Őszinteség helyett játszmáznak a vezetők
Noha a dolgozók szerint is az egyik legfontosabb vezetői erény a jó kommunikációs készség, vezetőinket sokszor a játszmázás, konfliktuskerülés, az asszertivitás hiánya jellemzi. A válság tovább rontott a helyzeten, hiszen a stratégiaalkotás, tűzoltás több energiát emészt fel, így a dolgozókra még kevesebb idő jut. A konfliktusokat nyíltan vállaló Y generáció megjelenése pedig nem állítja könnyű helyzet elé a mai döntéshozókat.
A magyar vezetők úgy általában kritikusok önmagukkal szemben, csak elenyésző hányaduk tartja magát tökéletesnek. Amikor egy kutatásban arról faggatták őket, hogy mely területeken érzik szükségét annak, hogy fejlődjenek, akkor a leginkább hiányos területként a networkinget, a kapcsolatépítést, jobb időgazdálkodást, a motivációt és a változásmenedzsmentet jelölték meg, és csak kevésbé tartották úgy, hogy a határozott, partneri kommunikáció nem erősségük. (DEVISE Hungary, RSM DTM Hungary: Hogyan dönt a döntéshozó? című kutatás, 2010 októbere és 2011 január). Pedig ha osztályozni kellene az őszinte, hiteles kommunikációt, akkor sokan megbuknának.
Miért nem kommunikálnak jól a vezetők?
Eddig is gondok voltak a vezetői kommunikációval, a válság pedig csak tovább rontott a helyzeten - vélekedett portálunknak dr. Németh Zoltán, az Enetha Learning Kft. trénere, tudásmenedzsment igazgatója. Mint mondta, a vezetőknek saját szakmai feladataik elvégzése mellett a munkaidejük 30-40 százalékát kifejezetten az emberekre kellene fordítaniuk, a válság kapcsán viszont a közép és felső vezetői réteg egy sokkal nagyobb terhelést kapott. Még több lett a meeting, a szakmai stratégiaalkotás több időt vett el, vagyis még kevesebbet tudtak és tudnak foglalkozni az emberekkel. Így miközben a dolgozókat elbizonytalanította a válság, a vezetőknek kevesebb idejük jutott a motivációra, ezzel pedig kinyílt egy kommunikációs olló - magyarázta a szakember.
Szerinte a probléma gyökere a magyar vezetői kultúrának abból a speciális jelenségéből ered, hogy nálunk nem azért lesz valaki vezető, mert a készségei arra predesztinálják - és ezek közé erősen beletartozik, hogy jól is kommunikál - hanem azért, mert ő a rangidős, vagy mert nincs meg a B út, például ahhoz, hogy kiemelt szakértővé váljon. - Itthon nincs választási lehetőség, másrészt a mai magyar középvezetői réteg nagy részében nincs meg az a belső motiváció, hogy középvezetővé váljon, ez pedig a teljesítményükben is megnyilvánul - mondja dr. Németh Zoltán.
Tipikus magyar tulajdonság a játszmázás
A szakember úgy látja, a magyar vezetők erősek, határozottak, a szervezetben befelé sokszor agresszivitást tükrözőek, ám a legnagyobb hibájuk, hogy sokat játszmáznak. - A magyar vezető típusok jellemző tulajdonsága a játszma, ami az őszintétlenség kultúráját kialakítja. A topmenedzsereknek a rendszerváltáskor hajtaniuk kellett, ma viszont már az építkezésre kellene fókuszálni. Bölcs építkezőkből azonban kevés van, a tulajdonosok inkább a hajcsár típusú vezetőt választják, mert rövidtávon hatékonyabb stratégiának tűnik - fejtegeti a szakember. Az őszintétlenség azonban olyan vállalati kultúrát teremt, amelyben mindenki csak a saját területével foglalkozik, így a cég a benne rejlő összes szinergiahatást elveszíti. - Ha felülről őszintétlen a kultúra, akkor alsóbb szinteken is az lesz, viszont hiába őszinte alulról, az nem tud feljutni a vezetői szintre - mutat rá a szakember.
