kapubanner for mobile
Megjelent: 3 éve

Ugyanolyan hatékony az online nyelvóra, mint a személyes

Legyen egy konkrét cél és valamit kockáztasson a munkavállaló, ha munkaadója nyelvi kurzusra íratja be - tanácsolja Nagy Zoltán a vállalati nyelvóra-megrendelőknek. A Katedra Nyelviskola ügyvezetője úgy látja, hogy erősödik a némettanulás iránti igény, a céges nyelvórák 75 százaléka online, a nyelvtanárok egy részét pedig szívják el a budapesti üzleti szolgáltatóközpontok. Pillanatkép a nyelvoktatási piacról.

Nyelvtanuás, Katedra, Nagy Zoltán interjú-

Mennyire alakította át a covid a vállalati nyelvtanfolyamokat? Milyen formában tanulnak most a munkavállalók idegen nyelvet?

Amikor 2020 márciusában megjelent a koronavírus Magyarországon, a cégek azonnal home office-ra váltottak, és lemondták a nyelvtanfolyamokat. Szinte az egyik napról a másikra megrendeléseink 90 százalékát elveszítettük, csak a lakossági tanfolyamok egy része folyt tovább online formában. Fél évnek kellett eltelnie, míg elkezdtek jönni újra a vállalati megrendelések - már online nyelvi tanfolyamokra. Majd 2022 őszén kezdett el nőni a személyes jelenléttel járó kurzusok iránti igény, ám még mindig csak 25 százalékot tesz ki szemben a 75%-os részarányú online-nal. Pozitívum viszont, hogy a cégek felismerték, hogy nem érdemes spórolni a nyelvórákkal, pénzt kell fektetni kollégáik nyelvi képzésére. Az online órák térnyerése a nyelvtanárok munka-magánélet egyensúlyára is jó hatással volt. Már nem csak irodai munkaidő előtt és után voltak órák, hanem napközben is.

Ugyanolyan hatékony az online, mint a személyes tanítás?

Úgy látom, hogy kiscsoportban nincsen érdemi különbség. Csoportos óra esetén 6 főig hatékony az online, 7 főtől romlik, míg egy személyes óra akár 10-12 fővel is jól menedzselhető. Egyéni órában pedig semmilyen különbséget nem látok. Az online csoportos órákon Zoomban a breakout roomokkal - amikor egyik csoporttársával beszél a nyelvtanuló, amibe a tanár belehallgat - jelentősen növelhető a hatékonyság. Persze kell online órák tartásához speciális nyelvoktatói tudás, amit a nálunk dolgozók megtanulnak.

Akkor mégis miért rendelnek a cégek személyes órákat?

Ahol nincs home office vagy nem hisznek az online-ban, ott ez az egyetlen megoldás. Érdekesség, hogy vannak cégek, amelyeknél a személyes nyelvórák “csaliként” szolgálnak, hogy a munkavállalók legalább heti egy-két napra visszatérjenek az irodába.

Milyen típusút nyelvórát rendelnek a cégek általában?

A leggyakoribb rendelés - és mi is ezt javasoljuk, ha nincs konkrét igény/cél - az általános irodai nyelvhasználathoz és üzleti környezethez igazodó beszédcentrikus nyelvi kurzus. Ebben minden benne van, ami szükséges a magabiztos és sikeres munkavégzéshez idegen nyelven - tárgyalás, folyékony telefonos, személyes, írásbeli kommunikáció, üzleti szöveg értése stb.

Nagy Zoltán Interjú Katedra nyelvtanulásMinden cég szeretné, hogy a nyelvoktatásra költött pénz hasznosuljon. Mi ennek a titka?

Általában nem hatékony, ha a tanulónak dobjuk át a labdát, hogy mi az igénye, mert akkor ad-hoc megoldások születnek. Legyen valamilyen konkrét cél. Például:  A2-es szintről B1-re jutni 120 óra alatt a már említett általános üzleti nyelvhasználatban. Lényeges az is, hogy legyen egy mérföldkő, például egy külső vagy belső vizsga.

Hogyan teheti a HR motiválttá a munkavállalókat, hogy valóban tanuljanak?
 
Erre sok módszer létezik puhábbak, keményebbek. Általánosan elmondható, ha a munkavállalók valamit kockáztatnak, akkor többet tanulnak, gyorsabban fejlődnek. Akad cég, ahol a nyelvtanfolyam díjának harmadát a munkavállaló fizeti, máshol akkor kell ezt a részt kifizetni, ha nem sikerül a kurzus végén a vizsga. Megint máshol a nyelvtanulás folytatásának feltétele a sikeres vizsga. Ahol van motivációs elem a rendszerben, ott a nyelvtanárral szembeni elvárások is növekednek.

Nagy Zoltán a Budapesti Közgazdaságtudományi (ma Corvinus) Egyetemen diplomázott és már utolsó éves egyetemista korában, 1990-ben megalapította a Katedra Nyelviskolát, amely az évek alatt az ország legnagyobb idegen nyelvi szolgáltatójává nőtte ki magát. Tavalyi árbevétele mintegy 1,5 milliárd forint volt, ennek 60 százaléka származott vállalati képzésekből. Az iskola franchise rendszerben működik, az ország 20 városában van jelen. 28 nyelven összesen körülbelül 1000 nyelvtanár tanít a Katedra brand alatt.

Mennyire nehéz vagy könnyű nyelvtanárt találni?

