kapubanner for mobile
Megjelent: 4 éve

Többségben a nők, a dolgozók hatoda külföldi - SSC világ Magyarországon

Továbbra is Budapest-központú a piac, Debrecen a második helyen. Az átlagos dolgozó 32 éves, a felvételi idő kezdő pozícióra 39 nap, a fluktuáció 18 százalék. Néhány eredmény a magyarországi üzleti szolgáltató központokról készült közelmúltbeli átfogó felmérésből.

images

Tavaly év végén immáron hetedik alkalommal készítette el éves tanulmányát a hazai üzleti szolgáltató központokról a Magyar Szolgáltatóipari és Outsourcing Szövetség (HOA) másodszor a Nemzeti Befektetési Ügynökséggel (HIPA) közösen, a Budapesti Corvinus Egyetem szakmai támogatásával. A 2013-ban útjára indított projektben tavaly 64 vállalat vett részt, amely közel 42 000 munkavállalót foglalkoztat. Ez cégek számában a piac 53, alkalmazottak számában 76 százalékos lefedettséget jelent.

Még mielőtt elmélyednénk az eredményekben, érdemes a szektor elnevezését tisztázni. A HR-es közbeszédben SSC-knek vagy shared service centereknek nevezik az üzleti szolgáltatóközpontokat. A HOA az utóbbi időben következetesen a business services center nevet használja, rövidítve BSC-ként nevezi ezeket a szervezeteket. Részint azért, mert ezek az egységek egyre szerteágazóbb munkát végeznek, már messze nem egy-egy adminisztratív tevékenység központosítására jöttek létre.

Már nemcsak befelé szolgáltatnak


Mit is csinálnak akkor ezek a cégek Magyarországon? A kutatás szerint 51 százalék az anyacégnek dolgozik be, 32 százalékot tesz ki a hibrid működésűek aránya, ami azt jelenti, hogy cégen belül és az ügyfelek felé is nyújt szolgáltatást, míg 17 százalék a BPO (business process outsourcing), azaz egy üzleti folyamatot lát el. A kutatás készítői megjegyzik: az iparág hazai érettségét jelzi az a tény, hogy ilyen magas a hibrid működésűek aránya.

Ha a munkavállalók szakterületeit nézzük, akkor majdnem minden második alkalmazott (44%) pénzügyi/könyvelői/kontrolling munkát végez, 24 százalék informatikus, 14 százalék ügyfélszolgálatos, 7 százalék értékesítő vagy marketinges, 6 százalék pedig HR-es. Aki HR-ben dolgozik, adminisztrációt (44%), bérszámfejtést (24%), toborzást (13%) vagy képzés-fejlesztést végez (5%).

A legnagyobb arányban pénzügyi munkát végeznek


Akad cég, amely 30-nál is több nyelven szolgáltat


A business services centerek többsége globálisan működik, több földrészre dolgozik. A BSC-k 41 százaléka legalább tíz nyelven szolgáltat, a csúcstartó e kategóriában egy 30 feletti nyelven dolgozó vállalat. A tíz leggyakoribb nyelv sorrendben: angol, német, magyar, francia, spanyol, holland, olasz, lengyel, cseh, orosz. Ezeken kívül jön fel a kínai és a lengyel keresettsége.
Az itteni egységek 75 százaléka szolgáltatási szint garanciát köt ügyfeleivel (angolul SLA - service level agreement), azaz írásban meghatározzák a pontos vállalásokat, ami szintén jelzi a professzionális működést.

Az egyszerűbb munkákat viszik tovább a Távol-Keletre


A BSC-k 73 százaléka arról számolt be, hogy az utóbbi egy évben új funkciókat hozott Magyarországra. A három vezető terület a pénzügy, az informatika és az ügyfélszolgálat.
Miért is hozták ezeket ide? A legtöbben a hatékonyságnövelést említették első helyen, majd a költségek csökkentése és a képzett munkaerő rendelkezésre állása következett
Persze vannak olyan funkciók is, amelyeket elvisznek vagy már elvittek Magyarországról. A legtöbb ezek közül alacsony hozzáadott értékű munka és többnyire (65%) a Távol-Keletre költöztetik. Régión belül is megfigyelhetőek mozgások: 11-ről 35 százalékra nőtt a Budapestről más közép-kelet-európai városba áthelyezett munkák aránya.

Négyből három bővítené a portfólióját


Merre tovább, hazai BSC-k? Annyi bizonyos, hogy nem stagnálásra játszanak. A válaszadók 75 százaléka bővítené szolgáltatási portfólióját, 22 százalék fenntartaná. Ezen belül a legtöbben az értékláncban lépnének feljebb, azaz magasabb hozzáadott értékű munkákkal bővülnének. Néhány százalékponttal mögöttük a szolgáltatási portfólió szélesítése, míg harmadik helyen az ügyfelek számának növelése.

