Személyes hozzáadott érték a vezetésben - közvetlenül a topmenedzserektől
Különleges tapasztalat egymás után kilenc, különböző területről érkező topvezető személyes beszámolóját hallani arról, hogy miben látják saját vezetésbeli sikertényezőik kulcsát. Különböző aspektusokból, de kirajzolódnak a közös személyiségjegyek: kreativitás, karizmatikusság, nagyvonalúság, reziliencia, bátorság a változtatásra, képesség a megújulásra. A módszertanban pedig mindenhol felüti fejét a bizalmi légkör megteremtésének fontossága, a humán erőforrás központú szemléletmód. Az előadások az Interim Management Resourcing Kft. szakmai partnerségével, a Menedzserképző Központ által szervezett konferencián hangoztak el.
Balogh Levente, a Szentkirályi Ásványvíz Kft. ügyvezető igazgatója
A családi vállalkozás kicsiből indult: vegyészmérnök édesapja a 90-es években kft.-t alapított. Míg a családfő a termékek fejlesztésével foglalkozott, fia járta a környéket, és terítette szét az árut. Idővel apró sikerek és hibák árán tanultak meg alkalmazkodni a felgyorsuló világhoz. Apa és fia együttműködése sem volt mindig zökkenőmentes. Balogh Levente szavai szerint a magyar kft.-k nagy problémája az avítt vezetési stílus: "Hiba, ha egy vezető úgy gondolja, hogy ő a legokosabb. A jó vezetőnek kiváló szakemberei vannak és jó rálátása az üzletre. Édesapám a régi generációhoz tartozott, gyakran fegyelmiket osztogatott." Ezzel szemben a stafétát átvevő fiú már úgy gondolja, hogy a jókedv, a környezet a fontos, nem gyártani kell, hanem alkotni. 2003-ban elfoglalta a Szentkirályi Ásványvíz Kft. ügyvezető igazgatói posztját, elavult gépsorokkal, de a termék minőségében való szilárd hittel állt neki a brand építésének. A kitartó munka mellé álló szerencse 2004-ben világhírnevet hozott, a Szentkirályi a világ legjobb ásványvize lett: szénsavmentes kategóriában elnyerte a párizsi AQUA-EXPO Eauscar-díjat. Ez azonban még nem biztosította a hosszú távú fennmaradást.
"Sok olyan dolgot tettem, amit más nem tett volna", és "mindig többet akartam, mint ami elérhető távolban volt" - fogalmazta meg a siker kulcsát az igazgató. 2007-ben mindenki lebeszélése ellenére egy másfél milliárdos beruházásba fogott, úgy gondolta, "a világ legjobb vizéhez, a világ legjobb gépét" kell megvásárolni. Ennek köszönhetően ma a vállalat a legolcsóbban állít elő, és a legdrágábban ad el. A vezető hangsúlyozta, sokat köszönhet édesapjának, az évtizedes versenysportban megtanult küzdeni tudásnak, és persze a kiváló forrásnak, melyből a világ legjobb vize fakad.
Dr. Kürti Sándor, a KÜRT Zrt. elnöke
Az első és legfontosabb számvetés: Melyek az értékeink? Miből tudunk pénzt csinálni? Mi a cégünk számára az az alapérték, ami a Szentkirályinak a forrás, a KÜRT-nek az adatmentés. A második: hogyan állítjuk elő az értékeinket? (Ennek a pontnak közvetetten a HR is része.) Mi hozza, és mi viszi a pénzt, hogyan épül fel a pénzügyi modell? A harmadik dimenzió az időtényező. Van egy operatív idő, ami az "itt" és "most"-ra vonatkozik - ki kell szolgálni a vevőt. Azonban a fejlesztéssel, és a stratégiával, a holnappal, és a holnaputánnal is a jelenben kell foglalkozni, mert az idő elveszik, ha nem tudjuk a célokat, és nem a céloknak megfelelően cselekszünk. Priorizálni kell a tevékenységet az értékek, az értékelőállítás, és az időtényező mentén, mert minden kockázatnak megmondható a fontossága. Ez lesz a kulcs ahhoz is,
