Elméletben mindenkinek fontos az elbocsátott dolgozóról való gondoskodás
2016 végén a Job Evolution Nonprofit Kft. készített egy felmérést, amelyben vállalati HR-eseket és vezetőket kérdeztek meg arról, hogyan kezelik az elbocsátás folyamatát, mi él a fejükben az outplacementről. A válaszok vegyes képet adtak, de az megállapítható, hogy elméletben mindenkinek fontos az elbocsátott munkavállalókról való gondoskodás, más kérdés azonban, hogy a gyakorlatban mindez hogyan jelenik meg. A felmérés rávilágított, hogy a cégvezetők és a HR vezetők még nem ismerik az outplacement programokat, nem ismerték fel azok stratégiai előnyeit.
A valóságban az outplacement programok sokkal többet adnak egy eszköznél. Egy olyan folyamatról, hozzáállásáról beszélünk, melynek során a munkatársak segítséget kapnak és vesznek igénybe az újra-elhelyezkedésük érdekében. A program végén a volt munkatársak elégedettek, büszkén beszélnek a volt munkahelyükről, a cég jó hírneve ezzel tovább emelkedik. A programok létjogosultságát az is bizonyítja, hogy hiányuk esetén a megkérdezett cégeknél a leggyakrabban az alábbi problémák fordultak elő: munkaügyi per (43%), rossz hírnév keltése (41%), az elbocsátott nem tudott talpra állni (35%).
Szakértőként azt látjuk, hogy mindezek ellenére gondoskodó leépítő programot jellemzően csak külföldi anyavállalattal rendelkező nagyobb cégek vesznek igénybe, azonban ők is szinte kizárólag csoportos leépítésnél. Egy fő elbocsátásánál még ezeknek a cégek sem jut eszébe az outplacement, hiába van benne a szervezeti kultúrájukban.
A megkérdezett cégek csupán 14%-a vesz igénybe outplacement programot
Ez a 14% azért is egy sokkoló adat, mert miközben ugyanez a válaszadói kör nagyra értékeli a program hasznát, mégis kis számban veszi igénybe. Az okok között vezető helyen áll a budget, és a felsővezetés támogatásának hiánya. Előkelő helyen szerepel a munkaerőpiaci helyzetre való hivatkozás is: azaz, hogy úgyis talál magának új állást a munkatárs, mert jelen pillanatban munkaerőhiány uralkodik. Azonban ez nem jelenti feltétlenül azt, hogy a leépítettek segítség nélkül is megállják a helyüket a munkaerő-piacon. Gondoljunk csak azokra, akik 20-25 éve egy helyen dolgoztak, soha nem volt szükségük arra, hogy önéletrajzot írjanak, nem voltak még állásinterjún, vagy speciális munkakörben dolgoztak, így nincs meg az eszközük és a kellő önbizalmuk az elinduláshoz.
A vezetők célja a gondoskodás és az újra-elhelyezkedés támogatása
Amikor a program lehetséges célkitűzéseiről kérdeztük a kitöltőket, a következő rangsor született:
1. támogatás
2. gondoskodás
3. újra-elhelyezkedés.
Az elégedettség és a kulcsemberek megtartása ugyanakkor az utolsó két helyre került.

Amikor a kérdést kicsit másképp tettük fel és belefogalmaztuk a „döntés” szót („Mi alapján döntöttek úgy, hogy használnak outplacement programot?”), az előhívta a vezetői gondolkodást. A válaszokban tükröződött a stratégiai döntés szemlélete, jól láthatóan előreugrott a cégmárka és a jó hírnév megőrzése is. Mindezek fontosságáról egy korábbi cikkünkben részletesebben foglalkoztunk.
Ezek az eredmények azt tükrözik, hogy amikor a vezetők a gondoskodó leépítés mellett döntenek, hosszútávú stratégiai célok is megjelennek a döntés hátterében. Az outplacement programok megvalósításánál viszont már elsősorban a munkavállalót helyezik fókuszba.

Sokszor túl későn veszik igénybe a cégek a programot
Szakértőként azt látjuk, hogy a gondoskodó leépítő programot sokszor későn veszik igénybe a cégek, amikor már a munkavállalók között elindult a pletyka. Ennek elkerülése érdekében esszenciális a leépítésről való döntést követően kialakítani a kommunikációs stratégiát. Ebben kiemelt szerepe van a vezetők felkészítésének. A vezető az, aki közli alkalmazottaival a rossz hírt, így ha első perctől fogva gondoskodó eszközök állnak a rendelkezésükre, sokkal hitelesebben tudnak a munkavállalók elé állni, kisebb terhet jelent számukra a szituáció. Korábbi tapasztalataink alapján elmondhatjuk, hogy az elbocsátottak a leépítés közlésének módját sérelmezték a leginkább.
Ha egyetlen elbocsátott, csalódott munkavállaló rossz hírét kelti a cégnek, és erre online teret is talál, nagy kárt tud okozni. Gondoljunk csak arra, hogy a cégek mennyi pénzt költenek toborzási technikákra, legyen az online vagy belső ajánlási módszer. Mindez pedig nem csak a későbbi kiválasztás sikerességét veszélyezteti, de a cégnél maradó munkatársak teljesítményére, motivációjára is nagy hatással lehet. A felmérés és az eddigi tapasztalatok is azt tükrözik, hogy kevesen látják, mennyire fontos az ottmaradó állománnyal is foglalkozni a leépítés során. Sok vezető úgy gondolja, hogy ők hálásak azért, mert nem ők kerültek utcára. Amivel mi szakemberek nap, mint nap találkozunk, hogy a szervezetben bizonytalanság indul el. A maradó állomány lojalitása sérül, elveszítik biztonságérzetüket, új munka után néznek és elindulhat egy hatalmas költségeket felemésztő fluktuációs hullám. Az outplacement költségei eltörpülnek a kár mértékével szemben.
„A program nélkül ma sem lenne állásom”
Az outplacement hasznossága, népszerűsége a munkavállalók körében egyértelmű. Az alkalmazottak átlagosan 78%-ban vesznek részt egy meghirdetett programban és 98%-ban elégedettek. A klasszikus elemek mellett a személyre szabott programok (például mentorálás, karrier- és pénzügyi tanácsadás) és a képzési támogatás a legkedveltebb elemek.
Nézzük, a cégek mely elemeket választják leggyakrabban:

