Akik a frontvonalon vannak: a közvetlen munkahelyi vezetők szerepe
Kétségtelenül igaz az a mondás, hogy a felső vezetés színvonalán és elkötelezett részvételén múlik egy cég sikere és működésének színvonala. Amilyen a vezetés, olyan a vállalat. Egy állami vállalat is lehet eredményes, ha jó a vezetése és egy magánvállalkozás is lehet sikertelen, ha nem megfelelő vezetők irányítják.
Emellett viszont kell egy olyan stabil, megbízható és elkötelezett vezetői csapat, amely biztosítja a folyamatosságot, a rend fenntartását, a folyamatok és a rendszerek folyamatos karbantartását és naprakészségét, az új kollégák szervezetbe való beépítését, fejlesztését, a napi problémák megoldását, azt hogy képesek legyünk tartani az irányt és az emberek bevonásával és ösztönzésével elérjük a kitűzött eredményeket.
A globalizáció egyik hatásaként folyamatosan csökken mind a szervezeti szintek, mind a - felső és a közvetlen vezetők között korábban közvetítő - középvezetők száma. Emiatt a korábban elsősorban munkafelügyelői szerepekben tevékenykedő művezetőktől (műszak- és csoportvezetőktől) a termelő vállalatok nagy részében ma már olyan vezetői feladatok ellátását is igénylik, amelyek a menedzseri szemlélet és eszköztár elsajátítása nélkül nem teljesíthetők.
Az ilyen vállalatoknál dolgozó kulcs szereplők között ezért ma már egyre inkább jelen van egy olyan közvetlen munkahelyi vezetői réteg (stabil csapat), akiknek a nevét talán nem annyira ismeri a külvilág (mint Jack Welch, Lee Iacocca, Ingvar Kamprad, Ray Kroc nevét...), de legalább annyira fontosak egy szervezet sikere szempontjából és a szervezeten belül dolgozó kollégák jól tudják ezt.
A japán csoda, vagy a Toyota gyártási rendszer titkát sokan és sokszor próbálták megfogalmazni és egyre jobban értjük is. A siker fontos tartalmi elemei a: vállalati kultúra, bizalom, együttműködés, dolgozók bevonása, folyamatos fejlesztés, vevőközpontúság, minőségfejlesztés, szabványosítás, jól szabályozott folyamatok, fegyelem, a szabályok betartása, jól képzett munkaerő a tapasztalatok megosztása, hosszú távú gondolkodás. Érdemes viszont azt is megemlíteni, hogy 1962-ben Japánban egy olyan széleskörű, több százezer embert érintő, országos művezető képző program és mozgalom indult el, ami a mai napig meghatározó hatással van a japán vállalatok eredményességére.
Ennek a programnak az egyik vezetője volt a minőségügyi szakemberek által jól ismert Kaoru Ishikawa (akinek a nevéhez fűződik a 7 minőségeszköz, a halszálka diagram...). A programban résztvevőknek olyan alapvető vezetői ismereteket kellett elsajátítaniuk, mint amilyen pl. a PDCA ciklus alkalmazása, a probléma megoldási és minőségfejlesztési technikák alkalmazása, a dolgozók fejlesztése és betanítása, csoportok és megbeszélések irányítása.
Ezeket a programokat Japán az egész délkelet ázsiai térségre kiterjesztette (az egyes kormányokkal közösen Dél-Koreában, Thaiföldön, Malaysiában, Fülöp szigeteken... termelékenység fejlesztési központokat hoztak létre ), hogy megteremtsék a japán vállalatok megfelelő termelő és beszállítói háttérbázisát.
A közvetlen munkahelyi vezetőknek ma az alábbi szerepeket kell betölteniük a termelő vállalatok működésében:
Nemzetközi benchmarking felmérések tapasztalata azt mutatja, hogy az utóbbi időben egyre sikeresebbnek bizonyuló ázsiai térségben 5-10-szer annyit oktatják a dolgozókat és lényegesen nagyobb figyelmet szentelnek a művezetők, csoportvezetők, team leaderek képzésének és fejlesztésének, mint Európában. Az elmúlt években több vállalat már Magyarországon is felismerte, hogy mennyire fontos a vállalat sikere szempontjából ennek a rétegnek a folyamatos fejlesztése és számos ilyen jellegű vezetésfejlesztési program indult el.
