kapubanner for mobile
Megjelent: 11 éve

A bónusz, amiről még az alkalmazottak sem tudják, hogy akarják

Ha megkérdezik őket, mivel lehetne őket motiválni a még jobb munkavégzésre, a munkavállalók rengeteg különféle választ adnának a pénzbeli ösztönzőktől kezdve a legújabb elektronikus kütyükig. Csakhogy az egy dolog, mit mondanak ők és az egy másik, mi a valóság.

Pénzt adni dolgozóknak, hogy olyan bónuszt vásároljanak maguknak, amilyet csak szeretnének – munkaadói szemmel ilyen lehet a boldog és produktív munkahely receptje. Kívülről talán még a munkavállaló szemével nézve is. Azonban számos kutatás rámutatott már, hogy ezek az egyéni ösztönzők – legyen szó teljesítménybérezésről vagy bónuszokról – valójában károsak az egyes munkavállalók moráljára és teljesítményére nézve.

Először is, a pénzbeli ösztönzők csökkentik a munkavállaló belső motivációját és érdeklődését a munka iránt. Másodsorban, ha csak a munka maga nem rendkívül egyszerű, a felajánlott bónusz csökkenti a kreativitást, a probléma-megoldást és az összetett feladatokban való gondolkodást, mivel a dolgozó a pénzre fókuszál a munka helyett. Végül pedig az eltérő összegű év végi jutalmak széthúzást, irigységet, idegességet és versenyhelyzetet teremtenek a dolgozók között, végeredményben pedig az összetartás és a csapatmunka sínyli meg a jó szándékú felajánlást.

Mi a teendő tehát akkor, ha ösztönzés helyett mind egyénileg, mind csapatban visszaesik a munkavállalók morálja és termelékenysége? Felejtsük el a béren túli ösztönzőket egyszer és mindenkorra? Nos, nem egészen.

Az egyéni bónuszok helyett ugyanis létezik egy sokkal hatékonyabb ösztönző, a szociális célokra fordítható bónusz. A dolgozók ugyanolyan összegű bónuszt kapnak, mint korábban, de azzal az egy kikötéssel, hogy alapítványokra vagy egymásra kell fordítaniuk?

Lalin Anik és Jordi Quoidbach kutatók mindkét lehetőséget kipróbálták különböző munkahelyeken és kultúrákban. Elsőként a National Australia Bank adott bónuszt a dolgozóinak, melyet jótékonysági célokra költhettek. Ez gyökeresen különbözik attól a felfogástól, ahogy általában a céges adakozás zajlik, ahol a vezérigazgató dönti el egymaga, kinek mekkora adományt juttat. A cég nem szólt bele a dolgozók mire fordítják a kapott összeget, mindenki a saját maga által fontosnak tartott ügyet támogathatta. A bónuszosztás után a dolgozók elégedettebbek és boldogabbak voltak a munkahelyükön, mint korábban.

A kutatás második részében arra voltak kíváncsiak, vajon hogyan segíti a cég életét, ha olyan emberrel kell kedvesnek lenniük a dolgozóknak, akit személyesen ismernek? Hogyan reagálnak azok, akik jellemzően magukra szeretik költeni a kapott pénzt? A kutatásban részt vett egy kidobós csapat (Igen, van ahol ez komoly sport!) és egy belga gyógyszergyártó sales csapata. A legtöbben a kapott pénzből apró ajándékokat vettek egymásnak, egy üveg bort, egy doboz csokoládét, de volt olyan is, aki az egész közösség számára is vitt valamit. A végeredmény azt mutatta, hogy az egymás közötti kapcsolatok szorosabbá válása és az ehhez fűződő emlékek végül is magasabb teljesítménybe torkollottak.

Bár a CSR, a céges társadalmi felelősségvállalás eredményeit nagyon nehéz mérőszámokká formálni, a szociális bónuszokat igenis lehet. A kidobós csapat esetében a bónusz minden 10 dollárjára 11 százalékos győzelmi növekedés jutott, szemben a két százalékos csökkenéssel azok csapatok esetében, ahol a tagok a bónuszt saját magukra költhették el. A sales csapat esetében minden elköltött 10 dollár 52(!) dollár jövedelmet hozott.

Talán mégiscsak jók valamire a pénzbeli ösztönzők, csak nem mindegy, hogyan használjuk fel őket…

A cikk az alábbi blogbejegyzés alapján készült
  • 2024.05.14Mesterséges intelligencia használata a marketing munkában Képzésünk célja, hogy bemutassuk 2024-ben mi mindenre képes a mesterséges intelligencia, használata mennyire meg tudja könnyíteni a marketing szakemberek - vagy erre a pályára készülők - munkáját. A képzés során a résztvevő megtanulja, hogy milyen kiaknázatlan lehetőségek rejlenek a mesterséges intelligenciában. Ezen túl megtanulja, hogy a különböző AI eszközöket milyen stratégiai kombinációban érdemes használni a lehető legnagyobb hatékonyság elérése érdekében. info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.05.16Atipikus foglalkoztatási formák – Dr. Bankó Zoltán Pannon Munkajogi Akadémia - Pannon Munkajogi Akadémia előadás-sorozatunkat, melyben kiváló és elismert szakmai előadók támogatásával ismerhetjük meg a munkajog különböző területeit, ajánljuk mindazoknak, akik szeretnék ismereteiket bővíteni, gyakorlati megközelítésben szeretnék az alkalmazott jogi hátteret megismerniinfo button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.05.24Kiváló vezető képzés Tanteremben, 6 képzési napon, 4 szakmai vezetőtől tanulhat kis létszámú csoportban alap vezetői kompetenciákat, hogy HR vezetőként is versenyképes legyen! Most 15% kedvezmény!info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.06.10Szakemberből vezető A szerepváltás nézőpontváltással is jár, nem csak névjegykártyád változott meg. Ha szakemberből lettél vezető érdemes feltenned a kérdéseket: Mi a feladatom? Miért vagyok felelős? Mi változott? Ez a képzés abban segít, hogy tisztábban tudd megfogalmazni és megérteni a saját vezetői szerepedet, az ezzel kapcsolatos változásokat és elvárásokat.info button Részletek ticket button Jegyek
További cikkek
Női oktató kapta idén a Gács-András díjat

Csomós Petra, az ELTE TTK Alkalmazott Analízis és Számításmatematikai Tanszékének docensének személyében másodszor nyerte el női oktató az... Teljes cikk

Az X generációsok tudják: ha nem tanulsz, véged - avagy miért jó megtartani a középkorú munkavállalót?

Nincsenek könnyű helyzetben manapság az X generációs (jellemzően 1960 és 1979 között született) munkavállalók. Könnyen kerülhetnek... Teljes cikk

Az év eleje a felmondások ideje?

Az év elején történő felmondások aránya bár változó lehet, azonban sok cégnél ebben az időszakban, az év végi bónuszok kifizetését követően... Teljes cikk