Jó(l)lét, közösség és élmény a munkahelyen
A munkakörnyezetnek is követnie kell az elmúlt években a munkaerőpiacon végbement és a technológiai fejlődés által kiváltott változásokat. Így az irodáknak is egyre inkább multifunkciós térré kell válniuk, egyre nagyobb szerepet kapnak a közösségi terek; úgy tűnik, megdől az egyterű irodák uralma; és az irodafejlesztők és szolgáltatók nem tekinthetnek el attól a tendenciától sem, hogy egyre több lesz a külsős munkatárs, illetve egyre nagyobb teret nyer (ha lassan is) a cégek körében a távmunka, a shared desk, clean desk munkamódszer. Az irodai térrel szemben támasztott igények folyamatosan változnak. Ezeket a témákat járta körül az OfficeUP - Az év irodája konferencia.
Az iroda egyszerre lesz szociális és kulturális tér, a globális együttműködések központja.
Míg az operatív munka gyakran távmunkában, home officeban történik. Ezzel egy időben az irodakialakításban is egyre nagyobb teret nyer a zöld szemlélet, hiszen ezek az ingatlanok jelentős ökológiai lábnyomot hagynak, a túlfogyasztás ebben a szektorban is problematikus.A toborzásban és a megtartásban is döntő az atmoszféra
Munkaerőhiány idején nem meglepő, hogy a cégeknek nagyobb hangsúlyt kell fektetniük a munkavállalók igényeire. Így egyáltalán nem mindegy, hogy mit is szeretne egy reménybeli kolléga, amikor állást keres. Ezt mérte fel a Randstad 2018-ban, 30 országban. Magyarországon 8200-an válaszoltak a kutatás online kérdéseire a 18-65 éves korosztályban, amelyen belül az aktív munkavállalási korúak, vagyis a 25-44 évesek voltak többségben. Szokody Ágnes, marketingvezető a reprezentatív kutatás eredményeiről elmondta, hogy a válaszadók 75%-a számára váltáskor még mindig a fizetés és a juttatások köre az elsődleges, de ez után rögtön másodikként következik a munkahelyi légkör, amelybe beletartozik a munkakörnyezet is mint tényező. Ez 64% számára volt fontos, ráadásul a terület jelentősége növekvő tendenciát mutat, mert 2016-ban még csak 51% számára volt lényeges ez a tényező. Még dobogós helyen van a fontossági sorrendben a munkahely biztonsága, majd következik, hogy a vállalat pénzügyileg egészséges legyen, ötödik pedig a munka-magánélet egyensúlya.
Érdekes kontrasztra világított rá Szokody Ágnes egy összehasonlítással, ugyanis míg a dolgozók az előbbi tényezőket tartják a legfontosabbaknak, addig a munkáltatók kommunikációja ehhez az igényhez, úgy tűnik, egyelőre nem igazodik. Ugyanis náluk az anyagiak és a munkahelyi atmoszféra csak a hetedik illetve nyolcadik helyet foglalja el a prioritási rangsorban. A cégeknek lehet, hogy érdemes ezen a stratégián alakítani, ugyanis a kutatásból az is kiderült, hogy a munkavállalók 23%-a váltott munkahelyet az elmúlt évben, 33% pedig tervezi a váltást, és 55% nyilatkozott arról, hogy a munkahelyi légkörnek komoly megtartó ereje van.
A munkahelyi élményt a céges kultúra, a környezet, az eszközök és az arculat összhatása adja. Ennek a négy alappillérnek kell összhangban lennie, egy irányba hatnia, hogy összeálljon munkahelyi élménnyé, emelte ki Horváth Dávid, a Collierstől és Paukovics Gábor, a Kinnarps képviseletében.
Lehet-e második otthon az iroda?
A munkahelyünkön töltjük napunk aktív részének leghosszabb idejét, ezért is kiemelten fontos, hogy ez az időszak milyen környezetben, milyen társaságban és milyen feladatokkal telik el. Szeretünk-e a munkahelyünkre bemenni? És vajon szükséges-e, hogy az iroda második otthonunk legyen, erről szólt az egyik kerekasztal beszélgetés, melyet a Loffice társalapítója, Klementz Kata vezetetett, a JLL-től Würsching Péter, a Decor Floortól Lovas Gusztáv, a HP-től Mantuano Mónika, a DBH-tól pedig Tilles Anna vett részt. Würtsching Péter szerint nem az otthont kell leképezni, hanem valami pluszt kell nyújtani a dolgozónak, akár szociális teret, hogy érdemes legyen bejárni az irodába. Ha erre az igényre a fejlesztők nem tudnak választ adni, akkor, mint mondta, elnéptelenedhetnek az irodák. Azt is hozzátette, hogy az open office hasznossága tevékenységi körtől függ, nem lehet teljesen elvetni, ugyanakkor azt is be kell látni, hogy bizonyos munkakörök esetében nem célravezető. Lovas Gusztáv szerint az otthon illúzióját kell bevinni az irodatérbe, amitől kellemesebbé válik a környezet. Tilles Anna arról beszélt, hogy a szolgáltatott irodák körében az open office kevéssé vált be, a kkv-k, akik ezeket az irodákat igénybe veszik, inkább a többfunkciós tereket igénylik, de ebben az esetben is fontos a jó légkör és az inspiráló környezet.

