Amit nem lehet mérni, avagy a humántőke menedzselése BSC módra
A 21. század a kompetens tudás korszaka. Az emberi erőforrás értéke az összes rendelkezésre álló munkaerő tudásának, gyakorlati tapasztalatának, készségeinek összessége, a cégérték nehezen számszerűsíthető, de legfontosabb része lett. De hogyan lehet jól menedzselni a humán tőkénket? Például Balanced Scorecard (BSC) módszeren alapuló teljesítménymenedzsment rendszerrel.
Az ipari korszak jelszava a "több" volt. Több termék több pénz, több haszon. Az információs korszak azonban új világot teremtett. Megváltoztak a prioritások: tömegtermelés helyett egyedi, magas színvonalú termékekkel, szolgáltatásokkal lehetett versenyelőnyhöz jutni. A megváltozott környezet új készségeket, képességeket helyezett előtérbe: olyan kompetenciák kerültek elő, mint a kreativitás, innovativitás, pro- aktivitás. Új fogyasztói szegmenseket kellett szerezni, innovatív termékeket és szolgáltatásokat kifejleszteni és bevezetni. A cél az egyedi és magas minőségű termékek és szolgáltatások alacsony költséggel történő előállítása, az alkalmazottak folyamatos képesség fejlesztése lett. A munkavállalók nagyon fontosak lettek a cégeknek. A kompetens munkavállalók.
A humán tőke felértékelődött. A 21. század egyértelműen a kompetens tudás korszaka. A "humántőke" - az emberi erőforrás értéke - az összes rendelkezésre álló munkaerő tudásának, gyakorlati tapasztalatának, készségeinek összessége, a cégérték nehezen számszerűsíthető, de legfontosabb része lett. A munkavállalók fejében lévő ötletek, a vállalat egyik legfontosabb sikertényezőjévé váltak. De hogyan lehet jól menedzselni a humán tőkénket? "Amit nem tudsz megmérni, azt nem is tudod menedzselni." (Robert S. Kaplan David P. Norton)
Úgy, hogy megmérjük!
Egy olyan teljesítménymérési és vezetési, irányítási rendszerrel, amely képes a hagyományos értelemben vett pénzügyi-számviteli modell, hiányosságain túllépni, megteremtve hogy nagy hozzáadott értékű termékeket és szolgáltatásokat közvetítsünk vevőik felé.
Ha a
a vevői igények markáns növekednek, alkupozíciójuk erősödik,
a versenynövekvő, éleződő,
a jövőkép mérhető célokká történő lebontásának nehézségei vannak,
problémák vannak a stratégiai kommunikálása terén,
a stratégia és a mindennapos gyakorlat elszakad egymástól,
akkor bizony erre van szükségünk.
A 90-es évek elején David Norton és Robert Kaplan kezdett el intenzíven kutatni egy olyan rendszert, ami túlmutat a hagyományos pénzügyi teljesítménymérésen. Kutatásaik eredménye a Balanced Scorecard rendszer lett, amely hatékonyan képes követni az üzletmenet alakulását. A BSC tábla négy különböző nézőpont köré csoportosított mutatók összesített eredménye: pénzügyi teljesítmény, vevők, működési folyamatok, innováció és tanulás. A szervezet működésének középpontjába állítja a kritikus sikertényezőket, a stratégiai célok elérésének eredőit, tényezőit stratégiai szinten integrálási keretet képes adni más vállalkozási programoknak, rendszereknek, megfelelve az információs korszak támasztott követelményeknek.
A BSC azt az értékteremtő tevékenységet definiálja és állítja a középpontba, amelyek leginkább hozzájárulnak a hosszú távú pénzügyi eredményesség és versenyképesség eléréséhez.
A mutatók egyensúlyt teremtenek a vevők és a tulajdonosok számára fontos külső mutatók, a kritikus működési folyamatokat, s a fejlődési tanulási kapacitást jellemző belső mutatók között. A mutatószám-rendszer kiegyensúlyozott, hiszen egyaránt tartalmazza a múlt teljesítményét bemutató eredménymutatókat, és az eredményt leginkább befolyásoló tényezőket, a teljesítményokozókat. Milyen mutatókkal dolgozunk?
Ez attól függ, hogy mi a stratégiai célunk!
