kapubanner for mobile
Gyimóthy Éva
Szerző: Gyimóthy Éva
Megjelent: 13 éve

HR és profit: hogyan növelhetik dolgozóink a cég hírnevét?

Hiteles kommunikációval, jó munkahelyi légkörrel, a valós teljesítmény elismerésével, családbarát intézkedésekkel, ötletbörzével növelhetik a cég hírnevét a munkavállalók - hangzott el egy közelmúltban tartott konferencián, ahol a munkáltatói márkaépítés és a dolgozói motiváció növelése volt terítéken. Cikkünkből kiderül, miként építi ki brandjét az Avon, mi a GE és a Budapest Bank márkájának titka, hogyan csökkentette a fluktuációt a Szamos Marcipán.

Munkáltatói márkaépítés vállalaton belül - hogyan alakítható ki tudatosan?

A konferencia résztvevői abban egyetértettek, hogy ha a dolgozó azonosulni tud a cég munkáltatói márkájával, hiteles a vállalati kép, akkor biztosan motivált és elkötelezett lesz cége iránt, másrészt ha jó a márkája egy vállalatnak, akkor a tehetségek bevonzása és megtartása is könnyebb. - A cégről kialakult képtől, hírnevétől függ a hitelesség, melyet a szervezet tettei, megnyilvánulása határoznak meg - mondta Sélei Annamária, a HRessence ügyvezető igazgatója a Munkavállalói motiváció és munkáltatói márkaépítés című konferencián. A HRessence 35 kis- és középvállalkozás körében végzett felmérését idézve a HR vezető rámutatott, a munkáltatók szerint egy céget a jó termék/szolgáltatás, árérzékenység, innováció, a cég erősségeinek kommunikálása, vállalati filozófia/kultúra különbözteti meg a konkurenciától. A munkavállalók olvasatában azonban a jó termék/szolgáltatások, az árérzékenység, a vállalati filozófia/kultúra mellett számít a megbízhatóság, a vezetők személyisége, a szakmai előrelépés lehetőségének megléte, és a munkavállalókkal való törődés, céges programok jelentősége is.

A márka egy érintkezési pont a vezetés és a munkatársak között. A márkaépítés szempontjából egy örök igazság, amellyel minden HR-esnek tisztában kell lennie, és amelyre az Aon-Hewitt Legjobb Munkahely Felmérése is rámutatott, hogy a legerősebben egy vezető tudja aláásni a munkáltatói márkát, ha ellentmondás van a cselekedete és a cég imidzse között. Így tehát sok múlik a vezetői kommunikáción. Az Aon-Hewitt felmérése rávilágított, az évek múlásával egyre nagyobb jelentősége lett a vállalati hírnévnek, illetve annak, hogy a cég mennyire tartja be a dolgozóknak tett ígéreteit. 2010-ben a hazai dolgozók kevesebb, mint fele vallotta azt, hogy a vállalatáról kialakult külső kép összhangban áll személyes tapasztalataival, míg a Legjobb Munkahelyeknél a dolgozók több mint háromnegyede hiteles munkáltatónak tartotta vállalatát. Ez azért nagy különbség.

A jó márka előnyei

A brand kiépülhet fórumokon, közösségi hálókon, blogokon, ismerősökön keresztül is, így érdemes ezeket az útvonalakat is figyelembe venni. Egy cég ugyanis nem mehet el amellett, hogy a hírnév kialakítása, a belső munkavállalói légkör hat a külső piacra, és a fogyasztásra, és általa bevonhatóak a tehetségek, jó szakemberek. Ezt példázza az is, hogy bár az álláshirdetések száma drasztikusan, mintegy 51 százalékkal csökkent 2009-ben, a tehetségek ennek ellenére az ismert cégeket választották.

