kapubanner for mobile
Megjelent: 3 éve

A változáskezelés 3 alapelve - interjú Sebők Mariannával, az OPUS TIGÁZ és az OPUS TITÁSZ HR vezetőjével

Ma elengedhetetlen, hogy a szervezetek folyamatosan képesek legyenek alkalmazkodni a környezetük változásaihoz. Ehhez pedig működőképes változáskezelés szükséges. Ennek megvalósításáról beszélgettünk Sebők Mariannával, az OPUS TIGÁZ Zrt. és OPUS TITÁSZ Zrt. Humánerőforrás és szervezetfejlesztési igazgatójával.

Sebők Marianna, OPUS Tigáz-

Mi indíthatja el a változtatás igényét egy szervezeten belül? 

Ahogy Hérekleitosz, görög gondolkodó is mondta: „Az egyetlen állandó a változás maga.” A változásokat a különböző gazdasági, társadalmi hatások indikálják úgy, mint az infláció gyors növekedése, a dinamikusan változó üzleti élet, új technológiai trendek vagy éppen a munkaerőpiaci változások. Ezekre reagálva a változásmenedzsment nem más, mint a szervezetek megújulási és alkalmazkodási képességének kialakítása és folyamatos fenntartása. 

Mitől lesz működőképes a változáskezelés?

A változáskezelésnek három fontos alapelvét érdemes szem előtt tartani:

1. A valóság pontos feltérképezése – Szükséges a kiindulási helyzet pontos és előítéletmentes megismerése ahhoz, hogy reálisan láthassuk az előttünk álló feladatokat.

2. Tudatosság – Lényeges, hogy előre tudjunk gondolkodni és tudatosan tervezzük meg a változáskezelés stratégiáját, melyet rugalmasan, az esetleges változásokhoz folyamatosan alkalmazkodva valósítsunk meg.

3. Érintetti szemüveg – Az érintettek nézőpontjának megismerése elengedhetetlen fontosságú az ő bizonytalanságaik, félelmeik kezelése érdekében.

Ezen a ponton óriási szerepe van a hatékony belső kommunikációnak.

Miért fontos a belső kommunikáció a változáskezelésben? Hogyan támogatja a vállalt működését?

Úgy gondolom, hogy a kommunikáció eszköztárának alkalmazásával elérhetjük, hogy a munkatársak elkötelezettek legyenek egy-egy változás végrehajtásában, segít az esetleges félelmeik eloszlatásában, világosan megmutathatjuk a céljainkat és az oda vezető úton is mankóként szolgálhat. 

A leghatékonyabb eredményt akkor érhetjük el, ha a kommunikációnk teljeskörű, őszinte, lényegretörő, interaktív és érthető. A változáskezelési kommunikáció nem csak az érintettek tájékoztatásáról szól, hanem célja a bevonódás megteremtése, a bizalom kiépítése, a motiváció és elköteleződés fenntartása és nem utolsó sorban a téves információk – a „folyosói” pletykák – kiküszöbölése. 

Ritkán gondolunk erre, de ilyenkor érdemes az evidensnek tűnő dolgokról is beszélnünk, hiszen a változások megélése sok bizonytalanságot szülhet (pl. Milyen hatással lesz a változás a munkafolyamataimra, a pozíciómra? Képes leszek-e alkalmazkodni az új feladatokhoz? Változik-e a közvetlen környezetem? stb.). Az elakadásokat, nehézségeket éppen ezért őszintén kell az érintettekkel megosztani, mindig éreztetnünk kell a támogatást pozitív gondolatokkal, megerősítéssel. 

Erősen hiszek a belső kommunikáció jelentőségében. A legújabb trendek szerint a belső kommunikációs feladatoknak a HR szervezeten belül van a helye. Társaságainknál ez a terület már az irányításom alatt működik, így közvetlen befolyásom van a munkatársakkal való információáramlásra.

A változáskezelés során hogyan tudja egy vezető ösztönözni/támogatni a csapatát? Milyen stratégiát tud alkalmazni annak érdekében, hogy a változáskezelés sikeres legyen?

Nekem HR vezetőként nem csak a közvetlen kollégáim a munkatársaim, hanem a társaságaink összes munkavállalója, mind a 2300 fő, ezáltal minden munkatársam motiváltságának fenntartása, jólétének biztosítása fontos számomra. 

