Van-e karrierterve a pénztárosnak? - vállalatirányítási rendszerek kifejlesztése itthon és külföldön
Az adatkezelés első hallásra nem tűnik izgalmas területnek, ám ha mögé nézünk, ott találjuk az embert. Természetesen más és más a dolgozói törzsadatok tárolásának célja egy világméretű cégnél, mely dolgozóinak nevét, globális struktúrában elfoglalt helyét igyekszik rendszerezni, és más egy olyan cégnél, mely magyarországi dolgozóinak karrierterveit, célkitűzéseit igyekszik számítógépes rendszerekben tárolni. Az SAP idei fórumán mindkét esetre hallhattunk példákat.
A központi humán törzsadat rendszerben minden embernek csak egyszer szabad szerepelnie és persze senki nem maradhat ki belőle. Ezt nehezíti, hogy az egyes országokban teljesen különbözik az adatkezelés módja: míg például a nálunk bevettnek számítanak a 'születési idő' és az 'anyja neve' kérdések, addig ez Amerikában elképzelhetetlen: tehát egy nagyon kevés adattal pontosan dolgozó rendszerre volt szükség. Árpás János ezt a SAP-nál töltött elmúlt 13 évének legizgalmasabb projektjének tartja, hiszen a cég sok hasonló rendszert épített már ki, ám abban nem személyeket, hanem inkább tárgyakat tartottak számon. Vajon hogyan kell személyeket ekkora központi rendszerben tárolni? Ki kezelheti, ki nyúlhat bele? - ezek csak az első fontos kérdések voltak. A rendszer minden fejlesztését és beállítását a központi rendszeren kell végezni, a lokális rendszerbe beépülő objektumokat is. A cél az volt, hogy ne csak a személyeket tárolja a rendszer, hanem a globális szervezeti struktúrát is. Emellett a rendszerben az összes valaha a cégnél dolgozó embernek szerepelnie kellett.
A projekt 2011-ben indult egy megvalósíthatósági tanulmánnyal, melynek elkészítésére 6-7 hónap állt rendelkezésre. Fel kellett mérni melyik országban mire van igény, tulajdonképpen született egy igénykatalógus - a rendszernek ezt kell tudnia. A megrendelő autóipari cég ez alapján akarta eldönteni, hogy az SAP alkalmas-e a feladatra - hiszen akkor még nem volt ilyen projektje a cégnek, nem lehetett levenni a polcról a kész terméket.
A megrendelés után, 2011 végén elkezdődhetett a részletes tervezés: ez is 7 hónapot vett igénybe. A megvalósítás pedig 2012-re maradt, ez további 8 hónapig tartott. Érdekes és Magyarországon szokatlan, hogy egy projekt tervezési szakasza hosszabb legyen, mint annak megvalósítása. Márpedig ebben az esetben ez történt. A rendszer éles indítása 2012. december elsején történt meg, persze nem mind a 30 telephelyen egyszerre: eleinte csak a SAP-rendszerrel dolgozó területeket kapcsolták rá a rendszerre, a többiek rákapcsolása jelenleg is folyamatban van. Az induláskor figyelembe kellett venni a lokális HR-rendszerek bérszámfejtési periódusait is, ez külön megnehezítette a kilövést.
Az indulás után egy 3 hónapos stabilizációs időszakban tekintették át a rendszer működőképességét, hatékonyságát, gyerekbetegségeit. Jelenleg a rendszer egy többszázezres adatbázisban milliszekundumok alatt képes hozni a találati listát.
Az egyik legnagyobb probléma Árpás János szerint az volt, hogy miként lehet elkerülni, hogy egy ember kétszer vagy többször szerepeljen a rendszerben. Elég egy olyan névre gondolni, mint a Müller, melyet karakterkészlettől függően többféleképpen lehet írni: Mueller, Muller vagy Müller - vajon a három ezen a néven bevitt ember azonos vagy különböző? Be kellett építeni a lokális SAP HR-rendszerébe egy olyan szűrőt, mely nem csak pontos találatra, hanem hasonló névre is keres - akár a Google. Ennek működnie kell a latin, a cirill vagy épp a koreai karakterkészletre is. Ezt a speciális keresést egy úgynevezett HANA adatbázissal működő keresőmotorral valósították meg. A feltárt duplikátumok megszüntetése nem egyszerű, mert a duplikátum lehet, hogy a lokális rendszerben van, míg a kezelés a központi adatbázisban történik. Ehhez olyan megoldás kellett, ami fent és lent is szinkronban működik.