Az állásportálokon fellelhető álláshirdetések száma alapján azonban ismét megindult a verseny a fogyasztóért és a tehetségekért, úgyhogy mindenképpen van létjogosultsága a márkaépítésnek, hiszen ki kell tűnni a tömegből. - A márkaépítés nemcsak a nagyvállalatok eredményeiben mutatkozhat meg, hiszen a jó márka, a hiteles vállalati kép révén javul a csapatmunka, csökkennek a konfliktusok, vagy gyorsabban megoldódnak, nő a lojalitás, csökken a fluktuáció (mintegy felére), minimálisra csökken a táppénzes napok száma, a munkahelyi légkör még jobbá válik, és még a cég árbevételén is érzékelhető a változás - mutatott rá Sélei Annamária.

Milyen HR folyamatok szükségesek a munkáltató márka építéséhez?

A HR szakember kiemelte: ennek a folyamatnak is a vezetése az alapja, a kapcsolódási pont pedig nem más, mint a humán erőforrás menedzsment. Elsőként össze kell gyűjteni a már meglévő tényezőket, majd ezt követően érdemes egy ötletbörzét tartani a vezetőknek, illetve egy karrieroldal indítása is szükséges lehet, ahogy képzésekre, gyakornoki és CSR programra, esélyegyenlőségi tervre, CSR tréningekre, családbarát intézkedésekre, vállalati rendezvényekre (családi és egészségnap) is - sorolta a fontos tényezőket a márka kiépítéséhez Sélei Annamária.
Családbarát munkahely díj - már kkv-knak is Megújul a Családbarát munkahely díj márkája annak érdekében, hogy a díj valóban presztízsértékűvé váljon és arra minél több kis- és középvállalkozás pályázzon. A díjra május 13-tól lehet majd pályázni és októberben hirdetik ki a nyerteseket. A díj hitelessége érdekében nemcsak a munkáltatók, hanem a munkavállalók véleményét is kikérik. Az elnyerhető pénz összegét megemelték, a családbarát munkahely logót egy évig lehet használni.


HR és motiváció a Szamos Marcipánnál

A konferencia második részében néhány jó vállalati példát ismerhettek meg a résztvevők. Elsőként a Szamos Marcipán mutatta be, hogyan építették ki márkájukat, miként hatott az a dolgozói lojalitásra, hogyan lehet motiválni a dolgozókat a gazdasági válságban, amikor bérfejlesztésre nincsen mód.

A Szamos Marcipánt vonzó munkahelynek tekintik, melyet kiváló minőségű termékeiknek és erős brandjüknek köszönhetnek. Kelényi Ádám, a cég gazdasági és HR igazgatója elmondta, a kft. a kilencvenes évek elején alakult meg, megközelítőleg negyven fővel. Ez a létszám megtízszereződött húsz év alatt, jelenleg négyszáz állandó és kétszáz szezonális munkatársat foglalkoztatnak. A cég kultúrájának alapja, hogy ragaszkodnak a hagyományos technológiai eljárásokhoz, úgy gyártják le a süteményeket, ahogy száz éve, a dolgozók főzik a lekvárt, hámozzák a mandulát, s a vevőszolgálatot és a logisztikát sem szervezték ki. Ahhoz azonban, hogy egy vállalkozás képes legyen egy cégstruktúrában ennyi feladatot ellátni, magas dolgozói lojalitásra, jó információcserére és teljesítményre van szükség - emelte ki a gazdasági vezető.

Motivációs eszközökkel a fluktuáció ellen

A kilencvenes évek elején a cég töretlenül ívelt felfelé. A tulajdonos egy helyen volt a dolgozókkal, akik azonosulni tudtak a sikerrel, magukénak éreztek minden egyes megrendelést és annak a teljesítését. Közös sikereik gyümölcsét a dolgozók havonta a borítékban vitték haza. Jó csapatszellem, családias hangulat volt a jellemző. A tulajdonos látta el a HR-es feladatokat is, miközben a létszám már a kétszáz főt is elérte - idézte fel a kezdeteket Kelényi Ádám.

