kapubanner for mobile
Szerző: Juhász Tibor
Megjelent: 18 éve

A trénerré válás útja - Hogyan lehetünk saját cégünkben humán fejlesztési szak-trénerek?

Belső trénerek képzése, tréning-konzultáció - mind-mind arra teremtenek alkalmat, hogy a fejlesztési és képzési igénnyel fellépő megbízó cégek munkatársai ízelítőt kapjanak a tréning eszköztárából, stílusából, valamint be tudják azonosítani, hogy saját személyiségük, stílusuk, eszköztáruk illeszkedik-e a cég által megkövetelt fejlesztési célokhoz.

A tréningezés története két nagy irányzat vetélkedését mutatja. Az egyik a jól meghatározott technikai elemeket, készségeket fejlesztő irányzat, mely a racionális, viselkedési oldalra helyezi a hangsúlyt, a másik a személyes hozzáállást, motivációt célba vevő iskola, mely mélyebbre nyúl a beavatkozások során - fő fókusza a belső változás, személyiség-fejlődés. E két oldal összehasonlítását az alábbi táblázat mutatja:
















A hetvenes években világszerte tapasztalható volt a nyitás igénye, - a bürokratikus, direktív vezetési kultúrájú vállalatok dolgozói személyes fontosságuk megerősítéseként érezhették, hogy tréningen vehettek részt. A tréningek abban az időben erősen személyiség-fejlesztés központúak voltak, tele pszichológiai módszerekkel, játékokkal - egy kicsit, mintha a gyermeket ébresztették volna fel a résztvevőkben. Szunnyadó és gyakran elnyomott értékeik, érzelmeik, képességeik intenzíven törtek elő az ilyen tréningeken, gyakran katarzis-élményt adva nekik.

A nyolcvanas évek közepe táján előtérbe kerültek a jól meghatározott készségeket fejlesztő, ismeret-átadó tréningek, melyek rövidebbek, "pszichológia-mentesebbek", és pragmatikusabbak voltak.

Magyarországon ugyanez a folyamat játszódott le a kilencvenes években, mikor is a vállalatok körében általánossá váltak a tréningek. Előbb a "lágy", személyiség-központú, játékos képzések, hétvégék, "elvonulások" uralták a terepet, majd a tréningek egyre "kockásabbak" lettek - előtérbe helyezve a gyakorlati, technikai szempontokat.

Mi a helyzet most? A kép kiegyensúlyozott állapotot mutat. A képzési/fejlesztési célokhoz illeszkedően a tréningek módszertana és stílusa hol az egyik-, hol a másik irányba mélyül. Ha stressz-kezelésről, konfliktus-megoldásról, vagy wellness- és rekreációs tréningekről beszélünk, akkor egyértelműen a személyiség mélyebb rétegét vesszük célba. Sőt, paradox módon, például a prezentációs készségek fejlesztése is megköveteli, hogy ne csak a technikai oldalt erősítsük, hanem támogassuk a résztvevők személyes kiállásának magabiztosság-oldalát is.

Másrészről, ha például tárgyalás-technikát, vezetői ismereteket, gazdasági-pénzügyi elemző készségeket, és egyéb funkcionális kompetenciákat (értékesítés, ügyfélszolgálat, HR-menedzsment, stb.) szeretnénk fejleszteni, akkor inkább a gyorsabb, gyakorlatibb, kevésbé elmélyülő technológiát alkalmazzuk a tréningeken. A személyes/technikai határ beállítása mindig három tényezőtől függ: a megbízó cég kultúrájától, a fejlesztés céljától és a leendő trénerek konkrét üzleti tapasztalatától, hátterétől. E három terület harmonizálása nem megy könnyen. Ezért ad óriási előnyt, ha egy fókuszált trénerképzés keretein belül betekinthetünk azokba a megoldás-javaslatokba, módszertani megközelítésekbe, amelyek egy cég konkrét folyamatait támogatják. A képzésen tudatosíthatjuk saját személyes stílusunkat és a kommunikációs - befolyásolási eszköztár hozzánk legjobban illő technikáit. A tréner-képzés egy kétnapos bentlakásos indítást követően, négy alkalommal megvalósuló kétszer három órás keretben, teljes keresztmetszeti képet ad a tréneri munka módszer- és stílusbeli repertoárjából.

Juhász Tibor
Wanderlee Magyarország
  • 2025.05.31Gazdasági teljesítmény mérése Napjaink controlling tevékenységének fontos része a tényadatokat szolgáltató számvitel, működését kiemelt szinten kell ismerni. A tanfolyam elvégzése után az elsajátított számviteli ismeretek segítségével a controlling által is használt mutatószámok könnyen értelmezhetőkké válnak.info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2025.06.02Projektmenedzsment képzés A projektmenedzsment elméletének és gyakorlatának megismertetése a résztvevőkkel. A projektmenedzsment módszereinek begyakorlása példákon és esettanulmányokon keresztül. A résztvevők projektvezetési képességének fejlesztése és felkészítésük projektek önálló, sikeres lebonyolítására.info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2025.06.04Lean vezetés - Lean coaching A KÉPZÉS CÉLJA: A Lean Management bevezetés támogatása. Olyan Lean szemléletű vezetők képzése, akik képesek lesznek eredményesen irányítani, támogatni a Lean menedzsment bevezetését saját szervezetüknél, és a gyakorlatban is eredményesen alkalmazzák a Lean szemléletű változáskezelési, coaching, kommunikációs, motivációs eszközöket.info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2025.06.06Pénzügyi kimutatások elemzése A képzés során a résztvevők • megismerik és elsajátítják a beszámoló elemzés eszközeit és technikáit • képessé válnak egy vállalat vagyoni, pénzügyi és jövedelmi helyzetének komplex megítélésére a nyilvánosan elérhető pénzügyi beszámolók alapján • betekintést kapnak a vállalati beszámolók megértéséhez elengedhetetlen iparági elemzés eszközrendszerébe és technikáiba.info button Részletek ticket button Jegyek
További cikkek
Átadták a Szakképzési díjat: itt vannak a győztesek

Kódolás népszerűsítése több generáció körében, étterem és cukrászda működtetése a szakképzésben, társadalmilag hasznos innovációk... Teljes cikk

Jönnek az ötgenerációs munkahelyek: hogyan lehet jól együttműködni?

Kényes helyezetekhez, feszültséghez, széthúzáshoz vezethetnek sokak szerint a generációs különbségek, főleg a munka világában. Szükségszerű-e,... Teljes cikk