Szerző: Barna Eszter
Megjelent: 2 éve

Egy csapatban dolgozik ember és robot?

Az automatizálásra sok helyen még mindig költségcsökkentési lehetőségként tekintenek a cégvezetők, holott az automatizációban rejlő lehetőségek rég túlmutatnak ezen. Hiszen növelik a hatékonyságot, sőt a dolgozói elkötelezettségre is hatással lehetnek. A technológiai lehetőségeknek manapság a szabályozás és a gondolkodás korlátai szabhatnak csak határt, vezette fel az SSC Heroes, a Deloitte és a Kinnarps által szervezett Jövő SSC-i konferencia tematikáját Lukács Eszter és Komjáthy Csaba a Deloitte-tól.

A munka világa manapság már olyan mértékben összefonódott globálisan, hogy egy-egy váratlan esemény kapcsán mutatkozó felkészületlenség nem csak egy cégre, hanem nagyon széles üzleti körre lehet hatással - emelték ki. Ehhez a helyzethez és „elvárásrendszerhez” alkalmazkodni, pedig a következő kulcsszavak mentén lehet: gyorsaság, rugalmasság, innováció, tehetségek megtartása és atipikus munkavégzési formák.

Magasabb hozzáadott értékű állásokat teremt a technológia

A szakemberek szerint az automatizáció, a robotok nem helyettesíteni fogják a munkavállalókat, hanem együtt fognak dolgozni velük. Erre az együttműködésre kell leginkább felkészíteni mindkét oldalt. Arjen Sader a Dentonstól hangsúlyozta, meggyőződése, hogy bár egyes munkaformákat valóban robotok fognak majd végezni az emberek helyett, a technológia végeredményben állásokat fog teremteni. Példaként említette, hogy 2022-re 750 ezer alacsonyan képzett indiai munkája fog eltűnni az automatizáció hatására, viszont ugyanerre az időre 300 ezer közepes és felsőfokú végzettséget igénylő állás jön létre.

Ehhez persze szükség van arra, hogy áttekintsük az összes tényezőt, amely ezt a formálódó világot befolyásolja. Ezek a tényezők: a folyamatok, az irányítási modellek, az automatizáció, az emberek és a tudás viszonya, a munkakörnyezet. Mindezeket több, új szemszögből kell vizsgálni: például az SSC-k egyre kevésbé fognak függeni a nyelvtudástól, hiszen szinte folyamatosan tökéletesítődnek a „szinkrontolmács” programok. Az automatizációt nem csak a robotok, hanem a blockchain, az mesterséges intelligencia, a kibővített valóság (AI) és persze a big data fogja jelenteni.

Az emberi tényező esetén pedig ma már kihagyhatatlanok az egyenletből az új generációk, az Y és a Z, a közösségi média hatásai és a különböző szerepek, feladatkörök keveredése, újragondolása. Hogy fog kinézni a jövő irodája, mennyire lesznek egyáltalán fix irodák, elkülönülnek majd egymástól a vállalatok úgy, mint jelenleg? Egyáltalán hol fogunk dolgozni? - záporoztak a nyitva hagyott kérdések.

Arjen SaderArjen Sader
Azt azonban kijelentette Arjen Sader, hogy az SSC-k egyre inkább innovációs központokként fognak működni, és ebben a minőségben fognak hozzáadott értéket teremteni a vállalatoknak, nem elvégezni helyettük bizonyos munkafolyamataikat. Míg a hagyományos szolgáltató központoknak is elsődleges szerepe bizonyos folyamatok kiszervezése, a költségcsökkentés volt, addig ma már ebben a szektorban is cél minél feljebb jutni az értékláncban.

A globális vállalatoknál cél kell, hogy legyen, és a technológia ma erre már lehetőséget ad, hogy meglegyenek a világszerte érvényesen működő folyamatok, amelyek akár 60 országban azonos módon funkcionálnak, legyen szó akár pénzügyi, akár ellenőrzési folyamatokról, említette meg Sam Scott, a Thomson Reuterstől. Vagyis a cél a sztenderdizálás, az egyszerűsítés, a folyamatok központosítása.

