Az IKEA teljesítmény-értékelési programja (II.)
Cikkünk második és egyben befejező részében Lánczi Judit, az IKEA Magyarország HR menedzsere a teljesítménymérés során felmerülő problémákról és a teljesítménycsökkenés kezeléséről, továbbá az IKEA magas színvonalú teljesítményének HR-feltételeiről osztja meg tapasztalatait.
-Találkoztak-e és ha igen, milyen problémával/problémákkal az írásos és szóbeli teljesítménymérés esetén és hogyan kezelték azt/azokat?
-Első problémaként említeném azt, amikor nem azonos módon ítéli meg a teljesítményt a vezető és a beosztott. Én azt gondolom, hogy itt nem szükséges a megegyezés. A vezető feladata az értékelés, és az értékelést a munkatárs tudomásul kell vegye. Ha nem fogadja el, akkor fűzhet hozzá megjegyzést. Elkerülhető ez a buktató, ha a vezető nem csupán a formális értékeléskor ad visszajelzést a teljesítményről, hanem gyakran, a napi vezetői munka részeként is.
A teljesítményértékelés esetén másodikként azt a problémát említeném, amikor nincs mit visszajelezni és így az egész erőltetetten formálissá válik. Itt a legfontosabb a vezetők felkészítése a vezetői szerepre, ami természetesen hozza magával azt az elvárást, hogy bizony egy vezetőnek értékelnie, minősítenie kell, és ez nem mindig kellemes. Ha egy vezető nem tud, vagy nem akar eleget tenni ennek az elvárásnak, akkor bármilyen profi rendszer hasztalan marad. Nem a rendszer a fontos, hanem az a cél, amit az szolgál. Ha egy vezető azt kezdi el kifogásolni, hogy az értékelési skála miért 5, és miért nem 7 fokozatú, akkor én már kezdek gyanakodni.
-Hogyan kezelik az esetleges teljesítményelmaradást? Esetleg vannak-e speciális motivációs technikáik arra az esetre, ha egy kiváló alkalmazottjuk munkájában valami ok folytán hirtelen teljesítménycsökkenés tapasztalható? És hogyan kezelik a csoportos teljesítménycsökkenést?
-Más céghez viszonyítva - mivel korábban tanácsadóként dolgoztam, így lehetőségem van az összehasonlításra - úgy
-Ön, mint HR-szakember mit gondol (mit ajánl), mire kell leginkább ügyelni egy teljesítménymérés során? Mik lehetnek az esetleges buktatók és melyek a hangsúlyos pontok?
-Nagyon fontos, hogy az értékelés tartalma elfogadható és érthető legyen. Akkor elfogadható, ha 'befogadható', tehát olyan módon van megfogalmazva, ami nem sértő, nem minősítő. Sohasem az embereket, hanem a teljesítményt értékeljük. Akkor érthető, ha konkrét, és jól időzített. Ha valakivel májusban elégedetlenek vagyunk, nem kell megvárni a december végét, hogy ezt visszajelezzük.
-Végezetül engedjen meg egy utolsó kérdést: Ön hogyan ítéli meg, HR-es, teljesítményértékelési szempontból miért olyan sikeres az IKEA?
-Egyrészt teljesítményértékelésünkben és mindennapi munkánk során nagyon egyértelmű és világos HR prioritások alapján dolgozunk. De még ezt megelőzően alaposak és körültekintőek vagyunk a kiválasztás során is: olyan embereket keresünk, akik értékrendjük, belső motivációjuk alapján könnyedén beilleszkednek hozzánk és azt a teljesítményt nyújtják, amit mindenkitől elvárunk. Ez egy 'lapos' szervezet, ahol a státusz, a pozíció nem annyira fontos, mint más szervezeteknél. Van, aki ezt szereti, és ilyen közegben tud dolgozni, van, aki számára viszont ez idegen.
Ami számunkra a legfontosabb prioritás minden alkalmazottal szemben: a csapatmunka, a mobilitás és rugalmasság, illetve a vásárlók és a kereskedelem szeretete. A csapatmunka azért kiemelten fontos nálunk, mert egy-egy probléma olyan komplex, hogy annak megoldásához több ember tudására, látásmódjára van szükség. A csapatmunka nem azt jelenti, hogy 'szeressük egymást gyerekek', hanem azt, hogy legyünk nyitottak a másik ember másfajta ötleteire.