1. Az eredmények maximalizálása.
2. A cél a legjobb stratégia megalkotása és követése.
3. Jó fejlesztések, melyek nem jelentenek ablakon kidobott pénzt.
4. Kiváló minőségmenedzsment, a legfőbb cél a vevő kielégítése.
5. Nem utolsó sorban: fektetni a humán erőforrásba, a "tudásmunkásokba". "Ne sajnáld a pénzt az embereidtől!"
A negyedik dimenzió: a PDCA ciklus beépítése a cég mindennapi életébe. Kürti Sándor nagy hangsúllyal tette fel a kérdést: mitől lesz egy szervezet öntanuló, hogyan lehet a visszacsatolás által a tervezést végrehajtani? "Ha ezt valaki megvalósítja, az versenyképesebb lesz, mint mindenki más" - nyomatékosította az elnök, hozzátéve, hogy ez az a momentum, amely a mi kultúránkban ismeretlen. Az ötödik dimenzió már nem matematika, hanem maga az ember: mitől lesz lojális a humán erőforrás? Ez is a siker kulcsa.
Málnay B. Levente, a Chello Central Europe Zrt. ügyvezető igazgatója
A felvásárolt cégek nagyobb része mögött tehetséges, karizmatikus tulajdonosok álltak, akik saját kultúrát építettek fel maguknak. Málnay B. Levente feladata az volt, hogy ezeket a helyi kultúrákat összefogva, az egyedi értékeket, a legjobb embereket megtartva építsen fel egy erős, ütőképes közép-kelet európai multicéget. 300 ember munkáját kellett összehangolni. "Az utóbbi két évben végigmentünk tulajdonképpen azon, ami a szervezetfejlesztés alfája és ómegája."
A stratégia a "megszüntetve megőrzés" elvén alapult. A felvásárolt kultúrák legtehetségesebb munkavállalóit olyan szakemberekkel vették körbe, és olyan menedzsment csapatot állítottak fel, akik képesek összehangoltan működtetni egy ilyen nagy szervezetet. A működés teljesen átalakult, el kellett dönteni, hogy mely területek igényelnek lokális, és melyek regionális irányítást. Átszabták a termékportfóliót, rendszereztek, non-lineráis fejlesztéseket eszközöltek. Bátran formáltak, bővítettek, kockáztattak. Ebben a folyamatosan, dinamikusan változó iparágban nincs olyan biztos forrás, mint a Szentkirályi ásványvíz esetében. Az nyer, aki gyorsan tud dönteni, és mer kockáztatni - magyarázta a vezető. Bár a televíziós reklámbevételek csökkenő tendenciát mutatnak, mertek szembe menni a trendekkel, és befektetni: fejlesztettek és márkát építettek. Közben 2011-ben és 2012-ben teljesítették a kitűzött üzleti elvárásokat. "Egyszerre kell egy fenékkel egy ménest megülni" - fogalmazott Málnay B. Levente. "Tudatában kell lenni a holnaputánnak" - utalt vissza szavaival Kürti Sándor előadására.
Villányi Péter, az AVIS Budget Group BSC Kft. ügyvezető igazgatója
Az ügyvezető igazgató és csapata nagy kihívás előtt találta magát 2011-ben. Központosítási törekvések következtében az addigi 300 fős szervezetet (mely 8 év alatt érte el ezt a létszámot), 7 hónap alatt duplájára kellett növelni. Felismerték, hogy ennek eredményes kivitelezéséhez változtatásokra van szükség. Első lépésként új környezetbe helyezték a budapesti szolgáltató központ irodáját. Vonzóvá kellett válniuk a nyelveket beszélő diplomások számára, így tudatosan olyan irodai környezetet teremtettek, melyben folyamatok szerint szervezték a munkavégzést, és mindent transzparenssé tettek. Nyitott tereket hoztak létre kevés tárgyalóval, megfelelve az Y generációs munkavállalók által támasztott követelményeknek.
