Megvan a szikra, ami tűzbe hoz?
A motivációvesztés az egyik leggyakoribb probléma, amivel az ügyfelek a coach-hoz fordulnak. Chéri-Carter Scott, a világon legrégebben praktizáló coach, a Coaching Határok Nélkül(CHN) program keretén belül ismét Budapesten járt, és előadásán tippeket adott, hogyan növelhetjük a motivációt.
Piramisra piramist!
Az egész napos kurzus első felében különféle motivációs elméletekkel ismerkedtünk, amiben természetesen helyet kapott a motivációs rendszerek egyik alappillére az Abraham Maslow alkotta motivációs piramis. Maslow rendszere szerint a szükségleteknek létezik egy hierarchiája, amelyben a legalsó szinten az alapvető élettani szükségletek kielégítése, mint például az éhség, szomjúság stb. helyezkednek el, majd a piramis csúcsa felé haladva egyre magasabb rendű motivációval találkozunk. Maslow szerint a piramis különböző szintjein található szükségletek csak akkor lépnek fel, ha az alattuk lévő szükségletek legalább részben kielégítettek. Például a piramis második szintjén található biztonság iránti szükséglet csak akkor lép fel, ha az alsó szinten lévő fiziológiai szükséglet részben kielégített. A piramis csúcsa csak az emberre jellemző szükségleteket tartalmaz, például a kognitív-, az esztétikai-, és az önmegvalósítás szükségletét.

Bár ez az egyik leghíresebb motivációs modell, ez a rendszer nem magyarázza meg az éhező tudósok, vagy az éhségsztrájkot folytatók viselkedését, akik alapvető szükségleteiket alárendelik egy magasabb szükségletnek. Ezenkívül nem veszi figyelembe, hogy a hierarchia változik a korral: kutatások igazolják, hogy a gyerekeknek van a legmagasabb fizikai szükséglet igényük, és öregkorban a legmagasabb a biztonság iránti igény.
A motivációt kutató szakemberek közül Richard Barrett volt az, aki az egyénekre, csoportokra vagy szervezetekre is érvényes kultúra felfogásának kialakításához továbbgondolta Abraham Maslow híres motivációs modelljét, és a szükségletek helyett a tudatosság különböző szintjeit definiálta. Az egyes szintek azt mutatják, hogy az egyének vagy a szervezetek hova összpontosítják energiájukat és erőforrásaikat, mi az, ami jelen körülmények között a legfontosabb számukra. Ami Maslow terminológiájában az önmegvalósítás, az Barrett piramisában a transzformáció. Míg az első tudós befejezte itt a piramisát, addig a másik ráépített a tetejére még egyet.
Barrett-féle modellMotiváljunk okosan!
A vállalati dolgozók motiváltságát fokozni kihívást jelent minden vezető számára, ugyanakkor Chérie szerint mindössze négy tényezőt kell figyelembe venni, ha sikeresek akarunk lenni a motiválásukban. A motiváltság fokozható, ha az ügyfél hisz abban, hogy
- pozitív korreláció van az erőfeszítés és a teljesítmény között
- a kedvező teljesítményt a kívánt jutalommal értékelik
- a jutalom egy fontos szükségletet elégít ki
- a szükséglet kielégítése elég erős ahhoz, hogy az erőfeszítésre érdemes legyen.
Chérie szerint a rossz motiválási terv fordítva sülhet elChérie egy saját példát hozott arra, hogyan lehet tökéletesen ellentétes eredményt elérni egy rossz motiválási tervvel. Dolgozott egy olyan cégnek, ami egy óriási bulit szervezett az alkalmazottainak az éves eredményeik elismeréseképpen, és további motiváció céljából. A buli katasztrofálisan sikerült, a dolgozók nagy része el sem ment, aki pedig ott volt, a kötelező udvariassági köröket letudva, sietve eltávozott. A vezetők nem értették, mi történhetett, és Chérie segítségét kérték. Kiderült, hogy az alkalmazottak legtöbbje introvertált, és nem jutalomként élte meg ezt a rendezvényt, hanem egy kötelező plusz feladatként. Ezért fontos, hogy vezetőként, mindig kérdezzük meg munkatársainktól, mi az, ami számukra motiváló, mi az, ami számukra az igazi elismerést jelenti.
