Megjelent: 11 hónapja

Miért nyerő a céges buszjárat a toborzásban?

Hat évvel ezelőtt indította el el saját buszjáratait a miskolci Robert Bosch Power Tool Kft. Már több mint 300 településről ezer feletti munkavállalót szállít az otthona és a kéziszerszámgyár között naponta. A RecruiTECH Blue kékgalléros toborzási konferencián Ronyák László, a cég HR szakembere mutatta be, miként lehet buszokkal hatékonyabbá tenni a toborzást.

images

A Bosch Csoporthoz tartozó miskolci kéziszerszámgyár 2015-ben indította saját buszjáratait, most 25 járattal közel 300 településről - Szlovákiából is - szállít több mint ezer munkavállalót A legtávolabbi település majdnem 100 kilométerre fekszik Miskolctól.

Miért kezdtek bele a saját buszjárat indítására? Ronyák László elmondta, hogy Miskolc vonzáskörzetéből nehéz volt a megfelelő számú munkavállalót felvenni. A legnagyobb problémát a kisebb falvakban tapasztalták: vagy nem volt menetrend szerinti járat vagy nem tudtak műszakkezdésre beérkezni a dolgozók. (a témával korábban Miskolcon helyszíni riportban is foglalkoztunk)  A saját járatokkal olyan munkavállalókat értek el, akiket buszflottával nem rendelkező cégek nem tudtak.

A többség ragaszkodik az otthoni ágyához

Szállás vagy bejárás? - adódik az első kérdés. Azaz bejönnek-e céges szállásra a távolabbról ingázók? A Boschnál azt tapasztalták, hogy a távolról ingázó munkavállalók több mint 90%-ban nem akarnak szállásra bejönni. Nekik fontos, hogy a munka utáni időt szeretteik körében töltsék és ezért a többletutazással járó áldozatot is meghozzák. Akadnak persze olyan munkavállalók is, akik nem laknak messze, mégis nyitottak a szállásra. Például azért, mert életkörülményeik sokkal rosszabbak annál, amit a cég kínál. A céges szállás előnye inkább az, hogy távolabbi régióból (100 kilométernél távolabbról vagy külföldről) is lehet jelöltet felvenni és a szállásról érkezők pihentebben kezdenek. Az is igaz azonban, hogy a tapasztalatok szerint a szállásoltatott munkavállalók könnyebben váltanak munkahelyet és mobilabbak.

Menetrend szerinti busz vagy saját járat? A saját céges buszjáratnak sok előnye van a menetrend szerinti buszokon való bejáráshoz képest. Pénzügyileg az egyik legnagyobb teher egy munkavállalónak, hogy kéthavi bérlet árát kell megelőlegeznie saját zsebből, ami egy Ózd-Miskolc havi bérlet árával számolva (42 400 forint/hó) közel 100 ezer forint. Ha ezt előre kifizeti a cég, akkor időközi kilépés után jönnek a problémák, ugyanis a munkavállalótól le kell vonni arányosan annyi napra vonatkozó bérletköltségett, amennyit már nem dolgozott a cégnél.

Hogyan vágjunk bele?

A HR szakember szerint érdemes alaposan felmérni a környező települések munkaerőpiaci viszonyait, a mobilitási hajlandóságot, a munkanélküliséget, a közmunkások számát. Akár a polgármesterrel vagy a velünk kapcsolatban levő fejvadász cégekkel is javasolt erről beszélgetni.

Nehéz kérdés, mikor kezdjünk egy járat szervezésébe? Ha a toborzás előtt megvan a járat, akkor fennáll a veszély, hogy elszállunk a költségekben, mert kicsi lesz a kihasználtsága. Ha túl későn, akkor fennáll a veszély, hogy a munkavállalók a néhány napos, egy-két hetes járatindulást már nem várják meg és máshol folytatják. A HR szakember hüvelykujj szabályként a toborzás megkezdése előtti 2 hetet említette.   

Kritikus szempont a fizikai toborzásban a gyorsaság. Aki késlekedik a beléptetéssel, ott nő a lemorzsolódás. Ebben is lehet a buszokat használni. A Bosch Power Tool Kft. a toborzási eseményeken megfelelt jelölteket még aznap üzemorvosi vizsgálatra viszi, akik helyben aláírhatják a munkaszerződést és akár másnap kezdhetnek dolgozni. Ha késlekednek a beléptetéssel, akkor itt is lesz veszteség.

