Megjelent: 1 éve

Aki válaszol: Márton Katalin

HR Szubjektív rovatunkban Márton Katalin, a Praktiker HR és CSR igazgatója kérdez, miután válaszolt Ladics Viktória, a HR Partner Consulting ügyvezető tanácsadója kérdésére: „Hogyan hat a családbarát szemlélet a munkáltatói márka építésére és a munkatársak megtartására?”

Hogyan hat a családbarát szemlélet a munkáltatói márka építésére és a munkatársak megtartására?

A családbarátság nem egy jól megalkotott szlogen, hanem valós értékek sokaságából rendszerré épített kultúra. Nálunk legalábbis erről szól. A Praktiker Magyarország az elmúlt több, mint 20 éves fennállása óta komoly hangsúlyt fektetett arra, hogy az itt dolgozó munkavállalók egy szoros közösséget alkossanak. A munkáltató márkánk fellendítése során mindössze annyi volt a feladat, hogy mindezeket az értékeket összefoglaljuk és kihangosítsuk. Gyakran hajlamosak vagyunk a meglévőt már annyira megszokni, hogy fel sem tűnik, hogy az igazából egy komoly plusz, ami ezzel együtt jár. Így vagyunk ezzel mi is, egy létező családbarát szemléletet emeltünk ki a számos egyéb, meglévő értékünk közül és erre alapozzuk jelenleg is és fogjuk a jövőben is alapozni a munkavállalói élményünkhöz tartozó rendszereinket, akcióinkat.

Mindez tehát a munkavállalóink nagy része számára nem újdonság, hiszen büszkén összesítjük minden évben az 5,10,15, 20 éve nálunk dolgozó kollégák számát, ami a 2020-as évben 680 kollégát jelentett. Tehát a munkavállalóink 45%-a több, mint 5 éve már a praktikercsalád tagja! És ha még ehhez azt hozzátesszük, hogy 120 kollégánk tavaly már a 20 éves jubileumát is itt töltötte, akkor azt gondolom, hogy ténylegesen valós értékekre alapozzuk mindezt.

Pláne, hogy nagyon sok áruházunkban együtt dolgozik férj és feleség, anya, vagy apa és a gyermeke, de keresztanyák, keresztapák, sógorok és sógornők is szép számmal vannak jelen a mi kis közösségeinkben.

Erre van igénye a munkavállalóknak - munka-magánélet összehangolása


Azt pedig, hogy még hangsúlyosabbá tettük ezt a szemléletet, ahhoz az is hozzátartozik természetesen, hogy a munkavállalói igények ebbe az irányba mozdultak el. A munkavállalók egyre tudatosabbak, és amíg a millenáris generáció tagjai bátran ki merik jelenteni, hogy ők nem feltétlenül szeretnének a kötelező munkaidőn túl céges dolgokkal foglalkozni, inkább sportolni mennek, vagy a hobbijuknak hódolnak - addig a családos munkavállalók is egyre inkább éles határt szeretnének húzni és egy kiegyensúlyozott privát életet szeretnének élni. A work-life balance érzéséhez pedig elengedhetetlen, hogy jó érzéssel, nyugodtan végezzük a feladatunkat a munkahelyünkön, ahol nem frusztrálnak például olyan dolgok, hogy merjek-e szólni a felettesemnek, ha egyik nap anyák napi vagy apák napi ünnepségre kell mennem, vagy mit tegyek, ha az idős szülőt kell ápolnom.

Ehhez nekünk, munkáltatóknak ugyanakkor nem csak, hogy alkalmazkodnunk kell, hanem proaktívan olyan körülményeket (gondolok itt a munkaidő beosztására például, ami nálunk, a kereskedelemben egy sarkalatos kérdés) kell biztosítanunk, ahol a munkaidőn belül is nyugodtan tud a munkájára koncentrálni minden kollégánk és így biztosak lehetünk abban, hogy a lehető legjobb teljesítményt fogja nyújtani.

Számos kutatás bizonyítja is mindezt: jóval hatékonyabbak azok a munkáltatók, ahol a családbarát szemlélet a céges kultúra része.

