kapubanner for mobile
Megjelent: 15 éve

Külső vagy belső coaching? Előnyök, hátrányok

Míg a tréningek tekintetében természetes, hogy külső és belső tréningekről beszélünk, a belső coaching kifejezés szokatlanul hangozhat. Cikkünkből kiderül, miben különbözik ez a módszer a külső coachingtól, kiknek is szólhat, illetve milyen variációi lehetségesek.

A coaching a vezetőfejlesztés módszereként terjedt el, melyet többnyire felsővezetők vesznek igénybe egy jól megválasztott, külső, kiképzett szakember segítségével. Ami a coaching folyamatban történik, az nem más, mint munkahelyi helyzetek feldolgozása illetve a jövőbeli kihívásokra való felkészülés négyszemközti beszélgetés során. Amikor külső és belső coachingról kezdünk gondolkodni, a coaching jellegének ismeretében tekinthetjük át, kiknek is szólhat ez a módszer, illetve milyen variációi lehetségesek.

A külső coaching

Nyilvánvaló, hogy a külső coaching célszemélyei a felsővezetők, esetlegesen kulcspozícióban lévő vagy valamilyen szempontból kiemelt középvezetők. A külső coaching igen költséges módszer, viszont kiválaszthatunk egy jól képzett coachot, akinek segítségével látványos eredményeket érhetünk el. Ahhoz, hogy hatékony lehessen a coaching, fontos hogy a coach-ot maga a coachingban résztvevő vezető választhassa ki, hiszen ez bizalmi kérdés, amiben a személyes szimpátia is szerepet játszik.

Természetesen egy előzetes szakmai szűrés ajánlott a coach jelöltek között. A külső coachingban a coach kiválasztása után többnyire abba is marad a HR-es közreműködése, történik valami a vezetővel, majd a coaching folyamat véget ér. Jó esetben megkérdezik tőle, hogy jó volt-e. Természetesen nehéz nyomon követni a coaching folyamatot, pláne ha személyes célkitűzéseikre épül, melyek bizalmasak. Lehetséges ugyanakkor "nyilvános" célokat is kitűzni vagy akár teljesítményértékelés során meghatározott célokat megtámogatni. A felső vezetői coachingnál viszont érdemes óvatosan bánni a kontrollal és a nyomon követéssel. Kicsit olyan ez a felsővezetők számára, mint egy pihenőhely vagy másnak éppen edzőterem, a hatékonyságból igencsak tud veszíteni, ha valaki szeretne folyamatosan a kulcslyukon leskelődni.

Mit takar a belső coaching kifejezés?

A belső coaching ezzel szemben teljesen más célcsoportnak szól és érdemes két típusra tovább bontanunk. Hagyományosan a belső coachingról a vezetői coaching juthat az eszünkbe, melynek során a vezető a coaching eszköztárát használva próbál beosztottaival problémás helyzeteket megbeszélni. Ehhez többnyire tréningeken vesznek részt a vezetők, ami a vezetői készségek részeként a coaching készségeket is gyakoroltatja. Jelent ez kérdezéstechnikákat, értő figyelmet, illetve kommunikációs technikákat, melynek során a vezetők próbálnak segíteni beosztottjaiknak, hogy ők maguk találják meg a megoldást az egyes problémákra.

Ez a belső coaching típus ad hoc jellegű, sokszor nem is feltétlenül tudatos. Inkább a coaching eszköztár használatán van a hangsúly, mint a coaching folyamat jellemzőinek kialakításán. Lehetséges, hogy a vezetőnek sikerül segítségével új utakat felfedeznie, javítania a beosztottakkal való viszonyt, de az is egy lehetőség, hogy teljesen csődöt mond. Hiszen a coaching lényegesen más, mint a hétköznapi kommunikáció. Azok a beosztottak, akik direkt utasításokhoz voltak szokva, igencsak meg fognak lepődni, ha egyik napról a másikra nekik kell kitalálniuk, mit és hogyan tegyenek. Természetesen vannak olyan helyzetek, amikor a direkt utasítások elkerülhetetlenek, míg máskor van arra lehetőség, hogy közösen gondolkodjunk a megoldáson és beosztottjaink megtalálják a lehetőségeiket. Fontos, hogy a vezetői kommunikáció során a coaching eszköztára nem egy mindenre alkalmazható joker módszer, hanem nagyon is szituációfüggő. Amikor vezetőinknek tréninget szervezünk vezetői coaching témakörben, érdemes odafigyelni a tematikában, hogy milyen összefüggésben, és hogyan mutatja be a tréner a módszert. A vezetői coaching során tehát a vezető alkalmaz coaching módszertant beosztottaival szemben, amennyiben a szituáció alkalmat ad rá.

A belső coaching összetettebb variációja, amennyiben saját coaching rendszert alakítunk ki a külső coaching mintájára, de más célcsoporttal. Ebben az esetben a vezetői körből (esetleg nyitott tapasztalt munkatársak köréből) kerülnek ki a coaching módszertant alkalmazó "coach-ok", viszont nem a saját beosztottjaikkal foglalkoznak. Olyan munkatársi körnek érdemes egy ilyen belső coaching programot kialakítani, akiket szeretne a vállalat kiemelten fejleszteni. Lehetnek ezek frissen kinevezett vezetők, lehetnek tehetséges pályakezdők, a skála nagyon széles. Részben hasonlít ez egy mentor programhoz, amikor egy tapasztaltabb munkatárs támogat egy kevésbé tapasztaltat. A módszertan azonban teljesen más. A direkt tanácsadás helyett a coach a saját útját segít megtalálni coaching partnerének. A célközpontúság itt is elengedhetetlenül fontos, valamint a kontroll ebben az esetben mindenképpen fokozottabb kell, hogy legyen.

