilita Clark, a Financial Times újságírója... Teljes cikk

Távozik az RTL-től Endrei-Kiss Judit HR vezérigazgató-helyettes

Közös megegyezéssel, december elsejei hatállyal távozik az RTL Magyarországtól Endrei-Kiss Judit, a szervezetért felelős vezérigazgató-helyettes... Teljes cikk

Hullámlovasok és rallyversenyzők: HR-t vezetni időnként extrém sport

A HR vezető feladata lassítani a túl sok szervezeti változáson, meghallgatni, a miértről kérdezni, hosszú távon gondolkodni. De hány szerepet is... Teljes cikk