Tételezzük fel, hogy a hosszú távú stratégiánkban megfogalmaztuk azt, hogy 5 év múlva a szektor piacvezető cége szeretnénk lenni, a legnagyobb árbevétellel és a legnagyobb ügyfélkörrel.
Ehhez magas vevői elégedettséget és ezzel párhuzamosan magas munkavállalói elkötelezettséget szeretnénk elérni. (...mert a jó HR-es tudja... csak akkor elégedett a vevőnk, ha a munkatársaink is azok... sőt, nem csak elégedettek, de elkötelezettek...)
Ehhez választjuk ki a megfelelő mutatókat. A Balanced Scorecard lényege, hogy a szervezetet a négy nézőpont szerint vizsgáljuk, ezek mentén dolgozzuk ki a mutatókat, gyűjtjük be és elemezzük az adatokat és egyszerre, összefüggéseiben vizsgáljuk mind a négy nézőpontot.
Pénzügyi nézőpont mutatói
A pénzügyi mutatók a vállalat pillanatnyi pénzügyi helyzetét mutatják, miközben a vállalat értéke nem azonos annak pénzügyeivel. A BSC a pénzügyi mutatókat alárendeli a stratégia megvalósulás illetve átalakítás céljainak, miközben megtartja a hagyományos mutatószámokat is.
Vevők
A vevők szegmentálása, a valós vevőkör kialakítása a BSC mutatóinak legfontosabb eleme:
fogyasztói elégedettség,
régi és új fogyasztók aránya,
egyes fogyasztói csoportok jövedelmezősége,
piaci részesedés változása és a változás okainak elemzése.
A vevőközpontú nézőpont gyakran ütközik a vállalat termelési folyamataival. A BSC során új szempontokat kell kialakítani egyetlen kiemelt cél érdekében: hogy milyen módon kellene a vevők által értékeket biztosító folyamatokat fel- vagy újraépíteni ahhoz, hogy azok végül több üzletet generáljanak. Használt mutatók:
piaci részesedés,
megtartott/visszatérő vevők,
új vevők/újonnan szerzett vevők,
vevői megelégedettség,
vevői jövedelmezőség.
Folyamatok mutatói
A BSC megközelítése abban egyedi, hogy a vállalati folyamatokat nem önmagukban, hanem egymásra hatásukban vizsgálja. Az értékteremtés folyamatát a vevőoldaltól visszafelé kíséri végig, egyetlen elvet, az értéklánc érvényesülését szem előtt tartva: mely folyamatjellemző eredményez a vevő által elismert pluszt (olcsóbb árat, magasabb minőséget, rövidebb szállítási határidőt, gyorsabb ügyintézést, stabil vevőkapcsolatot, vevőbarát szolgáltatást), mellyel a versenytársakhoz és/vagy a jelenlegi gyakorlathoz képest előnyösebb üzleti pozíció vívható ki.
Tanulás, képzés, innováció-a munkatársi oldal mutatói
Ha a vállalat munkatársai a BSC elveit nem érzik magukénak, attitűdjük nem idomul a vállalat megváltozott értékrendjéhez a folyamat sikertelenségre van ítélve. A 21. század a gyors technológiai változások időszaka, amikor még fontosabbá válnak a versenyképes tudással, kompetenciákkal rendelkező munkavállalók. A kulcs a folyamatos tanulási képesség. A munkavállalókkal kapcsolatos kulcsmutatók három csoportba sorolhatók:
- munkatársak elégedettsége,
- munkatársak megtartása,
- munkatársak termelékenysége, teljesítménye.
A munkavállaló- vevő-profit lánc
Mennyire népszerű ez a módszer?
Külföldön folyamatosan növekszik azon szervezetek száma, amelyek alkalmazzák és használják a Balanced Scorecard rendszert. Ezek általában a közepes, de inkább a nagyobb cégek. Ennek oka, hogy a nagyvállalatok összetettebb kihívásokkal állnak szemben, amelyet a BSC rendszer átláthatóbban, komplexebben képes kezelni: a változást, a kommunikációt, koordinációt és az ellenőrzési kérdéseket.
