Szerző: Barna Eszter
Megjelent: 5 éve

Egy csapatban dolgozik ember és robot?

Az automatizálásra sok helyen még mindig költségcsökkentési lehetőségként tekintenek a cégvezetők, holott az automatizációban rejlő lehetőségek rég túlmutatnak ezen. Hiszen növelik a hatékonyságot, sőt a dolgozói elkötelezettségre is hatással lehetnek. A technológiai lehetőségeknek manapság a szabályozás és a gondolkodás korlátai szabhatnak csak határt, vezette fel az SSC Heroes, a Deloitte és a Kinnarps által szervezett Jövő SSC-i konferencia tematikáját Lukács Eszter és Komjáthy Csaba a Deloitte-tól.

A munka világa manapság már olyan mértékben összefonódott globálisan, hogy egy-egy váratlan esemény kapcsán mutatkozó felkészületlenség nem csak egy cégre, hanem nagyon széles üzleti körre lehet hatással - emelték ki. Ehhez a helyzethez és „elvárásrendszerhez” alkalmazkodni, pedig a következő kulcsszavak mentén lehet: gyorsaság, rugalmasság, innováció, tehetségek megtartása és atipikus munkavégzési formák.

Magasabb hozzáadott értékű állásokat teremt a technológia

A szakemberek szerint az automatizáció, a robotok nem helyettesíteni fogják a munkavállalókat, hanem együtt fognak dolgozni velük. Erre az együttműködésre kell leginkább felkészíteni mindkét oldalt. Arjen Sader a Dentonstól hangsúlyozta, meggyőződése, hogy bár egyes munkaformákat valóban robotok fognak majd végezni az emberek helyett, a technológia végeredményben állásokat fog teremteni. Példaként említette, hogy 2022-re 750 ezer alacsonyan képzett indiai munkája fog eltűnni az automatizáció hatására, viszont ugyanerre az időre 300 ezer közepes és felsőfokú végzettséget igénylő állás jön létre.

Ehhez persze szükség van arra, hogy áttekintsük az összes tényezőt, amely ezt a formálódó világot befolyásolja. Ezek a tényezők: a folyamatok, az irányítási modellek, az automatizáció, az emberek és a tudás viszonya, a munkakörnyezet. Mindezeket több, új szemszögből kell vizsgálni: például az SSC-k egyre kevésbé fognak függeni a nyelvtudástól, hiszen szinte folyamatosan tökéletesítődnek a „szinkrontolmács” programok. Az automatizációt nem csak a robotok, hanem a blockchain, az mesterséges intelligencia, a kibővített valóság (AI) és persze a big data fogja jelenteni.

Az emberi tényező esetén pedig ma már kihagyhatatlanok az egyenletből az új generációk, az Y és a Z, a közösségi média hatásai és a különböző szerepek, feladatkörök keveredése, újragondolása. Hogy fog kinézni a jövő irodája, mennyire lesznek egyáltalán fix irodák, elkülönülnek majd egymástól a vállalatok úgy, mint jelenleg? Egyáltalán hol fogunk dolgozni? - záporoztak a nyitva hagyott kérdések.

Arjen SaderArjen Sader
Azt azonban kijelentette Arjen Sader, hogy az SSC-k egyre inkább innovációs központokként fognak működni, és ebben a minőségben fognak hozzáadott értéket teremteni a vállalatoknak, nem elvégezni helyettük bizonyos munkafolyamataikat. Míg a hagyományos szolgáltató központoknak is elsődleges szerepe bizonyos folyamatok kiszervezése, a költségcsökkentés volt, addig ma már ebben a szektorban is cél minél feljebb jutni az értékláncban.

A globális vállalatoknál cél kell, hogy legyen, és a technológia ma erre már lehetőséget ad, hogy meglegyenek a világszerte érvényesen működő folyamatok, amelyek akár 60 országban azonos módon funkcionálnak, legyen szó akár pénzügyi, akár ellenőrzési folyamatokról, említette meg Sam Scott, a Thomson Reuterstől. Vagyis a cél a sztenderdizálás, az egyszerűsítés, a folyamatok központosítása.