A fordulat 2007-ben következett be, amikor szembe kellett nézniük a ténnyel: a cégcsoport a régi menedzsmenttel nem irányítható tovább és egy külső tanácsadó cég segítségével átformálták a szervezetet. A szaküzletek nyitása ugyanis a tulajdonos figyelmét elvonta Pilisvörösvárról, amely oda vezetett, hogy a 10-12 fős menedzsment nem tudta nyereségesen irányítani a pilisvörösvári céget. A munkavállalók bizalma megingott a szervezetben, egyre inkább aggódtak munkahelyük eredményességének csökkenése miatt. A folyamat megállítása érdekében a tanács stratégiai szerepet kapott, és tagjai száma három főre csökkent. A gazdasági válság azonban a Szamost is érintette, amelynek következményeként a dolgozók jövedelme is csökkent és az elbocsátást sem tudták elkerülni, a fluktuáció mégis jelentősen lecsökkent. A magas elkötelezettséget aktívabb kommunikációval, világos tervekkel, betartható ígéretekkel, differenciált anyagi jutalmazással, teljesítményarányos bérezéssel, vállalati rendezvények megtartásával sikerült elérniük, de a 2008-ban bevezetett munkaerő-kölcsönzés is szerepet játszott a fluktuáció csökkenésében, hiszen a fix dolgozók látták, a kölcsönzött munkavállalók mennyire megbecsülik az ideiglenes munkát. És végül, de nem utolsó sorban igyekeztek humánusan átszervezni a szervezetet, felajánlottak nekik más munkakört a szervezetben.

HR eszközök

A Szamos Marcipán HR eszközrendszerébe tartoznak a csoportnormák, a sikerbank, vagyis az alulról jövő ötletek, amit egy jelképes ajándékutalvánnyal és a Szamos Újságban való szerepléssel jutalmaznak. - Ez olcsó és nagyon hatékony módszer arra, hogy javuljon a termelékenység - mutatott rá a tulajdonostárs. Jó eszköz továbbá a Szamos Akadémia, a belső PR újság, a nagy presztízsű Év kiemelkedő dolgozója díj, a Törzsgárda jubileumi vacsora, családi programok és az üzem- és üzletlátogatás is, ezek mind segítik a lojalitást, növelik a motivációt. A vállalati kultúra része azonban a következetesség és kemény döntések is. A gazdasági szakember jónak tartja a Kürt teljesítmény-értékelési rendszerét, amikor félévente a menedzsment minden beosztottjával elbeszélget, a Szamos Marcipánnál azonban ilyen nincs. A vállalatnál jelenleg a legnagyobb kihívást a dolgozók képzése és azon keresztül a motivációjuk szinten tartása jelenti.

Hogyan épít munkáltatói márkát az Avon?

A 125. születésnapját ünneplő Avonnál is fókuszban van a munkáltatói márkaépítés, ugyanis felmérések igazolták, hogy a vállalatot főként a tanácsadókkal azonosítják, pedig pozíciók és karrierlehetőségek széles skáláját kínálják nemre való tekintet nélkül a gödöllői központjukban. A vállalat az értékesítés támogatásán kívül többek között regionális IT és disztribúciós központ, innen szolgálják ki Közép-Kelet-Európát Avon termékekkel. A központban jelenleg 280 főt foglalkoztatnak gazdasági, logisztikai és IT területeken - mondta el Vass Eszter, az Avon HR üzleti partnere.

Világszerte zajlik az Avon egységes munkáltatói arculatának kiépítése, de Magyarország élen jár ennek megvalósításában, melyet több lépésben hajtanak végre. Először feltérképezték a helyzetet munkavállalóik, vezetőik és a munkaerő-piaci szereplők megkérdezésével. Ebből kiderült, hogy saját munkavállalóik cégről kialakított képe nagyon pozitív, dolgozóik körében magas az Avon reputációja. A hat országot magába foglaló Duna-csoportban (Magyarország, Bulgária, Albánia, Macedónia, Szerbia és Montenegró) 80 százalékos a munkavállalói elkötelezettség, amely a kihívó feladatoknak, a vállalati hírnévnek, a fejlődési lehetőségeknek és nemzetközi karrierlehetőségeknek köszönhető.

