Aki kérdez: Kállay Natália
HR Szubjektív rovatunkban Kállay Natália MCC, executive és business coach kérdez, miután válaszolt Rendes Péter, munkapszichológus, coach kérdésére, hogy létezik-e tartós kultúraváltás könnyedén.
0. Idő és türelem
1. A stratégia és a kultúra harmóniája
Amennyiben az üzleti célkitűzésekhez nem egyértelmű, hogy hogyan kapcsolódik a kívánt változás, a folyamat sikeressége már a kezdetektől kérdéses.
2. Fókuszban kevés, de kulcsfontosságú vislekedésváltozás
A tervezés folyamatában érdemes a jövőnket elképzelve kitalálni a szervezet minél több szintjéről embereket bevonva, hogy mik is a legfontosabb változások, ami elengedhetetlenül szükségesek ahhoz ahova szeretne a szervezet eljutni és milyen lenne, amkikor a cég a legjobb formáját hozza.
3. A kultúrában már meglévő értékek (f)elismerése
A meglévő erősségekre építve a szervezet természetes evolúcióként, nem pedig felülről rájuk erőltetett múló kampányként élheti meg a változásokat
4. Formális és informális beavatkozások
A hagyományos tréningek újragondolása alapvetően fontos, a képzési és fejlesztési törekvéseknek a Delphi örökösei sokszor inkább gátat vetnek, mint segítenek. Akár formális, akár informális beavatkozásról van szó elsősorban az embereket érzelmi szinten kell elérniük (annak javításával, hogy hogyan éreznek a munakvállalók a munkájukra gondolva) és egyénileg a saját érdekeik megtalálva a változásban.
5. A változás láthatóvá tétele
A legtöbb ember a változást akkor látja be,a mikor már megfogható eredményekhez vezetett. Jó ha már a tervezési fázisdban elgondolkodunk arról, hogy miről vesszük majd észre a dolgok változását.
Röviden megválaszolva nincs. Szervezeti kultúrát változtatásul kitűző projektek sikerességéhez számos tényező megléte szükséges mind egyéni, mind szervezeti szinten. A legfontosabb tényező ahhoz, hogy könnyedén tartsunk ki egy ilyen projekt mellett, ha időt adunk a szervezetnek és türelemmel vagyunk ezekben a folyamatokban.
Az egyén szintjén
A szervezeti szintű célok elérésében fontos, hogy az egyén szintjén leírt célok elérésében segítsenek a vezetők. A beosztottak fejlődési igényeit megértsék, a szervezeti céllal harmonizálják és támogassa a képességek kibontakoztatását. Vagyis képessé kell, hogy váljanak arra, hogy támogatást nyújtsanak abban, hogy munkatársaik a legtöbbet hozzák ki magukból. Ehhez szükséges az az attitűd, amelynek középpontjában a körülöttünk lévők szolgálata és az alázat áll, ami nemcsak a feladatra, hanem a beosztottakra fókuszált, velük lojális hozzáállást, folyamatos információáramlást, mások elismerését és önismeretet feltételez.
Mindehhez olyan környezetet kell az interakciókon keresztül teremteni, amelyet az optimizmus, a remény, a lelkesedés, a játékosság és a humor jellemez
Szervezeti szinten
Elsődleges, hogy világossá váljanak a teljesítményelvárások, és minden szinten meggyőződjünk arról, hogy a munkavállalók elköteleződnek az új irányba. Tudniuk kell, hogy kinek mikorra és milyen feladatot kell elvégeznie, illetve ehhez mekkora döntési, esetleg retorziós jogkörrel rendelkezik.
A munkavállalók elköteleződése alatt azt értem, hogy egyéni, szervezeti és adott egység szinten is mindenki érti a célt, érzelmileg is azonosul vele. A vezetők lehetővé teszik, hogy bárki kifejezhesse fenntartásait és válaszokat, magyarázatot kapjon.
Másodlagosan fontos és hosszú távú cél, hogy a szervezeten belül mindenki fejlődni tudjon a célok minél sikeresebb elérése érdekében! Ennek útja az erőforrások tudatositása és megerősitése, illetve a támogatás és kihivás megfelelő alkalmazása, melynek része a képességbeli vagy önbizalomhiány kezelése is.
Minden szervezeti változást, kultúraépítést célzó projekt legfontosabb faktora az idő. Idő kell az eredmények kivárására. Fontos, hogy türelmesek maradjunk önmagunkhoz és környezetünkhöz is addig, mígnem as újdonségok a mindennapjaink részévé válnak. Amennyiben a bármely szituációnak létezik egyszerű, könnyű és gyors megoldása, hajlamosak vagyunk azt választani. Az emberi természet része, hogy nagy energiaigényű feladatokat nehezebben hajtunk végre. A és B pont között legtöbbször a legkönnyebben járható és ismert utat választjuk.
