Hogyan működhet sikeresen egy családi vállalkozás?
Ezzel a címmel rendezett konferenciát a múlt héten a Felelős Családi Vállalkozásokért Magyarországon Egyesület. A konferencia központi kérdése az volt, hogyan lehet generációról generációra tovább örökíteni a családi vállalkozásokat, milyen kihívásokkal kell szembenéznie a következő nemzedék képviselőinek.
A Felelős Családi Vállalkozásokért Magyarországon Egyesület (FBN-H) felismerve, hogy több olyan hazai vállalat is van, ahol hasonló szituációval találják, találták magukat szemben a tulajdonosok, számos magyar családi vállalkozót hívott meg a rendezvényre, hogy véleményt cserélhessenek és tanulhassanak egymás tapasztalataiból.
A konferencián több személyes történet hangzott el arról, hogyan választanak utódot a vezetői székbe, milyen szerepe van az intuíciónak a döntéshozatalban, hogyan lehet saját vállalkozást vezetve összehangolni a munkát a magánélettel. Mindezt őszintén és hitelesen, hazai családi vállalkozások vezetőitől, tulajdonosaitól.
"A legfontosabb feladatunk az értékmentés"
A hazai családi vállalkozások java részét a rendszerváltás körüli években, az 50-es évek végén született generáció tagjai alapították, akiknek lassan át kell adniuk a stafétabotot. "De be kell látnunk azt is, hogy a fiatalok - ahogyan Dr. Rudas László, az Egyesület elnöke fogalmazott - úgy nem tudják, ahogyan mi tudtuk". Ennek több oka is van: egyrészről megváltozott a külső gazdasági környezet, amelyekben a vállalkozásoknak létezniük és boldogulniuk kell, másrészt, ők már másfajta tudással, attitűddel, kompetenciákkal rendelkeznek.
Egy, a Családi Vállalat Akadémia - a Felelős Családi Vállalkozásokért Magyarországon Egyesület oktatási és kutatási bázisintézménye - által készített felmérés tanulságai szerint a hazai cégek jó úton haladnak az átadás-átvétel folyamatában, többségük nem tervezi a cége eladását. De ugyanilyen kevesen foglalkoznak azzal a gondolattal is, hogy esetleg nem-családtag vezetőt vonjanak be a vállalat irányításába, pedig jól átgondoltan ez az út is járható. Gelléri Péter, a kutatás vezetője szerint a legfontosabb készség ilyen esetben, hogy a behozott vezető "tudjon a gazda szemével nézni".
Így történt a Kürti család esetében, ahol azzal a dilemmával szembesültek, hogy a NextGen - a következő generáció -, "kapitány lesz-e egy kis hajón, vagy másodtiszt egy nagy hajón". Az informatikai terület, amelyen a cég tevékenykedik, és amelyen a versenyképesség és a szaktudás a legfontosabb, azt indokolta, hogy az utóbbi mellett döntsenek. Így a vállalat vezérigazgatójának egy kiváló informatikai szakembert, nem családtagot, Kmetty Józsefet nevezték ki. Ahogyan Kürti Sándor fogalmazott: "örökbe fogadtunk az ügyvezetőt". Fia, Kürti Tamás pedig az üzletfejlesztésen kezdett el dolgozni.
Hasonló kérdéseket vet fel a testvérek együttműködése, helye a családi vállalat vezetésében. Erről a Purnhauser testvérek, a Hauser Magyarország Kft. vezetői meséltek. Egyikőjük geográfusnak készült, a másik műszaki végzettséget szerzett. Tanulmányaik befejeztével mégis mindketten úgy döntöttek, hogy megosztva a feladatokat, a családi vállalkozásban kamatoztatják tudásukat. Visszatekintve úgy látják, hogy a közös (és sokszor embert próbáló) külföldi biciklitúrák sokat segítettek abban, hogy megismerjék egymást és közösen tudjanak gondolkodni. Azóta is évről-évre elutaznak valahová, távol a munkahelyüktől, hogy letisztuljanak bennük a mindennapok történései és tisztábban lássák a jövőt. "Ilyenkor szinte maguktól megszületnek a megoldások a felmerülő kérdésekre, az előttünk álló feladatokra" - mondják.
A hölgyek (édesanyák, lányok, feleségek) sincsenek könnyű helyzetben, amikor bekerülnek a családi cégbe. Mindennapi feladataik során előfordulhat, hogy szerepzavarba kerültek - főként eleinte, amikor még újak a vállalatban. Ivanics Zitának, az Ivanics Autópark Kezelő Kft. tulajdonosának például azon túl, hogy a cégben a saját helyét kereste, az édesapjával, mint főnökkel is meg kellett találnia a közös hangot az új helyzetben, hiszen amíg otthon természetes volt a kedveskedő megszólítás, addig a munkahelyen ugyanez nem működött. Zitának sokat segített a jogi diploma megszerzése, hiszen a saját maga által választott szakterület - azon túl, hogy hasznos volt a cég számára - megadta azt a magabiztosságot is, ami miatt mind az édesapja, mind pedig az alkalmazottak munkatársként, a cég részeseként (és nem csak mint a tulajdonos lányára) tekintettek rá.