Árpás Jánosnak azért tetszett különösen ez a projekt, mert nagyon kevés adminisztrációval járt, az adott szó jelentett mindent, a magas szintű felelősségvállalás és gyors döntéshozatal jellemezte. A tervezés és a megvalósítás során semmi más nem számított csak a teljesítmény.
TÉR és KARMA
A közel 2700 munkavállalóval rendelkező CIB Csoport a már működő SAP HR modulok funkcionalitását bővítette, ugyanis az önkiszolgáló rendszereket karrier- és teljesítménymenedzsment céljaira kívánták használni. Soós Edit, a CIB Bank HR-projektvezetője szerint a kiváló emberek elismerése, megtartása, az átfogó karriermenedzsment kidolgozása válság idején kiemelten fontos HR-feladat. Sok cég éppen a recesszió miatt most nem költ HR-re, holott nagyon fontos lenne - véli a szakértő.
A CIB két modul kiépítésében működött együtt az SAP-val: a teljesítményértékelés (TÉR) tekintetében voltak bizonyos anyavállalati megkötések, melyekhez tartaniuk kellett magukat, de a karriermenedzsment (KARMA) esetében szabad kezet kaptak. Ezzel párhuzamosan megvalósult a képzésmenedzsment modul bevezetése is.
Projektcsapatok kezdtek dolgozni a két elképzelésen, melyek között nyilván átfedések, átjárások is voltak. Minden csapatot egy projektvezető és egy SAP-projektvezető fogott össze. A tervezés-megvalósítás időaránya egészen másképp alakult, mint az Árpás János által ismertetett projekt esetében: a tervezés-megvalósítás időaránya, a megvalósítás ütemezése nagyon feszes időkereteket határozott meg, a három modul bevezetésére mindössze 13 hónap alatt került sor. A folyamatok kialakítása, informatikai megvalósítása, és az éles indulás az üzleti folyamatokhoz igazodva három szakaszban valósult meg. Soós Edit azt mondja, a CIB projekttagok leterheltsége és a szűk határidők miatt másképp kivitelezhetetlen lett volna számukra a megvalósítás.
A TÉR-rendszer top-down célkitűzési folyamatát támogatja az SAP platform, azaz a rendszer felülről-lefelé működik. A vezető ezen a felületen láthatóvá teszi munkatársai számára saját célkitűzéseit, a munkatársak ennek alapján a rendszerben elkészítik saját célkitűzésüket, amelyet megbeszélésüket követően a vezető jóvá is tud hagyni a rendszerben. Később, az értékelés szakaszában a vezető a rendszerben rögzíti, hogy ő miként értékeli a munkavállaló teljesítményét - ez munkatársa számára csak a visszajelző beszélgetést követően válik majd láthatóvá. A vezető értékelését, a munkatárssal folytatott önértékelő beszélgetést követően panelbeszélgetésen validálja a vezető vezetője, és az együttműködő területek vezetői. Csak ezt követően kerülhet sor a véglegesítésre, mely után az értékelés a munkavállaló számára is láthatóvá válik.
A KARMA-folyamat ettől eltér, hiszen lentről felfelé halad. A munkatárs a rendszerben elkészíti el a saját karrier profilját: milyen tapasztalatokat szerzett, milyen projektekben vett részt, milyen képzéseket kapott (a rendszer egyébként kapcsolatban van a képzésirányító rendszerrel, így a vállalati képzések automatikusan átkerülnek ide). Ezen a platformon fogalmazza meg karrierelképzeléseit is, hogy mit akar csinálni a jövőben rövid, közép és hosszú távon. Célul tűzheti ki szakértővé válását, előrelépését, végiggondolja saját mobilitását, és értékeli a jelenlegi pozíciója, és tervei megvalósításához szükséges kompetenciáit. A CIB rendszere unikumnak számít a magyar cégek között, mondja Soós Edit, ugyanis náluk az ügyintézőtől a pénztároson át a követeléskezelőig minden munkavállaló készít karriertervet nem csak a vezetők, a belső karrierút mindenki előtt nyitva áll a vállalatnál. Ha a munkavállaló megírta terveit, akkor az láthatóvá válik a vezetője számára, aki megnézi, hozzáírhat kommenteket és utána beszélgetnek annak megvalósíthatóságáról.
