Fontos lenne a vészforgatókönyv krízishelyzetekre
Elgondolkoztató, így a sertésinfluenza járvány idején, hogy alig akad néhány olyan szervezet, amelyik fel lenne készülve természeti katasztrófákra, országos sztrájkokra, politikai válságok leküzdésére. A vállalatoknak ugyanis nincs vészforgatókönyvük, csupán 21 százalékuk rendelkezik krízisprogrammal, s ugyanekkora részük tervezi csak annak bevezetését, derül ki a DGS Global Research kutatásából.
A 2008 decemberében elkezdett Válságkezelési Kutatásban résztvevőknek mindössze 23 százaléka rendelkezett vészforgatókönyvvel a legrosszabb helyzet előállására, azaz például a válságok kezelésére, leküzdésére. Nem mindegy ugyanis, hogy mind a külvilág, mind pedig a saját munkatársak felé mit jelez ilyenkor a menedzsment, mivel jelentős mértékben csökken a teljesítménye és a hatékonysága a munkavállalóknak akkor, ha bizonytalanságot észlelnek, illetve nem látják saját jövőjüket biztosítottnak. Ezért is lehet fontos egy tudatos kríziskommunikációs terv elkészítése, valamint az ennek alapján történő felkészülés, de ez a kutatásban résztvevő szervezetek mindössze 18 százalékára volt jellemző, hangzott el a Budapesti Kommunikációs és Üzleti Főiskolán (BKF) februárban megrendezett Válságkezelési Konferencián.
Bár az előző számok a gazdasági válság kezelésére vonatkozó eszközök hiányára utaltak, általános következtetésként is megállják a helyüket, s ezt a tanácsadó cég válság- és változásmenedzsment témakörben is folytatott vállalati projektjei, illetve tárgyalásai is megerősítették. Szakértőik ugyanis alig találkoztak olyan szervezettel, amelyeknél - néhány egyedi esetet leszámítva - természeti katasztrófák, országos sztrájkok, politikai válságok leküzdésére rendelkeztek volna forgatókönyvvel, nemhogy egyáltalán felmerült volna az április 24-én világszerte hírré váló mexikói sertésinfluenza-vírus megjelenése és átalakulása után az, hogy miképp fognak cselekedni akkor, ha egy világjárvány (pandémia) eléri Magyarországot.
Pandémia! Válság a válságban?
Alig jutott ugyanis el a cégvezetők tudatába az, hogy milyen operatív intézkedések kellenek a munkahelyi fertőzés veszélyének csökkentésére, mit lehet tenni a jelentős mértékű megbetegedések miatti munkaerő-kiesés megakadályozására vagy a következmények enyhítésére. Annak ellenére van ez így, hogy a WHO, illetve az Egészségügyi Minisztérium által kiadott Nemzeti Influenzás Pandémiás Terv alapján a kormányzat útmutatókkal segíti a gazdálkodó szervezetek felkészülését a különleges helyzetek kezelésére.
Márpedig ha egy vállalat eleve megpróbálna felkészülni bármiféle krízishelyzetre, az ezzel kapcsolatos stratégiájába könnyebb beintegrálni a pandémia esetén indokolt teendőket is.
Elengedhetetlen lépések járvány idején
Annál is inkább végig kell gondolni a lépéseket, mivel a működést nem csupán a megbetegedő munkatársak kiesése, hanem a velük kapcsolatba kerültek elkülönítése, egy járvány miatt bezárandó oktatási intézményekből hazaküldendő gyermekekre történő felügyelet, vagy a beteg családtagok otthoni ápolása miatt távollévők is csökkentik az üzemeltetéshez kellő létszámot. A kritikus létszámra a felkészülés során külön hangsúlyt kell helyezni, mivel sok vállalatnál bizonyos alapfeladatok a csökkenő munkatársi állománnyal az összes létező átalakítással (átcsoportosítás, helyettesítés, munkaerő-kölcsönzés, túlóráztatás stb.) együtt nem hogy minőségromlással, hanem sehogy sem biztosíthatóak.
- Épp ezek miatt próbálunk segíteni a tudatos felkészülési tervek kialakításában, a vállalati válságstábok létrehozásában, a kulcsmunkatársak és kulcsfunkciók azonosításában, annak végiggondolásában, hogy a klímaberendezésekkel mit kell tenni, a tömegközlekedés hogyan váltható ki, a távmunkát mely területen lehet bevezetni, milyen kötelező személyes higiéniai szabályokat kell elrendelni a fertőzésveszély minimalizálására. Ugyanilyen lényeges lépés lehet akár a bérszámfejtés nélkül, egy átlagos hónap béradatai alapján távmunkában történő bérátutalás is vészhelyzetben - jelezte Szetei Tibor, a DGS Global Research szakmai igazgatója. Kiemelten fontos ilyen szituációkban a külső és belső kapcsolatok átalakítása, a személyzet legnagyobb veszélynek kitett tagjainak - pl. az ügyfélszolgálatosoknak, a takarítóknak, kereskedelmi egységekben a pénztárosoknak - a fokozott védelme.
