„Oda nem megyek dolgozni, mert onnan mindenkit kirúgnak!”
Milyen károkat is tud okozni egy rosszul kezelt elbocsátás, és hogyan tudja akár évekkel később is éreztetni a hatását? Az egyik termelő vállalat 5 évvel ezelőtt egy nagyobb csoportos létszámleépítést hajtott végre. Mindezt különösebb gondoskodó elemek nélkül, a dolgozókat útjukra engedve vitte véghez. Egy ilyen lépés már 5 évvel ezelőtt is hatalmas károkat tudott okozni, a mai munkaerő-piacon viszont egyenlő lehet a munkáltatói márkánk feladásával. Hiába jó a bér és a jó munkakörnyezet, a fél évtizeddel ezelőtt megélt leépítés és bizonytalanság a mai napig érezteti a hatását, az új munkavállalók toborzása szinte lehetetlenné vált.
Ma a helyzet kiélezettebb, mint valaha, a munkavállalók még érzékenyebbek a bizonytalanságra, mint eddig bármikor. Mindezt az is jól mutatja, hogy a fent említett eset, egy 5 évvel ezelőtti leépítés hatása a mai napig kísérti a vállalatot. A cég a környéken alig tud jelentkezőket toborozni, 100, 120, sőt, akár 200 km-ről is utaztatja a dolgozóit, hogy meglegyen a kellő létszám egy-egy műszakban.
Az elbocsátás kezelését a legtöbb cég nem kalibrálja a munkaerő-piac kiélezett állapotához. Ez viszont könnyen fordulhat visszafordíthatatlan problémává. Több oka lehet, amiért egy vállalat úgy dönt: egyedül, saját erőforrásait használva old meg akár egy nagyobb létszámú leépítést is. Előfordul, hogy nincs elég büdzsé az outplacementre, vagy épp nem szeretnék még jobban felhívni a figyelmet az elbocsátásra. Ezekre az okokra hivatkozva a cégek abban az illúzióban élnek, hogy a „gyors és érzelemmentes” búcsúval hamar túllendültek a nehéz időszakon, összességében pedig pénzt is spóroltak, mert nem kértek külső segítséget a folyamat menedzseléséhez.
A valóság azonban az, hogy gondoskodó leépítés nélkül az elbocsátás negatív hatásai még hosszú ideig jelen lesznek a cég életében. Ha egy vállalat leépítésre kényszerül, akkor a bennmaradó munkavállalók megtartása és a későbbi toborzások sikerének érdekében elengedhetetlen, hogy az tudatos, átgondolt és gondoskodó formában történjen.
A leépítésnek nem kell szükségszerűen tragikusnak lennie. Hogyan néz ki egy jól kezelt leépítés?
• Figyelembe veszi a leépített állomány igényeit és személyre szabott segítséget nyújt a sablonok helyett.
Ebben nagy segítségünkre lehet, ha külső támogatást veszünk igénybe. Így a folyamat sokkal hitelesebbé válik.
• Odafigyel a bennmaradó állományra.
A bizonytalanság és a hitelvesztés elkerülése érdekében folyamatosan tájékoztatja a bennmaradó dolgozókat, lehetőséget ad a ventillálásra, és nem bújik el a kérdések elől.
• Hitelesen kommunikál kifelé és befelé is.
Ha nincs jól felépített kommunikációs stratégia, akkor könnyen kudarcba fulladhat a gondoskodó elbocsátás. Ha a leépítettek nem értik, miről is szól a program, és hogy mindez értük van, nem szívesen veszik majd igénybe a felajánlott segítséget, az elkerülni kívánt negatív hatásokra pedig ugyanúgy számíthatunk.
• Folyamatosan nyomon követi az online megjelenő híreket, esetleges pletykákat, és azonnal reagál.
Ne várjuk meg a teljes bizalomvesztést a munkatársaink oldaláról, és ne maradjunk csendben a sajtó irányában sem. Természetesen fontos figyelembe venni az üzleti szempontokat is, de amikor már napvilágot látott a leépítés híre, ne kezeljük tabuként, inkább emeljük ki, hogy a folyamat gondoskodóan, outplacement keretében történik.
Egy nem megfelelően kezelt leépítés amellett, hogy pillanatok alatt bejárhatja a közösségi médiát és szinte biztos, hogy lecsap rá a sajtó, hosszú távon komolyan veszélyezteti egy cég fennmaradását. Bár a munkavállalók ma sokkal mobilisabbak és könnyebben váltanak, egy bizonytalan szervezet még így sem vonzó számukra.
