Megjelent: 8 éve

Így lehet eredményesen munkát keresni a LinkedInen

images

A HR Portal legjobb írásai minden nap a LinkedInen!

A HR Portal ezentúl a LinkedInen is megosztja legjobb írásait. Kövesse céges oldalunkon keresztül a HR szakma legújabb trendjeit, és a munka világának legfrissebb híreit.
A LinkedIn egy kifejezetten szakmai közösség/fórum, amelynek célja, hogy az ember önmagát megfelelően tálalva (egy CV-szerű profil feltöltésével) hozzá hasonló, vagy őt érdeklő érdekközösségek tagjaivá váljon, illetve ezen körök számára elérhető legyen. Egy példán keresztül szemléltetve: a Facebookkal ellentétben itt nem arról megy a beszélgetés, hogyan sikerült egy kirándulás, hanem arról, hogy milyen egy jó túravezető, és miként lehet a túravezetők közösségéhez csatlakozni.

De mégis miért van az, hogy míg a LinkedIn penetrációja 4,8 százalékos a teljes magyar online népességre vetítve, ugyanez a szám Angliában közel 22 százalék? Azaz itthon csak minden 20. internetező tag, Angliában pedig közel minden 4. felhasználó tagja a LinkedInnek. Mi magyarok miért nem hisszük el, hogy a LI-nel nagyobb eséllyel kaphatunk megfelelő állást?


Az első misztifikáció és valószínű blokk a legtöbb emberben talán nyelvi. "Nem tudok angolul, ezért nem is próbálkozom!" A LinkedIn felhasználói felülete valóban nem létezik egyelőre magyarul, de a profil nyugodtan lehet magyarul, mert sokan nézik majd úgy is. A profil fejléceit pedig kis segítséggel könnyedén le lehet fordítani.

A kettes számú blokk az emberekben az idő. "Annyi mindent kellene mondani/kitölteni magamról, amihez semmi kedvem." Tény: a Facebook felületességéhez képest a LinkedIn egy komoly felhasználói profil kitöltését igényli. Amíg a FB-on elég egy vicces képet 'like'-olni a népszerűséghez, addig a LinkedInen egy jól megírt, és megfelelő részletessséggel kitöltött profil tehet valakit népszerűvé a HR-esek, és általánosságban a munkaadók körében. Nem pár perc végiggondolni, hogyan érdemes felépíteni egy ilyen profilt, melyek a legfontosabb információk, munkatapasztalatok, hozzáadott értékek, képzések, amiket nem szabad kihagyni. De egy-két órányi időráfordításért cserébe már jobbnál jobb magyar, vagy angol profil esetén külföldi állásajánlatok kaphatóak.

A profiloldal kialakítása tehát az első kötelező kör a LI-en. Minél több szakmai részletet tesz valaki közzé, annál esélyesebb, hogy hasonló emberek találnak rá. Aki nemzetközi karrierre vágyik, hozza létre angolul is a profiloldalát, így belekerül a nemzetközi áramlatba is.

Lássuk a további előnyöket. Rengeteg érdekes csoport van online, melyek mindegyike hasonló érdeklődésű embereket fog össze egy-egy téma mentén. Vannak nyílt csoportok, mint például a CoachOK Szakmai Szövetsége csoport, tehát engedély nélkül, rögtön csatlakozni lehet hozzá. A zárt csoportokat egy moderator kezeli, és a belépést annak függvényében engedélyezi, hogy mennyire látja relevánsnak a csatlakozási szándékot az adott jelentkező profilja alapján. Aki felvételt nyert a csoportba, már hallathatja is hangját a virtuális közösségben. A "Discussions" menüponton keresztül lehet témát bedobni a közösbe, eseményt hirdetni pedig a "Promotions" pont alatt kell. Álláskeresőknek érdemes a csoporton keresztül megnézni a "Jobs" fület, a többi tag pedig a "Members" fül alatt látható.

A LinkedIn a Google-höz hasonlóan keresőmotor optimalizáció alapján működik. Kulcsszavak szerint keresnek - elsősorban HR-sek - embereket megfelelő profilokkal, illetve érdekcsoportokat. Például a "coach" szóra rákeresve nagyon sok ember, csoport és cég fog feljönni, de a kereső ember legfelül azokat a találatokat fogja látni, akik esetében a rendszer a legrelevánsabbnak ítéli a "coach" kifejezést, mert a szövegkörnyezetet nézi hozzá az algoritmus. Mi következik ebből? Az, hogy érdemes a saját profiloldalt úgy megírni, hogy abból a legfontosabb, legjellemzőbb készségek és képességek emelkedjenek ki, mert így válik az kereshetővé, így találhatják meg egymást és csatlakozhatnak azok, akiknek egymásra van szüksége ("Linked In").


Mit kell tenni az eredményes álláskereséshez?

