kapubanner for mobile
Megjelent: 7 éve

Aki kérdez: Kállay Natália

HR Szubjektív rovatunkban Kállay Natália MCC, executive és business coach kérdez, miután válaszolt Rendes Péter, munkapszichológus, coach kérdésére, hogy létezik-e tartós kultúraváltás könnyedén.

A siker legfontosabb tényezői

0. Idő és türelem

1. A stratégia és a kultúra harmóniája
Amennyiben az üzleti célkitűzésekhez nem egyértelmű, hogy hogyan kapcsolódik a kívánt változás, a folyamat sikeressége már a kezdetektől kérdéses.

2. Fókuszban kevés, de kulcsfontosságú vislekedésváltozás
A tervezés folyamatában érdemes a jövőnket elképzelve kitalálni a szervezet minél több szintjéről embereket bevonva, hogy mik is a legfontosabb változások, ami elengedhetetlenül szükségesek ahhoz ahova szeretne a szervezet eljutni és milyen lenne, amkikor a cég a legjobb formáját hozza.

3. A kultúrában már meglévő értékek (f)elismerése
A meglévő erősségekre építve a szervezet természetes evolúcióként, nem pedig felülről rájuk erőltetett múló kampányként élheti meg a változásokat

4. Formális és informális beavatkozások
A hagyományos tréningek újragondolása alapvetően fontos, a képzési és fejlesztési törekvéseknek a Delphi örökösei sokszor inkább gátat vetnek, mint segítenek. Akár formális, akár informális beavatkozásról van szó elsősorban az embereket érzelmi szinten kell elérniük (annak javításával, hogy hogyan éreznek a munakvállalók a munkájukra gondolva) és egyénileg a saját érdekeik megtalálva a változásban.

5. A változás láthatóvá tétele
A legtöbb ember a változást akkor látja be,a mikor már megfogható eredményekhez vezetett. Jó ha már a tervezési fázisdban elgondolkodunk arról, hogy miről vesszük majd észre a dolgok változását.
Létezik-e tartós kultúraváltás könnyedén?

Röviden megválaszolva nincs. Szervezeti kultúrát változtatásul kitűző projektek sikerességéhez számos tényező megléte szükséges mind egyéni, mind szervezeti szinten. A legfontosabb tényező ahhoz, hogy könnyedén tartsunk ki egy ilyen projekt mellett, ha időt adunk a szervezetnek és türelemmel vagyunk ezekben a folyamatokban.

Az egyén szintjén

A szervezeti szintű célok elérésében fontos, hogy az egyén szintjén leírt célok elérésében segítsenek a vezetők. A beosztottak fejlődési igényeit megértsék, a szervezeti céllal harmonizálják és támogassa a képességek kibontakoztatását. Vagyis képessé kell, hogy váljanak arra, hogy támogatást nyújtsanak abban, hogy munkatársaik a legtöbbet hozzák ki magukból. Ehhez szükséges az az attitűd, amelynek középpontjában a körülöttünk lévők szolgálata és az alázat áll, ami nemcsak a feladatra, hanem a beosztottakra fókuszált, velük lojális hozzáállást, folyamatos információáramlást, mások elismerését és önismeretet feltételez.
Mindehhez olyan környezetet kell az interakciókon keresztül teremteni, amelyet az optimizmus, a remény, a lelkesedés, a játékosság és a humor jellemez

Szervezeti szinten

Elsődleges, hogy világossá váljanak a teljesítményelvárások, és minden szinten meggyőződjünk arról, hogy a munkavállalók elköteleződnek az új irányba. Tudniuk kell, hogy kinek mikorra és milyen feladatot kell elvégeznie, illetve ehhez mekkora döntési, esetleg retorziós jogkörrel rendelkezik.

A munkavállalók elköteleződése alatt azt értem, hogy egyéni, szervezeti és adott egység szinten is mindenki érti a célt, érzelmileg is azonosul vele. A vezetők lehetővé teszik, hogy bárki kifejezhesse fenntartásait és válaszokat, magyarázatot kapjon.