Az elégedett kollégák az Employer Brandingünk legerősebb építőkövei - ők viszik a hírét a cégünknek. Ha gondoskodóan kezelünk egy elbocsátást, az sem kizárt, hogy volt kollégánk egyszer akár újra szívesen dolgozik majd velünk, sőt, szívesen ajánlja a céget az ismerőseinek, mert a leépítés ellenére sem érzi bizonytalannak a céget.
Az egyik termelő vállalat még a mai terhelt munkaerő-piaci helyzetben is el tudta érni, hogy amikor egy negatív komment érkezik a Facebookon az oldalukra, akkor önként, kérés nélkül vegyék védelmükbe munkahelyüket a kollégák. Érdemes feltenni a kérdést: ez vajon nálunk is így lenne? Vajon egy, az interneten megosztott rosszindulatú bejegyzés alatt hány munkatársunk állna ki mellettünk? Van-e stratégiánk arra, hogyan kezelnénk egy nagyobb létszámú leépítést?
Hadas-Hajdu Helga, outplacement szakértő
Tóth Nikolett, pszichológus, HR tanácsadó
Az elbocsátás kezelését a legtöbb cég nem kalibrálja a munkaerő-piac kiélezett állapotához. Ez viszont könnyen fordulhat visszafordíthatatlan problémává. Több oka lehet, amiért egy vállalat úgy dönt: egyedül, saját erőforrásait használva old meg akár egy nagyobb létszámú leépítést is. Előfordul, hogy nincs elég büdzsé az outplacementre, vagy épp nem szeretnék még jobban felhívni a figyelmet az elbocsátásra. Ezekre az okokra hivatkozva a cégek abban az illúzióban élnek, hogy a „gyors és érzelemmentes” búcsúval hamar túllendültek a nehéz időszakon, összességében pedig pénzt is spóroltak, mert nem kértek külső segítséget a folyamat menedzseléséhez.
A valóság azonban az, hogy gondoskodó leépítés nélkül az elbocsátás negatív hatásai még hosszú ideig jelen lesznek a cég életében. Ha egy vállalat leépítésre kényszerül, akkor a bennmaradó munkavállalók megtartása és a későbbi toborzások sikerének érdekében elengedhetetlen, hogy az tudatos, átgondolt és gondoskodó formában történjen.
Mit tehet egy vállalat annak érdekében, hogy elkerülje a bakikat?
A leépítésnek nem kell szükségszerűen tragikusnak lennie. Hogyan néz ki egy jól kezelt leépítés?
• Figyelembe veszi a leépített állomány igényeit és személyre szabott segítséget nyújt a sablonok helyett.
Ebben nagy segítségünkre lehet, ha külső támogatást veszünk igénybe. Így a folyamat sokkal hitelesebbé válik.
• Odafigyel a bennmaradó állományra.
A bizonytalanság és a hitelvesztés elkerülése érdekében folyamatosan tájékoztatja a bennmaradó dolgozókat, lehetőséget ad a ventillálásra, és nem bújik el a kérdések elől.
• Hitelesen kommunikál kifelé és befelé is.
Ha nincs jól felépített kommunikációs stratégia, akkor könnyen kudarcba fulladhat a gondoskodó elbocsátás. Ha a leépítettek nem értik, miről is szól a program, és hogy mindez értük van, nem szívesen veszik majd igénybe a felajánlott segítséget, az elkerülni kívánt negatív hatásokra pedig ugyanúgy számíthatunk.
• Folyamatosan nyomon követi az online megjelenő híreket, esetleges pletykákat, és azonnal reagál.
Ne várjuk meg a teljes bizalomvesztést a munkatársaink oldaláról, és ne maradjunk csendben a sajtó irányában sem. Természetesen fontos figyelembe venni az üzleti szempontokat is, de amikor már napvilágot látott a leépítés híre, ne kezeljük tabuként, inkább emeljük ki, hogy a folyamat gondoskodóan, outplacement keretében történik.
Egy nem megfelelően kezelt leépítés amellett, hogy pillanatok alatt bejárhatja a közösségi médiát és szinte biztos, hogy lecsap rá a sajtó, hosszú távon komolyan veszélyezteti egy cég fennmaradását. Bár a munkavállalók ma sokkal mobilisabbak és könnyebben váltanak, egy bizonytalan szervezet még így sem vonzó számukra.
