Megjelent: 6 éve

Aki kérdez: Kállay Natália

HR Szubjektív rovatunkban Kállay Natália MCC, executive és business coach kérdez, miután válaszolt Rendes Péter, munkapszichológus, coach kérdésére, hogy létezik-e tartós kultúraváltás könnyedén.

A siker legfontosabb tényezői

0. Idő és türelem

1. A stratégia és a kultúra harmóniája
Amennyiben az üzleti célkitűzésekhez nem egyértelmű, hogy hogyan kapcsolódik a kívánt változás, a folyamat sikeressége már a kezdetektől kérdéses.

2. Fókuszban kevés, de kulcsfontosságú vislekedésváltozás
A tervezés folyamatában érdemes a jövőnket elképzelve kitalálni a szervezet minél több szintjéről embereket bevonva, hogy mik is a legfontosabb változások, ami elengedhetetlenül szükségesek ahhoz ahova szeretne a szervezet eljutni és milyen lenne, amkikor a cég a legjobb formáját hozza.

3. A kultúrában már meglévő értékek (f)elismerése
A meglévő erősségekre építve a szervezet természetes evolúcióként, nem pedig felülről rájuk erőltetett múló kampányként élheti meg a változásokat

4. Formális és informális beavatkozások
A hagyományos tréningek újragondolása alapvetően fontos, a képzési és fejlesztési törekvéseknek a Delphi örökösei sokszor inkább gátat vetnek, mint segítenek. Akár formális, akár informális beavatkozásról van szó elsősorban az embereket érzelmi szinten kell elérniük (annak javításával, hogy hogyan éreznek a munakvállalók a munkájukra gondolva) és egyénileg a saját érdekeik megtalálva a változásban.

5. A változás láthatóvá tétele
A legtöbb ember a változást akkor látja be,a mikor már megfogható eredményekhez vezetett. Jó ha már a tervezési fázisdban elgondolkodunk arról, hogy miről vesszük majd észre a dolgok változását.
Létezik-e tartós kultúraváltás könnyedén?

Röviden megválaszolva nincs. Szervezeti kultúrát változtatásul kitűző projektek sikerességéhez számos tényező megléte szükséges mind egyéni, mind szervezeti szinten. A legfontosabb tényező ahhoz, hogy könnyedén tartsunk ki egy ilyen projekt mellett, ha időt adunk a szervezetnek és türelemmel vagyunk ezekben a folyamatokban.

Az egyén szintjén

A szervezeti szintű célok elérésében fontos, hogy az egyén szintjén leírt célok elérésében segítsenek a vezetők. A beosztottak fejlődési igényeit megértsék, a szervezeti céllal harmonizálják és támogassa a képességek kibontakoztatását. Vagyis képessé kell, hogy váljanak arra, hogy támogatást nyújtsanak abban, hogy munkatársaik a legtöbbet hozzák ki magukból. Ehhez szükséges az az attitűd, amelynek középpontjában a körülöttünk lévők szolgálata és az alázat áll, ami nemcsak a feladatra, hanem a beosztottakra fókuszált, velük lojális hozzáállást, folyamatos információáramlást, mások elismerését és önismeretet feltételez.
Mindehhez olyan környezetet kell az interakciókon keresztül teremteni, amelyet az optimizmus, a remény, a lelkesedés, a játékosság és a humor jellemez

Szervezeti szinten

Elsődleges, hogy világossá váljanak a teljesítményelvárások, és minden szinten meggyőződjünk arról, hogy a munkavállalók elköteleződnek az új irányba. Tudniuk kell, hogy kinek mikorra és milyen feladatot kell elvégeznie, illetve ehhez mekkora döntési, esetleg retorziós jogkörrel rendelkezik.

A munkavállalók elköteleződése alatt azt értem, hogy egyéni, szervezeti és adott egység szinten is mindenki érti a célt, érzelmileg is azonosul vele. A vezetők lehetővé teszik, hogy bárki kifejezhesse fenntartásait és válaszokat, magyarázatot kapjon.

Másodlagosan fontos és hosszú távú cél, hogy a szervezeten belül mindenki fejlődni tudjon a célok minél sikeresebb elérése érdekében! Ennek útja az erőforrások tudatositása és megerősitése, illetve a támogatás és kihivás megfelelő alkalmazása, melynek része a képességbeli vagy önbizalomhiány kezelése is.

