Kulcsmunkatársunk bejelenti, hogy távozik a cégtől...
Természetesen - bevallása szerint - magasabb fizetésért. Biztos, hogy pusztán ez áll távozásának hátterében? A munkahellyel való elégedettség, az elköteleződés és a váltásra való hajlandóság motivációs faktorai közül a fizetés gyakran nem is az elsődleges fontosságú tényező. Ecsédi Istvánnal, az ImproversGroup tanácsadói cégcsoport (Samling, FranklinCovey, NEWS, Arbinger) vezetőjével beszélgettünk, aki a témában előadást tart a márciusi Tréning Kerekasztal Konferencián.
A bérrendszerrel való elégedettség motivációs faktorát tekintve a felmérésben részt vettek legjobb 20%-a sem mutatott nagyobb elégedettséget az országos átlagnál. Eszerint minden területen jobban teljesítő vállalatoknál dolgozók hasonló szinten elégedettek (vagy nem elégedettek) a bérükkel, mint a kevésbé motiváló vállalat alkalmazottai.
Hogyan célszerű motiválni a munkatársakat a béren kívül, és mi tartja meg őket a vállalatunknál?
Mi egy nemzetközi kutatások alapján kifejlesztett Komplex Vállalatfejlesztési Diagnózis rendszert használunk. Ez hozzásegíti ügyfeleinket a belső potenciáljuk feltárásához és dolgozóik megtartásához.
A megfigyelések alapján jól látható, hogy az átcsábításkor elért magasabb bér egy idő után elveszti az elkötelezettség erősítésére gyakorolt hatását. A munkaadóknak emiatt is érdemes megvizsgálni, melyek azok a motivációs faktorok, amelyek relatíve kisebb befektetéssel történő fejlesztése a lehető legnagyobb mértékben szolgálja a dolgozók elkötelezettségét.
Hogyan és mit érdemes mérni egy vállalatnál, amikor tudni akarjuk milyen a dolgozóink motivációja?
Méréseinkben a motivációs faktorokat elemezzük, legyenek azok külsők vagy belsők, eszközjellegűek, mint a bér, vagy nem eszközjellegűek, mint a vezetői magatartás hatása a beosztott munkavállalókra. Kiderül belőle, hogy mennyire elégedettek a dolgozók a bérrendszerrel, a munkakörülményekkel, a kommunikációval. Kitérünk a csapatdinamikára is, mennyire tartják jónak a csapatot, amiben dolgoznak, milyennek értékelik a vállalati kultúrát, büszkék-e arra, hogy ott dolgozhatnak. Ha megkapjuk a cégtől az ehhez szükséges adatokat, akkor több generációs felmérést is tudunk végezni, például annak elemzésére, hogy mennyiben mások a motivációk a különböző generációknál. Sokatmondó lehet az is, ha nagyon eltér a vezetők és a beosztottak motivációs szintje.
Ezek után mit érdemes tenni? Mit szeretnénk megtudni egy diagnózisból?
Természetesen, ha csak azt látjuk, milyenek vagyunk szervezeti szinten a motiválásban vagy a megtartásban, az még nem elég. A méréseink kisebbik része az engagement kutatása. Ügyfeleink főleg arra kíváncsiak hogyan tehetik olyanná a kultúrájukat és a szervezeti működésüket, amivel jobban megtartja a munkaerőt, mint más vállalatok kultúrája. Ezért méréseink sokkal összetettebbek.
Ügyfeleink az alábbi kérdéseikre keresik a választ, és nemcsak a teljes vállalatra, hanem szervezeti egységeikre bontva is. Sőt, magyar benchmark adatokat is kérnek ahhoz, hogy lássák más magyar vállalatokhoz képest hogyan állnak.
• Mennyi a munkaerőben lévő kiaknázatlan potenciál szervezeti egységenként?
• Hogyan célszerű a csapatok hatékonyságát fejleszteni? Hol van jó csapatmunka?
• Mennyire ismerik és támogatják a dolgozók a szervezeti stratégiát? A vállalati kultúra mennyire segíti a hatékonyságot?
• A vezetés képes-e a stratégiát hatékonyan lebontani és összehangolni?
• Mekkora az esélye a vállalatnak arra, hogy a stratégiáját végre tudja hajtani?
• Milyen a vállalati hatékonysági mutatók és folyamatok rendszerének minősége?
• Milyen a dolgozóik megtartásának esélye? Egységenként, generációnként, vezetői szintenként.
