Őszinteség helyett játszmáznak a vezetők
Noha a dolgozók szerint is az egyik legfontosabb vezetői erény a jó kommunikációs készség, vezetőinket sokszor a játszmázás, konfliktuskerülés, az asszertivitás hiánya jellemzi. A válság tovább rontott a helyzeten, hiszen a stratégiaalkotás, tűzoltás több energiát emészt fel, így a dolgozókra még kevesebb idő jut. A konfliktusokat nyíltan vállaló Y generáció megjelenése pedig nem állítja könnyű helyzet elé a mai döntéshozókat.
A magyar vezetők úgy általában kritikusok önmagukkal szemben, csak elenyésző hányaduk tartja magát tökéletesnek. Amikor egy kutatásban arról faggatták őket, hogy mely területeken érzik szükségét annak, hogy fejlődjenek, akkor a leginkább hiányos területként a networkinget, a kapcsolatépítést, jobb időgazdálkodást, a motivációt és a változásmenedzsmentet jelölték meg, és csak kevésbé tartották úgy, hogy a határozott, partneri kommunikáció nem erősségük. (DEVISE Hungary, RSM DTM Hungary: Hogyan dönt a döntéshozó? című kutatás, 2010 októbere és 2011 január). Pedig ha osztályozni kellene az őszinte, hiteles kommunikációt, akkor sokan megbuknának.
Miért nem kommunikálnak jól a vezetők?
Eddig is gondok voltak a vezetői kommunikációval, a válság pedig csak tovább rontott a helyzeten - vélekedett portálunknak dr. Németh Zoltán, az Enetha Learning Kft. trénere, tudásmenedzsment igazgatója. Mint mondta, a vezetőknek saját szakmai feladataik elvégzése mellett a munkaidejük 30-40 százalékát kifejezetten az emberekre kellene fordítaniuk, a válság kapcsán viszont a közép és felső vezetői réteg egy sokkal nagyobb terhelést kapott. Még több lett a meeting, a szakmai stratégiaalkotás több időt vett el, vagyis még kevesebbet tudtak és tudnak foglalkozni az emberekkel. Így miközben a dolgozókat elbizonytalanította a válság, a vezetőknek kevesebb idejük jutott a motivációra, ezzel pedig kinyílt egy kommunikációs olló - magyarázta a szakember.
Szerinte a probléma gyökere a magyar vezetői kultúrának abból a speciális jelenségéből ered, hogy nálunk nem azért lesz valaki vezető, mert a készségei arra predesztinálják - és ezek közé erősen beletartozik, hogy jól is kommunikál - hanem azért, mert ő a rangidős, vagy mert nincs meg a B út, például ahhoz, hogy kiemelt szakértővé váljon. - Itthon nincs választási lehetőség, másrészt a mai magyar középvezetői réteg nagy részében nincs meg az a belső motiváció, hogy középvezetővé váljon, ez pedig a teljesítményükben is megnyilvánul - mondja dr. Németh Zoltán.
Tipikus magyar tulajdonság a játszmázás
A szakember úgy látja, a magyar vezetők erősek, határozottak, a szervezetben befelé sokszor agresszivitást tükrözőek, ám a legnagyobb hibájuk, hogy sokat játszmáznak. - A magyar vezető típusok jellemző tulajdonsága a játszma, ami az őszintétlenség kultúráját kialakítja. A topmenedzsereknek a rendszerváltáskor hajtaniuk kellett, ma viszont már az építkezésre kellene fókuszálni. Bölcs építkezőkből azonban kevés van, a tulajdonosok inkább a hajcsár típusú vezetőt választják, mert rövidtávon hatékonyabb stratégiának tűnik - fejtegeti a szakember. Az őszintétlenség azonban olyan vállalati kultúrát teremt, amelyben mindenki csak a saját területével foglalkozik, így a cég a benne rejlő összes szinergiahatást elveszíti. - Ha felülről őszintétlen a kultúra, akkor alsóbb szinteken is az lesz, viszont hiába őszinte alulról, az nem tud feljutni a vezetői szintre - mutat rá a szakember.
