Nehéz a tervezés? Ennek oka az agyunkban keresendő
A tervezés ugyanolyan velünk született készség, mint a kreativitás vagy az elemzés képessége, ám egy kis energiaráfordítással megtanulhatjuk, hogyan tervezzünk hatékonyabban és kerüljük el a vele járó frusztrációkat.
Bizonyos emberek agya könnyen tud rendszerezni, míg másoké nem
Azok, akik inkább az agyuk balhátsó agyféltekéjét használják, sokkal jobban tudnak lineáris terveket készíteni, majd követni ezeket. Nekik nincs szükségük mások segítségére, és gyakran nem értik, a többiek miért szenvednek a tervezéstől. Azoknak viszont, akik a másik agyféltekét használják dominánsabban, már gondjuk akad a tervezéssel: agyuk neurokémiája ugyanis arra készteti őket, hogy 100-szor több energiát használjanak fel a „tervezési üzemmódban”, mint azok, akik dominánsabban használják bal agyféltekéjüket.
Ahogy az olyan képességek, mint a kreativitás, az elemzés vagy az írás sokkal könnyebben megy egyeseknek, úgy a tervezés is egy olyan képesség, ami velünk született. De ez nem jelenti azt, hogy ne tudnánk fejleszteni ezeket a tulajdonságokat azáltal, hogy agyunkban felépítjük az úgynevezett neurokapcsolatokat, különféle, rendszeresen végzett gyakorlatok révén. Mindenki képes megteremteni a hatékony tervezés képességét egy kis gyakorlás által.
Így kondicionáljuk magunkat a tervezésre
Ismerjük fel természetes erősségeinket és gyengeségeinket
: ha rendkívül bonyolultnak látjuk a tervezést, valószínű nincs meg a természetes dominanciánk az agy hátsó, bal oldali részén. Hogy megtudjuk, melyik agyféltekénk a domináns, vegyünk részt például egy Benziger féle gondolkodásstílus értékelésen. Ha jobban megértjük, mi az, ami működik számunkra, könnyebben tudjuk ehhez az új tudásunkhoz igazítani a szokásainkat. Azt is megérthetjük, miért van az, hogy bizonyos típusú munkák annyira természetesek a számunkra, míg másokat legszívesebben elkerülnénk.Fogadjuk el a nehézséget
: ha úgy gondoljuk, hogy valaminek könnyűnek kellene lennie, amikor az igenis nehéz a számunkra, akkor letörhetünk és feladhatjuk. De ha tudjuk, hogy egy nehéz feladattal állunk szemben, akkor hajlandóak leszünk addig dolgozni rajta, amíg meg nem értjük, hogy a kihívás a folyamat része. Amikor először tervezni kezdünk, lehet, hogy frusztráló, félrevezető, fárasztó vagy akár dühöt okozó tevékenységként éljük azt meg, mert nem akarjuk elfogadni például a feladatok napi limitét. Azok viszont, akik megértették ezeket az érzéseket, végig tudják vinni a folyamatot, és úgy érezhetik, hogy sokkal több békével, magabiztossággal rendelkeznek, és világosabb számukra az is, hogyan osszák be az idejüket.Engedjük el a „mindent vagy semmit” gondolkodást: azok, akik nem túl erősek a tervezésben, hajlamosak a „mindent vagy semmit” gondolkodás csapdájába esni. Úgy gondolják, hogy tökéletesen kell követniük a tervüket, különben az erőfeszítéseikkel csak pazarolták az időt, ha pedig elfelejtették egy napjukat megtervezni, akkor már egyáltalán nem kell tervezniük semmit. Pedig a tanulás egyben fejlődés is, a fejlődés pedig hibákkal jár. Ha ezt elfogadjuk, akkor nem fogjuk többé hibáztatni magunkat, ha elkalandozunk, így könnyebb lesz visszazökkenünk az eredeti tervhez.
