kapubanner for mobile
Szerző: HR Portal
Megjelent: 11 hónapja

Az AI-szorongás hatása a munkavállalókra

Hogyan hat az AI jelenléte a munkavállalói jóllétre és milyen eszközökkel lehet befolyásolni ezt a hatást? Egyes iparágakban a technológia folyamatos, ugrásszerű fejlődését szükséges lekövetniük a kollégáknak és van, ahol nem csapódik le más, mint a szorongás, hogy elveszítik miatta a munkájukat. Így lett egy új fogalmunk is, amivel fontos foglalkoznunk szervezet, kultúra szinten, ez az AI szorongás, más értelmezésben FOBO (Fear of Becoming Obsolete) - félelem a feleslegessé válástól. Hol kezdjük és hogyan értsük meg az összefüggéseket az AI, a szervezeti kultúra és a fenntarthatóság között? Interjú Makó Ferenccel a Sensa Consulting ügyvezetőjével.

Makó Ferenc, Sensa Consulting-
images

Mi lenne a rövid válasza, hogyan tegyük össze ezeket a témákat a fejünkben ma?

Nagyon nehéz röviden válaszolni erre, de teszek rá egy kísérletet. Ha még egy alcímet adhatnék a cikknek, akkor az ez lenne:

Fenntartható vállalatok szervezeti kultúrája a Mesterséges Intelligencia korában

A vállalati kultúra ma nehezen definiálható. Míg korábban mondhattuk, hogy a kultúra „a cég személyisége; a cég alapértékei és jövőképe; a kollégák felé támasztott elvárások”, ma már ennél sokkal komplexebb, mélyebb, az érzések szintjén lecsapódó jóllétre és jelenségekre kell fókuszálnunk, amikor fenntartható szervezeti kultúrát szeretnénk kialakítani. Nem engedhetjük meg, hogy olyan erős és láthatatlan negatív hatások károsítsák a működésünket, mint például a szorongás – és ma még viszonylag kevés eszközünk van, hogy ezeket is láthatóvá tegyük.

Akár sikerült jó eredményeket hozni – árbevétel, profit, munkatársi-, vevőelégedettség – akár nem, látnunk kell az okokat és az összefüggéseket. Fontos, hogy ki tudjuk használni az AI előnyeit. Ennél csak az fontosabb, hogy felismerjük, elkerüljük és/vagy kezeljük a munkavállalók jóllétét érintő negatív hatását.

Ehhez a legrövidebb utat az első sorban a munkatársi jóllétre, fenntarthatóságra fókuszáló, mégis szervezeti kultúra szinten hasznosítható mérések adják. Ahogy szoktuk mondani, a „Szervezet akkor fenntartható, ha a kultúra támogatja a stratégiát.” Ugyanez igaz az AI-ra is: a vállalat szolgálatába kell állítanunk. Ez egy hosszú folyamat, tehát a feladatunk felmérni a vállalati kultúra és a munkavállalók jelenlegi érzelmi stabilitását, és az ő fejlesztési lehetőségeiket.

Mit jelent ez? Valóban ilyen mélyre tud menni egy kultúra mérés?

Alapvető, hogy a kultúra kapcsán láthatóvá kell tennünk az alábbi szempontokat:

  • kommunikáció és átláthatóság, 
  • egyensúly munka és magánélet között, 
  • elismerés és jutalmazás hatása, 
  • reakciók a képzési és fejlődési lehetőségekre, 
  • szervezeti értékek és normák elfogadottsága, 
  • kapcsolat a vezetőkkel, munkatársakkal, társosztályokkal.

Ezek többségére rá is látnak a szervezetek csak gyakran a mérés módszertana miatt nem teljesen objektíven, emiatt az okokat és a következményeket már kevésbé látják belőle.

Így a fontos kérdés, hogy hogyan lehet fenntarthatóvá és közben emberközpontúvá tenni egy kultúra szintű rendszert! 

A válaszunk egyszerű: ha a stratégiai célok és a kollégák mindennapi érzései közt helyet foglaló minden sarokpontot láthatóvá, monitorozhatóvá teszünk.

Néhány gyors példa erre, mert tudjuk, hogy ez nehezen elképzelhető elsőre:

Ha a kultúrát stratégia és az eredmények oldaláról közelítjük nem csak azt kell látnunk, hogy a számok szintjén haladunk-e a célok felé, hanem azt is, hogy

  • a folyamatos változások miatt hol tart a kollégák hozzáállása, „partnereink lesznek-e” még a jövőben is a kihívásokban, azaz jövőálló-e a szervezetünk,
  • a jelenlegi vevőelégedettségünk miből fakad,
  • a kollégák elszántsága, motiváltsága hol tart és mik a gátló tényezők,
  • az elvégzett tevékenységek vajon hány százaléka szolgálja valóban a hard célokat?