Sajnálattal tapasztaljuk, hogy a gazdasági válság begyűrűzésével ezek a kezdeményezések szinte teljesen leálltak, még a felső vezetők részt vesznek vezetőképzési programokon valamilyen szinten, a csoportvezetőket, művezetőket, szinte egyáltalán nem engedik el képzésekre, nem fordítanak rájuk kellő figyelmet, pedig azt hogy milyen lesz egy adott terület teljesítménye, az elsősorban a terület a vezetőjétől (annak vezetői képességeitől, motivációs szintjétől) függ.
Reméljük, hogy a jövőben egyre több vállalat felismeri ennek jelentőségét és az emberi erőforrást nem egyszerűen, mint egy költség tényezőt, hanem a vállalati tőke (erőforrások) és a vállalat értékének meghatározó tényezőjeként fogja kezelni és ennek megfelelően kellő energiát fordít majd nemcsak a technológiai és gépi, hanem az emberi erőforrások állapotának és képességeinek folyamatos fejlesztésére is.
Dr. Németh Balázs és Somogyi István Dénes
Kvalikon Kft.
www.kvalikon.hu
- 2025.10.01HVG Állásbörze 2025 Toborozz országosan 3 nap alatt - online, foglalj virtuális standot!
Részletek
Jegyek
- 2025.10.07Óbudai Egyetem Állásbörze Jöjjön el, legyen kiállító! Kerüljön közvetlen kapcsolatba tehetséges, frissen diplomázó vagy végzős hallgatókkal, akik készen állnak a szakmai pályafutásuk elindítására. Akik naprakészen ismerik a legújabb technológiákat, elméleteket és iparági trendeket.
Részletek
Jegyek
- 2025.10.14Műegyetemi Állásbörze A Műegyetemi Állásbörze Budapest legnagyobb és legrangosabb álláskereső rendezvénye. 1995 óta képez hidat a munkaadók és potenciális munkavállalóik között. Rendezvényről rendezvényre több újítással, színesebb programokkal, felméréssel és számos csatornával is találkozhatnak az érdeklődők.
Részletek
Jegyek
- 2025.10.21Pannon Állásbörze 2025. A Pannon Állásbörze – ahol a jövő szakemberei és a legjobb munkaadók találkoznak
Részletek
Jegyek
A magasan képzett egészségügyi szakdolgozók a jövőben önállóan, saját jogon is elláthatnak olyan tevékenységeket, amelyeket eddig kizárólag... Teljes cikk
Egy 2025-ös felmérés szerint a technológiai újdonságok miatt a meglévő készségek 40 százaléka avulhat el vagy alakulhat át 2030-ig. Egy másik,... Teljes cikk
Az elmúlt két évben többszörösére nőtt a szövetkezeti foglalkoztatásban dolgozó kismamák száma, ami növekvő tendenciára enged következtetni... Teljes cikk
- Új felsővezetők csatlakoztak a Rossmannhoz 1 hete
- A 20 legbefolyásosabb magyar HR vezető 2025-ben: Szijjné Kállai Ildikó, SPAR 1 hete
- A 20 legbefolyásosabb magyar HR vezető 2025-ben: Dobi Kitti, MBH Bank 2 hete
- A 20 legbefolyásosabb magyar HR vezető 2025-ben 2 hete
- Visszaszoruló HR, előretörő technológia: íme a női vezetők új prioritásai 4 hete
- Pszichológiai biztonság: ez lehet a legjobb munkahelyek sikerreceptje 1 hónapja
- Mi a leggyakoribb felmondási ok és miért nem meri kimondani senki? 2 hónapja
- Felmérés: a felsővezetők jobbra értékelik saját teljesítményüket iparági versenytársaiknál 2 hónapja
- Mitől válik valaki vezetővé? A vezetett teszi azzá? 2 hónapja
- Mit árul el a vezetőről a LinkedIn profilja? 2 hónapja
- Ezek most a vezetővé válás sikertényezői 2 hónapja