A rugalmasság és mobilitás a piac-, az elvárások-, a szervezet-, és a munkakör folyamatos változása miatt szükséges szempont. Akit tegnap éttermi személyzetként alkalmaztunk, az mára eladó lehet, holnaptól pedig HR asszisztensként dolgozhat, ha megbízhatóan, tisztességgel látja el a munkáját. A szakmai tudás nálunk elsajátítható, de egy-egy ilyen váltáshoz jócskán kell bátorság. A szakmai, emberi fejlődés a munkatársak felelőssége. Az IKEA a feltételeket teremti meg hozzá.
Végezetül a vásárlók, így a kereskedelem szeretete azért fontos, mert bár sokan szeretnének nálunk dolgozni, de sokkal kevesebben akarnak jó kereskedők lenni, márpedig mi a kereskedelemből élünk. Keressük a SZENVEDÉLYES kereskedőket.
Az IKEA keretein belül a munkatársakért a vezetők 'felelnek', más szavakkal: a vezetők végzik a 'személyzeti munka' nagyobb részét a HR-es munkatársak segítségével. A HR-es rendszereket, folyamatokat dolgoz ki, olyanokat, melyekkel a vezetőket tudja támogatni, így biztosítjuk, hogy az előbbi kompetenciák birtokában az egész humánerőforrás-bázisunk a teljesítménymérési technikák révén az elvárt, magas színvonalú teljesítményt nyújtsa most és a jövőben egyaránt.
Cikkünk előző részét itt olvashatja el.
Garai Katalin
- 2025.10.01HVG Állásbörze 2025 Toborozz országosan 3 nap alatt - online, foglalj virtuális standot!
Részletek
Jegyek
- 2025.10.07Óbudai Egyetem Állásbörze Jöjjön el, legyen kiállító! Kerüljön közvetlen kapcsolatba tehetséges, frissen diplomázó vagy végzős hallgatókkal, akik készen állnak a szakmai pályafutásuk elindítására. Akik naprakészen ismerik a legújabb technológiákat, elméleteket és iparági trendeket.
Részletek
Jegyek
- 2025.10.14Műegyetemi Állásbörze A Műegyetemi Állásbörze Budapest legnagyobb és legrangosabb álláskereső rendezvénye. 1995 óta képez hidat a munkaadók és potenciális munkavállalóik között. Rendezvényről rendezvényre több újítással, színesebb programokkal, felméréssel és számos csatornával is találkozhatnak az érdeklődők.
Részletek
Jegyek
- 2025.10.21Pannon Állásbörze 2025. A Pannon Állásbörze – ahol a jövő szakemberei és a legjobb munkaadók találkoznak
Részletek
Jegyek
A vezetőknek új gondolkodásmódra van szükségük ahhoz, hogy a bizonytalanságból és az új típusú munkahelyi feszültségekből előnyt... Teljes cikk
A munkahelyeket érintő szeizmikus változásokat emleget a Gallup CEO-ja, a cég éves globális munkavállalói felmérésének bevezetőjében. Mint... Teljes cikk
2025. március 13-án harmadik alkalommal adták át az IVSZ - Digitális Vállalkozások Szövetsége és a Women in Technology Hungary Egyesület (WiTH)... Teljes cikk
- Új regionális marketing vezetőt jelentett be az IKEA 7 hónapja
- A teljesítményértékelés digitalizálása: Hogyan változtatják meg a digitális eszközök a teljesítményértékelési folyamatokat? 1 éve
- Szeptembertől a tanárok és az igazgatók is kapnak értékelést az alapján, hogy milyen munkát végeztek 1 éve
- Innováció a teljesítményértékelésben: egy új út a minőségi visszajelzésekért 2 éve
- TÉR típushibák, avagy mit ne kövessünk el 2 éve
- Kirúgták az IKEA-ügyfélszolgálatost, aki egy blokkon szidta az egyik vásárlót 2 éve
- Vissza az irodába? - Miért ragaszkodnak a vezetők még mindig a jelenléti munkavégzéshez? 2 éve
- A fekete lyuk és a TÉR esete 2 éve
- Ezreket képzett át call centeresből lakberendezési tanácsadóvá az IKEA 2 éve
- HajRá VASAS: nagy pénz, kis foci, avagy tanulságok HR-eseknek is 2 éve
- A jól-lét mellett teljesítményre is szükség van - Szalai Enikő, a Yettel HR vezérigazgató-helyettese 2 éve