kapubanner for mobile
Megjelent: 15 éve

Béreljen menedzsert a válságkezelésre!

Egy friss kutatás eredményei alapján már hazánkban is az interim menedzser profil legfontosabb jellemzői összhangban vannak a nemzetközi tendenciákkal. Ráadásul az interim szakma és szolgáltatás jókor "érkezett meg" hozzánk, hiszen a válság kezelésének és a megújulásoknak egyik leghatékonyabb útja az interim menedzserek bevetése.

A gazdasági életben egyre nagyobb nyomás nehezedik a vállalatokra, hiszen folyamatosan növekvő eredmények elérésére törekszenek, minél hatékonyabb, költség-kímélőbb megoldások alkalmazása mellett. A létszámcsökkentések, leépítések, átszervezések, létszám-stopok, tevékenységek kiszervezése egyre gyakoribbak, csakúgy, mint a stratégiai üzleti átalakításra irányuló változásmenedzsment programok, vagy a nettó profit növelését célzó hatékonyságnövelő projektek. Ilyen költség- és eredmény-orientált üzleti környezetben az erőforrások leghatékonyabb felhasználása mindig előtérbe kerül, és a probléma nemcsak a gyári dolgozókat, ügyfélszolgálati munkatársakat, a felsővezetői kört is egyaránt érinti. Hatékony megoldás lehet ezekre a problémákra az interim menedzsment, mely alatt azt értjük, hogy a meglévő menedzsment csapat erősítése érdekében egy rendkívül tapasztalt, szenior vezető határozott idejű szerződéssel vállal feladatot az adott vállalatnál.

Mi a közös jellemzője az interim menedzsereknek?

Az interim menedzser egy terület vagy egy cég irányításakor tulajdonképpen egy személyben három szerepet lát el: - az operatív menedzser szerepét, aki a napi irányítást ellátja - a "tanácsadó" menedzser szerepét, aki a szituációt analizálja és a jövőre szóló új irányokat meghatározza - a változás-menedzser szerepét, aki a szervezetben a szükséges fordulatokat kezdeményezi, megvalósítja és végigkíséri, ellenőrzi.

Elvárások egy interimmel szemben:

  • tapasztalt menedzser, aki egy speciális feladat végrehajtására szerződik.
  • általában túlképzett legyen a feladatra;
  • rendkívül határozottan kiálljon véleménye, álláspontja mellett;
  • átmenetileg a megbízó cég csapatának tagjává váljon;
  • elkötelezett legyen a célok elérése érdekében;
  • tegyen meg mindent a folyamatok javítása érdekében;
  • könnyen és gyorsan nyerje el a munkatársak együttműködését és bizalmát;
  • legyen egyértelműen elfogulatlan, pártatlan, őszinte;
  • a legmagasabb szakmai színvonalon teljesítsen, hiszen a következő megbízása azon múlik, hogyan teljesített az előző projektjei során.

    Fontos szétválasztani az interim menedzser fogalmát a tanácsadóétól. Látszólag nagyon hasonló, mindkét esetben egy adott feladatot kell megoldani határozott idő alatt. A tanácsadó megérkezik a céghez, körülnéz, tájékozódik, ismerkedik. Főnöke a tanácsadó cég főnöke, neki tartozik beszámolással, az érdekeltsége is tőle függ. Ezzel szemben az interim menedzser mindig egy struktúrába lép be, az ő partnere az adott vállalat szakmai vezetője vagy tulajdonosa, így az érdekviszony is más. Az interim menedzser csak a megbízására koncentrál, nem helyezkedik, "belépéskor" azonnal elkezd értéket termelni és arra törekszik, hogy a feladatát hatékonyan, minél jobban megoldja. Az interim szakember csak a legjobb szakmai belső meggyőződésére hallgat, nem vállalja fel a taktikai lépéseket, nem "politizál".

    Hány interim menedzser van ma Magyarországon?

