Emberi szempontok és adatelemzés
Míg sok folyamatot automatizálnak a technológiai fejlesztéseknek köszönhetően, a kutatás azt mutatja, hogy a munka eredendően emberi oldala (mint az empátia, kommunikáció és problémamegoldás) fontosabb, mint valaha. Éppen ezért egyre nagyobb szükség van át- és továbbképzésekre. Ezzel párhuzamosan átalakulnak a munkavállalók igényei is: felértékelődnek a jövőbe mutató, sokszínű karrierlehetőségek és a folyamatos továbbképzési lehetőségek biztosítása. A HR és üzleti vezetők fontossági listáján ez a két tényező a második helyre emelkedett, és a megkérdezettek 83%-a ítélte őket „fontosnak” vagy „nagyon fontosnak”.
Nagyobb hangsúlyt kap a jelöltekről és a munkaerőről rendelkezésre álló adatok elemzése is, hogy a vállalatok tisztább képet kapjanak a rendelkezésre álló képességekről és a várható teljesítményről. Ezen a területen is vannak még elmaradások, hiszen csak a válaszadók 8%-a mondta, hogy vannak használható adataik, és csak 9%-uk ismeri azokat a szempontokat, amelyek a vállalatukban jó teljesítményhez vezetnek.
Legfontosabb trendek, amelyek formálják a HR vezetők stratégiai terveit
A Deloitte Humán erőforrás trendek felmérése az alábbi, legfontosabb jövőbeni irányzatokat nevezi meg, amik a legnagyobb hatással lehetnek a HR világára (alább a megkérdezettek válaszai szerint, fontossági sorrendben):
1. A jövő vállalatának kialakítása (88% tartja fontosnak/nagyon fontosnak) - A legfontosabb feladat a cég- és a HR-vezetők számára a jövő vállalati működési modelljének a kialakítása, mely gyors, rugalmas, és munkavállaló-centrikus vállalati kultúrára épül, egyben megfelel az automatizálás és a digitális átalakulás által támasztott kihívásoknak.
2. Karrier és továbbképzés biztosítása (83% tartja fontosnak/nagyon fontosnak) - A hagyományos karriermodelleknek leáldozott. Miközben egyre több munkavállalónak fontos a sokszínű karrier és a folyamatos tanulás, a cégek többsége nem áll készen arra, hogy ezeket biztosítsa is számukra.
3. A tehetséges munkaerő megszerzése (81% tartja fontosnak/nagyon fontosnak) - A tehetség felkutatása, a jelöltek tömeges, de pontos előszűrése olyan fokozódó kihívásokat jelentenek, melyek során egyre több, új informatikai megoldás áll rendelkezésre. Azonban a fokozódó automatizálás nem feltétlenül van pozitív hatással a vezetők és a jelöltek élményeire és tapasztalataira, ami szükségessé teszi a toborzási folyamatok mélyebb átgondolását.
4. A munkavállalói élmény megteremtése (79% tartja fontosnak/nagyon fontosnak) - Korábban a vállalatok és HR szervezetek egyoldalúan a folyamatok hatékonyságának javítására helyezték a hangsúlyt, ez vezérelte az informatikai fejlesztéseket is. A tehetségekért folytatott versenyben azonban a munkavállalói „élmény” megteremtésének egyre nagyobb jelentősége van, ami új szempontot hoz be a HR folyamatok újratervezésébe.
5. A HR adatelemzés új szintre emelése (79% tartja fontosnak/nagyon fontosnak) - Az informatikai megoldásoknak köszönhetően az eddigieknél lényegesen több adat áll a HR szervezetek rendelkezésére, melyek célirányos felhasználásával növelni lehet a produktivitást és javítani a munkavállalók elkötelezettségét.
6. A teljesítmény-menedzsment újraértelmezése (78% tartja fontosnak/nagyon fontosnak) - Majdnem minden, a felmérésben szereplő vállalat átalakította teljesítmény-menedzsment módszerét az elmúlt évben. A digitális átalakulás közepette a HR szervezetek lemaradni látszanak, és nem
használják ki eléggé a teljesítményfokozására és a folyamatos visszajelzésre alkalmas eszközöket.
7. Vezetés-fejlesztés (78% tartja fontosnak/nagyon fontosnak) - Fennmaradni látszik az alapvető kiegyenlítetlenség, miszerint, míg tovább fokozódnak a vezetőkkel szembeni kihívások, a cégek csaknem 60%-a nem hajlandó vezetői továbbképzésre fordítani. Meg kell találni azokat a nagyon gyakorlatias, új vezetésfejlesztési megoldásokat, amik biztosítani tudják a képzési befektetések megtérülését.
8. A digitális HR feltételeinek kialakítása (73% tartja fontosnak/nagyon fontosnak) - A hagyományos HR IT-technológiáit felváltják az egyszerűen kezelhető applikációk és más digitális megoldások (pl. közösségi fórumok), és ezek egyre nagyobb teret nyernek a vállalati működésben a HR programok támogatására.
Cikkünk több oldalas! Lapozzon!
1. oldal - A vállalatok nem állnak készen a jövő HR-kihívásaira
2. oldal - Emberi szempontok és adatelemzés