• A dolgozók szerint melyek a legfontosabb munkahelyen tartó tényezők? Az egyes generációkat hogyan lehet motiválni?
• Mennyi a tartalék a nem pénzbeli motivációs lehetőségek kihasználásában?
• Mekkora a megtartó hatása a költséges (bér, juttatások, munkahelyi környezet stb.) motivációs elemeknek más magyar vállalatokéval összehasonlítva?
• Hol vannak az egységek közötti együttműködésekben a „szűk keresztmetszetek”?
• A szervezeti egységek vezetőit hogyan lehet személyre szabottan fejleszteni?
• Mennyi energiát pazarol el a szervezet „káros működési folyamatokra”?
• Mik a szervezeti időpazarlás okozói?
Azt gondolom, minden magyar vállalatnak, aki tudatosan kívánja fejleszteni kultúráját a fenti kérdésekre mérhető válaszokat kell kapnia.
Mégis kik használják, és miért?
Cégvezetők esetében: hatékonysági átvilágítások, vállalati kultúra mérés, szervezeti egységek közötti együttműködés feltérképezése, területi és iparági összehasonlítások készítése a legfontosabb indító ok.
HR vezetők: munkavállalói motiváció és elégedettség felmérések, munkaadói márkaépítési folyamatok támogatásához (Employer Branding) használják.
Több telephellyel rendelkező hazai és nemzetközi vállalatcsoport ügyfeleink a főbb szervezeti egységeiknek vagy gyártóbázisaiknak összehasonlítására és benchmarkolásra használják.
Hogyan lehetne többet megtudni a Komplex Vállalatfejlesztési Diagnózisról?
Talán a legjobb megismerési lehetőség a Tréning Kerekasztal 2019. évi konferenciája. Itt erről is lesz egy előadás sok más nagyon aktuális témákkal együtt.
Fotó: Pixabay.com
- 2025.10.01HVG Állásbörze 2025 Toborozz országosan 3 nap alatt - online, foglalj virtuális standot!
Részletek
Jegyek
- 2025.10.07Óbudai Egyetem Állásbörze Jöjjön el, legyen kiállító! Kerüljön közvetlen kapcsolatba tehetséges, frissen diplomázó vagy végzős hallgatókkal, akik készen állnak a szakmai pályafutásuk elindítására. Akik naprakészen ismerik a legújabb technológiákat, elméleteket és iparági trendeket.
Részletek
Jegyek
- 2025.10.14Műegyetemi Állásbörze A Műegyetemi Állásbörze Budapest legnagyobb és legrangosabb álláskereső rendezvénye. 1995 óta képez hidat a munkaadók és potenciális munkavállalóik között. Rendezvényről rendezvényre több újítással, színesebb programokkal, felméréssel és számos csatornával is találkozhatnak az érdeklődők.
Részletek
Jegyek
- 2025.10.21Pannon Állásbörze 2025. A Pannon Állásbörze – ahol a jövő szakemberei és a legjobb munkaadók találkoznak
Részletek
Jegyek
Kódolás népszerűsítése több generáció körében, étterem és cukrászda működtetése a szakképzésben, társadalmilag hasznos innovációk... Teljes cikk
Kényes helyezetekhez, feszültséghez, széthúzáshoz vezethetnek sokak szerint a generációs különbségek, főleg a munka világában. Szükségszerű-e,... Teljes cikk
- Az álláskeresők szerint képzési hiány van, nem pedig készséghiány 2 hete
- Példátlan népszerűségnek örvendenek a szexuális zaklatással kapcsolatos képzések a brit munkahelyeken 2 hete
- Felmérés: kevés cég tartja hatékonynak a készségek értékelését 2 hete
- Felmérés: Egyre kevesebb munkahelyen elvárás a diploma 2 hete
- Ezek a legfontosabb prioritások a dolgozók számára a munkahelyen 4 hete
- 500 fülöp-szigeteki vendégmunkás dolgozhat majd a debreceni akkugyárban 4 hete
- Jó fizetés vagy valami más? Ez a legfontosabb a magyar munkavállalóknak 1 hónapja
- Új ajtók nyílhatnak a Brexit után: brit–EU megállapodás készül a fiatalokról 1 hónapja
- Új korszak jön: a jövő vezetői nem csak számokban gondolkodnak 1 hónapja
- Bizonytalan jövő, nulla megbecsülés: így érez a dolgozó fiatalok nagy része 1 hónapja
- Mitől válik valaki vezetővé? A vezetett teszi azzá? 2 hónapja