kapubanner for mobile
Szerző: Molnár Marianna
Megjelent: 11 éve

Láthatóvá válik, ki kit kedvel a cégnél

Újszerű megoldással teszi könnyebbé a kiválasztási és személyzetfejlesztési folyamatokat, illetve a csapatok összekovácsolását egy induló magyar vállalkozás, a TeamsUnfold által kidolgozott szoftver. A vállalkozás többek között személyiségtesztek eredményei alapján vázolja fel a csoport tagjainak különbözőségét vagy hasonlóságát, és képes arra is, hogy a csoportban lévő kapcsolatokat erőhatásokhoz hasonlóan szemléltesse - a vállalat egyik alapítójával, Bőr Róberttel beszélgettünk.

A trénerként, coachként konfliktuskezeléssel, kommunikációfejlesztéssel foglalkozó Bőr Róbert azt mondja, "vetkőzni" kell a csapatért, vagyis a hatékonyabb együttműködés érdekében fel kell tárni a konfliktusokat, érzelmeket és kapcsolatokat, és mindezt fel is kell tudni dolgozni. Ideális esetben a csapat nyílttá teheti, milyen viszonyok vannak a közösségen belül, de ennek jelenleg nagyon kevés tere van a vállalatoknál. "Ijesztő is lerajzolva meglátni, hogyan vannak veled a többiek a munkahelyeden: érettnek kell lenned a feldolgozáshoz. A vezetők számára igazán megpróbáltatás egy ilyen felmérés, hiszen a csoport leginkább olyan, amilyen a vezetője, és a fejlesztés is csak rajta keresztül érhet célt. A csapatépítés egy hardcore verziója az, ami a csoportdinamikai térképezés és a hozzá kapcsolható tréning során történik."

Az eddig főként tesztjellegű megbízásokban bevetett szoftver alapvetően két működésmóddal rendelkezik. Az egyik a strukturális, amely főként kiválasztás és személyzetfejlesztés támogatására alkalmas. Ez meglévő, numerikus teszteredményekből, például Development Center (DC) eredményeinek adataiból készít hálózatos megjelenítést a csoport tagjairól. (A TeamsUnfold egyelőre nem tervezi saját személyiségteszt-rendszer kidolgozását, a már meglévő tesztadatokat teszik könnyebben értelmezhetővé.) A program tetszőleges számú tényezőt tud kezelni, és ezek alapján helyezi el egy kétdimenziós gráfon az egyes munkavállalókat. A kiválasztást végző szakember dolgát abban is megkönnyíti, hogy az egyes tényezők súlyozását is figyelembe veszi a térkép megrajzolásakor. Például ha ügyfelekkel foglalkozó értékesítőt keresünk, akkor az itt fontosabb ügyfél orientációt, kommunikációs készségeket, ha szakértőt, a szakmai felkészültséget, precizitást egyszerűen előtérbe helyezhetjük, míg a kevésbé fontosakat kihagyhatjuk Így a HR-esnek nem kell adattáblákat böngésznie, matekoznia, mindent leolvashat a gráfról.


Láthatóvá teszik a csoportdinamikát



A másik működésmód a dinamikus, amelynek lényege a csoportdinamika láthatóvá tétele. A felmérés, amelyből kiindulnak, az emberi kapcsolatokra koncentrál, a gráf pedig a csoporton belüli viszonyokat teszi láthatóvá. Abban a szociometriára emlékeztet a módszer, hogy megmutatja, ki kit kedvel, de a felmérés annál sokkal több rétegű. Például az is kiderül, hogy ki kivel tud jól együtt dolgozni még akkor is, ha nincs köztük baráti kapcsolat, de például jól kiegészítik egymás tudását, vagy egyikük tanulni akar a másiktól.

A módszer különlegessége, hogy a csoporton belüli kapcsolatokról, azok minőségéről, az emberek népszerűségéről mozgásos animációt ad, amelyen belül a kapcsolatokat erőhatásokként kezeli, vagyis az egyes embereket szimbolizáló pontok mozgásban is lehetnek, ha kiegyensúlyozatlan a viszony. Bőr Róbert említette, hogy ha például viszonzatlan vonzalom van két kolléga között, akkor ők látványosan körbekergethetik egymást a képen. Az eredmények ismeretében csoportos mediációt, egyéni beszélgetést, csoportdinamikai, kommunikációs vagy más tréninget tudnak ajánlani a pszichológusok, amelyekkel harmonikusabb csoportműködés érhető el.

A program persze nemcsak közvetlenül a HR-esek, hanem tesztpiaci szereplők és akár trénerek számára is érdekes lehet, hiszen látványosan képes bemutatni több ember teszteredményeit, vagy egy tréningfolyamattal elért változást.

A TeamsUnfold jelenleg még a program tesztelésénél tart, de foglalkoztak már kiválasztás támogatással és együttműködés fejlesztéssel közép és kisvállalkozásoknál egyaránt. A továbbfejlődéshez valószínűleg külső befektetőt kell majd bevonniuk. A Kreater Társadalmi Innovációs Ügynökség versenyén mutatkoztak be először a nagyközönségnek. Bőr Róbert azt mondja, annak ellenére, hogy a döntőben nem ők győztek, sokat kaptak az előadásoktól, a szervezőkkel folytatott beszélgetésektől és olyan ismert startup-mentorokkal is kapcsolatba kerülhettek mint Kádas Péter vagy Hűvös Ágnes.
  • 2025.10.01HVG Állásbörze 2025 Toborozz országosan 3 nap alatt - online, foglalj virtuális standot!info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2025.10.07Óbudai Egyetem Állásbörze Jöjjön el, legyen kiállító! Kerüljön közvetlen kapcsolatba tehetséges, frissen diplomázó vagy végzős hallgatókkal, akik készen állnak a szakmai pályafutásuk elindítására. Akik naprakészen ismerik a legújabb technológiákat, elméleteket és iparági trendeket.info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2025.10.14Műegyetemi Állásbörze A Műegyetemi Állásbörze Budapest legnagyobb és legrangosabb álláskereső rendezvénye. 1995 óta képez hidat a munkaadók és potenciális munkavállalóik között. Rendezvényről rendezvényre több újítással, színesebb programokkal, felméréssel és számos csatornával is találkozhatnak az érdeklődők.info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2025.10.21Pannon Állásbörze 2025. A Pannon Állásbörze – ahol a jövő szakemberei és a legjobb munkaadók találkoznakinfo button Részletek ticket button Jegyek
További cikkek
AI és a jövő munkaerőpiaca: kinek lesz robotkollégája és kinek lesz munkahelye?

Az AI el fogja venni a munkánkat? Aki programozással, adminisztrációval vagy írással foglalkozik, annak számolnia kell ezzel. Más szakmákban a... Teljes cikk

Meeting szoftverek: hogyan válasszunk?

A pandémia egyik hozadéka volt a home office elterjedése és ezzel együtt az internetes térben bonyolított megbeszélések is virágzásnak indultak. A... Teljes cikk

"Ember a gépben" botrány: olcsó munkaerővel pótolták a mesterséges intelligenciát egy cégnél

A Nate nevű amerikai technológiai startup egy AI-alapú vásárlási asszisztensként reklámozta magát. Azt ígérte, hogy a felhasználók nevében... Teljes cikk