E-learning tapasztalatok a Richternél
A Richter Gedeon Gyógyszergyár Belkereskedelmi Főosztály, Belföldi Tréner Csoportját kérdeztük az e-learninggel kapcsolatos tapasztalataikról, véleményükről. Az alábbiakban dr. Márkus Anikó csoportvezető és Vecsei Zalán belső tréner, kulcsfelhasználó válaszol kérdéseinkre.
- 5 évvel ezelőtt merült fel az igény az e-learning bevezetésével kapcsolatban. Fontos szerepet játszott a döntésben az oktatási csoportunk erőforrásainak optimalizálása egy korszerű rendszer bevezetésének segítségével.
- Volt ellenállás a szervezetben a bevezetés után? Ha igen, hogyan kezelték?
- Természetesen minden új rendszer bevezetésével kapcsolatban merülhetnek fel fenntartások, ez nálunk is így volt. Az igények és célok pontos egyeztetésével megoldást találtunk ezekre.
- Milyen keretrendszer fut jelenleg?
- Egy szabad forráskódú rendszer, a Moodle.
- Milyen oktatási feladatok ellátását szolgálja az e-learning rendszer?
- Olyan tréningek, alap- illetve továbbképzések tartása történik az e-learning rendszeren keresztül, amely nem igényli az oktató/tréner személyes/aktív/folyamatos jelenlétét. Jelenleg rövidebb, természettudományos/gyógyszerészeti/orvostudományi újdonságokhoz kapcsolódó szakmai kurzusok a jellemzőek, a későbbiekben tervezzük a készségfejlesztések támogatását is a rendszeren keresztül.
- Hány felhasználót szolgál ki a rendszer?
- Jelenleg 200 fő körüli felhasználót.
- Milyen oktatási megoldásokat tart a leghatékonyabbnak az e-learningen belül?
- Jelenleg arról tudok nyilatkozni, ami a Moodle keretein belül valósítható meg. A szakmai továbbképzések, a korábban megtartott és felvett prezentációk audio/videonarrációval történő ellátása lehetővé teszik az új ismeretek elsajátítását azok számára is, akik nem tudtak az eredeti képzésen részt venni. Az ismeretek átadása igényes, interaktív módon a SCORM-alapú tananyagainkkal valósult meg. Emellett számos lehetőséget rejt még a workshop modul, melyet chat- és fórum funkciókkal kiegészítve kommunikációs, illetve diszkusszió-platformot lehet létrehozni.
A kurzusokon megszerzett tudás mérése gyors, egyszerű, elektronikusan archiválható, ugyanakkor számos visszajelzésre ad lehetőséget, amelyek segítségével tovább fejleszthető az adott tananyag, kurzus, vagy módszer. A Moodle keretrendszerén kívül, vagy azzal kombinálva a webes konzultációk is megemlíthetők.
- Milyen megtérüléssel számol a hagyományos képzésekhez képest?
- Ennek megítélése azért nehéz, mert az e-learning nem válthatja ki az összes hagyományos oktatási formát, nem helyettesítője, hanem kiegészítője a korábbi tevékenységeinknek. Ugyanakkor számos olyan villámkurzus indítható általa, melyekre eddig nem volt erőforrásunk. Leginkább az utazási és szállásköltségek, valamint a papír alapú oktatás és archiválás költségei szolgálhatnak megtakarítási támpontnak, ugyanakkor a szolgáltatásbővítés és az oktatási paletta minőségi sokszínűsége nem csupán anyagi jellegű megtérülést jelent.
- Milyen előnyeit élvezik a rendszer használatának?
- Igyekszünk kiaknázni a rendszer nyújtotta összes előnyt, jelenleg a helyszín- és időbeosztás vonatkozásában jelentkező egyéni igények kielégítése, valamint a gyors visszajelzés lehetősége az, ami már most jelentkezik.
- Milyen belső és külső erőforrások működtetik a rendszert?
- Saját informatikusaink foglalkoznak az üzemeltetéssel, oktatóink a tananyagok megírásával és a kurzusok utánkövetésével. A bevezető képzéssel, support tevékenységgel egy külső céget bíztunk meg, ők voltak a rendszer beszállítói is.