A felmérés összességében megmutatta, hogy fejlődött a gondolkodásmódunk az elbocsátásról - nem menekülünk és nem tagadjuk a leépítés tényét - de a gyakorlatban még mindig kevésszer jelenik meg a valódi gondoskodás az elbocsátott állományról. Továbbá az outplacement stratégiai szintű helye is kevés szervezetben van jelen.
A szemléletváltás lehet a kulcs?
Ma nagyon sok vezető panaszkodik a minőségi munkaerő-hiányra, éppen ezért lenne szükség az outplacementtel kapcsolatos szemléletváltásra. Amennyiben a cégek felelősséggel és gondoskodva bocsátják el dolgozóikat, akkor a gondoskodó leépítés egyben minőségi munkaerő-toborzási felületet is jelenthet. A szemléletváltás közös felelősségvállalással megteremtheti a munkavállalók új esélyét arra, hogy minőségi szintjüknek megfelelően helyezkedjenek el ismét. Az outplacement tehát nem csak egy-egy cég leépített állományáról, vagy a cég jövőjéről szól, de hatással lehet a munkaerőpiacra is. Eljött az ideje annak, hogy az outplacement ne csak, mint gondoskodó leépítés éljen a fejünkben, hanem egy toborzó-kiválasztó felületet is jelentsen egyben, ahol minőségi, felkészült munkavállalókat találhatnak maguknak a cégek. Mindehhez fontos lépés, hogy a vezetők és a szakemberek is egy nyelvet beszéljenek, hogy az outplacement mindenkinek egyet jelentsen: gondoskodó leépítés, stratégiai szinten kezelve.
- 2025.10.01HVG Állásbörze 2025 Toborozz országosan 3 nap alatt - online, foglalj virtuális standot!
Részletek
Jegyek
- 2025.10.07Óbudai Egyetem Állásbörze Jöjjön el, legyen kiállító! Kerüljön közvetlen kapcsolatba tehetséges, frissen diplomázó vagy végzős hallgatókkal, akik készen állnak a szakmai pályafutásuk elindítására. Akik naprakészen ismerik a legújabb technológiákat, elméleteket és iparági trendeket.
Részletek
Jegyek
- 2025.10.14Műegyetemi Állásbörze A Műegyetemi Állásbörze Budapest legnagyobb és legrangosabb álláskereső rendezvénye. 1995 óta képez hidat a munkaadók és potenciális munkavállalóik között. Rendezvényről rendezvényre több újítással, színesebb programokkal, felméréssel és számos csatornával is találkozhatnak az érdeklődők.
Részletek
Jegyek
- 2025.10.21Pannon Állásbörze 2025. A Pannon Állásbörze – ahol a jövő szakemberei és a legjobb munkaadók találkoznak
Részletek
Jegyek
Egyre gyakoribb, hogy az állásra pályázók mesterséges intelligencia segítségét veszik igénybe az önéletrajz megírásához. Nem ördögtől való,... Teljes cikk
A hazai munkaerőpiac látszólag megnyugodott: a dolgozói fluktuáció országos szinten csökken, a vállalatok mégis egyre nagyobb kihívásokkal néznek... Teljes cikk
Egy friss felmérés szerint a HR és az értékesítési vezetők cserélődtek leggyakrabban az utóbbi egy évben. Teljes cikk
- Mutatjuk, hol vesznek fel és hol építenek le - friss adatok a magyar munkaerőpiacról 2 hete
- Ennyi dolgozót épített le egy év alatt a 15 legnagyobb magyarországi gyár 2 hete
- Ezeket a készségeket keresik a munkaadók állásinterjún 2 hete
- Bejelentették: mérnöki nagyhatalommá tenné Magyarországot ez az új beruházás 3 hete
- Varga Mihály is megszólalt az MNB-s elbocsátások kapcsán 1 hónapja
- Ezt a hibát ne kövesd el generációs témában: itt a friss kutatás 2 hónapja
- Jó fizetés vagy valami más? Ez a legfontosabb a magyar munkavállalóknak 2 hónapja
- Gyárbezárás és többezres elbocsátás - drasztikus lépésekről döntött a Nissan 2 hónapja
- Mi a leggyakoribb felmondási ok és miért nem meri kimondani senki? 2 hónapja
- 700 fős leépítés a japán Sumitomo romániai leányvállalatánál 2 hónapja
- Felmérés: hosszú távon bizonytalan környezetre rendezkedtek be a vállalatok 2 hónapja