A "Balanced Scorecard Collaborative" minden évben kiválaszt néhány szervezetet, amelyek bekerülhetnek a Balanced Scorecard Hírességek Csarnokába. Ide olyan szervezetek kerülhetnek be, amelyek sikeresek a stratégia megvalósításában és eredményesen alkalmazzák a BSC alapú teljesítmény-menedzsment rendszert. Közöttük található meg a teljesség igénye nélkül pl. a Schering, Wal-Mart, US Army, Accenture, Chrysler Group, Media General, Svenska Handelsbanken, Bank of Tokyo-Mitsubishi, Volvo, BMW, UBS.
Hogyan kezdjünk a bevezetéséhez?
A Balanced Scorecard rendszer bevezetése nagy szakértelmet és türelmet igényel. A Chartered Institute of Management Accountants, Mackay (2005) kutatási jelentése szerint a Balanced Scorecard rendszer bevezetési folyamata 5 hónapig tart és 17 lépésből áll. A tapasztalatok szerint a tervezési és megvalósítási folyamat azonban eltarthat két vagy annál több évig is. Ezt a nézetet támasztja alá Kaplan és Norton (1996), aki a Balanced Scorecard bevezetési folyamatát, több mint két naptári évre kalkulálta.
A Balanced Scorecard bevezetésének hatása nem jelenik meg azonnal. A szervezet méretétől függően, és a projekt hatóköre, összetettsége és hatása, a végrehajtása a teljesítmény-menedzsment rendszer függvényében, cégenként különböző a Balanced Scorecard végrehajtási menetrendje. Hatással van a bevezetés hosszára a felső vezetés támogatása, a szervezet mérete, és főként az, hogy a csapat tagjai, hajlandóak-e elfogadni ezt az új rendszert.
Néhány tanács:
fontos a stratégia és a Balanced Scorecard kialakításának szisztematikus és következetes összekapcsolása,
a Balanced Scorecardban leképzett célrendszer -----– azaz a stratégiai célok - szoros összekapcsolása a (keret)tervezéssel,
a felső vezetésnek kell megalkotnia a stratégiát,
a stratégiát le kell fordítani az operatív működés nyelvére,
a stratégiához kell igazítani a szervezetet.
minden munkatárs számára, napi feladattá kell tenni a stratégia megvalósítását.
Az ismertetett Balanced Scorecard rendszer a kialakítása óta folyamatos fejlődésen ment keresztül, s méltán vált világszerte elterjedt módszertanná, vezetési rendszerré. Több tucatnyi hazai és külföldi vállalat köszönheti versenyképességét, piaci sikerét, pénzügyi stabilitását e sokszínű és sokrétű eszköznek. Országtól, vállalatmérettől, iparágtól függetlenül az információs korszak, illetve a tudás alapú gazdaság egyik legnépszerűbb vállalat irányítási eszköze. A Balanced Scorecard rendszer meghatározó szereplője a stratégiai folyamatoknak, és a vállalatok sikertényezőjévé vált.
Források:
Kaplan, R. & David, N. (1996),A Balanced Scorecard: stratégia konkrét intézkedéseket,a Harvard Business Scholl Press, Boston, MA.
Mackay, A. (2005),A gyakorló útmutató a Balanced Scorecard, Kutatási jelentés, a Chartered Institute of Management Accountants (CIMA).
Szőrös Krisztina A Balanced Scorecard elmelete es gyakorlata http://elib.kkf.hu/okt_publ/tek_2008_16.pdf
Szívós László: Áttekintés a Balanced Scorecard módszerről a mértékadó szakirodalom feldolgozásával http://www.laabagnes.hu/wp-content/uploads/2007/04/balanced-scorecard.pdf
Kissné András Klára
A humán tőke felértékelődött. A 21. század egyértelműen a kompetens tudás korszaka. A "humántőke" - az emberi erőforrás értéke - az összes rendelkezésre álló munkaerő tudásának, gyakorlati tapasztalatának, készségeinek összessége, a cégérték nehezen számszerűsíthető, de legfontosabb része lett. A munkavállalók fejében lévő ötletek, a vállalat egyik legfontosabb sikertényezőjévé váltak. De hogyan lehet jól menedzselni a humán tőkénket? "Amit nem tudsz megmérni, azt nem is tudod menedzselni." (Robert S. Kaplan David P. Norton)
Úgy, hogy megmérjük!