A konferencia folyamán többször is előkerült példaként a Magyar Telekom költözése, amely több telephelyről költöztette 4500 munkatársát egy központba. Az új székházban tervezetten kevesebb hely volt, mint ahány munkavállaló (3800 hely). Így például tudatos szervezeti változásra volt szükség a távmunka részarányának növelése érdekében. Míg 2016-ban a cégnél még csak 8% dolgozott távmunkában, addig 2018-ban már 38%. A HR-nek be kellett lépnie a munkaszervezésbe. A vezetőkkel összefogva fel kellett mérni a munkanapok struktúráját, és ezen eredmények mentén, tevékenységi alapon megszervezni az irodatereket. A funkciók újragondolásával ez a modell hely és költség megtakarítással járt. A költözés komoly változásmenedzsment folyamattal járt, hiszen együtt járt digitalizációval, IT eszközfejlesztéssel, kollaborációfejlesztéssel stb. A folyamathoz olyannyira tudatosan kellett hozzáállni, hogy a munkatársak tesztelték is hat hétig, - 2-3 csapattal - a munkateret, benne a bútorokat és a lehetséges munkamódszereket is.
A beszélgetések összegzéséből az derült ki, hogy a személyes interakciók a jövőben is fontosak lesznek, megmaradnak, de a határok a munkahely és az otthon között elmosódnak. Így rugalmas tereket kell létrehozni, amelyben az iroda egy eszköz, de nem cél. A szervezetek laposabbak lesznek, jellemzőbb lesz a projektalapú működés, a cégkultúra alkalmazkodása pedig fontos ezekhez az igényekhez, és a valódi cél az, hogy a cég egy irányba menjen, hogy sikerrel tudjon működni. Fenntartható, kisebb ökológiai lábnyomú munkatérre van szükség. Ahogy az egyik hozzászóló megjegyezte, a munkahelyből „csak” a munka és a hely tűnhet el…
- 2025.10.01HVG Állásbörze 2025 Toborozz országosan 3 nap alatt - online, foglalj virtuális standot!
Részletek
Jegyek
- 2025.10.07Óbudai Egyetem Állásbörze Jöjjön el, legyen kiállító! Kerüljön közvetlen kapcsolatba tehetséges, frissen diplomázó vagy végzős hallgatókkal, akik készen állnak a szakmai pályafutásuk elindítására. Akik naprakészen ismerik a legújabb technológiákat, elméleteket és iparági trendeket.
Részletek
Jegyek
- 2025.10.14Műegyetemi Állásbörze A Műegyetemi Állásbörze Budapest legnagyobb és legrangosabb álláskereső rendezvénye. 1995 óta képez hidat a munkaadók és potenciális munkavállalóik között. Rendezvényről rendezvényre több újítással, színesebb programokkal, felméréssel és számos csatornával is találkozhatnak az érdeklődők.
Részletek
Jegyek
- 2025.10.21Pannon Állásbörze 2025. A Pannon Állásbörze – ahol a jövő szakemberei és a legjobb munkaadók találkoznak
Részletek
Jegyek
Az ipari termelés visszaesése a legnagyobb magyar cégek létszámadataiban is visszatükröződik. Januárról februárra több autóipari vállalat... Teljes cikk
A fiatalok nem tűrik, hogy a kollégák lenézzék őket vagy a vezető tiszteletlen legyen velük, ahogy azt sem, ha úgy érzik a munkahely kihasználja... Teljes cikk
Már többen dolgoznak a B+N Referencia Zrt-nél mint a Sparnál. A One Magyarországnak (korábban Vodafone) tavaly decemberről idén januárra több mint... Teljes cikk
- 5 tipp, hogy a munkakörnyezet inspirálóbb legyen 3 hete
- Itt vannak az Év Irodái 2 hónapja
- Önálló jogi technológiai csoport indul a Jalsovszkynál 3 hónapja
- Vezetőváltás a KPMG Legal Tóásó Ügyvédi Irodánál 3 hónapja
- Flexibilis terek: Irodák a hibrid munkavégzés korában 3 hónapja
- Egyre nagyobb az igény a dolgozók részéről a hibrid irodák és az íróasztal-megosztás felé 3 hónapja
- Minden hatodik brit dolgozó a háziállatához igazítja a munkaidejét 3 hónapja
- Nemzetközi munkaerő-bevonás: EoR, az új csodaszer? 3 hónapja
- Külföldi munka: adókon innen, határokon túl 4 hónapja
- Indul a Lakhatási Tőkeprogram: széles a pályázói kör 4 hónapja
- Miért mondanak fel, és hogyan tarthatjuk meg őket? 4 hónapja