Mi a legfontosabb szempont egy új befektetési döntés kiválasztásakor? - hangzott a kérdőív készítőinek kérdése a döntéshozók felé. Első helyen a képzett munkaerő rendelkezésre állása, második helyen a munkaerőköltség. Szintén fontos tényező a stabil politikai és gazdasági helyzet, a meglévő magyar egységben szerzett tapasztalatok és az életminőség. Csak a lista legvégén az elérhető állami támogatások nagysága. A válaszadók 14 százaléka (9 cég) tervez újabb egységeket nyitni Magyarországon a következő két-három évben. Akik így válaszoltak, nagyrészt egy vidéki város felé orientálódnak. Vélhetően azért, mert Budapesten drágább a működés és kezd szűkében lenni a munkaerő.

Budapest az élen, Debrecen a number two


Hogy néz ki a hazai BSC-világ? A legtöbb egység, szám szerint 98 Budapesten működik. A vidéki városok közül Debrecen a második 15 szolgáltató központtal, majd Szeged (8), Pécs (7), Miskolcés Székesfehérvár (4-4) következik. A fővárosban körülbelül 48 ezren keresik a kenyerüket BSC-ben, Debrecenben 4500-an, a harmadik helyen pedig ezen a listán Székesfehérvár (3200), a negyediken Miskolc (1680) következik.

A budapesti piac három jól körülhatárolható területen helyezkedik el. Az egyik az úgynevezett “Váci úti korridor”. Itt 6 kilométer hosszan nagy multicégek, közte számos BSC található. A másik centrum Dél-Buda, egészen pontosan az Infopark és környéke, ahol a közelben nagy IT cégek és egyetemek - ELTE, BME - működnek. A harmadik a Róbert Károly körút menti terület, amelynek előnye, hogy könnyen megközelíthető az autópályákról, a repülőtérről és a belvárosból egyaránt.

Minden hatodik dolgozó nem magyar állampolgár


Milyen is egy átlagos magyar bsc-ben dolgozó? Röviden: 32 éves, diplomás és nő. Kicsit részletesebben: a diplomások aránya 78%, a nőké 58, a női vezetőké 45 százalék. A nem magyar állampolgárságú alkalmazottak 16 százalékot tesznek ki. A külföldiek jellemzően három csoportra oszthatóak: jelentős részt képviselnek a szomszédos országokból érkező, részben magyar nemzetiségűek. A másik nagyobb egységet a más EU-tagországból Magyarországon dolgozni vágyók jelentik, akik gyakran egyetem mellett vagy után jelentkeznek, esetleg tetszik nekik Budapest, mint világváros. Őket könnyű felvenni, hiszen egyszerű az adminisztráció, nem kell munkavállalási engedély és a cégek bejáratott utat építettek ki a más nemzetiségűek integrálására. Akadnak szép számmal olyanok is, akik távolabbról jelentkeznek magyar BSC-kbe, például Brazíliából, Oroszországból.

18 százalékos az éves fluktuáció


Egyik kritikus pontja a BSC jó működésének a fluktuáció. Az éves ráta a felmérés szerint 18 százalék (csak a dolgozó által kezdeményezett felmondások alapján), ami megegyezik az egy évvel korábban mérttel. Miért mondanak fel a munkavállalók? A legtöbb említést a fizetéssel való elégedetlenség kapta, ezt a munka tartalma követte. Érdekesség, hogy a munkahelyi légkör csak a lista végén szerepel. A cégek pedig igyekeznek: 90 százaléka végez elégedettségi felmérést, 84 százalékának van karrierterve, 90 százalék vezette be a rugalmas alkalmazást. Utóbbi rugalmas munkaidőt, otthonról dolgozási lehetőséget, kisebb arányban részmunkaidős állás felajánlását jelenti.

Így alakult a toborzási idő a hierarchiában


S mennyi időbe telik a távozók pótlása? A munkaerő-felvétel ideje a hierarchiában felfelé haladva emelkedik. A BSC-kben az átlagos toborzási idő (az állás meghirdetésétől a felvételi döntésig) junioroknál 39 nap, egy-két éves tapasztalattal rendelkezőknél már 49, csoportvezetőknél 69, managereknél 83, fölötte 91 nap.

A soft skillek és a nyelvtudás a legfontosabb


Milyen képességek és tudás kell ahhoz, hogy valaki ssc-ben megállja a helyét? Az említések négy csoportra oszthatóak: vezetnek a soft skillek, szintén kritikus készség a nyelvtudás (írásban és szóban), a szakmai tudás és az informatikai ismeretek. A soft skilleken belül az ownership (tulajdonosi szemlélet), az ügyfélközpontúság, a proaktivitás, a kommunikáció és a problémamegoldás megléte számít értékes valutának.

