kapubanner for mobile
Megjelent: 14 éve

Amit nem lehet mérni, avagy a humántőke menedzselése BSC módra

A 21. század a kompetens tudás korszaka. Az emberi erőforrás értéke az összes rendelkezésre álló munkaerő tudásának, gyakorlati tapasztalatának, készségeinek összessége, a cégérték nehezen számszerűsíthető, de legfontosabb része lett. De hogyan lehet jól menedzselni a humán tőkénket? Például Balanced Scorecard (BSC) módszeren alapuló teljesítménymenedzsment rendszerrel.

Az ipari korszak jelszava a "több" volt. Több termék több pénz, több haszon. Az információs korszak azonban új világot teremtett. Megváltoztak a prioritások: tömegtermelés helyett egyedi, magas színvonalú termékekkel, szolgáltatásokkal lehetett versenyelőnyhöz jutni. A megváltozott környezet új készségeket, képességeket helyezett előtérbe: olyan kompetenciák kerültek elő, mint a kreativitás, innovativitás, pro- aktivitás. Új fogyasztói szegmenseket kellett szerezni, innovatív termékeket és szolgáltatásokat kifejleszteni és bevezetni. A cél az egyedi és magas minőségű termékek és szolgáltatások alacsony költséggel történő előállítása, az alkalmazottak folyamatos képesség fejlesztése lett. A munkavállalók nagyon fontosak lettek a cégeknek. A kompetens munkavállalók.

A humán tőke felértékelődött. A 21. század egyértelműen a kompetens tudás korszaka. A "humántőke" - az emberi erőforrás értéke - az összes rendelkezésre álló munkaerő tudásának, gyakorlati tapasztalatának, készségeinek összessége, a cégérték nehezen számszerűsíthető, de legfontosabb része lett. A munkavállalók fejében lévő ötletek, a vállalat egyik legfontosabb sikertényezőjévé váltak. De hogyan lehet jól menedzselni a humán tőkénket? "Amit nem tudsz megmérni, azt nem is tudod menedzselni." (Robert S. Kaplan David P. Norton)

Úgy, hogy megmérjük!

Egy olyan teljesítménymérési és vezetési, irányítási rendszerrel, amely képes a hagyományos értelemben vett pénzügyi-számviteli modell, hiányosságain túllépni, megteremtve hogy nagy hozzáadott értékű termékeket és szolgáltatásokat közvetítsünk vevőik felé.

Ha a
  • a vevői igények markáns növekednek, alkupozíciójuk erősödik,
  • a versenynövekvő, éleződő,
  • a jövőkép mérhető célokká történő lebontásának nehézségei vannak,
  • problémák vannak a stratégiai kommunikálása terén,
  • a stratégia és a mindennapos gyakorlat elszakad egymástól,

    akkor bizony erre van szükségünk.

    A 90-es évek elején David Norton és Robert Kaplan kezdett el intenzíven kutatni egy olyan rendszert, ami túlmutat a hagyományos pénzügyi teljesítménymérésen. Kutatásaik eredménye a Balanced Scorecard rendszer lett, amely hatékonyan képes követni az üzletmenet alakulását. A BSC tábla négy különböző nézőpont köré csoportosított mutatók összesített eredménye: pénzügyi teljesítmény, vevők, működési folyamatok, innováció és tanulás. A szervezet működésének középpontjába állítja a kritikus sikertényezőket, a stratégiai célok elérésének eredőit, tényezőit stratégiai szinten integrálási keretet képes adni más vállalkozási programoknak, rendszereknek, megfelelve az információs korszak támasztott követelményeknek.











    A BSC azt az értékteremtő tevékenységet definiálja és állítja a középpontba, amelyek leginkább hozzájárulnak a hosszú távú pénzügyi eredményesség és versenyképesség eléréséhez.















    A mutatók egyensúlyt teremtenek a vevők és a tulajdonosok számára fontos külső mutatók, a kritikus működési folyamatokat, s a fejlődési tanulási kapacitást jellemző belső mutatók között. A mutatószám-rendszer kiegyensúlyozott, hiszen egyaránt tartalmazza a múlt teljesítményét bemutató eredménymutatókat, és az eredményt leginkább befolyásoló tényezőket, a teljesítményokozókat. Milyen mutatókkal dolgozunk?

    Ez attól függ, hogy mi a stratégiai célunk!

    Tételezzük fel, hogy a hosszú távú stratégiánkban megfogalmaztuk azt, hogy 5 év múlva a szektor piacvezető cége szeretnénk lenni, a legnagyobb árbevétellel és a legnagyobb ügyfélkörrel.













    Ehhez magas vevői elégedettséget és ezzel párhuzamosan magas munkavállalói elkötelezettséget szeretnénk elérni. (...mert a jó HR-es tudja... csak akkor elégedett a vevőnk, ha a munkatársaink is azok... sőt, nem csak elégedettek, de elkötelezettek...)