A motivációról beszéljünk nyíltan
Chérie szerint már a világ számos nagyvállalatánál van pozitív példa arra, hogy coachok segítik a motiválásban a cég dolgozóit. Például a thai KPMG-ben minden dolgozónak egyénre szabott üzleti tervet készítenek, amit összehangolnak a saját egyéni célokkal, és coach-ot biztosítanak a cél eléréséhez. Természetesen nem mindenhol van lehetőség ilyen jellegű anyagi befektetésre, de Chérie azt tanácsolja minden vezetőnek, hogy vegyenek elő egy papírt és írják fel rá, hogy mi tudnának azonnal tenni, hogy az embereik azt érezzék, hogy figyel rájuk. Ha ezt leírták, írják alá, hogy mit tennének ezért a következő napokban, hónapokban, negyedévben. Nyilvánvaló, hogy nem lehet minden dolgozói igénynek megfelelni, inkább azt kell figyelembe venni, mi az, ami a legtöbb embernek örömet okozna. Ha nem sikerül ilyen listát írni, akkor alternatív megoldásként ki lehet rakni a vállalat egyik forgalmasabb helységében (menza, tárgyaló stb…) egy „mosolyfakasztó” dobozt, amibe a dolgozók bedobhatják ötleteiket, mi az, ami őket motiválná, mivel érnének el még nagyobb teljesítményt. Lehet, hogy olyan ötletek is a dobozba kerülnek, amiket lehetetlen megvalósítani, de fontos, hogy mindenki hozzá szóljon és a vezető reagáljon rá, hogy mi az ami megoldható és mi az, ami nem és miért nem.
- 2025.11.25Pannon HR Konferencia Budapest A Pannon HR Konferencia Budapest 2025 a humánerőforrás-szakma egyik kiemelt találkozója, ahol elismert szakértők – Tari Annamária, Molnár Attila, Gácsi Anna, Dr. Sipka Péter és Sipka Bence – osztják meg tapasztalataikat a legaktuálisabb HR-trendekről és kihívásokról. Egy nap, amely inspirációt, tudást és értékes szakmai kapcsolatokat kínál minden HR-szakember számára.
Részletek
Jegyek
- 2025.12.03Humán controlling A képzés során megtanulhatja, miként támogathatja a controlling szemlélet a HR-stratégiát. Megmutatjuk, hogyan tervezze és kontrollálja a személyi jellegű ráfordításokat, elemezze a munkaerő költségeit és megtérülését, valamint, hogyan alkalmazza a teljesítménymenedzsment és a humán tőke elemzés legfontosabb módszereit a vállalati hatékonyság növelése érdekében.
Részletek
Jegyek
- 2026.01.29Bértranszparencia irányelv és diszkrimináció-tilalom Szakmai képzés a bértranszparenciáról és a diszkriminációról HR szakembereknek és vezetőknek. Készüljön fel munkajogászainkkal az EU új bérátláthatósági szabályaira!
Részletek
Jegyek
- 2026.01.31Vállalati szimuláció Valós piaci helyzetben egy-egy döntés meghozatalakor helyt kell állnia mind vezetői, mind kontrolleri képességeinknek. Mennyivel egyszerűbb lenne, hogyha mi is úgy gyakorolhatnánk, mint egy pilóta, aki éles felszállás előtt, a szimulátorban tanulja meg a vezetést, míg kellő rutinra tesz szert. Ez megvalósítható ma már az üzleti életben is.
Részletek
Jegyek
A munkafüggőség nem csupán túlórákról szól, hanem egy láthatatlan függőség, amely súlyosan károsíthatja a testi és lelki egészséget, a... Teljes cikk
Azokat díjazták, akik legjelentősebb eredményeket érték el a mentoring és a coaching szemléletű vezetés terjesztésében és/vagy felhasználásában. Teljes cikk
Mindannyian halljuk a panaszt a munkaerőpiacon: a Z generációt nehéz megszólítani, a motivációjukat megtalálni, a lojalitásukat elnyerni. De mi van... Teljes cikk
- "Fejlődni kötelező" - meddig tart a teljesítménykultúra, és hol kezdődik a félelemkultúra? 1 hónapja
- Meglepő eredmény: a magyar pedagógusok az átlagnál elégedettebbek 2 hónapja
- A vezetők többsége szerint a Z generáció a legnehezebben motiválható generáció a munkahelyen 2 hónapja
- Ennyien dolgoznának tovább akkor is, ha nem lenne szükségük több pénzre 2 hónapja
- Utálod a munkád, de nem tudsz felmondani? 20 tipp, hogy újra szeresd, amit csinálsz 2 hónapja
- Átadták a Mentor Oscar-díjakat 2 hónapja
- Munkahelyi kultúra és elismerés – apró gesztusok, nagy hatással 3 hónapja
- Felmérés: a dolgozók fele úgy érzi, hogy stagnál 3 hónapja
- A munka értelme: 7 dolog, ami igazán számít 4 hónapja
- A dolgozók személyre szabott juttatásokat szeretnének, de a vállalatok nehezen tudnak lépést tartani 4 hónapja
- 5 kulcsfontosságú lépés a pozitív munkahelyi légkör megteremtéséhez 6 hónapja

Mi történne, ha egy napra minden nő szabadságra menne?