Vezetőként különböző motivációs eszközök állnak rendelkezésünkre, mint például otthoni munkavégzés lehetőségének biztosítása, mobilitási támogatás, egyéni fejlesztések, képzések, stb. Motiváló hatása van annak is, ha a munkatársainkat olyan feladatokkal bízzuk meg, amik támogatják az egyéni fejlődési céljaikat, amikben kompetensek, amikben sikerélményt élhetnek meg. Ezeken felül a személyes hozzáállásommal tudok még példát mutatni a munkatársaim számára. Azzal, hogy a legnagyobb változások közepette is mindig odafigyeléssel és törődéssel fordulok feléjük, figyelek a visszajelzéseikre és igyekszem a megfelelő megoldást megtalálni a problémáikra, támogatom őket.

Mikor nevezhetjük sikeresnek a változáskezelést?

A változáskezelési folyamat lezárása, még nem jelenti annak sikerességét is. Elemzéssel és felülvizsgálattal pontosan láthatjuk az elért eredményeinket, melyekből értékes meglátásokat, tanulságokat is levonhatunk. Ezek a tapasztalatok a jövőbeli változásmenedzsment programjaink során is jól használhatók és beépíthetők lehetnek.

A sikeresség fontos építőkövei: a folyamat rugalmassága, a szilárd vállalati alapértékek és a vezetők, munkatársak képessége a változások befogadásához.

Hiszem, hogy a változáskezelés akkor lesz sikeres, ha a startégiában megfogalmazott célok teljesülnek és azok beépülnek a vállalati kultúrába, ami egyet jelent azzal, hogy a munkatársak azonosulni tudnak a célokkal, elkötelezettek és motiváltak maradnak, a vállalat működése hatékonyabb és eredményesebb lesz, mely számokban is kifejezhető, mérhető. 

Nyitóképen Sebők Marianna

  • 2025.11.25Pannon HR Konferencia Budapest A Pannon HR Konferencia Budapest 2025 a humánerőforrás-szakma egyik kiemelt találkozója, ahol elismert szakértők – Tari Annamária, Molnár Attila, Gácsi Anna, Dr. Sipka Péter és Sipka Bence – osztják meg tapasztalataikat a legaktuálisabb HR-trendekről és kihívásokról. Egy nap, amely inspirációt, tudást és értékes szakmai kapcsolatokat kínál minden HR-szakember számára.info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2025.12.03Humán controlling A képzés során megtanulhatja, miként támogathatja a controlling szemlélet a HR-stratégiát. Megmutatjuk, hogyan tervezze és kontrollálja a személyi jellegű ráfordításokat, elemezze a munkaerő költségeit és megtérülését, valamint, hogyan alkalmazza a teljesítménymenedzsment és a humán tőke elemzés legfontosabb módszereit a vállalati hatékonyság növelése érdekében. info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2026.01.29Bértranszparencia irányelv és diszkrimináció-tilalom Szakmai képzés a bértranszparenciáról és a diszkriminációról HR szakembereknek és vezetőknek. Készüljön fel munkajogászainkkal az EU új bérátláthatósági szabályaira!info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2026.01.31Vállalati szimuláció Valós piaci helyzetben egy-egy döntés meghozatalakor helyt kell állnia mind vezetői, mind kontrolleri képességeinknek. Mennyivel egyszerűbb lenne, hogyha mi is úgy gyakorolhatnánk, mint egy pilóta, aki éles felszállás előtt, a szimulátorban tanulja meg a vezetést, míg kellő rutinra tesz szert. Ez megvalósítható ma már az üzleti életben is. info button Részletek ticket button Jegyek
További cikkek
Miért utálják mindenhol a HR-t – és miért nélkülözhetetlen mégis?

Két tűz között áll a HR: a dolgozók gyakran nem bíznak benne, a vezetők pedig kételkednek a szavaiban. Pilita Clark, a Financial Times újságírója... Teljes cikk

Távozik az RTL-től Endrei-Kiss Judit HR vezérigazgató-helyettes

Közös megegyezéssel, december elsejei hatállyal távozik az RTL Magyarországtól Endrei-Kiss Judit, a szervezetért felelős vezérigazgató-helyettes... Teljes cikk

Hullámlovasok és rallyversenyzők: HR-t vezetni időnként extrém sport

A HR vezető feladata lassítani a túl sok szervezeti változáson, meghallgatni, a miértről kérdezni, hosszú távon gondolkodni. De hány szerepet is... Teljes cikk