A covid előtt küzdöttünk ezzel, a covid alatt fordult a helyzet, most megint kezd szorosabbá válni a piac, azaz nehezebb a megfelelő számú nyelvtanár megtalálása. A Budapestre települt shared service centerek szívják el a munkaerőt, elsősorban a németül magas szinten beszélőket, köztük pedig nagy arányban nyelvtanárok találhatóak. A kata-törvény tavaly nyári szigorításával tanáraink 10 százalékát veszítettük el. Idén május körülre - amikor az átalányadózásra áttérőknél az szja-mentes keret elfogy - várok újabb lemorzsolódást.

Ezzel együtt angol, francia és orosz tanárokból nincs hiány, de spanyolból és németből viszont igen. Különösen a német tanár helyzet kritikus a növekvő vállalati igények miatt főleg Budapesten és a nyugati határ mellett. Ezt némileg kompenzálja, hogy az online órákon teljesen mindegy, hogy hol él a nyelvtanár: Békéscsabáról is tarthat órát egy szombathelyi csoportnak. 

Hogyan reagáltak az új kata-törvényre?

Emelnünk kellett a lakossági és a vállalati nyelvórák díjait százalékban legalább két számjeggyel. Így is csak részben tudtuk kompenzálni a katából kiesett tanárok adónövekedését. Szerencsére ügyfeleink nagy része elfogadta az év közi óradíjemelést. A lakossági szegmensben viszont érzünk visszaesést: a megélhetési költségek emelkedése miatt az emberek kevesebb pénzt költenek nyelvtanulásra: például egyéni óra helyett csoportosat választanak, vagy lemondanak egy időre a nyelvtanulásról.

Változott-e valami árazásban?

Az online térnyerésével az online óra lett az “alapdíjas”. Ha utaznia kell a nyelvtanárnak egy külsős helyszínre, akkor kiszállási díjat kér a megrendelőtől. Mert közben online is tarthatna órát, így az neki bevételkieséssel jár. Ezzel a kilencvenes évek gyakorlata tért vissza, amikor még érvényesíthető volt a kiszállási díj és ami a kétezres évek elején eltűnt.

Mennyire veszélyeztetik a piacukat az online nyelvtanárok? Manapság bárki a világ bármely részéről taníthat egy laptopról.

Ebben nem látok nagy konkurenciát. Ahol nálunk drágább az élet, ott az oktató tanfolyamdíjban nem tud versenyezni a magyar konkurenciával, azaz nem éri meg az Egyesült Államokból vagy Angliából magyarokat angolra tanítani. Olcsóbb távol-keleti országokban a nyelvtanárok kínálhatnak vonzóbb óradíjakat, ám csak magánszemélyek irányába reális. A vállalati nyelvoktatásban ez nem számolható el és számos munkajogi kérdést is felvet ez az országhatárokon átnyúló foglalkoztatás. 

…és a telefonra letölthető alkalmazások?

Gyakorlásban, szókincsfejlesztésben, a nyelvtan tanulásában hasznosak, viszont a beszédkészség élőben, nyelvtanári segítséggel nyelvórákon fejleszthető.

Nyitókép: Pixabay.com

  • 2025.11.25Pannon HR Konferencia Budapest A Pannon HR Konferencia Budapest 2025 a humánerőforrás-szakma egyik kiemelt találkozója, ahol elismert szakértők – Tari Annamária, Molnár Attila, Gácsi Anna, Dr. Sipka Péter és Sipka Bence – osztják meg tapasztalataikat a legaktuálisabb HR-trendekről és kihívásokról. Egy nap, amely inspirációt, tudást és értékes szakmai kapcsolatokat kínál minden HR-szakember számára.info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2025.12.03Humán controlling A képzés során megtanulhatja, miként támogathatja a controlling szemlélet a HR-stratégiát. Megmutatjuk, hogyan tervezze és kontrollálja a személyi jellegű ráfordításokat, elemezze a munkaerő költségeit és megtérülését, valamint, hogyan alkalmazza a teljesítménymenedzsment és a humán tőke elemzés legfontosabb módszereit a vállalati hatékonyság növelése érdekében. info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2026.01.29Bértranszparencia irányelv és diszkrimináció-tilalom Szakmai képzés a bértranszparenciáról és a diszkriminációról HR szakembereknek és vezetőknek. Készüljön fel munkajogászainkkal az EU új bérátláthatósági szabályaira!info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2026.01.31Vállalati szimuláció Valós piaci helyzetben egy-egy döntés meghozatalakor helyt kell állnia mind vezetői, mind kontrolleri képességeinknek. Mennyivel egyszerűbb lenne, hogyha mi is úgy gyakorolhatnánk, mint egy pilóta, aki éles felszállás előtt, a szimulátorban tanulja meg a vezetést, míg kellő rutinra tesz szert. Ez megvalósítható ma már az üzleti életben is. info button Részletek ticket button Jegyek
További cikkek
300 milliós beruházással segítik a duális képzést Százhalombattán

A megállapodás célja, hogy gyakorlatorientált tantervvel működhessen a szakmai utánpótlásképzés. Teljes cikk

Kiderült, melyik a mesterséges intelligenciának leginkább ellenálló ipar

Bár az AI egyre több munkát képes elvégezni, nem minden iparág reagál egyformán a technológiai változásokra. A World Economic Forum adatai szerint a... Teljes cikk

Pilóta- és repülőgép-karbantartó képzés indul a Széchenyi István Egyetemen

A pilóta képzésre augusztus 20-ig, a légijármű-karbantartó képzésre augusztus 31-ig lehet jelentkezni. Teljes cikk