kapubanner for mobile
Megjelent: 7 éve
A szerzőről ▼

Egy csapatban dolgozik ember és robot?

Az automatizálásra sok helyen még mindig költségcsökkentési lehetőségként tekintenek a cégvezetők, holott az automatizációban rejlő lehetőségek rég túlmutatnak ezen. Hiszen növelik a hatékonyságot, sőt a dolgozói elkötelezettségre is hatással lehetnek. A technológiai lehetőségeknek manapság a szabályozás és a gondolkodás korlátai szabhatnak csak határt, vezette fel az SSC Heroes, a Deloitte és a Kinnarps által szervezett Jövő SSC-i konferencia tematikáját Lukács Eszter és Komjáthy Csaba a Deloitte-tól.

A munka világa manapság már olyan mértékben összefonódott globálisan, hogy egy-egy váratlan esemény kapcsán mutatkozó felkészületlenség nem csak egy cégre, hanem nagyon széles üzleti körre lehet hatással - emelték ki. Ehhez a helyzethez és „elvárásrendszerhez” alkalmazkodni, pedig a következő kulcsszavak mentén lehet: gyorsaság, rugalmasság, innováció, tehetségek megtartása és atipikus munkavégzési formák.

Magasabb hozzáadott értékű állásokat teremt a technológia

A szakemberek szerint az automatizáció, a robotok nem helyettesíteni fogják a munkavállalókat, hanem együtt fognak dolgozni velük. Erre az együttműködésre kell leginkább felkészíteni mindkét oldalt. Arjen Sader a Dentonstól hangsúlyozta, meggyőződése, hogy bár egyes munkaformákat valóban robotok fognak majd végezni az emberek helyett, a technológia végeredményben állásokat fog teremteni. Példaként említette, hogy 2022-re 750 ezer alacsonyan képzett indiai munkája fog eltűnni az automatizáció hatására, viszont ugyanerre az időre 300 ezer közepes és felsőfokú végzettséget igénylő állás jön létre.

Ehhez persze szükség van arra, hogy áttekintsük az összes tényezőt, amely ezt a formálódó világot befolyásolja. Ezek a tényezők: a folyamatok, az irányítási modellek, az automatizáció, az emberek és a tudás viszonya, a munkakörnyezet. Mindezeket több, új szemszögből kell vizsgálni: például az SSC-k egyre kevésbé fognak függeni a nyelvtudástól, hiszen szinte folyamatosan tökéletesítődnek a „szinkrontolmács” programok. Az automatizációt nem csak a robotok, hanem a blockchain, az mesterséges intelligencia, a kibővített valóság (AI) és persze a big data fogja jelenteni.

Az emberi tényező esetén pedig ma már kihagyhatatlanok az egyenletből az új generációk, az Y és a Z, a közösségi média hatásai és a különböző szerepek, feladatkörök keveredése, újragondolása. Hogy fog kinézni a jövő irodája, mennyire lesznek egyáltalán fix irodák, elkülönülnek majd egymástól a vállalatok úgy, mint jelenleg? Egyáltalán hol fogunk dolgozni? - záporoztak a nyitva hagyott kérdések.

Arjen SaderArjen Sader
Azt azonban kijelentette Arjen Sader, hogy az SSC-k egyre inkább innovációs központokként fognak működni, és ebben a minőségben fognak hozzáadott értéket teremteni a vállalatoknak, nem elvégezni helyettük bizonyos munkafolyamataikat. Míg a hagyományos szolgáltató központoknak is elsődleges szerepe bizonyos folyamatok kiszervezése, a költségcsökkentés volt, addig ma már ebben a szektorban is cél minél feljebb jutni az értékláncban.

A globális vállalatoknál cél kell, hogy legyen, és a technológia ma erre már lehetőséget ad, hogy meglegyenek a világszerte érvényesen működő folyamatok, amelyek akár 60 országban azonos módon funkcionálnak, legyen szó akár pénzügyi, akár ellenőrzési folyamatokról, említette meg Sam Scott, a Thomson Reuterstől. Vagyis a cél a sztenderdizálás, az egyszerűsítés, a folyamatok központosítása.

