kapubanner for mobile
Megjelent: 4 éve

Miért nyerő a céges buszjárat a toborzásban?

Hat évvel ezelőtt indította el el saját buszjáratait a miskolci Robert Bosch Power Tool Kft. Már több mint 300 településről ezer feletti munkavállalót szállít az otthona és a kéziszerszámgyár között naponta. A RecruiTECH Blue kékgalléros toborzási konferencián Ronyák László, a cég HR szakembere mutatta be, miként lehet buszokkal hatékonyabbá tenni a toborzást.

Céges buszoztatás-

A Bosch Csoporthoz tartozó miskolci kéziszerszámgyár 2015-ben indította saját buszjáratait, most 25 járattal közel 300 településről - Szlovákiából is - szállít több mint ezer munkavállalót A legtávolabbi település majdnem 100 kilométerre fekszik Miskolctól.

Miért kezdtek bele a saját buszjárat indítására? Ronyák László elmondta, hogy Miskolc vonzáskörzetéből nehéz volt a megfelelő számú munkavállalót felvenni. A legnagyobb problémát a kisebb falvakban tapasztalták: vagy nem volt menetrend szerinti járat vagy nem tudtak műszakkezdésre beérkezni a dolgozók. (a témával korábban Miskolcon helyszíni riportban is foglalkoztunk)  A saját járatokkal olyan munkavállalókat értek el, akiket buszflottával nem rendelkező cégek nem tudtak.

A többség ragaszkodik az otthoni ágyához

Szállás vagy bejárás? - adódik az első kérdés. Azaz bejönnek-e céges szállásra a távolabbról ingázók? A Boschnál azt tapasztalták, hogy a távolról ingázó munkavállalók több mint 90%-ban nem akarnak szállásra bejönni. Nekik fontos, hogy a munka utáni időt szeretteik körében töltsék és ezért a többletutazással járó áldozatot is meghozzák. Akadnak persze olyan munkavállalók is, akik nem laknak messze, mégis nyitottak a szállásra. Például azért, mert életkörülményeik sokkal rosszabbak annál, amit a cég kínál. A céges szállás előnye inkább az, hogy távolabbi régióból (100 kilométernél távolabbról vagy külföldről) is lehet jelöltet felvenni és a szállásról érkezők pihentebben kezdenek. Az is igaz azonban, hogy a tapasztalatok szerint a szállásoltatott munkavállalók könnyebben váltanak munkahelyet és mobilabbak.

Menetrend szerinti busz vagy saját járat? A saját céges buszjáratnak sok előnye van a menetrend szerinti buszokon való bejáráshoz képest. Pénzügyileg az egyik legnagyobb teher egy munkavállalónak, hogy kéthavi bérlet árát kell megelőlegeznie saját zsebből, ami egy Ózd-Miskolc havi bérlet árával számolva (42 400 forint/hó) közel 100 ezer forint. Ha ezt előre kifizeti a cég, akkor időközi kilépés után jönnek a problémák, ugyanis a munkavállalótól le kell vonni arányosan annyi napra vonatkozó bérletköltségett, amennyit már nem dolgozott a cégnél.

Hogyan vágjunk bele?

A HR szakember szerint érdemes alaposan felmérni a környező települések munkaerőpiaci viszonyait, a mobilitási hajlandóságot, a munkanélküliséget, a közmunkások számát. Akár a polgármesterrel vagy a velünk kapcsolatban levő fejvadász cégekkel is javasolt erről beszélgetni.

Nehéz kérdés, mikor kezdjünk egy járat szervezésébe? Ha a toborzás előtt megvan a járat, akkor fennáll a veszély, hogy elszállunk a költségekben, mert kicsi lesz a kihasználtsága. Ha túl későn, akkor fennáll a veszély, hogy a munkavállalók a néhány napos, egy-két hetes járatindulást már nem várják meg és máshol folytatják. A HR szakember hüvelykujj szabályként a toborzás megkezdése előtti 2 hetet említette.   

Kritikus szempont a fizikai toborzásban a gyorsaság. Aki késlekedik a beléptetéssel, ott nő a lemorzsolódás. Ebben is lehet a buszokat használni. A Bosch Power Tool Kft. a toborzási eseményeken megfelelt jelölteket még aznap üzemorvosi vizsgálatra viszi, akik helyben aláírhatják a munkaszerződést és akár másnap kezdhetnek dolgozni. Ha késlekednek a beléptetéssel, akkor itt is lesz veszteség.