Minden szervezeti változást, kultúraépítést célzó projekt legfontosabb faktora az idő. Idő kell az eredmények kivárására. Fontos, hogy türelmesek maradjunk önmagunkhoz és környezetünkhöz is addig, mígnem as újdonségok a mindennapjaink részévé válnak. Amennyiben a bármely szituációnak létezik egyszerű, könnyű és gyors megoldása, hajlamosak vagyunk azt választani. Az emberi természet része, hogy nagy energiaigényű feladatokat nehezebben hajtunk végre. A és B pont között legtöbbször a legkönnyebben járható és ismert utat választjuk.

Természetünkből adódóan türelmetlenek vagyunk, a siker jeleit mihamarabb látni akarjuk, és a kudarctól félve igyekszünk elkerülni a kétséges megoldásokat. Amikor azonban a félelem vezérli a lépéseinket, mégis a lehető leghamarabb eredményeket akarunk látni egy olyan folyamatban, ahol emberek és nem gépek hatékonyságáról van szó, akkor hamarosan elkezdünk kompromisszumokat kötni. Olyan dolgokat is megtehetünk, amelyek nem a hosszú távú céljainkat szolgálják, de ott, helyben remekül megoldanak egy problémát.

De ennek nem feltétlenül kell így történnie. Van alternatívánk.

Ez a választás pedig nem más, mint engedélyezni magunknak azt, hogy legyen időnk a dolgokat jól csinálni.

A kérdésem Vattay Dánielhez, a Design Terminal key mentorához szól:

Mik a legjobb gyakorlatok a fejlesztési célok megvalósítására?
  • 2024.04.04Six Sigma Black Belt képzés 9 napos gyakorlatorientált, intenzív képzési program, amely készségszintre fejleszti a résztvevőket a 6 Sigma ismeretek elsajátításában, alapoktól a Green Belt ismereteken át magas szintű hatékonyságjavító projektek megvalósításáig. info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.04.04Az Év Irodája Konferencia & Díjátadó Kíváncsi vagy, hogy kié lesz Az Év Irodája díj, érdekelnek a legmodernebb irodai megoldások, valamint a magyar és nemzetközi piacot meghatározó szakemberek tapasztalatai? Akkor ott a helyed! KIKET FOGUNK DÍJAZNI?info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.04.23Humán controlling mutatószámok a gyakorlatban A képzés célja: A HR munka modern személetének és mérésének, számításának gyakorlati ismerete. A humán controlling egyes eszközeit konkrét példákon mutatjuk be, a résztvevőkkel közösen értékeljük azok alkalmazását.info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.04.30NewLeadership – Vezetői eszköztár bővítése Önmaguk fejlesztését is fontosnak tartó középvezetőknek, frissen kinevezett döntéshozóknak szóló komplex és intenzív vezetőfejlesztő program sok gyakorlattal. Különlegessége, hogy a résztvevők átgondolhatják és megoszthatják egymással aktuális kihívásaikat és még a kritikus vezetői helyzetek megoldásáról is tanulhatnak egymás jó gyakorlatából is!info button Részletek ticket button Jegyek
További cikkek
Hogyan zajlik egy globális szervezeti kultúra átalakítása cégegyesülést követően? - válaszol Lőrinczi Máté, a Danfoss Industrial globális HR vezetője

HR Szubjektív rovatunkban Lőrinczi Máté, a Danfoss Industrial divíziójának globális HR vezetője kérdez, miután válaszolt Bondici Flóra, a Chorus... Teljes cikk

Így zajlik a szervezeti evolúció a szemünk előtt

„Nem a legerősebb szervezet lesz a túlélő, nem is a legintelligensebb, hanem az, amelyik a leginkább fogékony a változásra” – mondta Charles... Teljes cikk

Teljes transzparencia egy teljesen remote cégnél - Bondici Flóra, a Chorus One Chief People Officere

HR Szubjektív rovatunkban Bondici Flóra, a Chorus One Chief People Officere kérdez, miután válaszolt Gaál Annamária, az AGCO Hungary HR vezetője... Teljes cikk