Természetünkből adódóan türelmetlenek vagyunk, a siker jeleit mihamarabb látni akarjuk, és a kudarctól félve igyekszünk elkerülni a kétséges megoldásokat. Amikor azonban a félelem vezérli a lépéseinket, mégis a lehető leghamarabb eredményeket akarunk látni egy olyan folyamatban, ahol emberek és nem gépek hatékonyságáról van szó, akkor hamarosan elkezdünk kompromisszumokat kötni. Olyan dolgokat is megtehetünk, amelyek nem a hosszú távú céljainkat szolgálják, de ott, helyben remekül megoldanak egy problémát.
De ennek nem feltétlenül kell így történnie. Van alternatívánk.
Ez a választás pedig nem más, mint engedélyezni magunknak azt, hogy legyen időnk a dolgokat jól csinálni.
A kérdésem Vattay Dánielhez, a Design Terminal key mentorához szól:
Mik a legjobb gyakorlatok a fejlesztési célok megvalósítására?
- 2026.01.09Foglalkoztatás és jóllét: az értékes munkaerő megszerzése és megtartása a folyamatosan változó munkaerőpiaci környezetben Foglalkoztatás és jóllét: az értékes munkaerő megszerzése és megtartása a folyamatosan változó munkaerőpiaci környezetben. A konferencia ingyenes, de regisztrációhoz kötött. A program és a regisztráció a jegyek menüpont alatt.
Részletek
Jegyek
- 2026.01.28Vezetés- és szervezetfejlesztés szakmai konferencia Bokor Attila Aranykalitkában című kutatásának harmadik fejezetéhez érkeztünk, amely ötven vezetői életúton keresztül három évtized szervezeti és vezetői tapasztalatát mutatja be. Az OD Partner is mérföldkőhöz érkezett: 30 évesek lettünk. Kinyitjuk szakmai műhelyünket és megosztjuk, hogyan gondolkodunk vezetésről, szervezetről, és aktuálisan milyen témákban mélyedünk el.
Részletek
Jegyek
- 2026.01.29Bértranszparencia irányelv és diszkrimináció-tilalom Szakmai képzés a bértranszparenciáról és a diszkriminációról HR szakembereknek és vezetőknek. Készüljön fel munkajogászainkkal az EU új bérátláthatósági szabályaira!
Részletek
Jegyek
- 2026.01.31Vállalati szimuláció Valós piaci helyzetben egy-egy döntés meghozatalakor helyt kell állnia mind vezetői, mind kontrolleri képességeinknek. Mennyivel egyszerűbb lenne, hogyha mi is úgy gyakorolhatnánk, mint egy pilóta, aki éles felszállás előtt, a szimulátorban tanulja meg a vezetést, míg kellő rutinra tesz szert. Ez megvalósítható ma már az üzleti életben is.
Részletek
Jegyek
A vezetés nem valami jól megérdemelt jutalom, hanem szakma. Minek a megnyilvánulása a mikromenedzsment, amikor egy vezető mindent egy kézben akar... Teljes cikk
A munkavállalók rettegték, az érdekképviseletek támadták, a munkáltatók visszaéltek vele –sommásan talán így lehetne leginkább jellemezni a... Teljes cikk
Milyen törekvések, intézkedések vannak a cégüknél a munkavállalók mentálhigiénéjének támogatására és pszichés jóllétének... Teljes cikk
- A teljesítmény-elvárások összetettebbek, mint egy piaci cégnél - interjú az SZTE kancellárával 4 hete
- Hogyan hangoljuk össze az X, Y, Z és alfa generáció elvárásait a munkahelyen? 1 hónapja
- Hogyan teheted vonzóbbá a munkahelyedet a digitális térben? 2 hónapja
- 15 százalékkel emelkednek a bérek ebben az ágazatban 2 hónapja
- Vissza az irodába és vissza a múltba - miért kezdenek főnökösködni a vezetők? 2 hónapja
- Munkahelyi mentális egészség: mit tesz a cég, és mi a felelőssége? 3 hónapja
- Új korszak a munkahelyeken: a dolgozók és a főnökök is csak túlélni akarnak 3 hónapja
- Agilitás vagy túlélés? Hogyan építs, működtess és fejlessz adaptív szervezeti kultúrát a bizonytalan világban? 3 hónapja
- A legnagyobb stresszforrás a bizonytalanság - így tegyél a cégnél ellene 3 hónapja
- Erre figyelj, ha Z generációsokat veszel fel a csapatodba 4 hónapja
- Egy vállalati botrány anatómiája: morális és kommunikációs krízis az SAP-nál? 4 hónapja
Egy CEO naplója - a világ egyik legnépszerűbb podcastja