    A Hungarian Interim Management Kft. kutatása szerint az interim menedzserek nagy hányada személyes kapcsolatain, hálózatrendszerén keresztül kapja megbízásait. 2-3 évvel ezelőtt ez az arány 10-90 százalék volt, ami azt mutatja, hogy egyre növekszik az interim menedzserek „szervezett formában” való elhelyezkedése, hiszen az ügyfelek is a megbízhatóság és a professzionalizmus miatt egyre inkább interim menedzsment szolgáltató cégeket vesznek igénybe. Összehasonlításképpen azonban elmondható, hogy míg 2003-ban, a Hungarian Interim Management Kft. alapításának évében, alig 100 interim menedzser szerepelt a HIM adatbázisában, 2008 októberében ez a szám meghaladja a 800-at. A projektek alapján arra lehet következtetni, hogy szakmánként körülbelül 15-20 azoknak a regisztrált menedzsereknek a száma, akik ténylegesen az interim menedzsment karriert, életformát választották és készek arra, hogy projektről projektre újabb és újabb tapasztalatokat szerezzenek, illetve megszerzett tapasztalataikkal mindig valamilyen különleges hozzáadott értéket közvetítsenek a megbízó vállalat számára. Erre a létszámra utalhat az is, hogy a HIM kérdőívét a több mint 800 regisztrált "interim menedzser" nagyjából 13 százaléka, azaz 103 fő töltötte ki tavaly ősszel.

    Az interim menedzsment területén sokkal több a férfi, mint a nő. Az adatbázisban regisztrált vezetők aránya: 72 százalék férfi, 28 százalék nő. A felmérés is egyértelműen azt igazolja, hogy az interim menedzsment ezidő szerint férfifoglalkozás. Természetesen vannak női interimek is, és nagyszerű munkát végeznek, de számuk mégis sokkal kevesebb, mint a férfiaké. A nők természetüknél fogva sok olyan tulajdonsággal rendelkeznek, amely révén kiváló interim menedzser válhat belőlük, hiszen általában jó a beleérző képességük és magasabb emocionális intelligenciával rendelkeznek, az árnyalatnyi különbségeket is érzékelik a különböző vállalati kultúrákban, jó a kapcsolatteremtő képességük és tehetséges hálózatépítők.

    Rugalmasak, több feladatot is képesek egyidejűleg elvégezni és könnyen alkalmazkodóak. Valószínűleg azonban talán azért választja kevesebb nő az interim menedzsmentet, mert a nők nem szeretik a bizonytalanságot, nem feltétlenül karrieristák, egyszerűen egy szervezet részévé akarnak válni, a hagyományos életmódot, a hagyományos női és férfi karriert vallják, valamint többnyire családcentrikusak.

    A két legfőbb terület, ahol az interim menedzsment szolgáltatást széleskörűen alkalmazzák, a gyártás/autóipar, illetve az FMCG területek. A tapasztalatok és a kutatás alapján a gyógyszeriparban is gyakori az interim menedzsment igénybevétele. Mindig az adott speciális helyzet, feladat határozza meg, hogy a megbízó mennyi időre veszi igénybe az interim menedzsment szolgáltatást. Meglepő volt ez az eredmény, hiszen a HIM Kft.-n keresztül bonyolított projektek jellemzően mind hosszabbak 3 hónapnál. Az interim menedzserek nagy százaléka "helyezkedik el" saját kapcsolatain keresztül, és nincs mögöttük a HIM tanácsadó / projekt menedzser koordináló tevékenysége. A HIM Kft. tapasztalatai szerint az interim projektek átlagos időtartama 7 hónap.

    Általában megállapítható, hogy 3-4 hónaposak a gap menedzsmentet, a hiány helyzetet megoldó feladatok. Hosszabb gap menedzsment projektre például abban az esetben szokott egyre gyakrabban sor kerülni, amikor egy vezető munkatárs szülési szabadságra megy, de már előre tudja, hogy körülbelül 6-12 hónap múlva vissza kíván térni munkahelyére. Ilyen rövid időszakra nyílván nem fog a vállalat új munkatársat felvenni, de az is egyértelmű, hogy pl. egy pénzügyi vezetői pozíció nem maradhat több hónapon - vagy akár egy éven - keresztül betöltetlenül. Ebben az esetben a legmegfelelőbb megoldás lehet egy tapasztalt, felkészült interim menedzser határozott időtartamra és határozott feladatra történő megbízása. Projektmenedzsment, illetve stratégiai- menedzsment esetén az adott projekt-feladat (pl. termék-bevezetés, cégvásárlás / összeolvadás, átszervezés, racionalizálás) sikeres végrehajtása a cél. Ebben az esetben is érdemes kitűzni egy adott időtartamot, határidőt a feladat végrehajtására, sőt ilyen jellegű projektek esetén szokásos "mérföldköveket" felállítani és az adott mérföldköveknél írásos dokumentumban rögzíteni az elvégzett feladatokat.

