Szerző: Barna Eszter
Megjelent: 5 hónapja

Fele-fele iroda és home office

A járvány csendesedésével, a korlátozások fokozatos feloldásával a munkahelyekre is visszatér az élet, de vajon mennyire. A HR vezetők, úgy tűnik, a hibrid munkavégzés mellett teszik le a voksot, több helyen az 50-50% lesz a megoldás, hogy megmaradjanak a személyes kapcsolatok, ugyanakkor teljesüljön a rugalmasság és hatékonyság iránti igény is.

A munkavégzés fele-fele irodai és home office megosztásában Mihók Krisztina, az Erste Bank HR vezetője és Ráczné Szőke Ildikó, az Európai Központi Bank tehetségmenedzsment területének vezetője is egyetértett a HR Fest Pénzügyi és Energia Iparági rendezvényén. Szőke Ildikó szerint az igények evolúciója zajlott le az elmúlt 15 hónapban, hiszen eleinte mindenki örült az otthoni munkavégzés lehetőségének, mostanra azonban már nagyon sokan vágynak vissza az irodai közösségi életbe, mert belefáradtak a home office-ba. A HR vezető szerint azt, hogy egy vállalat milyen munkavégzési forma mellett teszi le a voksot, igazítani kell az üzleti modellhez és a küldetéshez is. Számukra az EKB-ban például az, hogy az EU zászlói között mennek be a munkahelyre Frankfurtban, ami a mindset szempontjából fontos. Így szeptembertől fokozatosan fogják bevezetni az 50-50%-os irodai és home office munkavégzés megosztást.

Tartós hibrid működés - kihívás a vezetőknek


Szőke Ildikó hangsúlyozta, hogy a vezetők számára komoly kihívást fog jelenteni a munka megszervezése, hiszen számos HR eszközről tudjuk, hogy irodai környezetben működnek, de hibrid működtetésük új feladatot jelent. Vajon tudnak-e a vezetők ugyanolyan fair módon dönteni a hibrid működés során? Vajon nem fog-e hátrányt szenvedni akár a karrier lépések, akár a feladatok elosztása, képzés szempontjából az, aki nem lesz jelen? Ezeket a rendszereket, policykat ki kell dolgozni, sok mindent újra kell gondolni. A HR-nek pedig fontos szerepe lesz abban, hogy támogassa ebben a vezetőket, hiszen a hibrid felállás sikeres működése a cégkultúrára is jelentős hatással lesz. Mihók Krisztina hangsúlyozta, hogy számos dologról beszélgettek már ennek kapcsán a vezetőikkel, illetve többször megkérdezték a munkavállalókat is, akiknek a körében 90%-ban megvan az igény a home ofice-ra, mint elmondta, szerinte ha megszületik a rendszer, illetve homogénebb lesz, hogy ki-mikor van bent és otthon, akkor működtethető egy igazságos rendszer, amihez persze a megfelelő technológiát mindenütt biztosítani kell.

Az Erste Bank HR vezetője szerint éppen emiatt a home office mellett a vállalati kultúra lesz az a terület, ahol a cégeknek nagyon tudatosan kell majd kommunikálniuk, hogy a recruitment során például a bankok is csábító értékajánlattal tudjanak előállni a pályázók számára. Veres Tamás, a Raiffeisen Bank HR Operations menedzsere hozzátette, hogy a HR képzési-fejlesztési területének kell magát majd komolyan odatennie felkészítsék a vezetőket a tartósan hibrid rendszerben történő vezetésre.

Onboarding kihívások


A vezetők abban is egyetértettek, hogy az onboarding bár sok helyen tudott működni teljesen online, mégsem ez az üdvözítő megoldás hosszú távon. A videóinterjúk továbbra is lefolytathatók ilyen módon, illetve egyéb adminisztratív teendők esetében kifejezetten jót tett a digitalizáció, azonban a csapatot és a kultúrát mégiscsak személyesen tudja megélni leginkább egy új belépő. Szőke Ildikó hangsúlyozta, hogy szerinte azért is működött sikeresen a gyors átállás a járvány kitörésekor, mert olyan embereknek kellett együttműködniük a digitális térben, akik egyéként előtte jó személyes kapcsolatot alakítottak ki. Vagyis erre a jövőben is szükség van. Mihók Krisztina is hangsúlyozta, hogy a beillesztés és a mentoring sem ideális távolról, mert nehezen jön létre valódi kapcsolódás. Elmondta, hogy náluk biztosan lesznek kijelölt bejárós napok, amelyek lehet, hogy nem lesznek a legproduktívabbak, de a csapat és az egység szempontjából fontosak. Éppen ezért az irodai tér funkciójának is változnia kell. Az Ersténél megszüntették a vezetői irodákat, nagyobb hangsúly került a kollaborációs területekre.