    Ehhez választjuk ki a megfelelő mutatókat. A Balanced Scorecard lényege, hogy a szervezetet a négy nézőpont szerint vizsgáljuk, ezek mentén dolgozzuk ki a mutatókat, gyűjtjük be és elemezzük az adatokat és egyszerre, összefüggéseiben vizsgáljuk mind a négy nézőpontot.

    Pénzügyi nézőpont mutatói

    A pénzügyi mutatók a vállalat pillanatnyi pénzügyi helyzetét mutatják, miközben a vállalat értéke nem azonos annak pénzügyeivel. A BSC a pénzügyi mutatókat alárendeli a stratégia megvalósulás illetve átalakítás céljainak, miközben megtartja a hagyományos mutatószámokat is.

    Vevők

    A vevők szegmentálása, a valós vevőkör kialakítása a BSC mutatóinak legfontosabb eleme:
  • fogyasztói elégedettség,
  • régi és új fogyasztók aránya,
  • egyes fogyasztói csoportok jövedelmezősége,
  • piaci részesedés változása és a változás okainak elemzése.

    A vevőközpontú nézőpont gyakran ütközik a vállalat termelési folyamataival. A BSC során új szempontokat kell kialakítani egyetlen kiemelt cél érdekében: hogy milyen módon kellene a vevők által értékeket biztosító folyamatokat fel- vagy újraépíteni ahhoz, hogy azok végül több üzletet generáljanak. Használt mutatók:
  • piaci részesedés,
  • megtartott/visszatérő vevők,
  • új vevők/újonnan szerzett vevők,
  • vevői megelégedettség,
  • vevői jövedelmezőség.

    Folyamatok mutatói

    A BSC megközelítése abban egyedi, hogy a vállalati folyamatokat nem önmagukban, hanem egymásra hatásukban vizsgálja. Az értékteremtés folyamatát a vevőoldaltól visszafelé kíséri végig, egyetlen elvet, az értéklánc érvényesülését szem előtt tartva: mely folyamatjellemző eredményez a vevő által elismert pluszt (olcsóbb árat, magasabb minőséget, rövidebb szállítási határidőt, gyorsabb ügyintézést, stabil vevőkapcsolatot, vevőbarát szolgáltatást), mellyel a versenytársakhoz és/vagy a jelenlegi gyakorlathoz képest előnyösebb üzleti pozíció vívható ki.

    Tanulás, képzés, innováció-a munkatársi oldal mutatói

    Ha a vállalat munkatársai a BSC elveit nem érzik magukénak, attitűdjük nem idomul a vállalat megváltozott értékrendjéhez a folyamat sikertelenségre van ítélve. A 21. század a gyors technológiai változások időszaka, amikor még fontosabbá válnak a versenyképes tudással, kompetenciákkal rendelkező munkavállalók. A kulcs a folyamatos tanulási képesség. A munkavállalókkal kapcsolatos kulcsmutatók három csoportba sorolhatók:

    - munkatársak elégedettsége,
    - munkatársak megtartása,
    - munkatársak termelékenysége, teljesítménye.













    A munkavállaló- vevő-profit lánc


    Mennyire népszerű ez a módszer?

    Külföldön folyamatosan növekszik azon szervezetek száma, amelyek alkalmazzák és használják a Balanced Scorecard rendszert. Ezek általában a közepes, de inkább a nagyobb cégek. Ennek oka, hogy a nagyvállalatok összetettebb kihívásokkal állnak szemben, amelyet a BSC rendszer átláthatóbban, komplexebben képes kezelni: a változást, a kommunikációt, koordinációt és az ellenőrzési kérdéseket.

    A "Balanced Scorecard Collaborative" minden évben kiválaszt néhány szervezetet, amelyek bekerülhetnek a Balanced Scorecard Hírességek Csarnokába. Ide olyan szervezetek kerülhetnek be, amelyek sikeresek a stratégia megvalósításában és eredményesen alkalmazzák a BSC alapú teljesítmény-menedzsment rendszert. Közöttük található meg a teljesség igénye nélkül pl. a Schering, Wal-Mart, US Army, Accenture, Chrysler Group, Media General, Svenska Handelsbanken, Bank of Tokyo-Mitsubishi, Volvo, BMW, UBS.

    Hogyan kezdjünk a bevezetéséhez?

    A Balanced Scorecard rendszer bevezetése nagy szakértelmet és türelmet igényel. A Chartered Institute of Management Accountants, Mackay (2005) kutatási jelentése szerint a Balanced Scorecard rendszer bevezetési folyamata 5 hónapig tart és 17 lépésből áll. A tapasztalatok szerint a tervezési és megvalósítási folyamat azonban eltarthat két vagy annál több évig is. Ezt a nézetet támasztja alá Kaplan és Norton (1996), aki a Balanced Scorecard bevezetési folyamatát, több mint két naptári évre kalkulálta.