A vezetői csapattal az új szemlélet kialakításakor a reziliencia fogalmát hívták segítségül. Az alapgondolat szerint a természetben vannak reziliens képződmények, melyek mindent túlélnek. Úgy alakulnak az evolúció során, hogy minden természeti kihívásnak megfeleljenek. "Ebben a kontextusban mi csótányok szeretnénk lenni, és nem mamutok, olyan szervezetet akartunk létrehozni, amely a külső behatásokat lehetőségként kezeli." Az egyéni rezilienciának meg kell előznie a szervezetit. Hogyan valósul ez meg a gyakorlatban? Villányi Péternek például nincs se irodája, se asztala a cégnél. Mindig annak a helyére ül le, aki éppen szabadságon van. Így javul a kommunikáció, növekszik az "informális bevonás". A vezetők minden szerdán négy órára ülnek le megbeszélni egymással a tanulságokat és a teendőket. Az őket érő behatások révén ezeken a meetingeken mindig újrapriorizálnak, mellyel javítják a szervezet válaszadási képességét a külső partnerek felé. Villányi Péter Kürti Sándorhoz hasonlóan a legnagyobb kihívások közé sorolta az öntanuló szervezet megteremtését: "hibázni lehet, de a legrosszabb, ha elrejtjük a hibát."
A vezető a fontos kulcsszavak között említette még az ellenőrzési pontok hierarchizálását, az üzletfolytonosságot (fontos, hogy legyen B terv), és a fenntarthatóságot. Mindig készen kell állni a kihívásokra. Három norvég ügyfélszolgálatos pozíciójára például előrelátóan egyből tíz embert keresnek.
Papp István, a Microsoft Magyarország Kft. ügyvezető igazgatója
A vezető öt pontba szedte mindennapi tevékenységét. Az első, hogy összeállítsa a vállalat vízióját és stratégiáját. Ez utóbbi még nagyobb felelősség, hiszen az anyavállalat vízióját a magyar piacon kell megvalósítania az általa vezetett leányvállalatnak. A másik legfontosabb vezetői feladat, hogy a vezető személy szerint legyen a megújulás motorja. Az innováció a kultúra átalakítását is jelenti, akár a munkaszervezés átalakítását is a versenyképesség érdekében. A harmadik a kockázatelemzés: a vezetőnek fel kell tudni mérni milyen külső és belső veszélyekkel kell számolni ahhoz, hogy a vállalati stratégiát meg tudják valósítani. Negyedikként az állami szerepvállalás ezen a területen is felértékelődött: a vezető feladata a cég és az aktuális kormányzat viszonyának kezelése.
Papp István ötödik pontja HR-es szemmel különös figyelmet érdemel, ez ugyanis a kiválasztás. "Ha egy szóban kellene összefoglalnom a személyes hozzáadott értékemet a vállalat sikerében, az a kiválasztás, vagyis, hogy milyen embereket jelölök ki a kulcspozíciókban" - mondta az igazgató, aki szerint ezen múlik a vállalati kultúra. "Ezt tartom minden vezető legfontosabb feladatának." A rossz hír, hogy ezzel kapcsolatban sosem lehet 100 százalékot elérni, de lehet fejlődni. Pályafutása elején az esetek felében tévedett, ma már 70-80 százalékos sikeraránnyal dolgozik - fejtette ki. Ehhez a sikerarányhoz egy keretrendszerre van szükség, ami a következő szempontok szerint tevődik össze:
Ki az, aki ezer százalékig biztos abban, hogy hányadán áll a főnökével? - tette fel a kérdést Papp István, aki szerint a többség nem tudja erre a megfelelő választ az esetek nagy részében. A vezető óriási hibát követ el, ha a kollégái nem tudják, hogy megfelelnek-e az elvárásainak, vagy sem. A kollégákat a teljesítmény és a viselkedés tengelyei mentén négy csoportba lehet osztani. Az egyik csoport, ha a magas teljesítményhez kultúrakövető viselkedés társul. Egyértelmű, hogy ezeket az embereket kell kinevezni, és legalább ilyen egyértelmű a rossz teljesítményű, és rossz viselkedésű munkavállalók sorsa. A rossz teljesítményű, de értékkövető kollégákkal az a probléma, hogy nehéz észrevenni őket, "láthatatlanok". A legnagyobb probléma
Minden cég, aki kényszerből indul neki egy változási folyamatnak, hátrányban van. Sikeres vállalat-átalakítási projekt csak akkor lesz, ha a legjobbak kerülnek a legnehezebb pozíciókba. A vezető feladata a túlélés ösztönére építve a csapat energizálása. "El kell foglalni az ellenség várait és el kell venni asszonyaikat" - idézte Papp István egyik kedvenc mondatát. Ez a mentalitás kell a sikerhez, a piacon maradáshoz, és ezt csak a vezető tudja kihozni a csapattársaiból.