Béres Klára, a Béres Zrt. kommunikációs igazgatója is a szakmaisággal vívta ki magának a családi cég vezetésének elismerését. Igaz, eleinte csak legyintettek rá, amikor kommunikációval akart foglalkozni, mondván "Klárikának ez a hobbija". Az évek során azonban bebizonyította, hogy ez a terület jóval több annál - a vállalat alakításának, megítélésének, professzionalizmusának egyik kiemelten fontos eszköze. Szintén fontos döntés a családi vállalkozásokban - az új generáció megváltozott stratégiájához, szemléletéhez alkalmazkodva - a vagyon átstrukturálásának kérdése.
Az, hogy miként lehet megőrizni, és tovább gyarapítani a családi cég értékeit és milyen utat válasszanak ehhez. Joó Attila, a Ganz Univerzál Zrt. ifjú vezetője például a korábbi hagyománytól, édesapja elképzeléseitől eltérően a pénzügyi befektetés mellett döntött.
Nincs azonban jó, vagy rossz válasz. Minden családnak magának kell megtalálnia a megoldást arra, hogyan folytatják tovább a szülők által alapított vállalkozást. A Felelős Családi Vállalkozásokért Magyarországon Egyesületének célja, hogy támogassa a hosszú távon felelős családi vállalatok gazdasági és társadalmi értékteremtését, valamint hogy fejlessze az együttműködést - regionális és nemzetközi szinten egyaránt.
- 2026.01.09Foglalkoztatás és jóllét: az értékes munkaerő megszerzése és megtartása a folyamatosan változó munkaerőpiaci környezetben Foglalkoztatás és jóllét: az értékes munkaerő megszerzése és megtartása a folyamatosan változó munkaerőpiaci környezetben. A konferencia ingyenes, de regisztrációhoz kötött. A program és a regisztráció a jegyek menüpont alatt.
Részletek
Jegyek
- 2026.01.28Vezetés- és szervezetfejlesztés szakmai konferencia Bokor Attila Aranykalitkában című kutatásának harmadik fejezetéhez érkeztünk, amely ötven vezetői életúton keresztül három évtized szervezeti és vezetői tapasztalatát mutatja be. Az OD Partner is mérföldkőhöz érkezett: 30 évesek lettünk. Kinyitjuk szakmai műhelyünket és megosztjuk, hogyan gondolkodunk vezetésről, szervezetről, és aktuálisan milyen témákban mélyedünk el.
Részletek
Jegyek
- 2026.01.29Bértranszparencia irányelv és diszkrimináció-tilalom Szakmai képzés a bértranszparenciáról és a diszkriminációról HR szakembereknek és vezetőknek. Készüljön fel munkajogászainkkal az EU új bérátláthatósági szabályaira!
Részletek
Jegyek
- 2026.01.31Vállalati szimuláció Valós piaci helyzetben egy-egy döntés meghozatalakor helyt kell állnia mind vezetői, mind kontrolleri képességeinknek. Mennyivel egyszerűbb lenne, hogyha mi is úgy gyakorolhatnánk, mint egy pilóta, aki éles felszállás előtt, a szimulátorban tanulja meg a vezetést, míg kellő rutinra tesz szert. Ez megvalósítható ma már az üzleti életben is.
Részletek
Jegyek
A Z generáció világszerte a modern munkaerőpiac egyik legnehezebb rajtjával szembesül. Miközben a fiatalok munkanélkülisége több kontinensen... Teljes cikk
Az Európai Unióban a 15–74 éves népesség 11,7 százaléka – mintegy 26,7 millió ember – nem tudja teljes mértékben kihasználni munkaerejét,... Teljes cikk
A friss diplomások számára hét éve nem volt ilyen nehéz elhelyezkedni: a kezdő pozíciók száma 12 százalékkal csökkent. A vállalatok a bizonytalan... Teljes cikk
- Világszintű pályakezdőválság: miért a Z generáció lép be a legnehezebb a munkaerőpiacra? 2 hete
- Hogyan hangoljuk össze az X, Y, Z és alfa generáció elvárásait a munkahelyen? 3 hete
- Nincs szorgalmas vagy lusta generáció - a Z a közös élményt keresi és nem akar belehalni a munkába 3 hete
- Életre szóló hűség nincs: Z generációsok a munkaadókról 4 hete
- Közel 1000 pályázót hozott be ez a toborzási kampány - esettanulmány 2 hónapja
- "Kiégtünk, mielőtt elkezdtünk volna élni" – A Z generáció fele már most túl fáradt a munkához 2 hónapja
- Sokkoló adat a magyar bérekről: minden harmadik dolgozó fizetése kevesebbet ér, mint tavaly 2 hónapja
- Így szólítsd meg a Z generációs kékgalléros munkaerőt 2 hónapja
- A vezetők többsége szerint a Z generáció a legnehezebben motiválható generáció a munkahelyen 2 hónapja
- Felmondani az öregek szoktak, a Z generáció csak simán nem megy be többet 2 hónapja
- Hogyan érdemes elindulniuk a fiataloknak a vállalkozói úton? 2 hónapja
Egy CEO naplója - a világ egyik legnépszerűbb podcastja