    A Balanced Scorecard bevezetésének hatása nem jelenik meg azonnal. A szervezet méretétől függően, és a projekt hatóköre, összetettsége és hatása, a végrehajtása a teljesítmény-menedzsment rendszer függvényében, cégenként különböző a Balanced Scorecard végrehajtási menetrendje. Hatással van a bevezetés hosszára a felső vezetés támogatása, a szervezet mérete, és főként az, hogy a csapat tagjai, hajlandóak-e elfogadni ezt az új rendszert.

    Néhány tanács:

  • fontos a stratégia és a Balanced Scorecard kialakításának szisztematikus és következetes összekapcsolása,
  • a Balanced Scorecardban leképzett célrendszer -----– azaz a stratégiai célok - szoros összekapcsolása a (keret)tervezéssel,
  • a felső vezetésnek kell megalkotnia a stratégiát,
  • a stratégiát le kell fordítani az operatív működés nyelvére,
  • a stratégiához kell igazítani a szervezetet.
  • minden munkatárs számára, napi feladattá kell tenni a stratégia megvalósítását.

    Az ismertetett Balanced Scorecard rendszer a kialakítása óta folyamatos fejlődésen ment keresztül, s méltán vált világszerte elterjedt módszertanná, vezetési rendszerré. Több tucatnyi hazai és külföldi vállalat köszönheti versenyképességét, piaci sikerét, pénzügyi stabilitását e sokszínű és sokrétű eszköznek. Országtól, vállalatmérettől, iparágtól függetlenül az információs korszak, illetve a tudás alapú gazdaság egyik legnépszerűbb vállalat irányítási eszköze. A Balanced Scorecard rendszer meghatározó szereplője a stratégiai folyamatoknak, és a vállalatok sikertényezőjévé vált.

    Források:

    Kaplan, R. & David, N. (1996),A Balanced Scorecard: stratégia konkrét intézkedéseket,a Harvard Business Scholl Press, Boston, MA.
    Mackay, A. (2005),A gyakorló útmutató a Balanced Scorecard, Kutatási jelentés, a Chartered Institute of Management Accountants (CIMA).
    Szőrös Krisztina A Balanced Scorecard elmelete es gyakorlata http://elib.kkf.hu/okt_publ/tek_2008_16.pdf
    Szívós László: Áttekintés a Balanced Scorecard módszerről a mértékadó szakirodalom feldolgozásával http://www.laabagnes.hu/wp-content/uploads/2007/04/balanced-scorecard.pdf


    Kissné András Klára
    • 2025.11.25Pannon HR Konferencia Budapest A Pannon HR Konferencia Budapest 2025 a humánerőforrás-szakma egyik kiemelt találkozója, ahol elismert szakértők – Tari Annamária, Molnár Attila, Gácsi Anna, Dr. Sipka Péter és Sipka Bence – osztják meg tapasztalataikat a legaktuálisabb HR-trendekről és kihívásokról. Egy nap, amely inspirációt, tudást és értékes szakmai kapcsolatokat kínál minden HR-szakember számára.info button Részletek ticket button Jegyek
    • 2025.12.03Humán controlling A képzés során megtanulhatja, miként támogathatja a controlling szemlélet a HR-stratégiát. Megmutatjuk, hogyan tervezze és kontrollálja a személyi jellegű ráfordításokat, elemezze a munkaerő költségeit és megtérülését, valamint, hogyan alkalmazza a teljesítménymenedzsment és a humán tőke elemzés legfontosabb módszereit a vállalati hatékonyság növelése érdekében. info button Részletek ticket button Jegyek
    • 2026.01.29Bértranszparencia irányelv és diszkrimináció-tilalom Szakmai képzés a bértranszparenciáról és a diszkriminációról HR szakembereknek és vezetőknek. Készüljön fel munkajogászainkkal az EU új bérátláthatósági szabályaira!info button Részletek ticket button Jegyek
    • 2026.01.31Vállalati szimuláció Valós piaci helyzetben egy-egy döntés meghozatalakor helyt kell állnia mind vezetői, mind kontrolleri képességeinknek. Mennyivel egyszerűbb lenne, hogyha mi is úgy gyakorolhatnánk, mint egy pilóta, aki éles felszállás előtt, a szimulátorban tanulja meg a vezetést, míg kellő rutinra tesz szert. Ez megvalósítható ma már az üzleti életben is. info button Részletek ticket button Jegyek
    További cikkek
    Bértranszparencia másképp

    Az EU bértranszparencia irányelv bevezetése minőségileg új lépést jelent a fizetések átláthatóságát illetően, de aki akart, eddig is képet... Teljes cikk

    Több mint ezer munkavállaló távozott a MÁV-tól, ide igazolt

    Júniusról júliusra a MÁV-tól eltűnt 1800 munkavállaló, míg a GYSEV-nél megjelent közel 1600 fő. Ez volt a legnagyobb létszámmozgás, aminek... Teljes cikk

    Mennyit keresnek a marketingesek 2025-ben?

    Az automatizáció és a mesterséges intelligencia a marketinges szakmát is jelentősen formálja. Hogyan alakultak a fizetések olyan pozíciókban, mint a... Teljes cikk