A LinkedInnek tehát az a legnagyobb előnye, hogy alapvetően a szakmai kapcsolatokra lett kialakítva. Nem számít, hogy valaki épp munkanélküli vagy új lehetőségeket keres - érdemes a LinkedIn adta kapcsolatokat kihasználni, mert egy Word formátumú CV-vel ellentétben az egész oldal dinamikusan működik. Munkaadók, HR-esek és munkakeresők egyaránt jól egymásra találhatnak a LinkedIn segítségével. Tudni kell, hogy az állások jelentős részét nem hirdetik meg hivatalosan online, hanem kapcsolatokon keresztül lehet értesülni róluk. Álláskeresés esetében az alábbi pontokra érdemes figyelni:

1. Fontos a minél szélesebb kapcsolati haló kiépítése. Érdemes minden életszakaszt, minden területet felölelve szélesíteni a hálót. A rendszer a címlisták, naptárak, email fiókok átfutásával pár pillanat alatt megjeleníti, hogy mely ismerősöknek van LinkedIn profilja. Soha nem lehet tudni, hogy ki a fontos kapcsolat.

2. A profilhoz érdemes linket hozzátenni, vagy feltölteni egyéb vizuális anyagot, hogy minél vonzóbb legyen. Az 'összefoglaló' (summary), 'tapasztalatok' (experience) és 'képzettség' (education) részek most már mind lehetővé teszik a tapasztalatok, eddigi munkák bemutatását, így a munkaadók könnyedén ízelítőt kaphatnak a teljesítményből. Egy menedzser szemszögéből nézve nincs annál nagyrabecsültebb dolog, mint amikor a beosztottja túlteljesíti a kitűzött célokat. Nem csak grafikusoknak és fotóművészeknek lehetnek kézzelfogható eredményeik. Minden munka illusztrálható egy kutatás, előrejelzés, elemzés, prezentáció feltöltésével. A diákok, akiknek lelkesedéssel és ambíciózus fellépéssel kell ellensúlyozniuk a munkatapasztalat hiányát, bemutathatják diplomamunkájukat, vagy egy iskolai projektjüket.

3. A LinkedInen az is látható, hogy ki nézte meg a személyes profilt. Ez fontos információ lehet a profil gazdájának. Sok ember amiatt néz meg egy profilt, mert az előtte megnézte az övét. Munkaadók figyelmét is fel lehet hívni ily módon. A beállításoknál figyelni kell rá, hogy idegenek is megnézhessék a profilt ("privacy settings"). Ez nem Facebook, itt azt keresik, hogy ki mit tud, mire képes - és nem a haverokkal töltött éjszaka fényképeire kíváncsiak. Érdemes példakép embereket megkeresni, megvizsgálni mit tudnak, milyen tapasztalataik vannak, milyen karrierúton érték el az áhított pozíciót. A profiloldal részletes, alapos kitöltésével kereshetővé válik a profil a HR-esek számára. Sok sikert!

Frank Benedek, MBA
Bencoaching HR Blog

A HR Portal legjobb írásai minden nap a LinkedInen!

A HR Portal ezentúl a LinkedInen is megosztja legjobb írásait. Kövesse céges oldalunkon keresztül a HR szakma legújabb trendjeit, és a munka világának legfrissebb híreit.


Önéletrajz-feltöltés >>
  • 2021.01.25HR Üzleti Vezető Mentoring és Workshop online program Inspirációt és támogatást nyújt HR vezetőknek és a jövő HR vezetőinek az üzleti vezetővé válásuk útján. Ajánlom minden olyan HR vezetőnek, aki szeretné a HR funkciót üzletközpontúbbá tenni, meghatározó hatással lenni üzletre, stratégiára, döntésekre, nagyobb bizalmat, hitelességet és befolyást szerezni a felsővezetésben. Részletek Jegyek
  • 2021.01.30Videokonferenciás 2 napos Scrum Master képzés A két napos intenzív, gyakorlat-orientált tréning szerepjátékokon és szimulációkon keresztül segít a résztvevőknek megérteni, hogyan alkalmazhatóak a legkülönbözőbb projektekben a Scrum alapelvei. Kitérünk arra is, hogy mikor érdemes használni a Scrumot, és mikor nem. Részletek Jegyek
  • 2021.02.04Stratégiai- és teljesítmény controlling A vezetők elmondása alapján a controlling gyakran utókalkuláció fókuszú, célja a pénzügyi számvitel kiszolgálása. Ez a kutatás is rávilágít arra, hogy kimutathatóan sikeresebbek azok a vállalatok, ahol a vezetők támaszkodhatnak a controller tevékenységére. Részletek Jegyek
Follow hrportal_hu on Twitter
További cikkek
Hogyan építsem újra a létszámot? - a kékgalléros toborzás kihívásai

Sok cég kényszerült leépítésre a járvány okozta csökkenő megrendelések, gazdasági megtorpanás miatt. Ahogy azonban az élet újraindult, nem olyan... Teljes cikk

Rengeteg Europass önéletrajz készült, ez is jelzi az álláspiaci problémákat

Három hónap alatt több mint 16 ezer magyar profilt hoztak létre az uniós europass.eu portálon. Az óriási érdeklődés valószínűleg a hazai... Teljes cikk

Itt az új feszültség az álláspiacon: a vendéglátósok nem mennek gyári munkásnak

A koronavírus-járvány dacára újra pörög a hazai termelői és kiskereskedelmi szektor. A fő probléma, hogy nincs elegendő kékgalléros... Teljes cikk