Amiatt is, hogy a coach-ok képzése, fejlesztése is a vállalat felelőssége. Mindemellett ebben az esetben a coaching többnyire más fejlesztési programokkal kapcsolódik össze, ami lehetőséget ad közös célkitűzésekre és azok nyomon követésére. A coach-ok esetében fontos az önkéntesség, vagyis bármennyire is szeretné egy vállalat, hogy a felsővezetők például ilyen módon is közvetítsék tapasztalataikat, nem lehet kötelezővé tenni. A szabad coach választás lehetősége itt is szükségszerű a coachingban résztvevők esetében, hogy a bizalmi rendszer működni tudjon. A HR szerepe kiemelt fontosságú egy ilyen belső coaching rendszer kiépítésében, a struktúra meghatározásában, de nagyban meghatározó abból a szempontból is, hogy milyen a coaching kommunikálása és milyen lesz a fogadtatása.

Kevés vállalat vállalkozik belső coaching rendszer kiépítésére, hiszen rendkívül munka- és időigényes, illetve anyagi beruházást is igényel. Továbbá szükséges bizonyos coach létszám ahhoz, hogy a program elindulhasson. Az is fontos szempont, hogy méretileg a vállalaton belül kivitelezhető legyen, hogy ne függelmi viszony alakuljon ki a coach és a partnere között. Amennyiben mégis belevágunk egy belső coaching rendszer felépítésébe, számos pozitív következménnyel számolhatunk. A külső coachinghoz képest nagyobb körhöz tud szólni a módszer, többeket be tudunk vonni. A munkahelyi problémák, kritikus helyzetek megoldására biztosítunk lehetőséget. Növelhetjük az elkötelezettséget és a teljesítményt.

A külső és belső coaching tehát nem egymást kiváltó vagy kizáró fejlesztési módok, hanem más-más fejlesztési célokra alkalmazható megvalósítási módok. Attól függően, hogy felsővezetőket, középvezetőket, beosztottjainkat vagy éppen tehetséges munkatársainkat szeretnénk fejleszteni, más-más coaching típust érdemes alkalmaznunk. Természetesen a megvalósítás függ kapacitásainktól, anyagi lehetőségeinktől és kollégáink hozzáállásától is. Érdemes a coachingban, mint általános fejlesztési módszerben gondolkodnunk, nem csak hagyományosan a felsővezetői coaching keretein belül.
  • 2024.04.30NewLeadership – Vezetői eszköztár bővítése Önmaguk fejlesztését is fontosnak tartó középvezetőknek, frissen kinevezett döntéshozóknak szóló komplex és intenzív vezetőfejlesztő program sok gyakorlattal. Különlegessége, hogy a résztvevők átgondolhatják és megoszthatják egymással aktuális kihívásaikat és még a kritikus vezetői helyzetek megoldásáról is tanulhatnak egymás jó gyakorlatából is!info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.05.02Munkaviszony létesítése és megszűntetése – Dr. Berke Gyula Pannon Munkajogi Akadémia - Pannon Munkajogi Akadémia előadás-sorozatunkat, melyben kiváló és elismert szakmai előadók támogatásával ismerhetjük meg a munkajog különböző területeit, ajánljuk mindazoknak, akik szeretnék ismereteiket bővíteni, gyakorlati megközelítésben szeretnék az alkalmazott jogi hátteret megismerni.info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.05.09Egy jól működő csapat titka – Vezetői reziliencia fejlesztése A vezetői reziliencia fejlesztése képzésünk arra világít rá, hogyan lehet úgy tekinteni a tényekre, hogy relativizáljuk őket, kezelhető megvilágításba helyezzük a nehézségeket és igyekezzünk megőrizni a racionalitásunkat, hogy ebben a nehéz helyzetben is fejlődni tudjon a csapatunk. Segítve a csapattagoknak abban, hogy a problémalátásukat a megoldás keresés fókusza váltsa fel és megváltozzon az interakcióik minősége.info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.05.09Munkaidő, pihenőidő – Dr. Takács Gábor Pannon Munkajogi Akadémia - Pannon Munkajogi Akadémia előadás-sorozatunkat, melyben kiváló és elismert szakmai előadók támogatásával ismerhetjük meg a munkajog különböző területeit, ajánljuk mindazoknak, akik szeretnék ismereteiket bővíteni, gyakorlati megközelítésben szeretnék az alkalmazott jogi hátteret megismerniinfo button Részletek ticket button Jegyek
További cikkek
Mindenki coach, aki coachol? - avagy a life coaching sötét oldala

2019 és 2022 között 54 százalékkal nőtt a life coachok száma, így ez az egyik leggyorsabban növekvő szakma az Egyesült Államokban. Népszerűsége... Teljes cikk

Milyen az igazi emberközpontú munkahely?

Bár sok cég vallja magáról, hogy emberközpontú, legyen szó, akár az ügyfelekről vagy a munkavállalókról, és valószínűleg bizonyos folyamataik... Teljes cikk

Mi leszel, ha nagy leszel? - miért céltalanok a mai fiatalok és mit tehetünk ellene?

Hogyan vált a fiatalkori céltalanság társadalmi jelenséggé és mit tehetünk ellene? Mennyiben hibás a közösségi média? Ez az cikk segíthet a... Teljes cikk