- Nincs visszajelzés, értékelés
- Játszmázás, őszintétlenség kultúrája
- Gyenge konfliktuskezelési képesség
- Nem kezelik partnerként a másikat - gyenge asszertivitás
- Nem tudnak változásokat menedzselni
Hiányzik az érzelmi intelligencia
Az őszintétlenséghez szorosan kapcsolódik, hogy a vezetők sok esetben nem tudnak és nem is akarnak jól visszajelzést adni, mert hiányzik belőlük a fejlődési vágy. Legalábbis dr. Németh Zoltán úgy látja, mivel a vezetők jó része nem önszántából lett vezető, nincs is meg bennük az a szándék, hogy jobbak legyenek. - Addig nem lehet valakit fejleszteni, amíg az érzékelését nem sikerül megváltoztatni. A vezetőknek viszont nehéz bebizonyítani, hogy valamit nem jól csinálnak. Nem véletlenül nem tud megerősödni hazánkban az érzelmi intelligencia, a vezetőket ez nem érdekli. Sokszor azért nem adnak visszajelzést, mert ehhez fel kellene vállalni egy konfliktust, ezt pedig nem akarják - mutat rá a tréner.
Írásbeli kontra élő kommunikáció
Amióta van sms, könnyebb szakítani. Amióta van e-mail, sokkal könnyebb vezetőként kellemetlen dolgokat közölni - indokolja dr. Németh Zoltán, miért olyan népszerű manapság az írásbeli kommunikáció. Bár néhány cégnek már van e-mail kódexe, ezen a téren is óriási problémákat lát a szakember. - Fontos azzal tisztában lenni, hogy az e-mailnek a rögzítés és a visszakereshetőség a funkciója. Szét kell tudni választani, melyik esetben kell leülni átbeszélni valamit, hogy ne valamilyen írásbeli dokumentáción keresztül pattogjanak oda-vissza a labdák, és mikor elég csak írásban közölni valamit - emeli ki.
Idő szempontjából sem mindegy, melyik megoldás a hatékonyabb. A több személyes szóbeli kommunikáció leértékelődött az utóbbi időszakban, egyebek mellett azért, mert a vezetők nem tudják jól strukturálni a mondandójukat, a prezentációkra készült vaskos jelentésekből nem készülnek kivonatok, így a meetingek elnyúlnak, fárasztóak, nem elég hatékonyak. - Ez számokkal alátámasztva azt jelenti, hogy egy 12 fős csapat számára, heti egyszer rendezett rossz meeting évi 6 millió forint bérköltség kiesést jelent egy cég számára - vezette le a szakember.
Tipikus e-mailes baki egyébként, ha egy meghívó kiküldése esetén csak egy személy kerül a címzettek közé, a többiek pedig másolatban kapják meg, ez ugyanis azt jelenti a számukra, hogy nem rájuk vonatkozik, csak tájékoztatásul kapják, így nem is várható tőlük, hogy elmenjenek az eseményre. Klasszikus szabály az is, hogy nem illik olyan e-mailt küldeni, ami egy képernyőnél hosszabb, a nagyobb anyagokat érdemes csatolt dokumentumként küldeni. Multiknál gyakori, hogy a dolgozók a főnöknek másolatban mindent elküldenek, ezzel hárítva át a felelősséget, ami azt tükrözi, hogy nincs meg a bizalom a vezető és a beosztottak között - említett néhány hibát a szakember.
Y generáció kontra vezetők - nem egy nyelvet beszélnek
Dr. Németh Zoltán szerint az e-mailes kommunikációnak azért is lesz egyre nagyobb szerepe a jövőben, mert a digitális világba született Y generáció sokkal inkább igényli és használja is ezt. A szakember úgy látja, éppen az új nemzedék miatt kerülnek majd nehéz helyzetbe a mostani, konfliktust kerülő döntéshozók, hiszen az Y generáció másképpen áll a munkához, hamarabb kimondja, ha nem tetszik neki valami, sokkal inkább az érzelmek alapján dönt, és nem fél lereagálni helyzeteket.