Másodlagosan fontos és hosszú távú cél, hogy a szervezeten belül mindenki fejlődni tudjon a célok minél sikeresebb elérése érdekében! Ennek útja az erőforrások tudatositása és megerősitése, illetve a támogatás és kihivás megfelelő alkalmazása, melynek része a képességbeli vagy önbizalomhiány kezelése is.

Minden szervezeti változást, kultúraépítést célzó projekt legfontosabb faktora az idő. Idő kell az eredmények kivárására. Fontos, hogy türelmesek maradjunk önmagunkhoz és környezetünkhöz is addig, mígnem as újdonségok a mindennapjaink részévé válnak. Amennyiben a bármely szituációnak létezik egyszerű, könnyű és gyors megoldása, hajlamosak vagyunk azt választani. Az emberi természet része, hogy nagy energiaigényű feladatokat nehezebben hajtunk végre. A és B pont között legtöbbször a legkönnyebben járható és ismert utat választjuk.

Természetünkből adódóan türelmetlenek vagyunk, a siker jeleit mihamarabb látni akarjuk, és a kudarctól félve igyekszünk elkerülni a kétséges megoldásokat. Amikor azonban a félelem vezérli a lépéseinket, mégis a lehető leghamarabb eredményeket akarunk látni egy olyan folyamatban, ahol emberek és nem gépek hatékonyságáról van szó, akkor hamarosan elkezdünk kompromisszumokat kötni. Olyan dolgokat is megtehetünk, amelyek nem a hosszú távú céljainkat szolgálják, de ott, helyben remekül megoldanak egy problémát.

De ennek nem feltétlenül kell így történnie. Van alternatívánk.

Ez a választás pedig nem más, mint engedélyezni magunknak azt, hogy legyen időnk a dolgokat jól csinálni.

A kérdésem Vattay Dánielhez, a Design Terminal key mentorához szól:

Mik a legjobb gyakorlatok a fejlesztési célok megvalósítására?
  • 2025.10.01HVG Állásbörze 2025 Toborozz országosan 3 nap alatt - online, foglalj virtuális standot!info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2025.10.07Óbudai Egyetem Állásbörze Jöjjön el, legyen kiállító! Kerüljön közvetlen kapcsolatba tehetséges, frissen diplomázó vagy végzős hallgatókkal, akik készen állnak a szakmai pályafutásuk elindítására. Akik naprakészen ismerik a legújabb technológiákat, elméleteket és iparági trendeket.info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2025.10.14Műegyetemi Állásbörze A Műegyetemi Állásbörze Budapest legnagyobb és legrangosabb álláskereső rendezvénye. 1995 óta képez hidat a munkaadók és potenciális munkavállalóik között. Rendezvényről rendezvényre több újítással, színesebb programokkal, felméréssel és számos csatornával is találkozhatnak az érdeklődők.info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2025.10.21Pannon Állásbörze 2025. A Pannon Állásbörze – ahol a jövő szakemberei és a legjobb munkaadók találkoznakinfo button Részletek ticket button Jegyek
További cikkek
Nem mindenki vezető, aki annak látszik...(és bizony fejétől bűzlik a hal)

Csak úgy nyüzsögnek körülöttünk – de döntő többségükben inkább messze felettünk – a főnökök: cégvezetők, elnök-vezérigazgatók,... Teljes cikk

Az irodában töltött időtől függ a munkahelyi identitás és lojalitás?

HR Szubjektív rovatunkban Trencséni Zita, a Trans-Sped Kft. szervezetfejlesztési vezetője kérdez, miután válaszolt Pospischek Berta, a Deloitte Senior... Teljes cikk

Z generáció a tanácsadó cégeknél: Hogyan tanulhatnak és milyen kihívásokkal küzdhetnek?

HR Szubjektív rovatunkban Pospischek Berta, a Deloitte Senior HR Business Partnere kérdez, miután válaszolt Varga Botond, a VOIS Regional Reward, Policy &... Teljes cikk