Dr. Dietz Ferenc, Szentendre polgármestere
Kis lépésekben haladtak előre, úgy kellett a fejlesztéseket tovább folytatni, hogy ne legyen több adósság. Nehéz az adóforintokért színvonalat adni - fogalmazott a vezető, profittal ugyanis nem mérhető a közjó. A polgármesternek menedzserré kell válnia, meg kell tervezni a költségvetést, kitűzni a hosszú távú célokat, működtetni a mindennapi ügyeket. "Nem kell félni a változástól, és a reformoktól, de nagy a felelősségünk" - vonta le az egyik fontos következtetést az előadó. A tanulságok és tévhitek közé tartozik, hogy bár a polgármesternek nincs döntési szabadsága (a testület dönt), azért igenis stratégának kell lennie. "A polgármesterek személyes felelőssége felértékelődött" - hangsúlyozta Dietz Ferenc.
Bőthe Csaba, az IT Services Hungary Kft. ügyvezető igazgatója
A cég nem érte meg sikernek a sikereit, melyet a pozitív gondolkodás hiánya okozott, rossz volt a megközelítés. "Az én hozzáadott értékem az volt, hogy ezt felismertem" - fogalmazott Bőthe Csaba, aki a cég újradefiniálásába kezdett. Az innováció, a transzparencia, és a sharing lett az a három kulcstényező, melyre koncentráltak, így született meg az ITSH nevű program. Innováció alatt az új ötletek felkarolását kell érteni, a transzparencia a gyanakvás megszüntetéséhez szükséges, a sharing pedig a tudásmegosztás fontosságára utal. Létrehoztak egy innovációs keretrendszert, arra buzdították az embereket, hogy ötleteljenek. A három ügyvezető heti meetingeket vezetett be, melyről rendszeresen tájékoztatják az executive boardot. Mint Bőthe Csaba elmondta, a 13 fős vezetői csapat szűkítéséből nem engedett, "mindenkinek első kézből kell hallania az információkat", viszont igyekeznek tagolni a meeting struktúráját. Szintén fontos felismerés volt, mennyire számít a középvezetőkkel való kommunikáció minősége. Negyedévente fórumokat kezdtek szervezni nekik, a felsővezetés döntéseit pedig egy blogon tették elérhetővé számukra. Az "all employee meetingeken" viszont mindenki részt vesz, bárki tehet fel közvetlen kérdéseket. A kényes témákat az sms falon lehet felhozni.
Nyilvánossá tették a munkaköri mátrixot, melynek pozitív hatása lett. Előtte ugyanis nem volt egyértelmű, hogy ki hol helyezkedik el a szervezetben. Az igazgató maga is blogot vezet a cégen belül az aktuális témákról, természetesen pozitív hangvétellel. Szerveztek magánéleti jellegű közösségeket is, amely az ágazatok közötti networkinget segíti. A kezdő belépőknek ITSH kisokost adnak a kezébe, így osztva meg az addigi tapasztalatokat. Egy hálózatkutatás nyomán felmérték, hogy kik azok, akikre támaszkodni lehet, ha el akarnak érni valami fontosat. A vezető hangsúlyozta ugyanakkor, hogy ez az erőteljesen inspiráló, bevonó rendszer csak látszólag demokratikus. "Végrehajtásban nincsen demokrácia, abban kíméletlen vagyok." Az önszerveződő "winning team" pedig belső vírusmarketingszerűen terjeszti a pozitív kultúrát. A Villányi Péternél említett módszerhez hasonlóan Bőthe Csaba gyakran körbesétál, leül a munkatársak közé, erősítve a bizalmi légkört. Az elégedettségi felmérések igazolják a javuló tendenciákat a vállalatnál, sokat javult az elkötelezettségi mutató.
György László, a Cisco Systems Magyarország Kft. ügyvezető igazgatója
A vezető előadásában ezekből a tapasztalatokból villantott fel elemeket. A hálózatkutatás eredményeként kiderült, miként kommunikálnak a tagok egymással, hogyan érvényesül a saját érdekük, és milyen minőségű az egymás közötti kommunikáció. Kiderült, kik jelentik a szervezetben azokat a csomópontokat, akik által a hatékonyság növekedni fog, és kik azok, akik nem segítik a mátrix növekedését. Az eredmény azt mutatta, hogy kommunikációs problémák voltak a rendszerben, és erősíteni kell a közös célokat ahhoz, hogy a silók lebomoljanak. A visszajelzés és a kritikaiság fontos szempontokként jelentek meg, a tanulság, hogy át kell beszélni a dolgokat, az együttműködés javítására intézkedéseket kell tenni. A szemléletváltás, az empátiagyakorlatok eredményeként olyan csapatok alakultak, akik elkezdték keresni az új típusú üzleti lehetőségeket, és képessé váltak az együttműködésre.