Vezetői készségfejlesztés: 73 százalék - 78 százalék
Együttműködés, csapatépítés: 44 százalék - 41 százalék
Személyközi kommunikáció, prezentáció: 44 százalék - 22 százalék
Számítástechnikai képzés (felhasználói és szakértői): 27 százalék - 9 százalék
Projektmenedzsment: 27 százalék - 27 százalék
Forrás: Aon-Hewitt
Asszertivitás: a vezetői kommunikáció alfája és omegája
Az asszertivitás az önérvényesítés képessége. A jól kommunikáló személyek asszertívek, mert képesek arra, hogy őszintén vállalják és megmutassák magukat. Ez a képesség a vezetői kommunikáció alfája és omegája, de nem könnyű megtanulni, hogy a másikat is partnerré tudjuk tenni a beszélgetésben. -Sajnos az asszertivitás, mint készség, nem elég hangsúlyos a vezetői programokban - jegyzi meg dr. Németh Zoltán, aki úgy tapasztalja, kevesen tudnak koncepcionálisan, hosszú távon gondolkodni a munkaerővel. - Ahhoz, hogy valaki igazi vezetővé váljon, legalább másfél-két év tapasztalat szükséges, de ezt az időszakot végig kellene valakinek kísérnie. A coach drága, a tréning ugyan árban megfelelő, de utána nincs, akitől visszajelzést kérhetne a vezető. A rengeteg, cégeknek eladott kommunikációs tréning ellenére a hazai vezetők még mindig nem igazán jók ezen készségek terén, ezért a szakember a képzések javításában és a jó mentorrendszerek kialakításában, a folyamatos belső kísérésben látja a megoldást.
- 2025.10.01HVG Állásbörze 2025 Toborozz országosan 3 nap alatt - online, foglalj virtuális standot!
Részletek
Jegyek
- 2025.10.07Óbudai Egyetem Állásbörze Jöjjön el, legyen kiállító! Kerüljön közvetlen kapcsolatba tehetséges, frissen diplomázó vagy végzős hallgatókkal, akik készen állnak a szakmai pályafutásuk elindítására. Akik naprakészen ismerik a legújabb technológiákat, elméleteket és iparági trendeket.
Részletek
Jegyek
- 2025.10.14Műegyetemi Állásbörze A Műegyetemi Állásbörze Budapest legnagyobb és legrangosabb álláskereső rendezvénye. 1995 óta képez hidat a munkaadók és potenciális munkavállalóik között. Rendezvényről rendezvényre több újítással, színesebb programokkal, felméréssel és számos csatornával is találkozhatnak az érdeklődők.
Részletek
Jegyek
- 2025.10.21Pannon Állásbörze 2025. A Pannon Állásbörze – ahol a jövő szakemberei és a legjobb munkaadók találkoznak
Részletek
Jegyek
A személyes figyelem növeli az ügyfélélményt, legyen szó vendégről, ügyfélről vagy épp üzleti partnerről. A név használata azt üzeni: "Fontos... Teljes cikk
Sok cég küzd a tehetséges fiatal kollégák megtalálásával és megtartásával. A hazai gazdaság egyik legerősebb ága, a vegyipar számára azonban... Teljes cikk
Megnyilvánul-e a nemek között egyenlőtlenség az online szakmai együttműködési platformokon, és ha igen, miképp? Erre kereste a választ... Teljes cikk
- Fontos kimondani: a digitális világ még több láthatatlan munkát hárít a nőkre 9 hónapja
- "Nehéz eset" emberekkel dolgozik? - ezt a 7 dolgot tartsa szem előtt 10 hónapja
- Tanulmány: ezért egyre több a csendes felmondás a magyar cégeknél 10 hónapja
- Így hat a dolgozókra a munkahelyi konfliktus 1 éve
- A munkaidőnk mindössze 5 százalékát töltjük kommunikációval 1 éve
- Munkahelyi alumni élethosszig: stratégiai fontosságú a jó kapcsolat fenntartása a volt kollégákkal 1 éve
- Nagy baj, ha nem világos a munkavállalók számára, hogy mi kell az előléptetéshez 1 éve
- Felmérés: a vállalatvezetők nem állnak készen a változások menedzselésére 1 éve
- Felsővezetők a Linkedinen: hogyan lehet jól csinálni? 1 éve
- A dolgozók kétharmada heti 1-2 meetinget időpocsékolásnak tart 1 éve
- Ennyien dolgoztak a kommunikációs iparágban tavaly 1 éve