Ha az emberek, a kollégák oldaláról nézzük – és itt meg is érkeztünk, hiszen a jóllét első sorban ezeken a mutatószámokon csapódnak le - nem csak azt kell látnunk, hogy mik a már megfogalmazott igényeik, hanem azt is, hogy érzésben mivel küzdenek, hogy

  • milyen a stressz szint a szervezetben, okoz-e bármi szorongást,
  • milyen szinten van az empátia és az EQ a szervezetben,
  • milyen a rezíliencia (lelki ellenállóképesség) szintje a szervezetben és
  • ami a legfontosabb, milyen szintű a bizalom a szervezetünkben.

Ha sikerül olyan mérési eszköz(öke)t választani, amivel mindezt láthatóvá tudjuk tenni úgy, hogy az eredményeket azonnal – mert ma már nincs más választás, csak azonnal cselekedni – nagyon konkrét akciókká tudjuk alakítani, akkor közel vagyunk ahhoz, hogy biztosítsuk a szervezet fenntarthatóságát, a kollégák jóllétét és elkerüljük az olyan káros jelenségeket a szervezetben, mint a szorongás.

Ezekről a témákról is szó lesz a Tréning Kerekasztal Konferencián 2024. október 2-án. 

További részletek alább: 

Jelentkezzen a Tréning Kerekasztal 2024-es konferenciájára!

Téma: Természetes vagy  mesterséges intelligencia, melyikkel fejlesszünk? - Az  AI és a technológia szerepe a tréningekben.

Időpont: 2024. október 2.

Helyszín: D50 Hotel és Rendezvényközpont

Jelentkezés és részletes programhttps://www.hrportal.hu/trening-kerekasztal-2024/

 

  • 2025.05.31Gazdasági teljesítmény mérése Napjaink controlling tevékenységének fontos része a tényadatokat szolgáltató számvitel, működését kiemelt szinten kell ismerni. A tanfolyam elvégzése után az elsajátított számviteli ismeretek segítségével a controlling által is használt mutatószámok könnyen értelmezhetőkké válnak.info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2025.06.02Projektmenedzsment képzés A projektmenedzsment elméletének és gyakorlatának megismertetése a résztvevőkkel. A projektmenedzsment módszereinek begyakorlása példákon és esettanulmányokon keresztül. A résztvevők projektvezetési képességének fejlesztése és felkészítésük projektek önálló, sikeres lebonyolítására.info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2025.06.04Lean vezetés - Lean coaching A KÉPZÉS CÉLJA: A Lean Management bevezetés támogatása. Olyan Lean szemléletű vezetők képzése, akik képesek lesznek eredményesen irányítani, támogatni a Lean menedzsment bevezetését saját szervezetüknél, és a gyakorlatban is eredményesen alkalmazzák a Lean szemléletű változáskezelési, coaching, kommunikációs, motivációs eszközöket.info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2025.06.06Pénzügyi kimutatások elemzése A képzés során a résztvevők • megismerik és elsajátítják a beszámoló elemzés eszközeit és technikáit • képessé válnak egy vállalat vagyoni, pénzügyi és jövedelmi helyzetének komplex megítélésére a nyilvánosan elérhető pénzügyi beszámolók alapján • betekintést kapnak a vállalati beszámolók megértéséhez elengedhetetlen iparági elemzés eszközrendszerébe és technikáiba.info button Részletek ticket button Jegyek
További cikkek
Továbbra is jelentős a szakadék a férfi és női vállalkozások között

A férfiak vállalkozási aktivitása – korosztálytól és vállalkozási típustól függetlenül – jellemzően magasabb a nőkénél. A férfiak mintegy... Teljes cikk

HR-trendek 2025: tovább csökken a vezetés iránti bizalom

Az SAP SuccessFactors HR kutatói összefoglalták és rendszerezték a HR területén 2024-ben bekövetkezett hangsúlyeltolódásokat, és az ez alapján... Teljes cikk

Mi a különbség az osztrák és a magyar cégek HR struktúrái között?

Egy osztrák-magyar közös HR kutatás eredményei arra mutatnak rá, hogy az osztrák cégek többsége jól körülhatárolt HR stratégiával és... Teljes cikk