Szerző: Barna Eszter
Megjelent: 7 éve

Honnan tudhatod előre, hogy utálni fogod a munkahelyed?

Mint tudjuk az első benyomás döntő. Persze finomodhat a kép, sőt akár meg is téveszthet a külcsín, hiszen az adott helyen dolgozó embereket nem biztos, hogy minősíti az őket körülvevő környezet, akár negatív, akár pozitív irányban. De levonhatunk következtetéseket az álláshirdetésből, az érdeklődő telefonra, e-mailre adott válaszból, természetesen az adott cég honlapjáról vagy éppen közösségi média megjelenéseiből. stb. is. De miből még? Mindenesetre nem árt alaposan utánanézni, hol is szeretnénk az elkövetkezőkben dolgozni.

Ha az ember egy nagy és közismert céghez megy dolgozni, akkor valamivel könnyebb dolga van, hiszen nagyobb eséllyel talál a vállalatról bővebb információt, véleményeket. A kisebbek esetén azonban inkább a szerencsére van utalva, hiszen annak is kevesebb a valószínűsége, hogy az ismeretségi körben lesz valaki, aki már dolgozott ott, vagy ismer valakit... stb. A cégkultúrára utaló jelek felismerésére, a releváns információk kiszűrésére adnak néhány tippet a FastCompany által megkérdezett szakértők.

Nem árt például észrevenni a különbséget céges hozzáállás tekintetében, hogy méltán büszkék a vállalatra, a teljesítményre, de tudják, hogy adott esetben van még mi tanulniuk, és akár tévedhetnek is vagy arrogánsak, túlzottan magabiztosak. Egy egészséges cégkultúrában jelen kell lennie a szerénységnek és a kételkedésnek is.

Egy kis szkepticizmus sem árt, érdemes figyelni a következetlenségekre. Az utóbbi években egyre több szó esik az employer brandingről, amely - ha jól csinálják - valóban tükrözi a cégkultúrát, és a megfelelő embereket vonzza be, ha viszont nem, akkor csak a marketing egy következő szintje. Így azt kell észrevenni, ha a cég által közvetített üzenetek és a valós vélemények nem egyeznek. Az állásinterjún, azon kívül, hogy a jelölt rákérdez a cégkultúrára, konkrét példát is jó kérni az interjúztatótól, hogy a gyakorlatban, a mindennapokban, hogyan működik, érvényesül ez a kultúra. Ebből az is kiderülhet tudják-e valóban, hogy az adott esetben hangzatos kifejezések mögött mi van, és saját élményeik vannak-e róla.

Olyan munkavállalókkal is érdemes szót váltani, akik nem a céges központban dolgoznak, esetleg támogató pozíciót töltenek be. Vagyis például egy mérnöki profilú vállalkozásnál megkérdezni az értékesítőt vagy a pénzügyest, mennyire érzik magukat a cég részének, mennyire értékelik a munkájukat.

Aztán ott van az egyik döntő kritérium, ami alapvetően határozhatja meg, hogy valaki hogy érzi magát egy munkahelyen, illetve elvállalja-e egyáltalán a munkát: a főnök személye. (Erről szakértői véleményt itt is olvashat.) Egy állásinterjún is el lehet menni személyes irányba, vagyis megkérdezni az interjúztatót, hogy mióta dolgozik a cégnél, és ha szereti, miért. A legutóbbi a legfontosabb, mert itt a saját szubjektív véleményét kell kifejtenie. Aztán ezt is össze lehet vetni a cég által magáról kialakítani vágyott képpel.

Ahogy már a korábbi javaslatok közt is elhangzott, érdemes alapvetően nyitott szemmel járni, vagyis figyelni, hogy hogyan bánnak a jelölttel a kiválasztási folyamat során, ugyanakkor hogyan bánnak egymással a cég alkalmazottai. Ha valaki mondjuk az asszisztensével gorombán és elutasítóan bánik, az valószínűleg a többi alkalmazottal sem viselkedik másként.
  • 2024.03.21recruiTECH 2024 A recruiTECH elsősorban HR vezetőknek, toborzóknak, toborzási vezetőknek, employer branding specialistáknak és learning & development szakembereknek szól, akik napi szinten küzdenek a toborzási céljaikért a munkaerőpiacon, akik keresik az új megoldásokat, melyek segítségével hatékonyabbá tehetik vállalatuk tevékenységét.info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.03.26Műegyetemi Állásbörze A Műegyetemi Állásbörze Budapest legnagyobb és legrangosabb álláskereső rendezvénye. 1995 óta képez hidat a munkaadók és potenciális munkavállalóik között. Rendezvényről rendezvényre több újítással, színesebb programokkal, felméréssel és számos csatornával is találkozhatnak az érdeklődők.info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.03.27Átfogó projektmenedzsment képzés IPMA és PMI alapokon Klasszikus projektmenedzsment képzés - átfogó, gyakorlati program, egyéni mentorálással.info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.04.04Six Sigma Black Belt képzés 9 napos gyakorlatorientált, intenzív képzési program, amely készségszintre fejleszti a résztvevőket a 6 Sigma ismeretek elsajátításában, alapoktól a Green Belt ismereteken át magas szintű hatékonyságjavító projektek megvalósításáig. info button Részletek ticket button Jegyek
További cikkek
Kitüntetett autóbusz-vezetők: 9 ezerszer kerülték meg a Földet baleset nélkül

Közel 460 munkavállaló teljesítményét jutalmazta idén a Volánbusz kitüntetéssel, illetve elismeréssel – közülük mintegy 300 autóbusz-vezető... Teljes cikk

TÉR típushibák, avagy mit ne kövessünk el

Jártamban-keltemben a minap, megkérdezték tőlem, hogy tudnék-e valami jótanáccsal szolgálni egy bevezetés előtt álló, egészen friss... Teljes cikk

Új ösztönzőrendszer és béremelés a McDonalds-nál

A kihívásokkal teli munkaerőpiaci helyzet és a tartósan magas infláció miatt kiemelten kezeli a Progress Étteremhálózat Kft. a saját... Teljes cikk