Krízishelyzetben elengedhetetlen a kommunikáció
A május 12-én elkezdett vizsgálatok első két napja alatt beérkezett vállalati válaszok megerősítették a tudatosság hiányát, s összecsengenek a Válságkezelési Kutatás eredményeivel: a kitöltőknek csupán 21 százaléka rendelkezik krízisprogrammal, s ugyanekkora részük tervezi csak annak bevezetését.
Akik még csak most gondolkodnak a pandémia elleni intézkedések bevezetésén, azok főként a válságstáb létrehozását, a kulcsfeladatok és kulcsmunkakörök meghatározását tartják leginkább sürgetőnek, említette Dara Péter, a tanácsadó cég ügyvezető igazgatója. Ezt követően a kritikus létszám meghatározásával, a helyettesítési rendszer kiépítésével, a szolgáltatási minimum meghatározásával, az utánpótlás különféle megoldásával (nyugdíjasok, elbocsátottak, kölcsönzöttek segítségével), illetve a megváltozott szabályokra vonatkozó belső képzéssel kívánnak foglalkozni a kutatásban az intézkedéseket tervezők. Érdekes módon a krízisre most felkészülőknél a higiénés szabályok meghatározása a prioritások között jóval hátrébb került.
A kutatás - mely a www.dgsglobal.hu címen érhető el - épp a figyelemfelhívás, a téma tudatosítása okán még folytatódik. - mondta Szetei Tibor.
- 2024.04.30NewLeadership – Vezetői eszköztár bővítése Önmaguk fejlesztését is fontosnak tartó középvezetőknek, frissen kinevezett döntéshozóknak szóló komplex és intenzív vezetőfejlesztő program sok gyakorlattal. Különlegessége, hogy a résztvevők átgondolhatják és megoszthatják egymással aktuális kihívásaikat és még a kritikus vezetői helyzetek megoldásáról is tanulhatnak egymás jó gyakorlatából is! Részletek Jegyek
- 2024.05.02Munkaviszony létesítése és megszűntetése – Dr. Berke Gyula Pannon Munkajogi Akadémia - Pannon Munkajogi Akadémia előadás-sorozatunkat, melyben kiváló és elismert szakmai előadók támogatásával ismerhetjük meg a munkajog különböző területeit, ajánljuk mindazoknak, akik szeretnék ismereteiket bővíteni, gyakorlati megközelítésben szeretnék az alkalmazott jogi hátteret megismerni. Részletek Jegyek
- 2024.05.09Egy jól működő csapat titka – Vezetői reziliencia fejlesztése A vezetői reziliencia fejlesztése képzésünk arra világít rá, hogyan lehet úgy tekinteni a tényekre, hogy relativizáljuk őket, kezelhető megvilágításba helyezzük a nehézségeket és igyekezzünk megőrizni a racionalitásunkat, hogy ebben a nehéz helyzetben is fejlődni tudjon a csapatunk. Segítve a csapattagoknak abban, hogy a problémalátásukat a megoldás keresés fókusza váltsa fel és megváltozzon az interakcióik minősége. Részletek Jegyek
- 2024.05.09Munkaidő, pihenőidő – Dr. Takács Gábor Pannon Munkajogi Akadémia - Pannon Munkajogi Akadémia előadás-sorozatunkat, melyben kiváló és elismert szakmai előadók támogatásával ismerhetjük meg a munkajog különböző területeit, ajánljuk mindazoknak, akik szeretnék ismereteiket bővíteni, gyakorlati megközelítésben szeretnék az alkalmazott jogi hátteret megismerni Részletek Jegyek
A kormány megvédi a magyar munkahelyeket, ezért kiemelten kezeli a foglalkoztatáshoz kapcsolódó szabálytalanságok megelőzését is - hangsúlyozta... Teljes cikk
Az európai parlamenti képviselők szerdán új szabályokat fogadtak el a munkahelyi káros anyagoknak való kitettség korlátozására, negyven év óta... Teljes cikk
Miért komoly probléma az egészséges (munkában)megtartási HR-stratégia hiánya? - teszi fel a kérdést Papp Tamás István HR szakember. Decemberben az... Teljes cikk
- PREXA 2024: elindult a nevezés 1 hónapja
- A tipikus női vállalkozó 42 éves és 1 gyereke van 2 hónapja
- Nincs több email áradat szabadság után - így segít az AI felvenni újra a fonalat 2 hónapja
- Így tudják megszólítani a Z generációs munkavállalókat a vállalatok 3 hónapja
- Óriási veszteségeket okoz a cégeknek az "interjúhalál" 5 hónapja
- Sikeres nemzetközi jelenlét: a megfelelő tájékozottság kulcsfontosságú 5 hónapja
- Mi vonz a munkahelyre és mi tart ott? Itt egy friss kutatás 6 hónapja
- Tízezer alá esett a Tesco létszáma, 140 fővel dolgoznak kevesebben a Morgan Stanley-nél 6 hónapja
- Egyre több fiatal támogatja a szakszervezeteket az USA-ban 8 hónapja
- Amikor a fejünk fölött döntenek 8 hónapja
- Melyik a jobb opció: kész belső kommunikációs szoftver vásárlása vagy saját fejlesztése? 9 hónapja