Megjelent: 5 éve

Motiváció: vállalati részvények helyett készpénz

A Deloitte 24 országban, 136 nagyvállalat megkérdezésével végrehajtott felmérése a részvényjuttatási programoknak jellemzően két fajtája terjedt el, amiben a nemzetközi és a magyar trendek megegyeznek. A vállalatok vagy a felső vezetőknek és a topmenedzsmentnek, vagy pedig a cég összes dolgozójának, de mindenképpen a munkatársak jelentős részének kínálnak fel részvényvásárlási opciót. A programban résztvevők ilyenkor jellemzően ingyen, vagy jelentős kedvezményekkel juthatnak hozzá részvényvételi joghoz - és ezen keresztül végső soron a cég saját, vagy nemzetközi anyavállalatának papírjaihoz - olvasható a portálunknak eljuttatott közleményben.

- Ehhez szinte minden esetben hosszabb távú elköteleződés, illetve a Deloitte felmérése szerint 2013-hoz képest idén már egyre többször valamilyen teljesítménykritérium, előre rögzített célok teljesítése is kötődik a gyakorlatban a felsővezetői programok esetében. A részvények tartási időszaka, vagy a joggyakorlásra vonatkozó várakozási időszak – amelynek lejárta után a munkavállalók szabadon rendelkezhetnek a részvényekkel - átlagosan 3 év külföldön és Magyarországon egyaránt - emelte ki Horváthné Szabó Beáta, a Deloitte Zrt. adóosztályának igazgatója.

Magyarországon egyelőre kevéssé elterjedt motivációs eszköz

A felmérés szerint a megelőző év adataihoz képest világszerte nőtt a felsővezetői részvényjuttatási programok elterjedtsége. A szélesebb körben működtetett programok száma mindeközben némileg csökkent a tavalyi évhez képest, és ezek továbbra is jellemzően a brit tulajdonú cégeknél a legelterjedtebbek.

A különböző típusú programok elterjedtsége - Felsővezetői programok


A különböző típusú programok elterjedtsége - Szélesebb dolgozói réteget megcélzó programok


Forrás: Deloitte Zrt.
A diagramok azt szemléltetik, hogy a válaszadók hány százaléka tart fenn legalább egy programot az adott típusból.

Európán belül a Deloitte Zrt. tapasztalatai szerint továbbra is Nyugat-Európa országaiban elterjedtebbek az effajta programok. Magyarországon a többi közép-kelet európai országhoz hasonlóan a tömeges alkalmazásuk továbbra sem jellemző, és ha létezik is valamilyen program a hazai cégeknél, azok a legtöbb esetben inkább csak a felsővezetők és a top-menedzsment motiválására szolgálnak.

A Deloitte Zrt. tapasztalatai szerint a nemzetközi nagyvállalatok magyarországi leányvállalatai esetében jellemzően az anyacég dönti el, hogy az itteni cégek rendelkeznek-e saját részvényjuttatási programmal. A társaságok ilyenkor általában azt vizsgálják meg, hogy a több országban működtetett rendszerek átültetése után, a magyarországi környezetben is működnek-e majd a különféle adó- és járulékelőnyök, illetve továbbra is egyensúlyban tarthatók-e a bevezetéssel és működtetéssel járó pluszkiadások a részvényjuttatási program által hordozott pénzügyi előnyökkel, és az üzleti kultúrában tetten érhető fejlődéssel.

A részvényjuttatási programokkal járó adózási kedvezmények

Amennyiben a részvényjuttatási program megfelel bizonyos feltételeknek a munkabérhez képest lényegesen kedvezőbb adó- és járulékterhek mellett értékesíthetők a program keretében megszerzett részvények. 2014. január 1-től már a program Nemzeti Adó-és Vámhivatal általi nyilvántartásba vétele sem szükséges, vagyis a juttatások adóadminisztrációja is jelentősen leegyszerűsödött.

Ha Magyarországon egy magánszemély úgy szerez részvényt, hogy a szerzés évét követő második év végéig letétben tartja a részvényeit, akkor akár járulékmentesen juthat hozzá a papírokhoz. Ekkor ugyanis nem a munkaviszonyból származó jövedelemre vonatkozó szabályok, hanem a részvények értékesítésekor az árfolyamnyereségre vagy az ellenőrzött tőkepiaci ügyletekre vonatkozó, kedvezőbb megítélés lép életbe. Mindkét fél jól járhat így, hiszen a munkavállaló tulajdonosi szemléletének erősítése mellett, a jövedelem egy részét részvényben (-opcióban) juttató munkáltató és a munkavállaló is jelentős megtakarítást érhet el a járulékmentességnek köszönhetően.

- A részvényjuttatási programok bevezetését fontolgató vállalatoknak cégmérettől függetlenül azt is kell mérlegelniük, hogy a dolgozók motivációjának és hosszú távú érdekeltségének megteremtése mellett egy program bevezetése milyen adminisztrációval jár. Különös figyelmet kíván annak eldöntése, hogy a program maradéktalanul megfeleljen a törvényi feltételeknek, ellenkező esetben a hátrányos jogkövetkezményekről sem szabad elfeledkezni - tette hozzá Horváthné Szabó Beáta.

Elégedettek a cégek a meglévő programjaikkal

A részvényjuttatási programok a munkavállalói motiváció mellett a vállalat iránti lojalitásra, a kulcspozícióban lévő dolgozók megtartására is jó hatással vannak. A felmérés megmutatta, a vállalatok szemszögéből a jobb teljesítményre való motiválás, a cég eredményességének növelésében való közvetlen érdekeltség, továbbá a piaci versenyképesség fokozása a felsővezetői részvényjuttatási program első számú mozgatórugói. A munkavállalók szélesebb körében lehetővé tett részvényvásárlás ezzel szemben inkább a tulajdonosi szemlélet kultúráját erősíti.

A felmérésben résztvevő 136 nagyvállalat túlnyomó hányada nem tervez komolyabb változtatást a részvényjuttatási programját illetően. Jelentős többségük, amennyiben újra felmerülne a program lehetősége, ismét annak bevezetése mellett döntene.
Forrás: Deloitte Zrt.
  • 2019.11.14recruiTECH BLUE Fizikai munkaerő toborzás – van új a nap alatt? Szerintünk igen! recruiTECH BLUE | 2019. november 14-én a kékgalléros toborzásra koncentrálva, még lazy bird áron Részletek Jegyek
  • 2019.11.15Hogyan változnak a nyugdíjszabályok 2020-ban? Mikor jobb nyugdíjba vonulni a nyugdíj összege szempontjából. Még az idén, vagy inkább jövőre? Ki vonulhat nyugdíjba jövőre, mit jelent a munkáltató számára, ha a munkatárs nyugdíjra jogosulttá válik? Nyugdíj mellett hogyan dolgozhatunk? Mit jelent a munkáltató számára, ha nyugdíjas munkavállalót foglalkoztat? Részletek Jegyek
  • 2019.12.05Adatvédelmi Tisztviselő /DPO Képzés – Dr. Kulcsár Zoltánnal /12. 05-06./ Az adatvédelmi tisztviselő képzés célja, hogy a résztvevők pontosan megismerjék az adatkezelők adatvédelmi kötelezettségeit, kialakuljon bennük az a szintű adatvédelmi tudatosság, amely alkalmassá teszi őket a GDPR szerinti adatvédelmi tisztviselői (DPO) feladatok ellátására. Részletek Jegyek
Follow hrportal_hu on Twitter