Hogyan fordítsuk át gyengeségeinket erősségekbe 3 lépésben?
Megváltoztathatjuk a karrierünk útjában álló, korlátozó szokásainkat, ha azonosítjuk az úgynevezett kritikus pillanatainkat, szándékos lehetőségeket keresünk a tudatos gyakorlásra, és olyan képességeket építünk ki, amelyek segítségével kezelni tudjuk az érzelmi határainkat.
Tanulmányok szerint az emberek 97%-a könnyen meg tudja határozni azokat a szokásokat, amelyek a sikeres karrier útjában állnak. Ilyen akadály lehet a megbízhatatlanság, az empátia hiánya, a konfliktusok elkerülése, a félelem és a kockázat. Miközben szinte mindannyian tisztában vagyunk személyes és szakmai gyengeségeinkkel, csak kevesen fordítjuk át ezeket erősségekbe. Az is tény, hogy amikor teljesítmény értékelésre kerül sor a munkahelyen, a dolgozók kevesebb, mint 10%-a mutat fejlődést egy év elteltével.
De ennek nem kell így lennie. Viszonylag rövid időn belül is képesek vagyunk változásokat elérni. Ennek kulcsa a gyengeségeink átfordítása erősségekbe.
A krónikus gyengeségek általában nem az egyszerű kognitív vagy viselkedésbeli hiányoknak köszönhetőek. Amikor az irodában ülve egy ijesztő prezentációra készülünk, és folyamatosan ellenőrizzük a beérkező leveleket, a közösségi média oldalunkat, azt nem azért tesszük, mert nem tudunk fontossági sorrendet állítani. Sokkal inkább mélyebb viselkedésbeli és „begyakorolt” választ adunk a szorongásra, az alkalmatlanság érzetére vagy a félelemre. Rossz szokásaink legtöbbjének hasonló természete van.
A fejlődés első lépése, ha azonosítjuk azokat a pillanatokat, amelyek ezeket a rossz válaszokat provokálják ki belőlünk. Fordítsunk figyelmet az időnek, a helyeknek, a szociális körülményeknek, a hangulatoknak, a pszichológiai állapotnak vagy azoknak a kockázati tényezőknek, amelyek arra ösztökélnek minket, hogy viselkedésünkkel negatív eredményeket érjünk el. Csak ezeket a kritikus pillanatokat kell megtanulnunk kezelni. Fedezzük fel, hogy nem mindig küzdünk egy adott problémával, csak bizonyos, speciális körülmények között. Tegyük fel például, hogy nehezünkre esik kifejezni felettesünk számára, hogy nem értünk egyet vele. Ha megnézzük, hogy más helyzetekben tudunk-e visszacsatolásokat adni másoknak, például velünk egy szinten álló kollégáknak, könnyen rájöhetünk, hogy valójában a hatalommal van problémánk, és nem az őszinteséggel. A mi kritikus pillanatunk tehát nem a negatív visszacsatolás adása lesz úgy általában, hanem a negatív visszacsatolás adása egy ranglétrán felettünk álló személynek.
Anders Ericsson svéd pszichológus kimutatta, hogy a tanulási görbénk akkor a legmeredekebb, amikor tudatosan gyakorlunk. Ez a kifejezés arra a szokásra utal, amikor tudatosan időt és energiát fordítunk képességeink fejlesztésére, ehhez pedig pontosan meghatározott célok, ismétlés, visszajelzések és instrukciók szükségesek.
Amint azonosítottuk saját kritikus pillanatunkat, határozzuk meg azokat a képességeinket is, amelyeket kulcsfontosságúak a munka elvégzése, a helyzet megoldása során. Ezután nézzük meg, milyen gyenge pontjaink akadályoznak ebben, végül pedig kezdjünk el tudatosan gyakorolni annak érdekében, hogy kiküszöböljük e gyenge pontokat, és javítsuk a fejleszteni kívánt képességeinket. Ha egyszerű gyakorlatoknak tekintjük az ilyen helyzeteket, azzal csökkentjük ezek „tétjét” is.
