Képes helyettesíteni a mesterséges intelligencia a HR-szakembert?
A mesterséges intelligencia már most szervesen jelen van az életünkben. Gondoljunk csak arra, amikor ránk szabott reklámok jelennek meg a különböző weboldalakon; a zenelejátszó alkalmazás külön nekünk kínál fel heti zenei válogatást; a Google egyre kiterjedtebben kapcsolja össze az életünk különböző területeit. Ha ez marad a fejlődés további iránya, azaz az emberi szokások mély, empirikus megismerése és felhasználása az informatika kínálta lehetőségek mentén, akkor miért éppen a mi szakmánkban, a HR-kiválasztásban ne jelenne meg mindez? Meddig maradunk meg annál, hogy az emberi erőforrásokat emberek válogatják?
Azt látni, hogy már most jelen van számos olyan mesterséges intelligencián alapuló program, amik a toborzási folyamat különböző részeire megfelelőnek tűnő megoldást tudnak adni. Hírek érkeznek arról is, hogy olyan nagy cégek, mint például az Unilever, egy komplett mesterséges intelligencián alapuló előszűrő játékon és interjún keresztül végzi el több tízezer jelentkező előzetes kiválasztását. Közülük a programok által beválogatott jelöltek jutnak csak el a személyes interjúra. Mindennek eredményét sikerként értékeli a cég vezetősége, és döntésük szerint a jövőben is megtartják ezt a hibrid toborzási folyamatot.
Ilyen mesterséges intelligencia például a CV-szűrést végző Textio, vagy a Mya, ami egy személyes beszélgetés után frissíti a CV-t, és ajánlást is tesz elérhető állásokkal kapcsolatban. A LinkedIn által tavaly megvett Connectifier program szintén egy adatvezérelt, tanuló algoritmussal kívánja a leghatékonyabban azonosítani és összekötni a megfelelő álláskeresők millióit a megfelelő hirdetőkkel. A szelekcióban, ajánlások megfogalmazásában segítő Wade („A személyes karrier tanácsadód”) & Wendy („A személyes HR-asszisztensed”) nevű programokról azt állítják, hogy „emberi empátiával lettek betanítva”, és beszélgetésre, személyes visszajelzésre képesek. Elméletben tehát már léteznek olyan programok, amik a teljes rekrutációs folyamatot le tudják fedni. De bízhatunk bennük?
Ezek alapján már talán nem is annyira lehetetlen elképzelni azt a világot, ahol mondjuk egy Nórának nevezett program, mély és karakteres hangján fogadja a munkakeresőt, és kedvesen, empatikusan elbeszélget vele a munkahelyével kapcsolatos elégedetlenségéről. Szóba kerülne, hogy milyen feladatok elvégzésére lenne képes, mi érdekli, és hogy milyen munkát szeretne találni. Majd, ha minden fontos információra rákérdezett ez a Nóra, annyit mond „Kérlek várj, megkeresem a neked legmegfelelőbb álláshirdetéseket.”
És kész is, a másodperc töredéke alatt megjelenik az eszközön a legmegfelelőbb 50 állásajánlat, egy „best match”, amelyre az álláskeresőnek már „csak” jelentkeznie kell. Mindez így történhetne abban az esetben, ha a mesterséges intelligencia erre már képes lenne, és ha megbíznánk az értékítéletében. És még egy fontos tényező: a technológiai háttér meglétével ilyen könnyen működhetne az álláskeresés, ha az ember racionális lény lenne. De nem az, illetve nem csak az. És itt jön a lényeg, mert szerintem az emberi bizonytalanság a kulcs ebben a kérdésben is. Azok az érzelmek, melyek nem ugyanolyanok akkor, ha a jelentkező egy emberrel, vagy egy mesterséges intelligencián alapuló programmal lép kapcsolatba.
Rövid válaszom tehát, hogy hiába vagyunk az intelligens technológiai fejlődés kapujában, a jelenlegi mesterséges intelligencia programok nem a legmegfelelőbbek arra, hogy végigvezessék a munkakeresési folyamat teljes egészén a munkakeresőt. Hogy miért? Mert hiányzik belőlük azoknak az érzéseknek a pontos és mélyreható vizsgálata, amelyek nagy mértékben befolyásolják az embert a munkakeresés során (is).
Még nem fejlesztettek ki olyan mágikus mesterséges intelligenciát, ami elbeszélget veled, felméri a motivációdat, az érzéseidet, az ambícióidat, majd a beszélgetés végére megadja az elérhető legjobb opciókat. Egyelőre számszerűsíthető adatokat lehet vizsgálni, de ez kevés, mert az eredményes rekrutáció titka nem csak ebben rejlik. Az előszűrést várhatóan egyre több helyen végzik majd a mesterséges intelligenciával rendelkező programok, és a jelölt-felkutatást, CV-válogatást egy algoritmus is el tudja végezni. Viszont ezektől én azt várom, hogy a jövőben még inkább felértékelődik az emberi faktor a HR tanácsadásban, mert a rekrutálás folyamatának végén, az alkalmasnak talált jelöltek közül történő válogatásban ott kell, hogy legyen az ember.