Egy olyan teljesítménymérési és vezetési, irányítási rendszerrel, amely képes a hagyományos értelemben vett pénzügyi-számviteli modell, hiányosságain túllépni, megteremtve hogy nagy hozzáadott értékű termékeket és szolgáltatásokat közvetítsünk vevőik felé.
Ha a
akkor bizony erre van szükségünk.
A 90-es évek elején David Norton és Robert Kaplan kezdett el intenzíven kutatni egy olyan rendszert, ami túlmutat a hagyományos pénzügyi teljesítménymérésen. Kutatásaik eredménye a Balanced Scorecard rendszer lett, amely hatékonyan képes követni az üzletmenet alakulását. A BSC tábla négy különböző nézőpont köré csoportosított mutatók összesített eredménye: pénzügyi teljesítmény, vevők, működési folyamatok, innováció és tanulás. A szervezet működésének középpontjába állítja a kritikus sikertényezőket, a stratégiai célok elérésének eredőit, tényezőit stratégiai szinten integrálási keretet képes adni más vállalkozási programoknak, rendszereknek, megfelelve az információs korszak támasztott követelményeknek.
A BSC azt az értékteremtő tevékenységet definiálja és állítja a középpontba, amelyek leginkább hozzájárulnak a hosszú távú pénzügyi eredményesség és versenyképesség eléréséhez.
A mutatók egyensúlyt teremtenek a vevők és a tulajdonosok számára fontos külső mutatók, a kritikus működési folyamatokat, s a fejlődési tanulási kapacitást jellemző belső mutatók között. A mutatószám-rendszer kiegyensúlyozott, hiszen egyaránt tartalmazza a múlt teljesítményét bemutató eredménymutatókat, és az eredményt leginkább befolyásoló tényezőket, a teljesítményokozókat. Milyen mutatókkal dolgozunk?
Ez attól függ, hogy mi a stratégiai célunk!
Tételezzük fel, hogy a hosszú távú stratégiánkban megfogalmaztuk azt, hogy 5 év múlva a szektor piacvezető cége szeretnénk lenni, a legnagyobb árbevétellel és a legnagyobb ügyfélkörrel.
Ehhez magas vevői elégedettséget és ezzel párhuzamosan magas munkavállalói elkötelezettséget szeretnénk elérni. (...mert a jó HR-es tudja... csak akkor elégedett a vevőnk, ha a munkatársaink is azok... sőt, nem csak elégedettek, de elkötelezettek...)
Ehhez választjuk ki a megfelelő mutatókat. A Balanced Scorecard lényege, hogy a szervezetet a négy nézőpont szerint vizsgáljuk, ezek mentén dolgozzuk ki a mutatókat, gyűjtjük be és elemezzük az adatokat és egyszerre, összefüggéseiben vizsgáljuk mind a négy nézőpontot.
Pénzügyi nézőpont mutatói
A pénzügyi mutatók a vállalat pillanatnyi pénzügyi helyzetét mutatják, miközben a vállalat értéke nem azonos annak pénzügyeivel. A BSC a pénzügyi mutatókat alárendeli a stratégia megvalósulás illetve átalakítás céljainak, miközben megtartja a hagyományos mutatószámokat is.
Vevők
A vevők szegmentálása, a valós vevőkör kialakítása a BSC mutatóinak legfontosabb eleme:
A vevőközpontú nézőpont gyakran ütközik a vállalat termelési folyamataival. A BSC során új szempontokat kell kialakítani egyetlen kiemelt cél érdekében: hogy milyen módon kellene a vevők által értékeket biztosító folyamatokat fel- vagy újraépíteni ahhoz, hogy azok végül több üzletet generáljanak. Használt mutatók:
Folyamatok mutatói
A BSC megközelítése abban egyedi, hogy a vállalati folyamatokat nem önmagukban, hanem egymásra hatásukban vizsgálja. Az értékteremtés folyamatát a vevőoldaltól visszafelé kíséri végig, egyetlen elvet, az értéklánc érvényesülését szem előtt tartva: mely folyamatjellemző eredményez a vevő által elismert pluszt (olcsóbb árat, magasabb minőséget, rövidebb szállítási határidőt, gyorsabb ügyintézést, stabil vevőkapcsolatot, vevőbarát szolgáltatást), mellyel a versenytársakhoz és/vagy a jelenlegi gyakorlathoz képest előnyösebb üzleti pozíció vívható ki.