- Nincs visszajelzés, értékelés
- Játszmázás, őszintétlenség kultúrája
- Gyenge konfliktuskezelési képesség
- Nem kezelik partnerként a másikat - gyenge asszertivitás
- Nem tudnak változásokat menedzselni
Hiányzik az érzelmi intelligencia
Az őszintétlenséghez szorosan kapcsolódik, hogy a vezetők sok esetben nem tudnak és nem is akarnak jól visszajelzést adni, mert hiányzik belőlük a fejlődési vágy. Legalábbis dr. Németh Zoltán úgy látja, mivel a vezetők jó része nem önszántából lett vezető, nincs is meg bennük az a szándék, hogy jobbak legyenek. - Addig nem lehet valakit fejleszteni, amíg az érzékelését nem sikerül megváltoztatni. A vezetőknek viszont nehéz bebizonyítani, hogy valamit nem jól csinálnak. Nem véletlenül nem tud megerősödni hazánkban az érzelmi intelligencia, a vezetőket ez nem érdekli. Sokszor azért nem adnak visszajelzést, mert ehhez fel kellene vállalni egy konfliktust, ezt pedig nem akarják - mutat rá a tréner.
Írásbeli kontra élő kommunikáció
Amióta van sms, könnyebb szakítani. Amióta van e-mail, sokkal könnyebb vezetőként kellemetlen dolgokat közölni - indokolja dr. Németh Zoltán, miért olyan népszerű manapság az írásbeli kommunikáció. Bár néhány cégnek már van e-mail kódexe, ezen a téren is óriási problémákat lát a szakember. - Fontos azzal tisztában lenni, hogy az e-mailnek a rögzítés és a visszakereshetőség a funkciója. Szét kell tudni választani, melyik esetben kell leülni átbeszélni valamit, hogy ne valamilyen írásbeli dokumentáción keresztül pattogjanak oda-vissza a labdák, és mikor elég csak írásban közölni valamit - emeli ki.
Idő szempontjából sem mindegy, melyik megoldás a hatékonyabb. A több személyes szóbeli kommunikáció leértékelődött az utóbbi időszakban, egyebek mellett azért, mert a vezetők nem tudják jól strukturálni a mondandójukat, a prezentációkra készült vaskos jelentésekből nem készülnek kivonatok, így a meetingek elnyúlnak, fárasztóak, nem elég hatékonyak. - Ez számokkal alátámasztva azt jelenti, hogy egy 12 fős csapat számára, heti egyszer rendezett rossz meeting évi 6 millió forint bérköltség kiesést jelent egy cég számára - vezette le a szakember.
Tipikus e-mailes baki egyébként, ha egy meghívó kiküldése esetén csak egy személy kerül a címzettek közé, a többiek pedig másolatban kapják meg, ez ugyanis azt jelenti a számukra, hogy nem rájuk vonatkozik, csak tájékoztatásul kapják, így nem is várható tőlük, hogy elmenjenek az eseményre. Klasszikus szabály az is, hogy nem illik olyan e-mailt küldeni, ami egy képernyőnél hosszabb, a nagyobb anyagokat érdemes csatolt dokumentumként küldeni. Multiknál gyakori, hogy a dolgozók a főnöknek másolatban mindent elküldenek, ezzel hárítva át a felelősséget, ami azt tükrözi, hogy nincs meg a bizalom a vezető és a beosztottak között - említett néhány hibát a szakember.
Y generáció kontra vezetők - nem egy nyelvet beszélnek
Dr. Németh Zoltán szerint az e-mailes kommunikációnak azért is lesz egyre nagyobb szerepe a jövőben, mert a digitális világba született Y generáció sokkal inkább igényli és használja is ezt. A szakember úgy látja, éppen az új nemzedék miatt kerülnek majd nehéz helyzetbe a mostani, konfliktust kerülő döntéshozók, hiszen az Y generáció másképpen áll a munkához, hamarabb kimondja, ha nem tetszik neki valami, sokkal inkább az érzelmek alapján dönt, és nem fél lereagálni helyzeteket.
