Fele-fele iroda és home office
A járvány csendesedésével, a korlátozások fokozatos feloldásával a munkahelyekre is visszatér az élet, de vajon mennyire. A HR vezetők, úgy tűnik, a hibrid munkavégzés mellett teszik le a voksot, több helyen az 50-50% lesz a megoldás, hogy megmaradjanak a személyes kapcsolatok, ugyanakkor teljesüljön a rugalmasság és hatékonyság iránti igény is.
Tartós hibrid működés - kihívás a vezetőknek
Szőke Ildikó hangsúlyozta, hogy a vezetők számára komoly kihívást fog jelenteni a munka megszervezése, hiszen számos HR eszközről tudjuk, hogy irodai környezetben működnek, de hibrid működtetésük új feladatot jelent. Vajon tudnak-e a vezetők ugyanolyan fair módon dönteni a hibrid működés során? Vajon nem fog-e hátrányt szenvedni akár a karrier lépések, akár a feladatok elosztása, képzés szempontjából az, aki nem lesz jelen? Ezeket a rendszereket, policykat ki kell dolgozni, sok mindent újra kell gondolni. A HR-nek pedig fontos szerepe lesz abban, hogy támogassa ebben a vezetőket, hiszen a hibrid felállás sikeres működése a cégkultúrára is jelentős hatással lesz. Mihók Krisztina hangsúlyozta, hogy számos dologról beszélgettek már ennek kapcsán a vezetőikkel, illetve többször megkérdezték a munkavállalókat is, akiknek a körében 90%-ban megvan az igény a home ofice-ra, mint elmondta, szerinte ha megszületik a rendszer, illetve homogénebb lesz, hogy ki-mikor van bent és otthon, akkor működtethető egy igazságos rendszer, amihez persze a megfelelő technológiát mindenütt biztosítani kell.
Az Erste Bank HR vezetője szerint éppen emiatt a home office mellett a vállalati kultúra lesz az a terület, ahol a cégeknek nagyon tudatosan kell majd kommunikálniuk, hogy a recruitment során például a bankok is csábító értékajánlattal tudjanak előállni a pályázók számára. Veres Tamás, a Raiffeisen Bank HR Operations menedzsere hozzátette, hogy a HR képzési-fejlesztési területének kell magát majd komolyan odatennie felkészítsék a vezetőket a tartósan hibrid rendszerben történő vezetésre.
Onboarding kihívások
A vezetők abban is egyetértettek, hogy az onboarding bár sok helyen tudott működni teljesen online, mégsem ez az üdvözítő megoldás hosszú távon. A videóinterjúk továbbra is lefolytathatók ilyen módon, illetve egyéb adminisztratív teendők esetében kifejezetten jót tett a digitalizáció, azonban a csapatot és a kultúrát mégiscsak személyesen tudja megélni leginkább egy új belépő. Szőke Ildikó hangsúlyozta, hogy szerinte azért is működött sikeresen a gyors átállás a járvány kitörésekor, mert olyan embereknek kellett együttműködniük a digitális térben, akik egyéként előtte jó személyes kapcsolatot alakítottak ki. Vagyis erre a jövőben is szükség van. Mihók Krisztina is hangsúlyozta, hogy a beillesztés és a mentoring sem ideális távolról, mert nehezen jön létre valódi kapcsolódás. Elmondta, hogy náluk biztosan lesznek kijelölt bejárós napok, amelyek lehet, hogy nem lesznek a legproduktívabbak, de a csapat és az egység szempontjából fontosak. Éppen ezért az irodai tér funkciójának is változnia kell. Az Ersténél megszüntették a vezetői irodákat, nagyobb hangsúly került a kollaborációs területekre.
Flexibilitás és utánpótlásképzés az energetikai szektorban
Egy másik beszélgetésben, az MVM, a MOL és a CIB Bank részéről beszélő HR vezetők is a hibrid mellett tették le a voksukat. Fluck Benedek, az MVM Csoport HR igazgatója elmondta, hogy két-háromszáz kolléga részvételével tesztelnek hat hónapig egy távmunka projektet. A teljes rendszerben, amikor kialakul, lesz home office, részleges távmunka és teljes távmunka is. Fertig Balázs, a MOL Csoport recruitment menedzsere hangsúlyozta, hogy a flexibilitástól már csak azért sem lehet teljesen elzárkózni, mert az a vállalatoknak versenyhátrányt fog jelenteni. A MOL-nál eddig is volt rugalmasságra lehetőség, eddig heti egy nap home office-szal. Még kidolgozás alatt van, hogy ez összesen mennyi lesz. A vezetők szintén hangsúlyozták a kapcsolatok fenntartásának fontosságát és azt is, hogy home office-ban sokszor felborult a munka-magánélet egyensúlya, amire oda kell figyelni.