Nincs más dolgunk, mint ezt a kultúrát még inkább aktivizálni: egyrészt minden vezetőnket folyamatosan arra ösztönözzük és edukáljuk, hogy a szociális kompetencia jegyében működjenek közép, vagy felsővezetőként is. Másrészt HR oldalról olyan akciók sorozatával kell jelen lenni a kollégák életében, amelyek vagy megkönnyítik vagy segítik a mindennapjaikat, illetve olyanokat is, amelyek időről időre kizökkenti őket a hétköznapi rutinból és ezzel újabb motivációt kapnak. Fontosnak tartjuk továbbá, hogy olyan eseményeink és akcióink is legyenek, amelyek során nem kizárólag a munkavállalóinkat tudjuk megmozgatni, hanem a családtagokat is be tudjuk vonni. Továbbá 20 áruházzal rendelkező cégnél, amely áruházak földrajzi távolságban helyezkednek el - ott mindenhol a lokális kisközösségek legyenek erősek, összetartóak, egymásra figyelőek.

Így a belül megvalósuló családbarát kultúra nem csak a jelenlegi munkavállalóink számára lehet egy szerethető munkahely, hanem a jövőbeli munkavállalók számára is. Sőt olyan példát tudunk ezzel mutatni a jövő generációinak is, ahol láthatják, hogy érdemes ezzel a szemlélettel nekivágni a karrierjüknek, mert ezzel mindenki nyerhet.

Kérdésem Fluck Benedekhez, az MVM Csoport HR vezérigazgató-helyetteséhez szól:

Megváltozott az MVM arculata, mit jelent ez a HR területnek, mit hoz még magával egy ilyen változás?

Nyitóképen: Márton Katalin
  • 2022.05.27Lean Fórum – Digitális Transzformáció Konferencia A program kialakítás alatt. A képzésre jelentkezés a jegyek menüpont alatt, vagy a következő telefonszámon: 06-1-201-1237 Részletek Jegyek
  • 2022.05.30AmCham HR Dream Day – motiváció és megtartás Találkozzunk a Kopaszin, ahol a Gallup londoni partnere beszél a nemzetközi HR trendekről, a legelismertebb hazai szakértőkkel együtt gondolkodunk motivációról, megtartásról, produktivitásról és adatvezérelt HR megoldásokról. Részletek Jegyek
  • 2022.07.21 Munkavédelmi technikus Munkavédelmi technikusra lehet szüksége minden olyan cégnek, amelynél kiemelten fontos a munkahelyi egészség és biztonság megvalósítása. A Munkavédelmi technikus ugyanis elősegíti a munkahelyi balesetek és foglalkozási megbetegedések megelőzését, valamint a munkavédelemre fordított költségek optimalizálást. Támogatja a munkáltatót a munkavédelmi kötelezettségek teljesítésében, ezzel hozzájárul a mulasztások és szabályszegések hátrányos személyi és anyagi következményeinek elkerüléséhez Részletek Jegyek
Follow hrportal_hu on Twitter
További cikkek
4 napos munkahét: Hány a munkaóra, Vekker Úr?

Egyre több országban beszélnek a 4 napos munkahét bevezetésének lehetőségéről, a briteknél már tesztelni is kezdték. HR szakértőnk, Papp Tamás... Teljes cikk

Az ukrán háborús helyzetnek milyen hatásai lehetnek a munkaerőpiacra? - aki válaszol, Göltl Viktor, WHC

HR Szubjektív rovatunkban Göltl Viktor, a WHC csoport ügyvezető igazgatója kérdez, miután válaszolt Szigeti Barbara, a Tesco Magyarország HR... Teljes cikk

Aki válaszol: Szigeti Barbara, a TESCO Magyarország HR igazgatója

HR Szubjektív rovatunkban Szigeti Barbara, a Tesco Magyarország HR igazgatója kérdez, miután válaszolt Tatár-Kiss Klára, a Citi magyarországi HR... Teljes cikk