End to end stratégiára van szükség

Arjen Sader feltette a konferencia közönségének a kérdést, hogy rendelkeznek-e egy teljes, a kezdőponttól a végpontig terjedő digitális munkaerő-stratégiával? Elvétve emelkedett néhány kéz a magasba. Pedig, mint az előadó hangsúlyozta, ha nincs ilyen stratégia, akkor nem tudjuk, hová is tartunk. Visz a nehézkedés, de ki tudja hová…

Amit végig kell gondolni:

  • az ember - hogy kivel szeretnénk dolgozni
  • a folyamat - hogyan és mikor
  • a technológia - mit szeretnénk csinálni
  • mindset - ehhez milyen változás szükséges


Az automatizációban kulcsszerepet játszanak az adatok. Ezek mennyisége pedig exponenciálisan nő, hiszen mindenütt digitális adatokat hagyunk magunk után. A digitális lábnyomunk három év alatt a tízszeresére fog nőni - jelentette ki. Az adatstratégia kapcsán nem a mennyiség lesz elsősorban a kérdés, hanem hogy milyen adatot gyűjt valaki, és abból milyen következtetéseket tud levonni.

Arjen Sader korábban említette a robotokkal való együttműködést, -dolgozást. Fel kell tenni a kérdést, hogy hogyan tud segíteni a robot a napi munkában, mi az optimális ember és robot közötti interakció, hogyan lehet a gépekkel egy csapatban dolgozni? Hangsúlyozta, hogy bizonyos tényezőket, - mint a változásmenedzsment, a szabályozók, jogi korlátok, a felhasználói menedzsment, az iránytás -, akárcsak az embereknél, figyelembe kell venni, ha bárki robotokkal kezd dolgoztatni.


Cikkünk több oldalas! Lapozzon!
1. oldal - Egy csapatban dolgozik ember és robot?
2. oldal - A mesterséges intelligencia
  • 2020.01.22Változásmenedzsment képzés Cél a szervezet változáskezelési képességének fejlesztése. A változási folyamat és a változás összetevőinek a megértése. Az egyének változáskezelési képességének fejlesztése konkrét gyakorlatokon keresztül. A változási programok kritikus sikertényezőinek megismerése. Részletek Jegyek
  • 2020.02.20Készülj fel a 2020-as Munka törvénykönyve változására! Hogyan kell előkészíteni munkajogi szempontból a felmondást? Hogyan működhet jogszerűen az elektronikus munkaidő nyilvántartás? Milyen változások várhatók a Munka törvénykönyvében, az elfogadott uniós irányelvek tükrében? Milyen tanulságok vonhatók le a legújabb munkaügyi bírói gyakorlatból? Részletek Jegyek
  • 2020.02.20recruiTECH Idén minden eddiginél erősebb programmal, számos külföldi (IRL, UK, PL) és hazai előadóval indítjuk útjára a recruiTECH, 2020.02.20-i eseményünket! Várjuk szeretettel a toborzási szakma színe-javát, és mindenkit, aki felelősséget érez a tehetségek megtalálásában. Részletek Jegyek
Follow hrportal_hu on Twitter
További cikkek
500 fővel és új irodával indítja az újévet a LogMeIn Magyarországon

A LogMeIn továbbra is itthon fejleszti legfontosabb távoli elérést, webes kommunikációt és jelszókezelést segítő szoftvereit, ide került a belső... Teljes cikk

500 munkahelyet teremtett Szegeden a BP Globális Szolgáltató Központ

Egy évtizede érkezett Magyarországra a BP Globális Szolgáltató Központja, amely budapesti székhelye mellett 2017-ben Szegeden is irodát nyitott. A... Teljes cikk

Mitől sikeres egy vállalati rendezvény?

Egy jó rendezvényhelyszín önmagában már kevés a sikerhez. Kreativitás, élmény, törődés, személyre szabottság, ember az emberért - ezek az új... Teljes cikk