Vezetői készségfejlesztés: 73 százalék - 78 százalék
Együttműködés, csapatépítés: 44 százalék - 41 százalék
Személyközi kommunikáció, prezentáció: 44 százalék - 22 százalék
Számítástechnikai képzés (felhasználói és szakértői): 27 százalék - 9 százalék
Projektmenedzsment: 27 százalék - 27 százalék
Forrás: Aon-Hewitt
Asszertivitás: a vezetői kommunikáció alfája és omegája
Az asszertivitás az önérvényesítés képessége. A jól kommunikáló személyek asszertívek, mert képesek arra, hogy őszintén vállalják és megmutassák magukat. Ez a képesség a vezetői kommunikáció alfája és omegája, de nem könnyű megtanulni, hogy a másikat is partnerré tudjuk tenni a beszélgetésben. -Sajnos az asszertivitás, mint készség, nem elég hangsúlyos a vezetői programokban - jegyzi meg dr. Németh Zoltán, aki úgy tapasztalja, kevesen tudnak koncepcionálisan, hosszú távon gondolkodni a munkaerővel. - Ahhoz, hogy valaki igazi vezetővé váljon, legalább másfél-két év tapasztalat szükséges, de ezt az időszakot végig kellene valakinek kísérnie. A coach drága, a tréning ugyan árban megfelelő, de utána nincs, akitől visszajelzést kérhetne a vezető. A rengeteg, cégeknek eladott kommunikációs tréning ellenére a hazai vezetők még mindig nem igazán jók ezen készségek terén, ezért a szakember a képzések javításában és a jó mentorrendszerek kialakításában, a folyamatos belső kísérésben látja a megoldást.
- 2025.11.25Pannon HR Konferencia Budapest A Pannon HR Konferencia Budapest 2025 a humánerőforrás-szakma egyik kiemelt találkozója, ahol elismert szakértők – Tari Annamária, Molnár Attila, Gácsi Anna, Dr. Sipka Péter és Sipka Bence – osztják meg tapasztalataikat a legaktuálisabb HR-trendekről és kihívásokról. Egy nap, amely inspirációt, tudást és értékes szakmai kapcsolatokat kínál minden HR-szakember számára.
Részletek
Jegyek
- 2025.12.03Humán controlling A képzés során megtanulhatja, miként támogathatja a controlling szemlélet a HR-stratégiát. Megmutatjuk, hogyan tervezze és kontrollálja a személyi jellegű ráfordításokat, elemezze a munkaerő költségeit és megtérülését, valamint, hogyan alkalmazza a teljesítménymenedzsment és a humán tőke elemzés legfontosabb módszereit a vállalati hatékonyság növelése érdekében.
Részletek
Jegyek
- 2026.01.29Bértranszparencia irányelv és diszkrimináció-tilalom Szakmai képzés a bértranszparenciáról és a diszkriminációról HR szakembereknek és vezetőknek. Készüljön fel munkajogászainkkal az EU új bérátláthatósági szabályaira!
Részletek
Jegyek
- 2026.01.31Vállalati szimuláció Valós piaci helyzetben egy-egy döntés meghozatalakor helyt kell állnia mind vezetői, mind kontrolleri képességeinknek. Mennyivel egyszerűbb lenne, hogyha mi is úgy gyakorolhatnánk, mint egy pilóta, aki éles felszállás előtt, a szimulátorban tanulja meg a vezetést, míg kellő rutinra tesz szert. Ez megvalósítható ma már az üzleti életben is.
Részletek
Jegyek
Az őszi Internet Hungary HR-es szekciójában két előadás is a "munkahelyi hamis próféták" témakört járta körül. Milyen hazugságok figyelhetőek... Teljes cikk
Nem kell minden nap erősnek lenned, nem kell mosolyognod, ha fáradt vagy és nem kell eljátszanod, hogy „semmi bajom, csak a hormonok”. Ma van a... Teljes cikk
A munkahelyi konfliktusok elkerülhetetlenek – de nem mindegy, hogyan kezeljük őket. Andrew Bosworth, a Meta technológiai igazgatója négy bevált... Teljes cikk
- Politizálás a munkahelyen? Így állnak hozzá a dolgozók 1 hónapja
- Csökken az újságírószakma vonzereje - avagy mit üzennek a média szakos diákok? 2 hónapja
- Íme 4 lépés, amivel bármilyen munkahelyi vita elsimítható 2 hónapja
- Így csökkenthetők a dolgozók munkahelyi biztonsággal kapcsolatos aggodalmai 2 hónapja
- 5 tipp, hogy egészséges legyen a munkahelyi légkör 3 hónapja
- Hogyan beszéljünk a főnökkel? 3 hónapja
- Amikor a munkavállaló is tartalomkészítővé válik 4 hónapja
- Felmondott a BKK vezérigazgatója: "Nem lehet hatalmi játszmák eszköze" a vezetői kiválasztás 6 hónapja
- Networking mesterfokon - mit tegyünk, ha nehezen jegyezzük meg a neveket? 8 hónapja
- Így alakítsuk ki az ember és a technológia optimális együttműködését 1 éve
- Fontos kimondani: a digitális világ még több láthatatlan munkát hárít a nőkre 1 éve


Mi történne, ha egy napra minden nő szabadságra menne?