A soft skillek toplistája


A BSC-kben folyamatosak a képzések, a munkavállalók átlagban évi 9 napot töltenek tréningekkel. Ezek több részből áll: az újaknak orientációs és onboarding tréningeket, a már régebb óta ott dolgozóknak pedig a soft skilleket, a vezetői képességeket és a műszaki tudást fejlesztő kurzusokat tartanak.

Így építik a munkaadói márkát a bsc-k


A munkavállalók megtartásában és bevonzásában fontos szerepe van a munkaadói márkaépítésnek, angolul employer brandingnek. Milyen eszközöket vetnek be az ssc-k? 59% céges események szervez, 53% tréningeket, sokan élnek még a karrierutak bemutatásával, közösségi médiás kampányokkal, állásbörzékkel, mentorprogramokkal.
Négyből három cég nyilatkozott úgy, hogy van HR stratégiája a Z generációsok kezelésére, elérésére, a generációs különbségek kezelésére.
Miként mérik a BSC-k a munkáltatói vonzerejüket? Tízből kilencen azt válaszolták, hogy exit interjúkkal és elégedettségi felmérésekkel. Kétharmad megemlítette a bérfelmérésen való részvételt. Csak 51 százalék nyilatkozott úgy, hogy elbeszélget erről is az újonnan felvett kollégákkal és 44 kérdezi erről indirekt módon a munkatársakat. Tízből egy cég azt is megjelölte, hogy nézi, milyen posztokat írnak cégükről a munkavállalók a közösségi médiában.

Nyitókép: A BP szegedi szolgáltatóközpontjának ünnepélyes megnyitója 2017. szeptember 26-án. Balról jobbra: Magyar Levente a Külügyminisztérium parlamenti államtitkára, Richard Hookway a BP GBS operatív vezetője (COO) és Botka László Szeged polgármestere (Fotó: Karácsony Zoltán)
  • 2024.04.30NewLeadership – Vezetői eszköztár bővítése Önmaguk fejlesztését is fontosnak tartó középvezetőknek, frissen kinevezett döntéshozóknak szóló komplex és intenzív vezetőfejlesztő program sok gyakorlattal. Különlegessége, hogy a résztvevők átgondolhatják és megoszthatják egymással aktuális kihívásaikat és még a kritikus vezetői helyzetek megoldásáról is tanulhatnak egymás jó gyakorlatából is!info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.05.02Munkaviszony létesítése és megszűntetése – Dr. Berke Gyula Pannon Munkajogi Akadémia - Pannon Munkajogi Akadémia előadás-sorozatunkat, melyben kiváló és elismert szakmai előadók támogatásával ismerhetjük meg a munkajog különböző területeit, ajánljuk mindazoknak, akik szeretnék ismereteiket bővíteni, gyakorlati megközelítésben szeretnék az alkalmazott jogi hátteret megismerni.info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.05.09Egy jól működő csapat titka – Vezetői reziliencia fejlesztése A vezetői reziliencia fejlesztése képzésünk arra világít rá, hogyan lehet úgy tekinteni a tényekre, hogy relativizáljuk őket, kezelhető megvilágításba helyezzük a nehézségeket és igyekezzünk megőrizni a racionalitásunkat, hogy ebben a nehéz helyzetben is fejlődni tudjon a csapatunk. Segítve a csapattagoknak abban, hogy a problémalátásukat a megoldás keresés fókusza váltsa fel és megváltozzon az interakcióik minősége.info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.05.09Munkaidő, pihenőidő – Dr. Takács Gábor Pannon Munkajogi Akadémia - Pannon Munkajogi Akadémia előadás-sorozatunkat, melyben kiváló és elismert szakmai előadók támogatásával ismerhetjük meg a munkajog különböző területeit, ajánljuk mindazoknak, akik szeretnék ismereteiket bővíteni, gyakorlati megközelítésben szeretnék az alkalmazott jogi hátteret megismerniinfo button Részletek ticket button Jegyek
További cikkek
Több az álláshirdetés februárban, közel 32 000 munkakör vár betöltésre

Januárról februárra 29 172-ről 31 665-re nőtt a magyar weben meghirdetett álláshirdetések száma. Ez közel 2500-zal több az előző hónapnál, egy... Teljes cikk

Melyek a legnagyobb üzleti szolgáltatóközpontok? - Itt a lista

A shared service vagy business service iparág az utóbbi tizenöt év jelentős munkahelyteremtője, már mintegy 100 000-en dolgoznak ilyen egységekben,... Teljes cikk

Muszáj feljebb lépni a munkahelyi "táplálékláncban"!

A mesterséges intelligencia óhatatlanul egyre nagyobb teret nyer a szolgáltatóközpontok (BSC) működésében is. Ugyanakkor a legtöbb cégnél még... Teljes cikk