- Milyen további terveik vannak az e-learninggel kapcsolatban, milyen fejlesztésekben gondolkodnak?
- A jelenleg használt keretrendszerből és a SCORM-készítő alkalmazásból szeretnénk kreatívan kihozni a maximumot. Amikor ezt elértük, akkor lesz érdemes további fejlesztéseken gondolkodni.
- Milyen típusú szervezetnek javasolja az e-learning használatát?
- Minden olyan szervezetnek, ahol belső képzés folyik, és ezen képzések egy része minőségileg átültethető az e-learning rendszerbe, vagy ugyanazon tananyagból ismétlő képzések, számonkérések rendszeres időközönként valósulnak meg. Kiemelten hasznos lehet olyan szervezetek számára, melyek alkalmazottai távmunkában, vagy egymástól nagyobb földrajzi távolságban dolgoznak.
- Mit üzenne azoknak, akik most gondolkoznak az e-learning bevezetésén?
- Amennyiben képzési profiljukba beilleszthető az e-learning, akkor nem azon érdemes gondolkodni, hogy bevezessék-e vagy sem, hanem azon, hogy melyik rendszert, mikor, és kivel tudják a legkorábban bevezetni.
- 2025.10.01HVG Állásbörze 2025 Toborozz országosan 3 nap alatt - online, foglalj virtuális standot!
Részletek
Jegyek
- 2025.10.07Óbudai Egyetem Állásbörze Jöjjön el, legyen kiállító! Kerüljön közvetlen kapcsolatba tehetséges, frissen diplomázó vagy végzős hallgatókkal, akik készen állnak a szakmai pályafutásuk elindítására. Akik naprakészen ismerik a legújabb technológiákat, elméleteket és iparági trendeket.
Részletek
Jegyek
- 2025.10.14Műegyetemi Állásbörze A Műegyetemi Állásbörze Budapest legnagyobb és legrangosabb álláskereső rendezvénye. 1995 óta képez hidat a munkaadók és potenciális munkavállalóik között. Rendezvényről rendezvényre több újítással, színesebb programokkal, felméréssel és számos csatornával is találkozhatnak az érdeklődők.
Részletek
Jegyek
- 2025.10.21Pannon Állásbörze 2025. A Pannon Állásbörze – ahol a jövő szakemberei és a legjobb munkaadók találkoznak
Részletek
Jegyek
Az elmúlt hónapokban, amikor beültünk egy-egy céges nyelvórára, egyre gyakrabban hallottuk ezt a mondatot a résztvevőktől: "Most már a ChatGPT... Teljes cikk
A Budapesti Kereskedelmi és Iparkamara (BKIK) 2024-ben folyamatosan hangsúlyt fektetett a szakképzésben résztvevő SNI-tanulók duális képzésben való... Teljes cikk
A budapesti Szent István Gimnázium 12. osztályos diákja, Keresztély Zsófia sikeresen felvételizett a világ egyik legjobb - egyes listák szerint a... Teljes cikk
- Felmérés: a vezetők többsége szerint a munkaerő még nem áll készen az AI hatékony hasznosítására 2 hete
- Itt a tanév vége, pontozással értékelik a pedagógusok egyéni teljesítményét 2 hete
- Ezért nehéz a kkv-nak jó könyvelőt találni 3 hete
- Fókuszált munka és együttműködés - így néz ki belülről a Richter magyar központja 3 hete
- Balatoni Katalin: a pedagógusok digitális mentorok, lelki támaszok, kreatív alkotók 3 hete
- Az álláskeresők szerint képzési hiány van, nem pedig készséghiány 4 hete
- Felmérés: Romániában a felnőtt lakosság több mint harmada funkcionális analfabéta 4 hete
- Így nézhet ki a 2025/2026-os tanév szakképzési tanév rendje 4 hete
- Kihirdették a 2025/2026-os tanév rendjét 1 hónapja
- Coach képzések: ezek az akkreditált üzleti coach képzők 1 hónapja
- Ő kapta az Év Menedzsere Díjat 1 hónapja