End to end stratégiára van szükség

Arjen Sader feltette a konferencia közönségének a kérdést, hogy rendelkeznek-e egy teljes, a kezdőponttól a végpontig terjedő digitális munkaerő-stratégiával? Elvétve emelkedett néhány kéz a magasba. Pedig, mint az előadó hangsúlyozta, ha nincs ilyen stratégia, akkor nem tudjuk, hová is tartunk. Visz a nehézkedés, de ki tudja hová…

Amit végig kell gondolni:

  • az ember - hogy kivel szeretnénk dolgozni
  • a folyamat - hogyan és mikor
  • a technológia - mit szeretnénk csinálni
  • mindset - ehhez milyen változás szükséges


Az automatizációban kulcsszerepet játszanak az adatok. Ezek mennyisége pedig exponenciálisan nő, hiszen mindenütt digitális adatokat hagyunk magunk után. A digitális lábnyomunk három év alatt a tízszeresére fog nőni - jelentette ki. Az adatstratégia kapcsán nem a mennyiség lesz elsősorban a kérdés, hanem hogy milyen adatot gyűjt valaki, és abból milyen következtetéseket tud levonni.

Arjen Sader korábban említette a robotokkal való együttműködést, -dolgozást. Fel kell tenni a kérdést, hogy hogyan tud segíteni a robot a napi munkában, mi az optimális ember és robot közötti interakció, hogyan lehet a gépekkel egy csapatban dolgozni? Hangsúlyozta, hogy bizonyos tényezőket, - mint a változásmenedzsment, a szabályozók, jogi korlátok, a felhasználói menedzsment, az iránytás -, akárcsak az embereknél, figyelembe kell venni, ha bárki robotokkal kezd dolgoztatni.


Cikkünk több oldalas! Lapozzon!
1. oldal - Egy csapatban dolgozik ember és robot?
2. oldal - A mesterséges intelligencia
  • 2025.12.03Humán controlling A képzés során megtanulhatja, miként támogathatja a controlling szemlélet a HR-stratégiát. Megmutatjuk, hogyan tervezze és kontrollálja a személyi jellegű ráfordításokat, elemezze a munkaerő költségeit és megtérülését, valamint, hogyan alkalmazza a teljesítménymenedzsment és a humán tőke elemzés legfontosabb módszereit a vállalati hatékonyság növelése érdekében. info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2026.01.09Foglalkoztatás és jóllét: az értékes munkaerő megszerzése és megtartása a folyamatosan változó munkaerőpiaci környezetben Foglalkoztatás és jóllét: az értékes munkaerő megszerzése és megtartása a folyamatosan változó munkaerőpiaci környezetben. A konferencia ingyenes, de regisztrációhoz kötött. A program és a regisztráció a jegyek menüpont alatt.info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2026.01.29Bértranszparencia irányelv és diszkrimináció-tilalom Szakmai képzés a bértranszparenciáról és a diszkriminációról HR szakembereknek és vezetőknek. Készüljön fel munkajogászainkkal az EU új bérátláthatósági szabályaira!info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2026.01.31Vállalati szimuláció Valós piaci helyzetben egy-egy döntés meghozatalakor helyt kell állnia mind vezetői, mind kontrolleri képességeinknek. Mennyivel egyszerűbb lenne, hogyha mi is úgy gyakorolhatnánk, mint egy pilóta, aki éles felszállás előtt, a szimulátorban tanulja meg a vezetést, míg kellő rutinra tesz szert. Ez megvalósítható ma már az üzleti életben is. info button Részletek ticket button Jegyek
További cikkek
Contracting

Munkaerő-közvetítésben a contracting egy sajátos foglalkoztatási forma, ami a klasszikus közvetítés és a kölcsönzés között helyezkedik el.... Teljes cikk

Ezért foglalkoztass megváltozott munkaképességű kollégát

A megváltozott munkaképességű emberek foglalkoztatására való nyitottság mögött sokféle szándék és cél húzódhat. Ezeket vette sorra Kappel... Teljes cikk

Itt vannak a legnagyobb hazai üzleti szolgáltató központok

Már mintegy 100 000-en dolgoznak a shared service vagy business service iparágban, amely az utóbbi tizenöt év jelentős munkahelyteremtője volt.... Teljes cikk