Szükség lesz emberi ráhatásra azokban a szituációkban, mint amilyen egy interjú, egy szakmaiéletút-beszélgetés, egy magas pozícióba történő beválogatás. Az itt található best match-ek ugyanis nem mindig racionálisan behatárolható, azonosítható információk. Sokszor mi sem tudjuk megmagyarázni, miért alkalmas egy jelölt, de érezzük, hogy alkalmas. Dekódolható ez? Dekódolható lesz valaha is?
Paulovics Éva
a JobsGarden ügyvezető igazgatója
Eredetileg a cikk a LinkedInen jelent meg.
- 2025.11.25Pannon HR Konferencia Budapest A Pannon HR Konferencia Budapest 2025 a humánerőforrás-szakma egyik kiemelt találkozója, ahol elismert szakértők – Tari Annamária, Molnár Attila, Gácsi Anna, Dr. Sipka Péter és Sipka Bence – osztják meg tapasztalataikat a legaktuálisabb HR-trendekről és kihívásokról. Egy nap, amely inspirációt, tudást és értékes szakmai kapcsolatokat kínál minden HR-szakember számára.
Részletek
Jegyek
- 2025.12.03Humán controlling A képzés során megtanulhatja, miként támogathatja a controlling szemlélet a HR-stratégiát. Megmutatjuk, hogyan tervezze és kontrollálja a személyi jellegű ráfordításokat, elemezze a munkaerő költségeit és megtérülését, valamint, hogyan alkalmazza a teljesítménymenedzsment és a humán tőke elemzés legfontosabb módszereit a vállalati hatékonyság növelése érdekében.
Részletek
Jegyek
- 2026.01.29Bértranszparencia irányelv és diszkrimináció-tilalom Szakmai képzés a bértranszparenciáról és a diszkriminációról HR szakembereknek és vezetőknek. Készüljön fel munkajogászainkkal az EU új bérátláthatósági szabályaira!
Részletek
Jegyek
- 2026.01.31Vállalati szimuláció Valós piaci helyzetben egy-egy döntés meghozatalakor helyt kell állnia mind vezetői, mind kontrolleri képességeinknek. Mennyivel egyszerűbb lenne, hogyha mi is úgy gyakorolhatnánk, mint egy pilóta, aki éles felszállás előtt, a szimulátorban tanulja meg a vezetést, míg kellő rutinra tesz szert. Ez megvalósítható ma már az üzleti életben is.
Részletek
Jegyek
A Microsoft új Teams-funkciója automatikusan felismeri, ha egy dolgozó a vállalat WiFi-hálózatára csatlakozik, és ennek alapján frissíti a... Teljes cikk
Kötelező lesz embernek maradni. Ahogy a mesterséges intelligencia egyre több munkafolyamatot vesz át, a világ legnagyobb gazdaságai új szabályozást... Teljes cikk
Toborzás, onboarding, belső kommunikáció - chatbot, tréningek és a munkaerőt kezelő teljes adminisztrációs rendszerek. Mindezeken a területeken az... Teljes cikk
- Ezek a szakmák vannak veszélyben a MI miatt 3 napja
- Milliomos IT-szakmák: ezekért a munkakörökért fizetnek csillagászati összegeket 4 napja
- Elképesztő, mi lett az új luxus: emberrel beszélni egy ügyfélszolgálaton 7 napja
- Még nincs kimondva, de egyre inkább ez dönti el, ki kapja meg az állást 1 hete
- Ezeken a területeken segítheti az AI a készségbeli különbségek áthidalásán 2 hete
- Az amerikai dolgozók több mint fele saját zsebből fizeti a képzéseket, amiket munkáltatója nem áll 2 hete
- Az AI hetente egy teljes munkanapot megtakaríthat a dolgozóknak, ha képzik őket 2 hete
- Felmérés: egyre több álláshirdetés említi az AI-t, de kontextus nélkül 2 hete
- "Állás-apokalipszis" - nehéz helyzetben a frissdiplomások 3 hete
- Sci-fi a valóságban: íme a robot, ami elvégzi helyettünk a házimunkát 3 hete
- Pukkan az AI-lufi, jön a józanodás: mégis szükség lesz emberekre a munkahelyen? 3 hete

Mi történne, ha egy napra minden nő szabadságra menne?