Aki kérdez: Kállay Natália
HR Szubjektív rovatunkban Kállay Natália MCC, executive és business coach kérdez, miután válaszolt Rendes Péter, munkapszichológus, coach kérdésére, hogy létezik-e tartós kultúraváltás könnyedén.
0. Idő és türelem
1. A stratégia és a kultúra harmóniája
Amennyiben az üzleti célkitűzésekhez nem egyértelmű, hogy hogyan kapcsolódik a kívánt változás, a folyamat sikeressége már a kezdetektől kérdéses.
2. Fókuszban kevés, de kulcsfontosságú vislekedésváltozás
A tervezés folyamatában érdemes a jövőnket elképzelve kitalálni a szervezet minél több szintjéről embereket bevonva, hogy mik is a legfontosabb változások, ami elengedhetetlenül szükségesek ahhoz ahova szeretne a szervezet eljutni és milyen lenne, amkikor a cég a legjobb formáját hozza.
3. A kultúrában már meglévő értékek (f)elismerése
A meglévő erősségekre építve a szervezet természetes evolúcióként, nem pedig felülről rájuk erőltetett múló kampányként élheti meg a változásokat
4. Formális és informális beavatkozások
A hagyományos tréningek újragondolása alapvetően fontos, a képzési és fejlesztési törekvéseknek a Delphi örökösei sokszor inkább gátat vetnek, mint segítenek. Akár formális, akár informális beavatkozásról van szó elsősorban az embereket érzelmi szinten kell elérniük (annak javításával, hogy hogyan éreznek a munakvállalók a munkájukra gondolva) és egyénileg a saját érdekeik megtalálva a változásban.
5. A változás láthatóvá tétele
A legtöbb ember a változást akkor látja be,a mikor már megfogható eredményekhez vezetett. Jó ha már a tervezési fázisdban elgondolkodunk arról, hogy miről vesszük majd észre a dolgok változását.
Röviden megválaszolva nincs. Szervezeti kultúrát változtatásul kitűző projektek sikerességéhez számos tényező megléte szükséges mind egyéni, mind szervezeti szinten. A legfontosabb tényező ahhoz, hogy könnyedén tartsunk ki egy ilyen projekt mellett, ha időt adunk a szervezetnek és türelemmel vagyunk ezekben a folyamatokban.
Az egyén szintjén
A szervezeti szintű célok elérésében fontos, hogy az egyén szintjén leírt célok elérésében segítsenek a vezetők. A beosztottak fejlődési igényeit megértsék, a szervezeti céllal harmonizálják és támogassa a képességek kibontakoztatását. Vagyis képessé kell, hogy váljanak arra, hogy támogatást nyújtsanak abban, hogy munkatársaik a legtöbbet hozzák ki magukból. Ehhez szükséges az az attitűd, amelynek középpontjában a körülöttünk lévők szolgálata és az alázat áll, ami nemcsak a feladatra, hanem a beosztottakra fókuszált, velük lojális hozzáállást, folyamatos információáramlást, mások elismerését és önismeretet feltételez.
Mindehhez olyan környezetet kell az interakciókon keresztül teremteni, amelyet az optimizmus, a remény, a lelkesedés, a játékosság és a humor jellemez
Szervezeti szinten
Elsődleges, hogy világossá váljanak a teljesítményelvárások, és minden szinten meggyőződjünk arról, hogy a munkavállalók elköteleződnek az új irányba. Tudniuk kell, hogy kinek mikorra és milyen feladatot kell elvégeznie, illetve ehhez mekkora döntési, esetleg retorziós jogkörrel rendelkezik.
A munkavállalók elköteleződése alatt azt értem, hogy egyéni, szervezeti és adott egység szinten is mindenki érti a célt, érzelmileg is azonosul vele. A vezetők lehetővé teszik, hogy bárki kifejezhesse fenntartásait és válaszokat, magyarázatot kapjon.
Másodlagosan fontos és hosszú távú cél, hogy a szervezeten belül mindenki fejlődni tudjon a célok minél sikeresebb elérése érdekében! Ennek útja az erőforrások tudatositása és megerősitése, illetve a támogatás és kihivás megfelelő alkalmazása, melynek része a képességbeli vagy önbizalomhiány kezelése is.
Minden szervezeti változást, kultúraépítést célzó projekt legfontosabb faktora az idő. Idő kell az eredmények kivárására. Fontos, hogy türelmesek maradjunk önmagunkhoz és környezetünkhöz is addig, mígnem as újdonségok a mindennapjaink részévé válnak. Amennyiben a bármely szituációnak létezik egyszerű, könnyű és gyors megoldása, hajlamosak vagyunk azt választani. Az emberi természet része, hogy nagy energiaigényű feladatokat nehezebben hajtunk végre. A és B pont között legtöbbször a legkönnyebben járható és ismert utat választjuk.
