Megjelent: 3 hete

Miért nyerő a céges buszjárat a toborzásban?

Hat évvel ezelőtt indította el el saját buszjáratait a miskolci Robert Bosch Power Tool Kft. Már több mint 300 településről ezer feletti munkavállalót szállít az otthona és a kéziszerszámgyár között naponta. A RecruiTECH Blue kékgalléros toborzási konferencián Ronyák László, a cég HR szakembere mutatta be, miként lehet buszokkal hatékonyabbá tenni a toborzást.

A Bosch Csoporthoz tartozó miskolci kéziszerszámgyár 2015-ben indította saját buszjáratait, most 25 járattal közel 300 településről - Szlovákiából is - szállít több mint ezer munkavállalót A legtávolabbi település majdnem 100 kilométerre fekszik Miskolctól.

Miért kezdtek bele a saját buszjárat indítására? Ronyák László elmondta, hogy Miskolc vonzáskörzetéből nehéz volt a megfelelő számú munkavállalót felvenni. A legnagyobb problémát a kisebb falvakban tapasztalták: vagy nem volt menetrend szerinti járat vagy nem tudtak műszakkezdésre beérkezni a dolgozók. (a témával korábban Miskolcon helyszíni riportban is foglalkoztunk)  A saját járatokkal olyan munkavállalókat értek el, akiket buszflottával nem rendelkező cégek nem tudtak.

A többség ragaszkodik az otthoni ágyához

Szállás vagy bejárás? - adódik az első kérdés. Azaz bejönnek-e céges szállásra a távolabbról ingázók? A Boschnál azt tapasztalták, hogy a távolról ingázó munkavállalók több mint 90%-ban nem akarnak szállásra bejönni. Nekik fontos, hogy a munka utáni időt szeretteik körében töltsék és ezért a többletutazással járó áldozatot is meghozzák. Akadnak persze olyan munkavállalók is, akik nem laknak messze, mégis nyitottak a szállásra. Például azért, mert életkörülményeik sokkal rosszabbak annál, amit a cég kínál. A céges szállás előnye inkább az, hogy távolabbi régióból (100 kilométernél távolabbról vagy külföldről) is lehet jelöltet felvenni és a szállásról érkezők pihentebben kezdenek. Az is igaz azonban, hogy a tapasztalatok szerint a szállásoltatott munkavállalók könnyebben váltanak munkahelyet és mobilabbak.

Menetrend szerinti busz vagy saját járat? A saját céges buszjáratnak sok előnye van a menetrend szerinti buszokon való bejáráshoz képest. Pénzügyileg az egyik legnagyobb teher egy munkavállalónak, hogy kéthavi bérlet árát kell megelőlegeznie saját zsebből, ami egy Ózd-Miskolc havi bérlet árával számolva (42 400 forint/hó) közel 100 ezer forint. Ha ezt előre kifizeti a cég, akkor időközi kilépés után jönnek a problémák, ugyanis a munkavállalótól le kell vonni arányosan annyi napra vonatkozó bérletköltségett, amennyit már nem dolgozott a cégnél.

Hogyan vágjunk bele?

A HR szakember szerint érdemes alaposan felmérni a környező települések munkaerőpiaci viszonyait, a mobilitási hajlandóságot, a munkanélküliséget, a közmunkások számát. Akár a polgármesterrel vagy a velünk kapcsolatban levő fejvadász cégekkel is javasolt erről beszélgetni.

Nehéz kérdés, mikor kezdjünk egy járat szervezésébe? Ha a toborzás előtt megvan a járat, akkor fennáll a veszély, hogy elszállunk a költségekben, mert kicsi lesz a kihasználtsága. Ha túl későn, akkor fennáll a veszély, hogy a munkavállalók a néhány napos, egy-két hetes járatindulást már nem várják meg és máshol folytatják. A HR szakember hüvelykujj szabályként a toborzás megkezdése előtti 2 hetet említette.   

Kritikus szempont a fizikai toborzásban a gyorsaság. Aki késlekedik a beléptetéssel, ott nő a lemorzsolódás. Ebben is lehet a buszokat használni. A Bosch Power Tool Kft. a toborzási eseményeken megfelelt jelölteket még aznap üzemorvosi vizsgálatra viszi, akik helyben aláírhatják a munkaszerződést és akár másnap kezdhetnek dolgozni. Ha késlekednek a beléptetéssel, akkor itt is lesz veszteség.