Hogyan fordulhat sikersztoriba egy leépítés?
Az elégedett kollégák az Employer Brandingünk legerősebb építőkövei - ők viszik a hírét a cégünknek. Ha gondoskodóan kezelünk egy elbocsátást, az sem kizárt, hogy volt kollégánk egyszer akár újra szívesen dolgozik majd velünk, sőt, szívesen ajánlja a céget az ismerőseinek, mert a leépítés ellenére sem érzi bizonytalannak a céget.
Az egyik termelő vállalat még a mai terhelt munkaerő-piaci helyzetben is el tudta érni, hogy amikor egy negatív komment érkezik a Facebookon az oldalukra, akkor önként, kérés nélkül vegyék védelmükbe munkahelyüket a kollégák. Érdemes feltenni a kérdést: ez vajon nálunk is így lenne? Vajon egy, az interneten megosztott rosszindulatú bejegyzés alatt hány munkatársunk állna ki mellettünk? Van-e stratégiánk arra, hogyan kezelnénk egy nagyobb létszámú leépítést?
Hadas-Hajdu Helga, outplacement szakértő
Tóth Nikolett, pszichológus, HR tanácsadó
- 2025.10.01HVG Állásbörze 2025 Toborozz országosan 3 nap alatt - online, foglalj virtuális standot!
Részletek
Jegyek
- 2025.10.07Óbudai Egyetem Állásbörze Jöjjön el, legyen kiállító! Kerüljön közvetlen kapcsolatba tehetséges, frissen diplomázó vagy végzős hallgatókkal, akik készen állnak a szakmai pályafutásuk elindítására. Akik naprakészen ismerik a legújabb technológiákat, elméleteket és iparági trendeket.
Részletek
Jegyek
- 2025.10.14Műegyetemi Állásbörze A Műegyetemi Állásbörze Budapest legnagyobb és legrangosabb álláskereső rendezvénye. 1995 óta képez hidat a munkaadók és potenciális munkavállalóik között. Rendezvényről rendezvényre több újítással, színesebb programokkal, felméréssel és számos csatornával is találkozhatnak az érdeklődők.
Részletek
Jegyek
- 2025.10.21Pannon Állásbörze 2025. A Pannon Állásbörze – ahol a jövő szakemberei és a legjobb munkaadók találkoznak
Részletek
Jegyek
További cikkek
Mesterséges intelligenciával írtad a CV-det? Erről ismeri fel a szakértő
Egyre gyakoribb, hogy az állásra pályázók mesterséges intelligencia segítségét veszik igénybe az önéletrajz megírásához. Nem ördögtől való,... Teljes cikk
Mi a leggyakoribb felmondási ok és miért nem meri kimondani senki?
A hazai munkaerőpiac látszólag megnyugodott: a dolgozói fluktuáció országos szinten csökken, a vállalatok mégis egyre nagyobb kihívásokkal néznek... Teljes cikk
A HR vezetők tizede váltott egy év alatt munkahelyet
Egy friss felmérés szerint a HR és az értékesítési vezetők cserélődtek leggyakrabban az utóbbi egy évben. Teljes cikk
Kapcsolódó hírek
- 100 millió dolláros fizetés egyetlen AI-szakembernek? Zuckerberg személyesen indult hajtóvadászatra 1 hete
- Brüsszel tönkretette, a kormány megmenti? Milliárdos támogatás a Dunaferr-dolgozóknak 1 hete
- Ábécésorrendben, egyesével mondtak fel a Vasmű 1700 dolgozójának 2 hete
- Elkezdte a csoportos létszámleépítést a Dunaferr utódcége 2 hete
- Mutatjuk, hol vesznek fel és hol építenek le - friss adatok a magyar munkaerőpiacról 2 hete
- Ezek a legnagyobb kihívások a hazai vállalkozások számára 2 hete
- Ennyi dolgozót épített le egy év alatt a 15 legnagyobb magyarországi gyár 2 hete
- Ebben az országban használják a legtöbben az AI-t a HR területén 3 hete
- 5-ből 3 munkáltató szerint a soft skill-ek fontosabbak, mint valaha 3 hete
- Nagy a baj a győri Audinál - elindult a csendes leépítés? 3 hete
- Az álláskeresők szerint képzési hiány van, nem pedig készséghiány 1 hónapja