A munkaerőpiacon azonban szembesültek azzal, hogy nem ismerik az Avont mint munkáltatót, mivel eddig nem volt tudatosan kialakított munkáltatói márkája, a munkaerő-piaci versenytársakat sok esetben vonzóbbnak találják az álláskeresők és az Avon a férfiak számára sem vonzó. Második lépésként a külső-belső felmérés alapján beazonosították azokat a megkülönböztető és hiteles belső értékeket, építőköveket, melyre a munkáltatói márkájukat alapozhatják.

A munkáltató márka kiépítéséhez elengedhetetlen az Y generáció megszólítása is, amely történhet a célcsoportjukat megcélzó karrier weboldal kialakításával, egyre népszerűbb virtuális állásbörzéken való megjelenéssel és egyedülálló egyetemi jelenléttel. Ezek révén ugyanis megismerik a potenciális munkavállalók az Avon munkáltatói értékígéretét, vagyis azt, mit nyújt az Avon, mint munkahely, miért érdemes náluk építeni a karrierjüket, mint ahogy azt is, milyen kulcskompetenciákat, tudást várnak el a jelöltektől. Vass Eszter kiemelte, a tudatos munkáltatói márka kiépítése összhangban van a HR és a kommunikációs stratégiájukkal.

Mitől vonzó a Budapest Bank mint munkáltató?

Medvey Leila, a Budapest Bank képzési és fejlesztési vezetője előadásában végigvette, mitől válik egy vállalat vonzóvá, milyen összetevőkből áll a munkáltatói márka. - Munkáltatói márkát nehéz kiépíteni - szögezte le a szakember, utalva arra az időszakra, amikor a GE megjelent Magyarországon. A General Electric-et ugyanis a világ az égőkkel azonosítja, az emberek tudatában nem kapcsolódott össze a bank a lámpagyártással. A munkáltatói márka egy adok-kapok, vagyis egy világos megfogalmazása annak, hogy a meglévő és a jövőbeni munkatársak mit várhatnak el a vállalattól a tehetségükért, teljesítményükért cserébe - tisztázza a fogalmat Medvey Leila.

Minden vállalathoz kapcsolódik egy munkáltatói márka, a Hewlett-Packardot például stabil munkahellyel, iparági technológiák alkalmazásával, magas szintű innovációval és a teljesítmény elismerésével azonosítják. A márkaérték meghatározása szükséges a megfelelő jelöltek megtalálásához. - Fontos, hogy a potenciális munkavállalók tisztában legyenek azzal, hogy mire számíthatnak a vállalatnál, így azt is mondhatjuk, hogy a munkáltatói márka révén csökkenhető a fluktuáció és az elvándorlás esélye is - emelte ki a képzési és fejlesztési vezető.

A szakember kiemelte, nem válhat külön a vállalati márka a munkáltatóitól, már csak azért sem, mert a hitelességhez a külső és a belső kommunikációnak egyeznie kell. - Hogyan várhatnánk el egy bank ügyfélszolgálati munkatárstól, hogy legyen ügyfélcentrikus, ha ő nem kap figyelmet a szervezeten belül? - hozott példát az ellentmondásra Medvey Leila. Vagyis a két márkának harmóniában kell lennie és közös értéken kell alapulnia

A brandépítés első lépéseként hasonlóan az Avonhoz, megkérdezték az ügyfeleket, vagyis a leendő munkavállalóikat. Figyelembe kellett venniük a földrajzi, kulturális különbségeket is, hiszen más egy vidéki munkavállaló értékrendje, mint mondjuk egy fővárosié. Ezenkívül az ágazati és vállalati szegmentálás is fontos volt. Miután kijelölték a célcsoportjaikat, kialakították a hiteles és megvalósítható márkaértéket, ami tükrözi a helyi sajátosságokat, de beépül a globális márkába is.