Tanulás, képzés, innováció-a munkatársi oldal mutatói
Ha a vállalat munkatársai a BSC elveit nem érzik magukénak, attitűdjük nem idomul a vállalat megváltozott értékrendjéhez a folyamat sikertelenségre van ítélve. A 21. század a gyors technológiai változások időszaka, amikor még fontosabbá válnak a versenyképes tudással, kompetenciákkal rendelkező munkavállalók. A kulcs a folyamatos tanulási képesség. A munkavállalókkal kapcsolatos kulcsmutatók három csoportba sorolhatók:
- munkatársak elégedettsége,
- munkatársak megtartása,
- munkatársak termelékenysége, teljesítménye.
A munkavállaló- vevő-profit lánc
Mennyire népszerű ez a módszer?
Külföldön folyamatosan növekszik azon szervezetek száma, amelyek alkalmazzák és használják a Balanced Scorecard rendszert. Ezek általában a közepes, de inkább a nagyobb cégek. Ennek oka, hogy a nagyvállalatok összetettebb kihívásokkal állnak szemben, amelyet a BSC rendszer átláthatóbban, komplexebben képes kezelni: a változást, a kommunikációt, koordinációt és az ellenőrzési kérdéseket.
A "Balanced Scorecard Collaborative" minden évben kiválaszt néhány szervezetet, amelyek bekerülhetnek a Balanced Scorecard Hírességek Csarnokába. Ide olyan szervezetek kerülhetnek be, amelyek sikeresek a stratégia megvalósításában és eredményesen alkalmazzák a BSC alapú teljesítmény-menedzsment rendszert. Közöttük található meg a teljesség igénye nélkül pl. a Schering, Wal-Mart, US Army, Accenture, Chrysler Group, Media General, Svenska Handelsbanken, Bank of Tokyo-Mitsubishi, Volvo, BMW, UBS.
Hogyan kezdjünk a bevezetéséhez?
A Balanced Scorecard rendszer bevezetése nagy szakértelmet és türelmet igényel. A Chartered Institute of Management Accountants, Mackay (2005) kutatási jelentése szerint a Balanced Scorecard rendszer bevezetési folyamata 5 hónapig tart és 17 lépésből áll. A tapasztalatok szerint a tervezési és megvalósítási folyamat azonban eltarthat két vagy annál több évig is. Ezt a nézetet támasztja alá Kaplan és Norton (1996), aki a Balanced Scorecard bevezetési folyamatát, több mint két naptári évre kalkulálta.
A Balanced Scorecard bevezetésének hatása nem jelenik meg azonnal. A szervezet méretétől függően, és a projekt hatóköre, összetettsége és hatása, a végrehajtása a teljesítmény-menedzsment rendszer függvényében, cégenként különböző a Balanced Scorecard végrehajtási menetrendje. Hatással van a bevezetés hosszára a felső vezetés támogatása, a szervezet mérete, és főként az, hogy a csapat tagjai, hajlandóak-e elfogadni ezt az új rendszert.
Néhány tanács:
Az ismertetett Balanced Scorecard rendszer a kialakítása óta folyamatos fejlődésen ment keresztül, s méltán vált világszerte elterjedt módszertanná, vezetési rendszerré. Több tucatnyi hazai és külföldi vállalat köszönheti versenyképességét, piaci sikerét, pénzügyi stabilitását e sokszínű és sokrétű eszköznek. Országtól, vállalatmérettől, iparágtól függetlenül az információs korszak, illetve a tudás alapú gazdaság egyik legnépszerűbb vállalat irányítási eszköze. A Balanced Scorecard rendszer meghatározó szereplője a stratégiai folyamatoknak, és a vállalatok sikertényezőjévé vált.
Források:
Kaplan, R. & David, N. (1996),A Balanced Scorecard: stratégia konkrét intézkedéseket,a Harvard Business Scholl Press, Boston, MA.
Mackay, A. (2005),A gyakorló útmutató a Balanced Scorecard, Kutatási jelentés, a Chartered Institute of Management Accountants (CIMA).