Természetünkből adódóan türelmetlenek vagyunk, a siker jeleit mihamarabb látni akarjuk, és a kudarctól félve igyekszünk elkerülni a kétséges megoldásokat. Amikor azonban a félelem vezérli a lépéseinket, mégis a lehető leghamarabb eredményeket akarunk látni egy olyan folyamatban, ahol emberek és nem gépek hatékonyságáról van szó, akkor hamarosan elkezdünk kompromisszumokat kötni. Olyan dolgokat is megtehetünk, amelyek nem a hosszú távú céljainkat szolgálják, de ott, helyben remekül megoldanak egy problémát.
De ennek nem feltétlenül kell így történnie. Van alternatívánk.
Ez a választás pedig nem más, mint engedélyezni magunknak azt, hogy legyen időnk a dolgokat jól csinálni.
A kérdésem Vattay Dánielhez, a Design Terminal key mentorához szól:
Mik a legjobb gyakorlatok a fejlesztési célok megvalósítására?
- 2025.03.27 recruiTECH konferencia A recruiTECH elsősorban HR vezetőknek, toborzóknak, toborzási vezetőknek, employer branding specialistáknak és learning & development szakembereknek szól, akik napi szinten küzdenek a toborzási céljaikért a munkaerőpiacon, akik keresik az új megoldásokat, melyek segítségével hatékonyabbá tehetik vállalatuk tevékenységét.
Részletek
Jegyek
- 2025.05.31Gazdasági teljesítmény mérése Napjaink controlling tevékenységének fontos része a tényadatokat szolgáltató számvitel, működését kiemelt szinten kell ismerni. A tanfolyam elvégzése után az elsajátított számviteli ismeretek segítségével a controlling által is használt mutatószámok könnyen értelmezhetőkké válnak.
Részletek
Jegyek
- 2025.06.04Lean vezetés - Lean coaching A KÉPZÉS CÉLJA: A Lean Management bevezetés támogatása. Olyan Lean szemléletű vezetők képzése, akik képesek lesznek eredményesen irányítani, támogatni a Lean menedzsment bevezetését saját szervezetüknél, és a gyakorlatban is eredményesen alkalmazzák a Lean szemléletű változáskezelési, coaching, kommunikációs, motivációs eszközöket.
Részletek
Jegyek
- 2025.06.06Pénzügyi kimutatások elemzése A képzés során a résztvevők • megismerik és elsajátítják a beszámoló elemzés eszközeit és technikáit • képessé válnak egy vállalat vagyoni, pénzügyi és jövedelmi helyzetének komplex megítélésére a nyilvánosan elérhető pénzügyi beszámolók alapján • betekintést kapnak a vállalati beszámolók megértéséhez elengedhetetlen iparági elemzés eszközrendszerébe és technikáiba.
Részletek
Jegyek
HR Szubjektív rovatunkban Varga Botond, a VOIS Regional Reward, Policy & Employee Relations managere kérdez, miután válaszolt Ligeti Kata, a Ford Közép-... Teljes cikk
HR Szubjektív rovatunkban Ligeti Kata, a Ford Közép- és Kelet-Európai Értékesítő Kft. HR SSC Igazgatója (EMEA) kérdez, miután válaszolt dr. Malik... Teljes cikk
Az évtized végéig több mint 85 millió betöltetlen álláshely lesz világszerte, és ezt szinte minden cég megérzi majd. A legnagyobb kihívás tehát... Teljes cikk
- Hogyan készüljünk az EU bértranszparencia-irányelv bevezetésére? Gyakorlati tippek 2 hónapja
- Mit kezdjen a HR a csapaton belüli láthatatlan küzdelmekkel? 3 hónapja
- Adatvezérelt HR: Hogyan tehetjük hatékonyabbá a döntéshozatalt? 4 hónapja
- Mit vár a munkahelyétől a Z-generáció? 4 hónapja
- Miért nem hoznak gyakran eredményeket a munkahelyi jólléti programok? 5 hónapja
- Hogyan érvényesíthető a coaching szemléletű vezetés multinacionális környezetben? 6 hónapja
- Vietnám utazás: Nyüzsgő városok és látványos természeti környezet 6 hónapja
- Onboarding és szakmai képzések: hogyan építsük vállalati szinten a szaktudást? 7 hónapja
- Ismét indul az ösztöndíjas Net-Coach képzés 7 hónapja
- 5 lépés a magasan teljesítő vállalati kultúra felé 7 hónapja
- Olimpiai alapelvek a vállalati működésben: interjú Nikovics Évával, az Allianz Hungária Zrt. People and Culture igazgatójával 7 hónapja