Az energetika és az olajipar területén is probléma a vállalatoknál az elöregedés, így fontos az utánpótás képzése és becsábítása is a jövőben. Így kettős a kihívás, hiszen a nyugdíj előtt álló kollégákról is megfelelően gondoskodnia kell a cégeknek, ugyanakkor az is fontos számukra, hogy megtörténjen a tudásátadás a fiatalabb generációk irányában. A MOL-nál az új tudásigények kielégítésére az egyik eszköznek az átképzést látják, illetve az új tudás bevonzásában, például informatikai téren. Míg az MVM-nél a gyakornoki terület, és gyakornoki közösség erősítését emelte ki Fluck Benedek, valamint elmondta, hogy létrehoztak egy ágazati képzőközpontot az utánpótlás hosszú távú biztosítására.
Nyitókép: moderátor Horváth Ágnes (WHC), Dr. Mihók Krisztina (Erste Bank); Veres Tamás (Raiffeisen Bank), Ráczné Szőke Ildikó (EKB)
- 2024.11.13A legnagyobb probléma az ember? HR és Bérszámfejtés 2025 | 2024.11.13. Fluktuációcsökkentés, jogi megfelelés, bérstruktúrák optimalizálása – készítse fel vállalatát a jövő HR kihívásaira! Csatlakozzon ingyenes webináriumunkhoz, és ismerje meg a jól működő HR stratégiákat! Részletek Jegyek
- 2024.11.15CSR HUNGARY SUMMIT’24 2024.11.15. Gundel Palota A CSR Hungary konferenciák 2006-tól a CSR Hungary vállalati felelősség és fenntarthatóság döntéshozóinak vezető szakmai rendezvényei. Ahol jó lenni! Ahol jó fejlődni! Elmélet és valóság együtt! ESG, CSRD, CSR, fenntarthatóság... KATTINTSON, REGISZTRÁLJON Részletek Jegyek
- 2024.11.15Így számolhatjuk fel közösen a bérszakadékot! Gyere el és ismerd meg, mit tehetünk közösen a nemek közötti munkaerőpiaci egyenlőség megteremtéséért! Az esemény ingyenes, de regisztrációhoz kötött. Részletek Jegyek
- 2024.11.192024.11.19–12.12 Díjmentes Vezetői Egynapos programok Díjmentes Vezetői Egynapos programsorozatunkat a nagy érdeklődésre való tekintettel folytatjuk. Képzéseinken szemléletet, azonnal alkalmazható tudást adunk, módszereket és gyakorlatok próbálhatnak ki a résztvevők, mindezt teljesen díjmentesen. A nyílt programokat olyan vezetőknek, munkavállalóknak ajánljuk, akik szeretnék bővíteni tudásukat és látásmódjukat. A képzések különlegessége, hogy bármelyik téma vállalati képzés formájában is megvalósítható, melyre támogatás igényelhető a GINOP PLUSZ-3.2.1-21 pályázati alapból. Pályázati forródrót: +36 20 338 3808 Részletek Jegyek
Idén februárban váltott egy magyar informatikai középvállalattól egy holland hátterű multinacionális céghez Turmezey Luca, akit új munkaadója, az... Teljes cikk
Vasárnap véget értek a paralimpiai játékok is. Hogyan hasznosította a HR a munkavállalói motivációban, csapat- és szervezeti kultúra építése... Teljes cikk
A kollégák átlagban 14 éve dolgoznak a cégnél, a tehetséges munkavállalóknak lehetőségük van rotációra a kínai anyavállalatnál, mini... Teljes cikk
- Távmunka költségtérítés 2025 1 hónapja
- Ilyen hatással van a munkavégzésre a hosszú Covid 1 hónapja
- Hétfőtől péntekig az irodában - mint a "régi szép időkben"? 1 hónapja
- Milliókat spórolhatnak a hibrid munkarendben dolgozók 2 hónapja
- KPMG: a vezetők szerint három éven belül visszatérünk az irodába 2 hónapja
- Vége a home office-nak, ez az óriáscég sem engedi többé a távmunkát 2 hónapja
- Visszacsinálnák, de nem lehet: itt tart a home office Magyarországon 2 hónapja
- A hibrid dolgozók majdnem fele szerint a munka negatív hatással van a mentális egészségére 2 hónapja
- Bekeményít a PwC: nyomon követik, honnan végzik a munkát az alkalmazottak 2 hónapja
- 25 évet tölt a képernyő előtt egy átlagos dolgozó a munkája során 3 hónapja
- Világra, vagyis munkavilágra szóló siker: Budapest lett a legjobb "workcation" város 3 hónapja