Szőrös Krisztina A Balanced Scorecard elmelete es gyakorlata http://elib.kkf.hu/okt_publ/tek_2008_16.pdf
Szívós László: Áttekintés a Balanced Scorecard módszerről a mértékadó szakirodalom feldolgozásával http://www.laabagnes.hu/wp-content/uploads/2007/04/balanced-scorecard.pdf
Kissné András Klára
- 2024.04.30NewLeadership – Vezetői eszköztár bővítése Önmaguk fejlesztését is fontosnak tartó középvezetőknek, frissen kinevezett döntéshozóknak szóló komplex és intenzív vezetőfejlesztő program sok gyakorlattal. Különlegessége, hogy a résztvevők átgondolhatják és megoszthatják egymással aktuális kihívásaikat és még a kritikus vezetői helyzetek megoldásáról is tanulhatnak egymás jó gyakorlatából is! Részletek Jegyek
- 2024.05.02Munkaviszony létesítése és megszűntetése – Dr. Berke Gyula Pannon Munkajogi Akadémia - Pannon Munkajogi Akadémia előadás-sorozatunkat, melyben kiváló és elismert szakmai előadók támogatásával ismerhetjük meg a munkajog különböző területeit, ajánljuk mindazoknak, akik szeretnék ismereteiket bővíteni, gyakorlati megközelítésben szeretnék az alkalmazott jogi hátteret megismerni. Részletek Jegyek
- 2024.05.09Egy jól működő csapat titka – Vezetői reziliencia fejlesztése A vezetői reziliencia fejlesztése képzésünk arra világít rá, hogyan lehet úgy tekinteni a tényekre, hogy relativizáljuk őket, kezelhető megvilágításba helyezzük a nehézségeket és igyekezzünk megőrizni a racionalitásunkat, hogy ebben a nehéz helyzetben is fejlődni tudjon a csapatunk. Segítve a csapattagoknak abban, hogy a problémalátásukat a megoldás keresés fókusza váltsa fel és megváltozzon az interakcióik minősége. Részletek Jegyek
- 2024.05.09Munkaidő, pihenőidő – Dr. Takács Gábor Pannon Munkajogi Akadémia - Pannon Munkajogi Akadémia előadás-sorozatunkat, melyben kiváló és elismert szakmai előadók támogatásával ismerhetjük meg a munkajog különböző területeit, ajánljuk mindazoknak, akik szeretnék ismereteiket bővíteni, gyakorlati megközelítésben szeretnék az alkalmazott jogi hátteret megismerni Részletek Jegyek
További cikkek
Mennyibe kerül egy sikertelen munkaerő-felvétel?
Ne csak a hirdetési költségeket számoljuk egy munkavállaló felvételénél, hanem a toborzó munkaóráinak költségét és a próbaidő alatti... Teljes cikk
Új fogalom a HR-ben: a határfelületi vezetők
Van egy olyan vezetői réteg az iparban, akikről, ha nem vesszük tudomásul, hogy egészen más bánásmódot igényelnek, mint a többi vezető, akkor... Teljes cikk
Közel 30 ezer üres állás a weben: itt a friss statisztika
Egy év alatt 13 százalékkal kevesebb a magyar weboldalakon az álláshirdetés az Állásportál.hu friss statisztikája szerint. Január közepén 29 172... Teljes cikk
Kapcsolódó hírek
- Vissza az irodába? - Miért ragaszkodnak a vezetők még mindig a jelenléti munkavégzéshez? 7 hónapja
- A megtartás kulcsa: a szervezet állapotának folyamatos mérése 8 hónapja
- Aki okos, az jobban teljesít? 8 hónapja
- A fekete lyuk és a TÉR esete 9 hónapja
- Fogalmak és kifejezések, amelyek érdekli a munkavállalókat 11 hónapja
- HajRá VASAS: nagy pénz, kis foci, avagy tanulságok HR-eseknek is 12 hónapja
- A jól-lét mellett teljesítményre is szükség van - Szalai Enikő, a Yettel HR vezérigazgató-helyettese 12 hónapja
- Íme, az ország 10 legjobb alapítványi és magániskolája! 12 hónapja
- Munkaerő-tervezés nélkül nem megy 1 éve
- Az adatvezérelt toborzásé a jövő: Mire figyelj recruiterként? 1 éve
- Éves belső teljesítményértékelést vezetnének be a pedagógusoknál 1 éve