kapubanner for mobile
Megjelent: 15 éve

Employer branding, ami vonzza a tehetséget

A vállalatoknak jól felfogott üzleti érdeke, hogy sajátos, jól körülhatárolt, önálló "személyiséggel" rendelkezzenek, ami alkalmas arra, hogy megkülönböztesse őket a konkurenciától, és a dolgozókat magához vonzza. Az erős munkáltatói brand kézzelfogható versenyelőnyt jelent az álláspiacon és fontos fegyver a tehetségekért folytatott harcban. A válságban is vannak ugyanis olyan munkakörök, amelyekbe lasszóval kell fogni a képzett szakembereket, így nem mindegy, milyen kép él a vállalatról a szemükben.

Több hazai kutatás is rávilágított már arra, hogy a munkahelyi légkör, az előrelépési, tanulási lehetőségek, a fizetés nagysága mellett a vállalat jó hírneve dönt egy-egy munkahely kiválasztásánál, legyen szó pályakezdőkről, vagy több éve dolgozókról. A jól pozícionált munkaadói márka szerepét egyre fontosabbnak tartják a vállalatok is, amit jól mutat a német Kienbaum tanácsadó vállalat felmérése is, amely szerint az employer branding a megkérdezett HR szakemberek 83 százaléka számára közepesen vagy nagyon fontos a téma. A vállalatok nyilvánossággal kapcsolatos munkájának egyre fontosabb részét tehát nem véletlenül alkotja az a feladat, hogy a cég érdekes és vonzó legyen az álláskeresők szemében. Ám a kutatás arra is rávilágít, hogy erre azért kevesebben fordítanak külön összegeket.

Pedig a munkaadói márka következetes megvalósítása segít abban, hogy az állást keresők figyelembe vegyék a vállalatot, mint lehetséges munkaadót. Mivel azonban a képzett szakemberek és menedzserek válogathatnak a munkaadók között, szükség van olyan kommunikációra, amellyel egy potenciális pályázónak be lehet mutatni, hogy miért érdemes egy adott vállalatot választania. Mint a 2008-as Országos HR Benchmark felmérésből kiderül, a válság ellenére is akadnak olyan szakmák, ahová nehezen találni szakembereket: nagy a fluktuáció például az eladók, értékesítők, szakmunkások körében. Nem könnyű ugyanakkor megtartani sem a dolgozókat, különösen a 20-30 év közötti, felsőfokú végzettséggel rendelkezők lépnek könnyen tovább egy-egy munkahelyről.

A vállalatok márkamenedzsmentjének, vagyis önmeghatározásra, elkülönülésre, sajátos arculat felmutatására törekvésének fontos része az employer branding. A sajátos és összetéveszthetetlen munkaadói arculat vagy hírnév kialakítása, ennek meggyőzőereje az egyértelműségen és a nyújtott előnyökön, illetve a hitelességen, lojalitáson, vonzerőn és bizalmon alapul, és fontos vonása, hogy a célcsoport változásai szerint folyamatosan módosítható. Minél jobban sikerül egy vállalatnak meghatároznia munkaadói márkáját, annál nagyobb valószínűséggel találja meg a számára a megfelelő munkavállalókat.

Az employer branding olyan kérdésekre ad választ, mint milyen vállalatról van szó, melyek a legfontosabb munkaadói tulajdonságai, mit tud nyújtani alkalmazottainak. A munkaadói arculat kialakítása stratégai folyamat, a személyzeti marketing és toborzás kiindulópontja. Minél nehezebb a képzett munkavállalók megszerzése és megtalálása, annál fontosabb a munkaadói arculat kialakítása, illetve minél nagyobb vállalatról van szó, annál jobban nő az employer branding jelentősége.

A munkáltatói márka folyamatában kidolgozott munkaadói értékeket, előnyöket, arculatot és stílust következetesen és átfogóan kell alkalmazni a vállalati kommunikációs politikában. Mivel stratégiai jelentőségű, a vállalatvezetés felelősségi körébe tartozik. A szervezet erőforrásaitól és kompetenciáitól függ azonban, hogy érdemes-e külső támogatást igénybe venni ehhez. Az optimális az, ha a munkaadói márka felépítésekor a külső szakértők egyfajta moderátori szerepet töltenek be, a munkában pedig a személyzeti marketing és toborzás osztályokon kívül részt vesz a személyzetfejlesztésért, a kommunikációért és adott esetben a termékmarketingért felelős részleg is.