100 kilométerről is ingáznak

Fontos megérteni azt is, hogy az emberek milyen távolságot és mennyi időt hajlandóak utazni. Négyműszakos rendben dolgozók két napot bent, két napot otthon töltenek, azaz egy hónapban 15 napot ingáznak. Ők hajlandóak többet utazni. Két-három műszakban 21 havi munkanappal viszont már csökken a távolság, ahonnan bejárnak. Megfigyelhető, hogy együttmozognak az emberek. Érdemes figyelni egy-egy felmondásra: ha egyvalaki távozik, akkor sokszor követi néhány falubeli.

Sokat javít az ingázók komfortérzetén, ha a műszakhoz igazítjuk a járatokat. Így nincs felesleges várakozás, átszállás, késés. Érdemes távolabbi településekről gyorsjáratot indítani, a közelebbiekért pedig külön busszal menni. Így a messziről ingázóknak kicsit tovább aludhatnak.

Jó ötlet, a céges buszra a bejárók közül egy “buszmarsallt” kinevezni. Ő figyel a rendre, a dolgozók igényeit közvetíti, a pandémiás időszakban a maszkviselést és a buszon a távolságtartást is szem előtt tartotta.

Dokumentáljunk mindent GPS alapon

Olyan buszszolgáltatóval szerződjünk, amely GPS alapon kezeli az útvonalat. Így elkerülhető az olyan vita, hogy mikor indult el az adott településről a busz (“Én időben ott voltam, de korábban elment a busz”). Az is előnyös, ha a szolgáltató digitálisan minél több adatot mér a buszon: például a hőmérsékletet, így a munkavállalói panaszok is könnyebben kezelhetőek. Ronyák László még azt is javasolja, hogy bizonyos időközönként készítsünk elégedettségi felmérést a buszoztatásról a munkavállalók körében.

Figyeljünk a szezonalitásra! Olyan szolgáltatóval szerződjünk, akinek kisebb és nagyobb buszai is vannak - hangzott egy újabb tanács. Azaz térképezzük fel, mely településeken jellemző a mezőgazdasági, építőipari, vendéglátóipari idénymunka. Itt jó eséllyel kiesik a csapat egy része tavasztól őszig, és kisebbre kell cserélni a járatot.

A céges buszon ingázás képzésre is felhasználható. Ösztönözhetjük a munkavállalókat, hogy az online képzéseket munkába menet vagy onnan jövet, holtidőben végezzék el.

  • 2022.08.29Mit tegyél, hogy tőled vásároljanak? Értékesítése mindig szükség van; nem csak akkor, ha a cégnek jól megy, de akkor is, amikor nehéz időszak következik. Részletek Jegyek
  • 2022.09.16HR és Munkajog modul I.: A munkaviszony keletkezése / Beléptetés Kettő az egyben: egyszerre HR és munkajogi megközelítésben: a munkaszerződés, általános magatartási követelmények, adatvédelem és más, fontos témák neves oktatóktól, mint Berke Gyula, Bankó Zoltán. Részletek Jegyek
  • 2022.09.28 recruiTECH BLUE Kékgalléros foglalkoztatók, termelő logisztikai vállalatok = recruiTECH BLUE konferencia, ahol újra a fizikai toborzáson lesz a hangsúly. Harmadik országbeliek foglalkoztatása, szállásoltatás, online toborzás, outsourcing és még számos aktuális téma! Részletek Jegyek
  • 2022.10.05Tréning Kerekasztal Konferencia 2022. Folytonos változások, aggodalom, stressz, hybrid működés, motivációvesztés, soha nem látott fluktuáció - napjainkban számos már korábban is tapasztalt és rengeteg új kihívással küzdenek a cégvezetők, HR és képzési szakemberek. Az idei Tréning Kerekasztal konferencia több évtizedes hagyományt követve az aktuális szervezeti és HR kihívásokra ad válaszokat és bemutatja a magyar piac vezető tréningcégeinek legújabb fejlesztéseit és tapasztalatait. Részletek Jegyek
Follow hrportal_hu on Twitter
További cikkek
Itt az új csúcs - közel 50 000 álláshirdetés a magyar állásoldalakon

Május 8-án új csúcsra ugrott a magyar weboldalakon publikált álláshirdetések száma. 48 769 szemlézett az Állásportál.hu állásgyűjtő oldal, ami... Teljes cikk

Jelentős munkaerőhiánnyal küzdenek a Borsod-Abaúj-Zemplén megyei gyártócégek

Miskolcon nyitotta meg legújabb hazai irodáját a WHC Csoport. Teljes cikk

Mennyit fizetnek a cégek a sikeres munkatárs-ajánlásért?

A kékgalléros pozíciókban 10 százalék fölé ugrott az utóbbi egy évben az ajánlás útján érkező munkavállalók aránya - derül ki a Firstbird... Teljes cikk

Facebook