- 2024.04.30NewLeadership – Vezetői eszköztár bővítése Önmaguk fejlesztését is fontosnak tartó középvezetőknek, frissen kinevezett döntéshozóknak szóló komplex és intenzív vezetőfejlesztő program sok gyakorlattal. Különlegessége, hogy a résztvevők átgondolhatják és megoszthatják egymással aktuális kihívásaikat és még a kritikus vezetői helyzetek megoldásáról is tanulhatnak egymás jó gyakorlatából is! Részletek Jegyek
- 2024.05.02Munkaviszony létesítése és megszűntetése – Dr. Berke Gyula Pannon Munkajogi Akadémia - Pannon Munkajogi Akadémia előadás-sorozatunkat, melyben kiváló és elismert szakmai előadók támogatásával ismerhetjük meg a munkajog különböző területeit, ajánljuk mindazoknak, akik szeretnék ismereteiket bővíteni, gyakorlati megközelítésben szeretnék az alkalmazott jogi hátteret megismerni. Részletek Jegyek
- 2024.05.09Egy jól működő csapat titka – Vezetői reziliencia fejlesztése A vezetői reziliencia fejlesztése képzésünk arra világít rá, hogyan lehet úgy tekinteni a tényekre, hogy relativizáljuk őket, kezelhető megvilágításba helyezzük a nehézségeket és igyekezzünk megőrizni a racionalitásunkat, hogy ebben a nehéz helyzetben is fejlődni tudjon a csapatunk. Segítve a csapattagoknak abban, hogy a problémalátásukat a megoldás keresés fókusza váltsa fel és megváltozzon az interakcióik minősége. Részletek Jegyek
- 2024.05.09Munkaidő, pihenőidő – Dr. Takács Gábor Pannon Munkajogi Akadémia - Pannon Munkajogi Akadémia előadás-sorozatunkat, melyben kiváló és elismert szakmai előadók támogatásával ismerhetjük meg a munkajog különböző területeit, ajánljuk mindazoknak, akik szeretnék ismereteiket bővíteni, gyakorlati megközelítésben szeretnék az alkalmazott jogi hátteret megismerni Részletek Jegyek
Megnövekedett munkaterhelésük ellenére optimisták a női felsővezetők a vállalati növekedést, a társadalmi változásokat, a nemek közötti... Teljes cikk
Továbbra is jelentős szakadék tátong a férfiak és a nők esélyei között a startupszektorban. Közép-Kelet-Európában a befektetések 94%-a... Teljes cikk
Miközben a nők által betöltött felsővezetői pozíciók aránya világszerte 19,4%-ról 33,5%-ra nőtt két évtized alatt, a fejlődés... Teljes cikk
- Friss energia - Tippek a munkahely megújításához 2 hete
- A dolgozók kétharmada heti 1-2 meetinget időpocsékolásnak tart 3 hete
- Rosszul jár, aki ilyen cégben dolgozik gazdasági válság idején 3 hete
- Semmit nem lehet már rutinból csinálni - Sándorné Bosnyák Ágnes, a DENSO HR menedzsere 3 hete
- Czomba Sándor: Még soha nem volt ilyen alacsony a regisztrált álláskeresők létszáma 3 hete
- Újra zajlik a versengés az álommelóért 4 hete
- Új rektor a Budapesti Gazdasági Egyetem élén 4 hete
- A brit munkavállalók harmada már dolgozott mérgező vezetővel 1 hónapja
- Hogyan vehetem ki az apasági szabadságot, ha csak 10 napot dolgozom egy hónapban? 1 hónapja
- Mikor kapom meg a fizetésem és a bent maradt szabadságomat, ha felmondtam? 1 hónapja
- Jogszerűen nem fizették ki a túlóráimat, ha táppénzen voltam? 1 hónapja