A globális piackutatást 2008-ban végezték el 34 országban, több ezer munkavállaló bevonásával. A kutatásból kiderült, miből áll a munkáltatói márka: elismerés (kompenzáció, béren kívüli juttatás), lehetőségek (karrier, szervezeti stabilitás), emberek (mikrokörnyezet, kollégák, közvetlen vezető kvalitásai, felső vezetők hírneve, elismertsége a piacon, és az emberekkel való bánásmód). Mérvadó az is, mennyire innovatív a vállalat, mennyire támogatja a kreatív ötleteket, megvan-e a munka és a magánélet egyensúlya. Három közös tényező volt a leendő és a meglévő munkatársak szempontjából: fejlődési és karrier lehetőségek, valamint az elismerés, és pontosan ezekre fókuszál a GE és a Budapest Bank is. 2010-ben megismételték a felmérést, hogy történt-e ebben változás: most már a jelöltek 32 százaléka a GE márka miatt választja a vállalatot.
  • 2024.04.30NewLeadership – Vezetői eszköztár bővítése Önmaguk fejlesztését is fontosnak tartó középvezetőknek, frissen kinevezett döntéshozóknak szóló komplex és intenzív vezetőfejlesztő program sok gyakorlattal. Különlegessége, hogy a résztvevők átgondolhatják és megoszthatják egymással aktuális kihívásaikat és még a kritikus vezetői helyzetek megoldásáról is tanulhatnak egymás jó gyakorlatából is!info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.05.02Munkaviszony létesítése és megszűntetése – Dr. Berke Gyula Pannon Munkajogi Akadémia - Pannon Munkajogi Akadémia előadás-sorozatunkat, melyben kiváló és elismert szakmai előadók támogatásával ismerhetjük meg a munkajog különböző területeit, ajánljuk mindazoknak, akik szeretnék ismereteiket bővíteni, gyakorlati megközelítésben szeretnék az alkalmazott jogi hátteret megismerni.info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.05.09Egy jól működő csapat titka – Vezetői reziliencia fejlesztése A vezetői reziliencia fejlesztése képzésünk arra világít rá, hogyan lehet úgy tekinteni a tényekre, hogy relativizáljuk őket, kezelhető megvilágításba helyezzük a nehézségeket és igyekezzünk megőrizni a racionalitásunkat, hogy ebben a nehéz helyzetben is fejlődni tudjon a csapatunk. Segítve a csapattagoknak abban, hogy a problémalátásukat a megoldás keresés fókusza váltsa fel és megváltozzon az interakcióik minősége.info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.05.09Munkaidő, pihenőidő – Dr. Takács Gábor Pannon Munkajogi Akadémia - Pannon Munkajogi Akadémia előadás-sorozatunkat, melyben kiváló és elismert szakmai előadók támogatásával ismerhetjük meg a munkajog különböző területeit, ajánljuk mindazoknak, akik szeretnék ismereteiket bővíteni, gyakorlati megközelítésben szeretnék az alkalmazott jogi hátteret megismerniinfo button Részletek ticket button Jegyek
További cikkek
Az X generációsok tudják: ha nem tanulsz, véged - avagy miért jó megtartani a középkorú munkavállalót?

Nincsenek könnyű helyzetben manapság az X generációs (jellemzően 1960 és 1979 között született) munkavállalók. Könnyen kerülhetnek... Teljes cikk

Az év eleje a felmondások ideje?

Az év elején történő felmondások aránya bár változó lehet, azonban sok cégnél ebben az időszakban, az év végi bónuszok kifizetését követően... Teljes cikk

Menni vagy maradni? Váltási dilemmák év elején

Hiába gondolkodik a munkavállalók közel fele munkahelyváltáson, Szemán Zoltán karrier-tanácsadó szerint ez inkább a vágyat fejezi ki, nem a... Teljes cikk