Legyünk biztosak abban, hogy a helyzet megoldására kieszelt tervünk tartalmazza azoknak a készségeknek a fejlesztését, amelyek elsajátításával kezelni tudjuk azokat a kényelmetlen érzelmeinket, amelyeket a kritikus pillanatokban tapasztalunk meg. Mivel tudjuk, hogy bizonyos helyzetekben negatív érzeteket kell megtapasztalnunk, ezért továbbra is ezek elkerülésére fogunk törekedni. Ezért keressünk olyan taktikákat, amelyek használatával a kellemetlen érzésekkel járó cselekedetet, helyzetet kellemesebbé, vagy legalábbis kezelhetővé tehetjük. Ha így teszünk, fokozatosan átképezzünk az agyunkat arra, hogy változtassa meg azt a képletet, amely előrejelzi, hogyan érezzük magunkat a kritikus pillanatokban.
Ilyen taktika lehet, ha megkérdezzük magunktól a nem kívánt helyzet megoldása előtt, hogy mi a valós motivációnk. Ha tisztázzuk a belső hajtóerőt és értékeinket, azzal könnyen felülírhatjuk vagy másodlagossá tehetjük a cselekvést akadályozó félelmünket.
A Harvard Business Review cikke nyomán
Bánosi Eszter
De ennek nem kell így lennie. Viszonylag rövid időn belül is képesek vagyunk változásokat elérni. Ennek kulcsa a gyengeségeink átfordítása erősségekbe.
A kritikus pillanatok meghatározása
A krónikus gyengeségek általában nem az egyszerű kognitív vagy viselkedésbeli hiányoknak köszönhetőek. Amikor az irodában ülve egy ijesztő prezentációra készülünk, és folyamatosan ellenőrizzük a beérkező leveleket, a közösségi média oldalunkat, azt nem azért tesszük, mert nem tudunk fontossági sorrendet állítani. Sokkal inkább mélyebb viselkedésbeli és „begyakorolt” választ adunk a szorongásra, az alkalmatlanság érzetére vagy a félelemre. Rossz szokásaink legtöbbjének hasonló természete van.
A fejlődés első lépése, ha azonosítjuk azokat a pillanatokat, amelyek ezeket a rossz válaszokat provokálják ki belőlünk. Fordítsunk figyelmet az időnek, a helyeknek, a szociális körülményeknek, a hangulatoknak, a pszichológiai állapotnak vagy azoknak a kockázati tényezőknek, amelyek arra ösztökélnek minket, hogy viselkedésünkkel negatív eredményeket érjünk el. Csak ezeket a kritikus pillanatokat kell megtanulnunk kezelni. Fedezzük fel, hogy nem mindig küzdünk egy adott problémával, csak bizonyos, speciális körülmények között. Tegyük fel például, hogy nehezünkre esik kifejezni felettesünk számára, hogy nem értünk egyet vele. Ha megnézzük, hogy más helyzetekben tudunk-e visszacsatolásokat adni másoknak, például velünk egy szinten álló kollégáknak, könnyen rájöhetünk, hogy valójában a hatalommal van problémánk, és nem az őszinteséggel. A mi kritikus pillanatunk tehát nem a negatív visszacsatolás adása lesz úgy általában, hanem a negatív visszacsatolás adása egy ranglétrán felettünk álló személynek.
Tervezzük meg a tudatos gyakorlást
Anders Ericsson svéd pszichológus kimutatta, hogy a tanulási görbénk akkor a legmeredekebb, amikor tudatosan gyakorlunk. Ez a kifejezés arra a szokásra utal, amikor tudatosan időt és energiát fordítunk képességeink fejlesztésére, ehhez pedig pontosan meghatározott célok, ismétlés, visszajelzések és instrukciók szükségesek.
Amint azonosítottuk saját kritikus pillanatunkat, határozzuk meg azokat a képességeinket is, amelyeket kulcsfontosságúak a munka elvégzése, a helyzet megoldása során. Ezután nézzük meg, milyen gyenge pontjaink akadályoznak ebben, végül pedig kezdjünk el tudatosan gyakorolni annak érdekében, hogy kiküszöböljük e gyenge pontokat, és javítsuk a fejleszteni kívánt képességeinket. Ha egyszerű gyakorlatoknak tekintjük az ilyen helyzeteket, azzal csökkentjük ezek „tétjét” is.
Fejlesszük érzelmi intelligenciánkat
Legyünk biztosak abban, hogy a helyzet megoldására kieszelt tervünk tartalmazza azoknak a készségeknek a fejlesztését, amelyek elsajátításával kezelni tudjuk azokat a kényelmetlen érzelmeinket, amelyeket a kritikus pillanatokban tapasztalunk meg. Mivel tudjuk, hogy bizonyos helyzetekben negatív érzeteket kell megtapasztalnunk, ezért továbbra is ezek elkerülésére fogunk törekedni. Ezért keressünk olyan taktikákat, amelyek használatával a kellemetlen érzésekkel járó cselekedetet, helyzetet kellemesebbé, vagy legalábbis kezelhetővé tehetjük. Ha így teszünk, fokozatosan átképezzünk az agyunkat arra, hogy változtassa meg azt a képletet, amely előrejelzi, hogyan érezzük magunkat a kritikus pillanatokban.