Keressünk olyan rendszereket, amelyek már működnek
: ahelyett hogy egy meghatározott ütemezési folyamatba erőltetnénk magunkat, találjuk meg azokat a rendszereket, amelyek személyre szabottan működnek. Például, ha vizuális alkatok vagyunk (amely inkább a frontális jobb agyfélteke dominanciájára jellemző), akkor olyan módszert találjunk a tervezésre, amely figyelembe veszi ezt a preferenciát. Ragasszuk például post-itekre a tennivalóinkat, vagy rajzoljunk egy táblára. Ha inkább a táblázatokat szeretjük (ami a frontális bal agyfélteke dominanciája), akkor tegyük a tennivalóink listáját egy Excel táblázatba, vagy használjunk olyan applikációkat, amelyek nyomon követik számszerűsíthetően a fejlődést. Ha szeretjük látni az időt (ami az agy jobb hátsó oldali dominanciája), használjunk olyan eszközöket, amelyek segítségével igényeink szerint igazíthatjuk az időhöz napi feladatainkat. Kísérletezzünk, amíg meg nem találjuk a megfelelő tervezési eszközt.Kölcsönözzük ki mások agyát
: ha ismerünk olyan embereket, akik kiválóak a tervezésben, szervezésben, kérjünk tőlük tanácsot. Könnyen adhatnak megoldásokat azokra a problémákra, amelyeket nem tudunk megoldani. Kerüljük azonban azokat a kritikus embereket, akik visszatartanak a tanulási folyamatban. Kérjünk egyszerű megoldásokat: nem kell szakértőnek lennünk egy olyan területen, amit jelenleg még csak tanulunk. Az alapszínt kezdetnek elég.Próbálkozzunk
: változassuk meg a fókuszt, amikor eltévedtünk, finomítsuk a tervet, amikor új kérdések merülnek fel. Előfordulhat, hogy egy mára tervezett feladatot át kell tolnunk holnapra - legyünk rugalmasok, és álljunk készen az újratervezésre.A Harvard Business Review cikke nyomán
- 2025.11.25Pannon HR Konferencia Budapest A Pannon HR Konferencia Budapest 2025 a humánerőforrás-szakma egyik kiemelt találkozója, ahol elismert szakértők – Tari Annamária, Molnár Attila, Gácsi Anna, Dr. Sipka Péter és Sipka Bence – osztják meg tapasztalataikat a legaktuálisabb HR-trendekről és kihívásokról. Egy nap, amely inspirációt, tudást és értékes szakmai kapcsolatokat kínál minden HR-szakember számára.
Részletek
Jegyek
- 2025.12.03Humán controlling A képzés során megtanulhatja, miként támogathatja a controlling szemlélet a HR-stratégiát. Megmutatjuk, hogyan tervezze és kontrollálja a személyi jellegű ráfordításokat, elemezze a munkaerő költségeit és megtérülését, valamint, hogyan alkalmazza a teljesítménymenedzsment és a humán tőke elemzés legfontosabb módszereit a vállalati hatékonyság növelése érdekében.
Részletek
Jegyek
- 2026.01.29Bértranszparencia irányelv és diszkrimináció-tilalom Szakmai képzés a bértranszparenciáról és a diszkriminációról HR szakembereknek és vezetőknek. Készüljön fel munkajogászainkkal az EU új bérátláthatósági szabályaira!
Részletek
Jegyek
- 2026.01.31Vállalati szimuláció Valós piaci helyzetben egy-egy döntés meghozatalakor helyt kell állnia mind vezetői, mind kontrolleri képességeinknek. Mennyivel egyszerűbb lenne, hogyha mi is úgy gyakorolhatnánk, mint egy pilóta, aki éles felszállás előtt, a szimulátorban tanulja meg a vezetést, míg kellő rutinra tesz szert. Ez megvalósítható ma már az üzleti életben is.
Részletek
Jegyek
A jövő nemcsak azoké, akik tudnak kódolni, hanem azoké is, akik mernek kérdezni, gondolkodni és újat alkotni. Mégis, a magyar lányok többsége ma... Teljes cikk
Mit tehet az a munkavállaló, álláskereső, karriertervezésen gondolkodó, aki szeretné képezni magát. Milyen lehetőségek vannak a hagyományos... Teljes cikk
2023-ban a magyar általános iskolások mindössze 1,8 százaléka, a 11–15 éves tanulóknak pedig csak 6,1 százaléka tanult két vagy több idegen... Teljes cikk
- Business Development Manager 3 hónapja
- A magyarok harmada hónapról hónapra él – főleg az idősek vannak bajban 4 hónapja
- Valódi befogadás? Miért nem elég egy rámpa? 4 hónapja
- Coach képzések: ezek az akkreditált üzleti coach képzők 6 hónapja
- Itt vannak a legnagyobb vezetési tanácsadó cégek 8 hónapja
- Először szerepel magyar szakértő a B20 vezetésében 9 hónapja
- Nincs mozdíthatatlan munkavállaló: interjú Varga Péterrel, a Manpower ügyvezetőjével 9 hónapja
- Jelentős árbevétel-növekedések a flottakezelőknél 9 hónapja
- Ismét helycsere a dobogó tetején - itt a legnagyobb relokációs cégek listája 9 hónapja
- Milyen kihívások formálják a bérszámfejtés outsourcing piacot 9 hónapja
- Ők adnak munkát a nyugdíjasoknak: itt vannak a legnagyobb szövetkezetek 9 hónapja


Mi történne, ha egy napra minden nő szabadságra menne?