100 kilométerről is ingáznak

Fontos megérteni azt is, hogy az emberek milyen távolságot és mennyi időt hajlandóak utazni. Négyműszakos rendben dolgozók két napot bent, két napot otthon töltenek, azaz egy hónapban 15 napot ingáznak. Ők hajlandóak többet utazni. Két-három műszakban 21 havi munkanappal viszont már csökken a távolság, ahonnan bejárnak. Megfigyelhető, hogy együttmozognak az emberek. Érdemes figyelni egy-egy felmondásra: ha egyvalaki távozik, akkor sokszor követi néhány falubeli.

Sokat javít az ingázók komfortérzetén, ha a műszakhoz igazítjuk a járatokat. Így nincs felesleges várakozás, átszállás, késés. Érdemes távolabbi településekről gyorsjáratot indítani, a közelebbiekért pedig külön busszal menni. Így a messziről ingázóknak kicsit tovább aludhatnak.

Jó ötlet, a céges buszra a bejárók közül egy “buszmarsallt” kinevezni. Ő figyel a rendre, a dolgozók igényeit közvetíti, a pandémiás időszakban a maszkviselést és a buszon a távolságtartást is szem előtt tartotta.

Dokumentáljunk mindent GPS alapon

Olyan buszszolgáltatóval szerződjünk, amely GPS alapon kezeli az útvonalat. Így elkerülhető az olyan vita, hogy mikor indult el az adott településről a busz (“Én időben ott voltam, de korábban elment a busz”). Az is előnyös, ha a szolgáltató digitálisan minél több adatot mér a buszon: például a hőmérsékletet, így a munkavállalói panaszok is könnyebben kezelhetőek. Ronyák László még azt is javasolja, hogy bizonyos időközönként készítsünk elégedettségi felmérést a buszoztatásról a munkavállalók körében.

Figyeljünk a szezonalitásra! Olyan szolgáltatóval szerződjünk, akinek kisebb és nagyobb buszai is vannak - hangzott egy újabb tanács. Azaz térképezzük fel, mely településeken jellemző a mezőgazdasági, építőipari, vendéglátóipari idénymunka. Itt jó eséllyel kiesik a csapat egy része tavasztól őszig, és kisebbre kell cserélni a járatot.

A céges buszon ingázás képzésre is felhasználható. Ösztönözhetjük a munkavállalókat, hogy az online képzéseket munkába menet vagy onnan jövet, holtidőben végezzék el.

  • 2025.11.25Pannon HR Konferencia Budapest A Pannon HR Konferencia Budapest 2025 a humánerőforrás-szakma egyik kiemelt találkozója, ahol elismert szakértők – Tari Annamária, Molnár Attila, Gácsi Anna, Dr. Sipka Péter és Sipka Bence – osztják meg tapasztalataikat a legaktuálisabb HR-trendekről és kihívásokról. Egy nap, amely inspirációt, tudást és értékes szakmai kapcsolatokat kínál minden HR-szakember számára.info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2025.12.03Humán controlling A képzés során megtanulhatja, miként támogathatja a controlling szemlélet a HR-stratégiát. Megmutatjuk, hogyan tervezze és kontrollálja a személyi jellegű ráfordításokat, elemezze a munkaerő költségeit és megtérülését, valamint, hogyan alkalmazza a teljesítménymenedzsment és a humán tőke elemzés legfontosabb módszereit a vállalati hatékonyság növelése érdekében. info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2026.01.29Bértranszparencia irányelv és diszkrimináció-tilalom Szakmai képzés a bértranszparenciáról és a diszkriminációról HR szakembereknek és vezetőknek. Készüljön fel munkajogászainkkal az EU új bérátláthatósági szabályaira!info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2026.01.31Vállalati szimuláció Valós piaci helyzetben egy-egy döntés meghozatalakor helyt kell állnia mind vezetői, mind kontrolleri képességeinknek. Mennyivel egyszerűbb lenne, hogyha mi is úgy gyakorolhatnánk, mint egy pilóta, aki éles felszállás előtt, a szimulátorban tanulja meg a vezetést, míg kellő rutinra tesz szert. Ez megvalósítható ma már az üzleti életben is. info button Részletek ticket button Jegyek
További cikkek
Állásoldalak

Melyek 2025-ben a legjobb és leghasznosabb álláskereső oldalak a neten? Itt van a HR Portál gyűjtése a jelentős szereplőkről árakkal. Az is... Teljes cikk

Álláspara Németországban: munkahelyek tízezrei veszélyben

Aki Németországban szeretne munkát vállalni, annak érdemes tisztában lenni a trendekkel. A munkaadók zöme most nem bővülésekben, hanem... Teljes cikk

Így állnak létszámban a munkaerő-kölcsönző cégek

Megnéztük, hogy a rossz gazdasági folyamatok mennyire csapódnak le a munkaerő-kölcsönző cégeknél. Az Opten céginformációs szolgáltatóval a... Teljes cikk