Ilyen taktika lehet, ha megkérdezzük magunktól a nem kívánt helyzet megoldása előtt, hogy mi a valós motivációnk. Ha tisztázzuk a belső hajtóerőt és értékeinket, azzal könnyen felülírhatjuk vagy másodlagossá tehetjük a cselekvést akadályozó félelmünket.
A Harvard Business Review cikke nyomán
Bánosi Eszter
- 2025.11.25Pannon HR Konferencia Budapest A Pannon HR Konferencia Budapest 2025 a humánerőforrás-szakma egyik kiemelt találkozója, ahol elismert szakértők – Tari Annamária, Molnár Attila, Gácsi Anna, Dr. Sipka Péter és Sipka Bence – osztják meg tapasztalataikat a legaktuálisabb HR-trendekről és kihívásokról. Egy nap, amely inspirációt, tudást és értékes szakmai kapcsolatokat kínál minden HR-szakember számára.
Részletek
Jegyek
- 2025.12.03Humán controlling A képzés során megtanulhatja, miként támogathatja a controlling szemlélet a HR-stratégiát. Megmutatjuk, hogyan tervezze és kontrollálja a személyi jellegű ráfordításokat, elemezze a munkaerő költségeit és megtérülését, valamint, hogyan alkalmazza a teljesítménymenedzsment és a humán tőke elemzés legfontosabb módszereit a vállalati hatékonyság növelése érdekében.
Részletek
Jegyek
- 2026.01.29Bértranszparencia irányelv és diszkrimináció-tilalom Szakmai képzés a bértranszparenciáról és a diszkriminációról HR szakembereknek és vezetőknek. Készüljön fel munkajogászainkkal az EU új bérátláthatósági szabályaira!
Részletek
Jegyek
- 2026.01.31Vállalati szimuláció Valós piaci helyzetben egy-egy döntés meghozatalakor helyt kell állnia mind vezetői, mind kontrolleri képességeinknek. Mennyivel egyszerűbb lenne, hogyha mi is úgy gyakorolhatnánk, mint egy pilóta, aki éles felszállás előtt, a szimulátorban tanulja meg a vezetést, míg kellő rutinra tesz szert. Ez megvalósítható ma már az üzleti életben is.
Részletek
Jegyek
További cikkek
24 ezer tanár teljesen kimaradt, a többieknek morzsák jutottak a béremelésből
Összesen 24 192 pedagógus maradt ki az idei őszi béremelésből – derül ki a Klebelsberg Központ adataiból. A teljesítményértékelés alapján a... Teljes cikk
Így változik a teljesítményértékelés a globális IT-szektorban
Az IT-óriás Infosys elindította éves teljesítményértékelési ciklusát, amelyben a hangsúly az önreflexión, a készségfejlesztésen és a... Teljes cikk
Kapcsolódó hírek
- Felmérés: ilyen munkahelyen akarnak dolgozni a magyarok 2 napja
- Ezek a szakmák vannak veszélyben a MI miatt 2 napja
- Milliomos IT-szakmák: ezekért a munkakörökért fizetnek csillagászati összegeket 3 napja
- Elképesztő, mi lett az új luxus: emberrel beszélni egy ügyfélszolgálaton 6 napja
- Ezeken a területeken segítheti az AI a készségbeli különbségek áthidalásán 2 hete
- Az amerikai dolgozók több mint fele saját zsebből fizeti a képzéseket, amiket munkáltatója nem áll 2 hete
- Az AI hetente egy teljes munkanapot megtakaríthat a dolgozóknak, ha képzik őket 2 hete
- Felmérés: egyre több álláshirdetés említi az AI-t, de kontextus nélkül 2 hete
- "Állás-apokalipszis" - nehéz helyzetben a frissdiplomások 3 hete
- Sci-fi a valóságban: íme a robot, ami elvégzi helyettünk a házimunkát 3 hete
- Vissza az irodába és vissza a múltba - miért kezdenek főnökösködni a vezetők? 3 hete

Mi történne, ha egy napra minden nő szabadságra menne?