kapubanner for mobile
Megjelent: 12 éve

A bónusz, amiről még az alkalmazottak sem tudják, hogy akarják

Ha megkérdezik őket, mivel lehetne őket motiválni a még jobb munkavégzésre, a munkavállalók rengeteg különféle választ adnának a pénzbeli ösztönzőktől kezdve a legújabb elektronikus kütyükig. Csakhogy az egy dolog, mit mondanak ők és az egy másik, mi a valóság.

Pénzt adni dolgozóknak, hogy olyan bónuszt vásároljanak maguknak, amilyet csak szeretnének – munkaadói szemmel ilyen lehet a boldog és produktív munkahely receptje. Kívülről talán még a munkavállaló szemével nézve is. Azonban számos kutatás rámutatott már, hogy ezek az egyéni ösztönzők – legyen szó teljesítménybérezésről vagy bónuszokról – valójában károsak az egyes munkavállalók moráljára és teljesítményére nézve.

Először is, a pénzbeli ösztönzők csökkentik a munkavállaló belső motivációját és érdeklődését a munka iránt. Másodsorban, ha csak a munka maga nem rendkívül egyszerű, a felajánlott bónusz csökkenti a kreativitást, a probléma-megoldást és az összetett feladatokban való gondolkodást, mivel a dolgozó a pénzre fókuszál a munka helyett. Végül pedig az eltérő összegű év végi jutalmak széthúzást, irigységet, idegességet és versenyhelyzetet teremtenek a dolgozók között, végeredményben pedig az összetartás és a csapatmunka sínyli meg a jó szándékú felajánlást.

Mi a teendő tehát akkor, ha ösztönzés helyett mind egyénileg, mind csapatban visszaesik a munkavállalók morálja és termelékenysége? Felejtsük el a béren túli ösztönzőket egyszer és mindenkorra? Nos, nem egészen.

Az egyéni bónuszok helyett ugyanis létezik egy sokkal hatékonyabb ösztönző, a szociális célokra fordítható bónusz. A dolgozók ugyanolyan összegű bónuszt kapnak, mint korábban, de azzal az egy kikötéssel, hogy alapítványokra vagy egymásra kell fordítaniuk?

Lalin Anik és Jordi Quoidbach kutatók mindkét lehetőséget kipróbálták különböző munkahelyeken és kultúrákban. Elsőként a National Australia Bank adott bónuszt a dolgozóinak, melyet jótékonysági célokra költhettek. Ez gyökeresen különbözik attól a felfogástól, ahogy általában a céges adakozás zajlik, ahol a vezérigazgató dönti el egymaga, kinek mekkora adományt juttat. A cég nem szólt bele a dolgozók mire fordítják a kapott összeget, mindenki a saját maga által fontosnak tartott ügyet támogathatta. A bónuszosztás után a dolgozók elégedettebbek és boldogabbak voltak a munkahelyükön, mint korábban.

A kutatás második részében arra voltak kíváncsiak, vajon hogyan segíti a cég életét, ha olyan emberrel kell kedvesnek lenniük a dolgozóknak, akit személyesen ismernek? Hogyan reagálnak azok, akik jellemzően magukra szeretik költeni a kapott pénzt? A kutatásban részt vett egy kidobós csapat (Igen, van ahol ez komoly sport!) és egy belga gyógyszergyártó sales csapata. A legtöbben a kapott pénzből apró ajándékokat vettek egymásnak, egy üveg bort, egy doboz csokoládét, de volt olyan is, aki az egész közösség számára is vitt valamit. A végeredmény azt mutatta, hogy az egymás közötti kapcsolatok szorosabbá válása és az ehhez fűződő emlékek végül is magasabb teljesítménybe torkollottak.

Bár a CSR, a céges társadalmi felelősségvállalás eredményeit nagyon nehéz mérőszámokká formálni, a szociális bónuszokat igenis lehet. A kidobós csapat esetében a bónusz minden 10 dollárjára 11 százalékos győzelmi növekedés jutott, szemben a két százalékos csökkenéssel azok csapatok esetében, ahol a tagok a bónuszt saját magukra költhették el. A sales csapat esetében minden elköltött 10 dollár 52(!) dollár jövedelmet hozott.

Talán mégiscsak jók valamire a pénzbeli ösztönzők, csak nem mindegy, hogyan használjuk fel őket…

A cikk az alábbi blogbejegyzés alapján készült
  • 2025.11.25Pannon HR Konferencia Budapest A Pannon HR Konferencia Budapest 2025 a humánerőforrás-szakma egyik kiemelt találkozója, ahol elismert szakértők – Tari Annamária, Molnár Attila, Gácsi Anna, Dr. Sipka Péter és Sipka Bence – osztják meg tapasztalataikat a legaktuálisabb HR-trendekről és kihívásokról. Egy nap, amely inspirációt, tudást és értékes szakmai kapcsolatokat kínál minden HR-szakember számára.info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2025.12.03Humán controlling A képzés során megtanulhatja, miként támogathatja a controlling szemlélet a HR-stratégiát. Megmutatjuk, hogyan tervezze és kontrollálja a személyi jellegű ráfordításokat, elemezze a munkaerő költségeit és megtérülését, valamint, hogyan alkalmazza a teljesítménymenedzsment és a humán tőke elemzés legfontosabb módszereit a vállalati hatékonyság növelése érdekében. info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2026.01.29Bértranszparencia irányelv és diszkrimináció-tilalom Szakmai képzés a bértranszparenciáról és a diszkriminációról HR szakembereknek és vezetőknek. Készüljön fel munkajogászainkkal az EU új bérátláthatósági szabályaira!info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2026.01.31Vállalati szimuláció Valós piaci helyzetben egy-egy döntés meghozatalakor helyt kell állnia mind vezetői, mind kontrolleri képességeinknek. Mennyivel egyszerűbb lenne, hogyha mi is úgy gyakorolhatnánk, mint egy pilóta, aki éles felszállás előtt, a szimulátorban tanulja meg a vezetést, míg kellő rutinra tesz szert. Ez megvalósítható ma már az üzleti életben is. info button Részletek ticket button Jegyek
További cikkek
Vissza az irodába és vissza a múltba - miért kezdenek főnökösködni a vezetők?

A járvány utáni évek rugalmassága leáldozóban van: egyre több cégvezető követeli vissza dolgozóit az irodába, szigorítja a teljesítménymérést... Teljes cikk

24 ezer tanár teljesen kimaradt, a többieknek morzsák jutottak a béremelésből

Összesen 24 192 pedagógus maradt ki az idei őszi béremelésből – derül ki a Klebelsberg Központ adataiból. A teljesítményértékelés alapján a... Teljes cikk

Így változik a teljesítményértékelés a globális IT-szektorban

Az IT-óriás Infosys elindította éves teljesítményértékelési ciklusát, amelyben a hangsúly az önreflexión, a készségfejlesztésen és a... Teljes cikk