Szerző: Barna Eszter
Megjelent: 8 éve

Honnan tudhatod előre, hogy utálni fogod a munkahelyed?

Mint tudjuk az első benyomás döntő. Persze finomodhat a kép, sőt akár meg is téveszthet a külcsín, hiszen az adott helyen dolgozó embereket nem biztos, hogy minősíti az őket körülvevő környezet, akár negatív, akár pozitív irányban. De levonhatunk következtetéseket az álláshirdetésből, az érdeklődő telefonra, e-mailre adott válaszból, természetesen az adott cég honlapjáról vagy éppen közösségi média megjelenéseiből. stb. is. De miből még? Mindenesetre nem árt alaposan utánanézni, hol is szeretnénk az elkövetkezőkben dolgozni.

Ha az ember egy nagy és közismert céghez megy dolgozni, akkor valamivel könnyebb dolga van, hiszen nagyobb eséllyel talál a vállalatról bővebb információt, véleményeket. A kisebbek esetén azonban inkább a szerencsére van utalva, hiszen annak is kevesebb a valószínűsége, hogy az ismeretségi körben lesz valaki, aki már dolgozott ott, vagy ismer valakit... stb. A cégkultúrára utaló jelek felismerésére, a releváns információk kiszűrésére adnak néhány tippet a FastCompany által megkérdezett szakértők.

Nem árt például észrevenni a különbséget céges hozzáállás tekintetében, hogy méltán büszkék a vállalatra, a teljesítményre, de tudják, hogy adott esetben van még mi tanulniuk, és akár tévedhetnek is vagy arrogánsak, túlzottan magabiztosak. Egy egészséges cégkultúrában jelen kell lennie a szerénységnek és a kételkedésnek is.

Egy kis szkepticizmus sem árt, érdemes figyelni a következetlenségekre. Az utóbbi években egyre több szó esik az employer brandingről, amely - ha jól csinálják - valóban tükrözi a cégkultúrát, és a megfelelő embereket vonzza be, ha viszont nem, akkor csak a marketing egy következő szintje. Így azt kell észrevenni, ha a cég által közvetített üzenetek és a valós vélemények nem egyeznek. Az állásinterjún, azon kívül, hogy a jelölt rákérdez a cégkultúrára, konkrét példát is jó kérni az interjúztatótól, hogy a gyakorlatban, a mindennapokban, hogyan működik, érvényesül ez a kultúra. Ebből az is kiderülhet tudják-e valóban, hogy az adott esetben hangzatos kifejezések mögött mi van, és saját élményeik vannak-e róla.

Olyan munkavállalókkal is érdemes szót váltani, akik nem a céges központban dolgoznak, esetleg támogató pozíciót töltenek be. Vagyis például egy mérnöki profilú vállalkozásnál megkérdezni az értékesítőt vagy a pénzügyest, mennyire érzik magukat a cég részének, mennyire értékelik a munkájukat.

Aztán ott van az egyik döntő kritérium, ami alapvetően határozhatja meg, hogy valaki hogy érzi magát egy munkahelyen, illetve elvállalja-e egyáltalán a munkát: a főnök személye. (Erről szakértői véleményt itt is olvashat.) Egy állásinterjún is el lehet menni személyes irányba, vagyis megkérdezni az interjúztatót, hogy mióta dolgozik a cégnél, és ha szereti, miért. A legutóbbi a legfontosabb, mert itt a saját szubjektív véleményét kell kifejtenie. Aztán ezt is össze lehet vetni a cég által magáról kialakítani vágyott képpel.

Ahogy már a korábbi javaslatok közt is elhangzott, érdemes alapvetően nyitott szemmel járni, vagyis figyelni, hogy hogyan bánnak a jelölttel a kiválasztási folyamat során, ugyanakkor hogyan bánnak egymással a cég alkalmazottai. Ha valaki mondjuk az asszisztensével gorombán és elutasítóan bánik, az valószínűleg a többi alkalmazottal sem viselkedik másként.
  • 2025.10.01HVG Állásbörze 2025 Toborozz országosan 3 nap alatt - online, foglalj virtuális standot!info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2025.10.07Óbudai Egyetem Állásbörze Jöjjön el, legyen kiállító! Kerüljön közvetlen kapcsolatba tehetséges, frissen diplomázó vagy végzős hallgatókkal, akik készen állnak a szakmai pályafutásuk elindítására. Akik naprakészen ismerik a legújabb technológiákat, elméleteket és iparági trendeket.info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2025.10.14Műegyetemi Állásbörze A Műegyetemi Állásbörze Budapest legnagyobb és legrangosabb álláskereső rendezvénye. 1995 óta képez hidat a munkaadók és potenciális munkavállalóik között. Rendezvényről rendezvényre több újítással, színesebb programokkal, felméréssel és számos csatornával is találkozhatnak az érdeklődők.info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2025.10.21Pannon Állásbörze 2025. A Pannon Állásbörze – ahol a jövő szakemberei és a legjobb munkaadók találkoznakinfo button Részletek ticket button Jegyek
További cikkek
Hogy kell jól tönkretenni a kolléga hétvégéjét? - avagy a visszajelzés művészete

A visszajelzés időzítése stratégiai jelentőséggel bír: bár a legtöbb vezető tisztában van a visszajelzés fontosságával, sokan nem gondolnak... Teljes cikk

Tanulmány: ez a leghatékonyabb munkaszervezés a szoftverfejlesztő csapatoknál

A hatékony munkaszervezés feltétele, hogy a projekttagok eltérő mértékben vegyenek részt a feladatokban, és legyen egy aktív, határozott vezető a... Teljes cikk

Új korszak jön: a jövő vezetői nem csak számokban gondolkodnak

A vezetőknek új gondolkodásmódra van szükségük ahhoz, hogy a bizonytalanságból és az új típusú munkahelyi feszültségekből előnyt... Teljes cikk