End to end stratégiára van szükség

Arjen Sader feltette a konferencia közönségének a kérdést, hogy rendelkeznek-e egy teljes, a kezdőponttól a végpontig terjedő digitális munkaerő-stratégiával? Elvétve emelkedett néhány kéz a magasba. Pedig, mint az előadó hangsúlyozta, ha nincs ilyen stratégia, akkor nem tudjuk, hová is tartunk. Visz a nehézkedés, de ki tudja hová…

Amit végig kell gondolni:

  • az ember - hogy kivel szeretnénk dolgozni
  • a folyamat - hogyan és mikor
  • a technológia - mit szeretnénk csinálni
  • mindset - ehhez milyen változás szükséges


Az automatizációban kulcsszerepet játszanak az adatok. Ezek mennyisége pedig exponenciálisan nő, hiszen mindenütt digitális adatokat hagyunk magunk után. A digitális lábnyomunk három év alatt a tízszeresére fog nőni - jelentette ki. Az adatstratégia kapcsán nem a mennyiség lesz elsősorban a kérdés, hanem hogy milyen adatot gyűjt valaki, és abból milyen következtetéseket tud levonni.

Arjen Sader korábban említette a robotokkal való együttműködést, -dolgozást. Fel kell tenni a kérdést, hogy hogyan tud segíteni a robot a napi munkában, mi az optimális ember és robot közötti interakció, hogyan lehet a gépekkel egy csapatban dolgozni? Hangsúlyozta, hogy bizonyos tényezőket, - mint a változásmenedzsment, a szabályozók, jogi korlátok, a felhasználói menedzsment, az iránytás -, akárcsak az embereknél, figyelembe kell venni, ha bárki robotokkal kezd dolgoztatni.


Cikkünk több oldalas! Lapozzon!
1. oldal - Egy csapatban dolgozik ember és robot?
2. oldal - A mesterséges intelligencia
  • 2023.03.30euChance KLUB Elindult az euChance program, melynek egyik kulcs eleme a networking lehetőséget biztosító euChance KLUB. Szeretettel meghívjuk a 2023-as év első eseményére. 2023. március 30. 9:00-11:00 Nem Adom Fel Kávézó 1086 Budapest, Magdolna utca 1. Részletek Jegyek
  • 2023.04.28Vezetői Best Practice Fórum VEZETŐI ÉS SZERVEZETI KOMMUNIKÁCIÓ, MOTIVÁCIÓ A fórum célja a vezetői legjobb gyakorlatok megosztása Részletek Jegyek
  • 2023.05.10Foglalkoztatás 3.0 Nyissunk együtt a munkaerőpiac új lehetőségei felé! Hogyan lehet sikeres a 3. országból történő toborzás? Milyen munkaerőpiaci problémákat orvosolhatunk vele? Mekkora erőforrást és pénzt igényel a folyamat? Hogyan érdemes belevágni? A HR Portal és a Vállalkozók és Munkáltatók Országos Szövetsége (VOSZ) által közösen szervezett Foglalkoztatás 3.0 konferenciának fókuszában az Mt. 2022, év végi EU-s jogharmonizációja, valamint a 3. országbeli munkavállalók foglalkoztatása áll. Részletek Jegyek
  • 2023.05.18Lean Konferencia Lean és digitális transzformáció Lean, energiahatékonyság, folyamatfejlesztés. Részletek Jegyek
További cikkek
Tovább bővül Magyarországon az EY GDS

Tovább bővül a Magyarországon már egy éve működő EY Global Delivery Services (EY GDS), az EY globális szolgáltató központja. A nemzetközi... Teljes cikk

Üzleti szolgáltató szektor: A digitális átállás lehet a megoldás a recesszióra

Az IPA (Intelligens folyamatautomatizálás) bevezetésének legfőbb akadályait a magyarországi központokban jelenleg a pénzügyi források, az idő és a... Teljes cikk