A vállalati imázst három tényező mentén érdemes vizsgálni. Az első, kik ismerik a céget, a második, hogy mit gondolnak róla, milyen asszociációkat és érzelmeket kapcsolnak hozzá, a harmadik pedig, hogy ez miként befolyásolja magatartásukat: növeli-e elégedettségüket, lojalitásukat, vagy ellenkezőleg, inkább a versenytársakhoz pártolnak. E három dimenzió mentén rajzolódik ki egy vállalat imázsa - ami ideális esetben egyezik a felső vezetők elképzeléseivel, bár ez nem feltétlenül van így. Hiába költ egy cég milliókat reklámra, hogy meghódítsa például az egyetemistákat, ha az eladókisasszonyok összevihognak egy-egy tornacipős vevő mögött. A cégről alkotott összbenyomásnak szerves része az ott dolgozó munkatársak, az alvállalkozók, a beszállítók, az állami felügyeleti szervek, az újságírók vagy a helyi civil szervezetek véleménye is. Hiába az emberközpontúság, megbízhatóság és precizitás hirdetése, ha a kollégáknak naponta másfél ember munkáját kell elvégezniük, vagy nem fizetjük ki időben az alvállalkozói számláinkat; de hiába szponzoráljuk a közeli gimnázium tájfutó szakosztályát, ha közben milliós környezetvédelmi bírságot szab ki ránk az illetékes hatóság.
A HR kommunikáció jelentősége tehát egyre nagyobb, mert még a kiváló munkaadói márka sem szerez önmagában képzett szakembereket a vállalatnak. A cég külső ismertségét a HR kommunikáció révén kell megteremetni, de szükség van belső kommunikációra is, mert a legjobb arculathordozók mindig a cég saját dolgozói.

Forrás: Humánpolitika Szemle, Menedzsment Fórum
  • 2024.04.30NewLeadership – Vezetői eszköztár bővítése Önmaguk fejlesztését is fontosnak tartó középvezetőknek, frissen kinevezett döntéshozóknak szóló komplex és intenzív vezetőfejlesztő program sok gyakorlattal. Különlegessége, hogy a résztvevők átgondolhatják és megoszthatják egymással aktuális kihívásaikat és még a kritikus vezetői helyzetek megoldásáról is tanulhatnak egymás jó gyakorlatából is!info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.05.02Munkaviszony létesítése és megszűntetése – Dr. Berke Gyula Pannon Munkajogi Akadémia - Pannon Munkajogi Akadémia előadás-sorozatunkat, melyben kiváló és elismert szakmai előadók támogatásával ismerhetjük meg a munkajog különböző területeit, ajánljuk mindazoknak, akik szeretnék ismereteiket bővíteni, gyakorlati megközelítésben szeretnék az alkalmazott jogi hátteret megismerni.info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.05.09Egy jól működő csapat titka – Vezetői reziliencia fejlesztése A vezetői reziliencia fejlesztése képzésünk arra világít rá, hogyan lehet úgy tekinteni a tényekre, hogy relativizáljuk őket, kezelhető megvilágításba helyezzük a nehézségeket és igyekezzünk megőrizni a racionalitásunkat, hogy ebben a nehéz helyzetben is fejlődni tudjon a csapatunk. Segítve a csapattagoknak abban, hogy a problémalátásukat a megoldás keresés fókusza váltsa fel és megváltozzon az interakcióik minősége.info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.05.09Munkaidő, pihenőidő – Dr. Takács Gábor Pannon Munkajogi Akadémia - Pannon Munkajogi Akadémia előadás-sorozatunkat, melyben kiváló és elismert szakmai előadók támogatásával ismerhetjük meg a munkajog különböző területeit, ajánljuk mindazoknak, akik szeretnék ismereteiket bővíteni, gyakorlati megközelítésben szeretnék az alkalmazott jogi hátteret megismerniinfo button Részletek ticket button Jegyek
További cikkek
Az empatikus munkahelyi vezetés sokkal hasznosabb, mint egy szál nőnapi virág!

Március 8-án ünnepeljük a nemzetközi nőnapot. Azonban az egynapos ünneplésnél sokkal fontosabb, hogy a nők minden nap komfortosan és biztonságosan... Teljes cikk

Nincs több email áradat szabadság után - így segít az AI felvenni újra a fonalat

Egy mesterséges intelligencia (AI) alapú alkalmazásnak köszönhetően többé nem kell órákat töltenie a munkavállalónak a hosszabb szabadság alatt... Teljes cikk

Álláskeresés és szórakozás egy csomagban: az idei első nagy állásbörzén jártunk

Helyben akarnak interjúzni vagy legalább a szakmai vezetővel beszélni, élményt szeretnének gyűjteni munkakörökről, inspirációt meríteni a... Teljes cikk