Soós Edit azt mondja a rendszer sikert aratott: mára 2700 munkavállaló aktívan használja azt. A rendszert használók 100 százaléka rögzítette célkitűzéseit, 98 százalékuk megfogalmazta karrierterveit és a teljesítményértékelési-rendszerben is szinte mindenki (95 százalék) értékelésre került. A KARMA alapján elindult a banknál a vezetői tehetségprogram: az elindulást követő pár hónap alatt már nyolc vezető a tehetségprogramból került pozíciójába. A kiválasztási folyamat is a karriermenedzsment-rendszerben rögzített adatokra épül: ha valamilyen pozíció megnyílik, a stratégiai HR-partnerek először a rendszerben rögzített adatokra támaszkodva tekintik át, hogy van-e a vállalaton belül megfelelő jelölt, ki szeretne ilyen jellegű pozíciót betölteni és ki alkalmas a pozíció betöltésére, mert ezzel megvalósítható a rendszer bevezetésekor megfogalmazott célkitűzés, a vállalat kiváló szakembereinek, vezetőinek elismerése és megtartása.
- 2025.10.01HVG Állásbörze 2025 Toborozz országosan 3 nap alatt - online, foglalj virtuális standot!
Részletek
Jegyek
- 2025.10.07Óbudai Egyetem Állásbörze Jöjjön el, legyen kiállító! Kerüljön közvetlen kapcsolatba tehetséges, frissen diplomázó vagy végzős hallgatókkal, akik készen állnak a szakmai pályafutásuk elindítására. Akik naprakészen ismerik a legújabb technológiákat, elméleteket és iparági trendeket.
Részletek
Jegyek
- 2025.10.14Műegyetemi Állásbörze A Műegyetemi Állásbörze Budapest legnagyobb és legrangosabb álláskereső rendezvénye. 1995 óta képez hidat a munkaadók és potenciális munkavállalóik között. Rendezvényről rendezvényre több újítással, színesebb programokkal, felméréssel és számos csatornával is találkozhatnak az érdeklődők.
Részletek
Jegyek
- 2025.10.21Pannon Állásbörze 2025. A Pannon Állásbörze – ahol a jövő szakemberei és a legjobb munkaadók találkoznak
Részletek
Jegyek
Az AI el fogja venni a munkánkat? Aki programozással, adminisztrációval vagy írással foglalkozik, annak számolnia kell ezzel. Más szakmákban a... Teljes cikk
A pandémia egyik hozadéka volt a home office elterjedése és ezzel együtt az internetes térben bonyolított megbeszélések is virágzásnak indultak. A... Teljes cikk
A Nate nevű amerikai technológiai startup egy AI-alapú vásárlási asszisztensként reklámozta magát. Azt ígérte, hogy a felhasználók nevében... Teljes cikk
- Rendszerszintű HR megoldások: Így segít a Viapan az üzleti célok elérésében 3 hónapja
- Mennyit keresnek a karrierváltó informatikusok? 3 hónapja
- Bemutatták a megújult Diplomás Pályakövetési Rendszert 5 hónapja
- Ezek lehetnek 2025 trendjei HR informatikában 7 hónapja
- Megéri a bérszámfejtést kiszervezni? Öt érv az IGEN mellett 7 hónapja
- Hogyan tovább, ha létszámstop van? 7 hónapja
- Mire figyelj, ha játékfejlesztő szakembert keresel? 8 hónapja
- Újabb szolgáltatással bővül a munkavédelmi adatbázis 8 hónapja
- A pénzügyi edukáció, a juttatásokról szóló tájékoztatás egyre fontosabb része a HR munkájának 9 hónapja
- Belügyminisztérium: a MOK "hamis állításaival" ellentétben az ügyeleti óraszám nem változik 10 hónapja
- "Nem mérik fel reálisan" - súlyos következményekkel járhat az egészségügyi dolgozók további terhelése 10 hónapja