Flexibilitás és utánpótlásképzés az energetikai szektorban


Egy másik beszélgetésben, az MVM, a MOL és a CIB Bank részéről beszélő HR vezetők is a hibrid mellett tették le a voksukat. Fluck Benedek, az MVM Csoport HR igazgatója elmondta, hogy két-háromszáz kolléga részvételével tesztelnek hat hónapig egy távmunka projektet. A teljes rendszerben, amikor kialakul, lesz home office, részleges távmunka és teljes távmunka is. Fertig Balázs, a MOL Csoport recruitment menedzsere hangsúlyozta, hogy a flexibilitástól már csak azért sem lehet teljesen elzárkózni, mert az a vállalatoknak versenyhátrányt fog jelenteni. A MOL-nál eddig is volt rugalmasságra lehetőség, eddig heti egy nap home office-szal. Még kidolgozás alatt van, hogy ez összesen mennyi lesz. A vezetők szintén hangsúlyozták a kapcsolatok fenntartásának fontosságát és azt is, hogy home office-ban sokszor felborult a munka-magánélet egyensúlya, amire oda kell figyelni.

Az energetika és az olajipar területén is probléma a vállalatoknál az elöregedés, így fontos az utánpótás képzése és becsábítása is a jövőben. Így kettős a kihívás, hiszen a nyugdíj előtt álló kollégákról is megfelelően gondoskodnia kell a cégeknek, ugyanakkor az is fontos számukra, hogy megtörténjen a tudásátadás a fiatalabb generációk irányában. A MOL-nál az új tudásigények kielégítésére az egyik eszköznek az átképzést látják, illetve az új tudás bevonzásában, például informatikai téren. Míg az MVM-nél a gyakornoki terület, és gyakornoki közösség erősítését emelte ki Fluck Benedek, valamint elmondta, hogy létrehoztak egy ágazati képzőközpontot az utánpótlás hosszú távú biztosítására.

Nyitókép: moderátor Horváth Ágnes (WHC), Dr. Mihók Krisztina (Erste Bank); Veres Tamás (Raiffeisen Bank), Ráczné Szőke Ildikó (EKB)
  • 2021.10.05Tréning Kerekasztal 2021 Komoly kihívások érték és érik a szervezeteket az utóbbi időszakban. Először a járvány okozta sokk, a vele érkező gazdasági megtorpanás, a home office, hogy szinte minden átkerült a digitális térbe. A helyzet továbbra is konstans változásban van, így szükség van folyamatos, rugalmas alkalmazkodásra. A szervezetek VUCA-környezethez való illeszkedésére, a mostanában egyre inkább teret nyerő hibrid működés kialakítására. Mindehhez a képzéseknek, a tréningpiacnak is alkalmazkodnia kell. Ezért is ül össze újra, egy év kihagyás után a Tréning Kerekasztal Konferencia 2021. október 5-én, a New York Palotában. Részletek Jegyek
  • 2021.10.07Jólét és hatékonyság? Mentálhigiénés nagykövet program! Képzést minden olyan vezetőnek, vezetői csapatnak, akik szeretnének tudatosan, hatékonyságot, jólétet növelni a szervezeten belül. Részletek Jegyek
  • 2021.10.12XVIII. Magyar Munkajogi Konferencia – 9 kreditpont A Wolters Kluwer Hungary legnagyobb éves rendezvénye idén válik nagykorúvá. Ezúttal is a megszokott, színvonalas szakmai programokkal és felejthetetlen közösségi élményt ígérve várjuk a munkajoggal foglalkozókat a Dunakanyar szívében. A rendezvényen az ügyvédek és jogtanácsosok 9 kreditpontot szerezhetnek! Részletek Jegyek
  • 2021.10.20Hibrid munkavégzés, távmunka, munkaidő, pihenőidő és egyéb aktuális kérdések a munkajogban Jöjjön el, és tájékozódjon élőben dr. Fodor T. Gábortól a terület egyik jeles szakértőjétől. Részletek Jegyek
Follow hrportal_hu on Twitter
További cikkek
A dolgozó érték - a vezető felelőssége, hogy ne csak szlogen legyen

Egy szervezet legfontosabb értéke az ember – különösen a járványhelyzet fennállása óta egyre többet hallani ezt az állítást, amely meglepő... Teljes cikk

Tízből négyen egy éven belül elhagynák a munkahelyüket

A munkavállalók közel fele radikális karrierváltáson gondolkodik, hasonló arányban érzik magukat túlterheltnek és kiégettnek – derül ki a... Teljes cikk

Havi 4 nap home office a MOL-nál a Covid után - interjú Bauer Dávid HR vezetővel

Május 31-én kezdődött a visszatérés az irodába a MOL-nál. Havi 4 napot lehet otthonról dolgozni - tudtuk meg Bauer Dávidtól. A HR vezető a szakma... Teljes cikk