100 kilométerről is ingáznak

Fontos megérteni azt is, hogy az emberek milyen távolságot és mennyi időt hajlandóak utazni. Négyműszakos rendben dolgozók két napot bent, két napot otthon töltenek, azaz egy hónapban 15 napot ingáznak. Ők hajlandóak többet utazni. Két-három műszakban 21 havi munkanappal viszont már csökken a távolság, ahonnan bejárnak. Megfigyelhető, hogy együttmozognak az emberek. Érdemes figyelni egy-egy felmondásra: ha egyvalaki távozik, akkor sokszor követi néhány falubeli.

Sokat javít az ingázók komfortérzetén, ha a műszakhoz igazítjuk a járatokat. Így nincs felesleges várakozás, átszállás, késés. Érdemes távolabbi településekről gyorsjáratot indítani, a közelebbiekért pedig külön busszal menni. Így a messziről ingázóknak kicsit tovább aludhatnak.

Jó ötlet, a céges buszra a bejárók közül egy “buszmarsallt” kinevezni. Ő figyel a rendre, a dolgozók igényeit közvetíti, a pandémiás időszakban a maszkviselést és a buszon a távolságtartást is szem előtt tartotta.

Dokumentáljunk mindent GPS alapon

Olyan buszszolgáltatóval szerződjünk, amely GPS alapon kezeli az útvonalat. Így elkerülhető az olyan vita, hogy mikor indult el az adott településről a busz (“Én időben ott voltam, de korábban elment a busz”). Az is előnyös, ha a szolgáltató digitálisan minél több adatot mér a buszon: például a hőmérsékletet, így a munkavállalói panaszok is könnyebben kezelhetőek. Ronyák László még azt is javasolja, hogy bizonyos időközönként készítsünk elégedettségi felmérést a buszoztatásról a munkavállalók körében.

Figyeljünk a szezonalitásra! Olyan szolgáltatóval szerződjünk, akinek kisebb és nagyobb buszai is vannak - hangzott egy újabb tanács. Azaz térképezzük fel, mely településeken jellemző a mezőgazdasági, építőipari, vendéglátóipari idénymunka. Itt jó eséllyel kiesik a csapat egy része tavasztól őszig, és kisebbre kell cserélni a járatot.

A céges buszon ingázás képzésre is felhasználható. Ösztönözhetjük a munkavállalókat, hogy az online képzéseket munkába menet vagy onnan jövet, holtidőben végezzék el.

  • 2021.11.03A transzformatív tanulás-fejlesztés mestere – november 3-10-17. Építse fel korszerű L&D folyamatát és generáljon valódi változásokat a szervezete életében, képzésünk segítségével! Részletek Jegyek
  • 2021.11.23Folyamatmenedzsment képzés A képzés célja a folyamatfejlesztés lépéseinek és módszereinek áttekintése, az alapvető folyamatelemzési és folyamatfejlesztési technikák megismerése és konkrét feladatokon, esettanulmányokon keresztül történő begyakorlása. A folyamatmenedzsment képzési program 3 modulból áll: Folyamatmenedzsment alapképzés (Business Process Management), Folyamat teljesítménymérés, folyamatcontrolling (Business Process Control) és Folyamatfejlesztés (Business Process Improvement). A képzések egymásra épülnek, a képzések alapját a BPM képzés adja meg, erre épül rá a BPC, majd végül a BPI képzés. Részletek Jegyek
Follow hrportal_hu on Twitter
További cikkek
Miért nyerő a céges buszjárat a toborzásban?

Hat évvel ezelőtt indította el el saját buszjáratait a miskolci Robert Bosch Power Tool Kft. Már több mint 300 településről ezer feletti... Teljes cikk

Miskolc harca a dolgozókért és az új munkahelyekért - kölcsönzői kerekasztal

Augusztus végén a miskolctapolcai Avalon Parkban Veres Pál Miskolc polgármestere leült tucatnyi munkaerő-közvetítő és -kölcsönző cég... Teljes cikk

Újra itt a munkaerőhiány! - mérlegen az álláspiac

A jelentkezők száma csökken, sokkal több energiába kerül betölteni jelenleg egy pozíciót, mint 1 évvel ezelőtt - tapasztalják az országosan 16... Teljes cikk