    Az interim menedzserek díjazása

    A HIM kérdőívében rákérdezett arra is, hogy milyen napidíjat számláztak az interim menedzserek legutóbbi megbízásuk alkalmával. A 103 főből, akik kitöltötték a kérdőívet, 6-an nem válaszolták meg ezt a kérdést. Az adatok szerint csupán 7-en nyilatkoztak úgy, hogy kevesebb, mint 20 ezer forint volt a napidíjuk, illetve csupán 4-en nyilatkoztak úgy, hogy napidíjuk meghaladta a 250 ezer forintot. A válaszadók többsége (összesen 30 fő) 50-99 ezer forint közötti napidíjat számlázott, illetve 27-en 100-149 ezer forintos napidíjon dolgoznak. Ezen adatok alapján megállapítható, hogy az interimek átlagosan 75.000 - 125.000 forint napidíjat számláznak munkájukért. Ez első ránézésre soknak tűnhet, de csak annak, aki még nem gondolt utána, hogy egy alkalmazott vezető milyen "költségeket" jelent a vállalat számára (bruttó bér + bónusz, járulékok, tréning, cafetéria, szolgálati gépkocsi, mobiltelefon, notebook, fejvadász díja a keresésért, végkielégítés, stb.). Azt sem szabad figyelmen kívül hagyni, hogy természetesen egy alkalmazott vezető a szabadsága, külföldi útja, tréning ideje alatt is kapja a fizetését, míg az interim menedzser munkájáért szigorúan csak a ledolgozott napok száma alapján történik térítés és nincsenek egyéb rejtett költségek.

    Milyen helyzetben érdemes igénybe venni az interim menedzsmentet?

    Az interim menedzsment szolgáltatás a vállalati vezetés minden területén alkalmazható. Akkor a legcélszerűbb alkalmazni, ha a cég a szokásos operatív működéstől szignifikánsan eltérő helyzetbe és olyan feladatok megoldása elé kerül, amelyek megoldására a belső vállalati tudás és tapasztalat hiányzik. Az interim menedzsment egy vállalat minden fejlődési szakaszában szükséges lehet, ha a fent említett helyzet előáll. Ilyen helyzetek jellemzően egy új vállalati egység felépítése, likviditási problémák, átmeneti menedzser-hiány, vagy stratégiai "krízis" (cégfelvásárlás, cégbővülés, vegyes vállalat létrehozása, spin-off). Az interim menedzsment minden iparágban alkalmazható, ennek ellenére a leggyakoribb megbízó a gyártó és feldolgozóipar és kevésbé a kereskedelem vagy szolgáltatás.

    A Hungarian Interim Management Kft. kutatásának az volt a célja, hogy pontos képet kapjanak az interim menedzsment kultúra és piac jelenlegi állapotáról; körülbelül 5 évvel ezen új típusú szolgáltatás és vezetői kultúra elindítása után. Az adatok alapján bebizonyosodott, hogy az interim menedzsment, mint a vállalati megoldási lehetőségek egyik új területe "teljes egészében megérkezett" Magyarországra is. Folyamatosan növekszik az ez irányú vállalati megbízások száma, az egyénileg működő és az IM cégeken keresztül "bevetésre kerülő" interim menedzserek "használata" és evvel párhuzamosan növekszik azon vezetők száma, akik ezt az izgalmas "élet- és karrier-pályát" választják.

    Az elmúlt öt év éppen elegendő volt arra, hogy kikristályosodjanak azok a legfontosabb követelmények, amelyek az interim menedzsereket jellemzik. Ma már Magyarországon is az interim menedzser profil legfontosabb jellemzői összhangban vannak a nemzetközi tendenciákkal. Ráadásul az interim menedzsment szakma és szolgáltatás jókor "érkezett meg" Magyarországra is, hiszen a válság kezelésének és a megújulásoknak egyik leghatékonyabb útja - az elmúlt hónapok nemzetközi tapasztalatai alapján - az interim menedzserek bevetése.

    Hungarian Interim Management Kft.
    • 2024.04.30NewLeadership – Vezetői eszköztár bővítése Önmaguk fejlesztését is fontosnak tartó középvezetőknek, frissen kinevezett döntéshozóknak szóló komplex és intenzív vezetőfejlesztő program sok gyakorlattal. Különlegessége, hogy a résztvevők átgondolhatják és megoszthatják egymással aktuális kihívásaikat és még a kritikus vezetői helyzetek megoldásáról is tanulhatnak egymás jó gyakorlatából is!info button Részletek ticket button Jegyek
    • 2024.05.02Munkaviszony létesítése és megszűntetése – Dr. Berke Gyula Pannon Munkajogi Akadémia - Pannon Munkajogi Akadémia előadás-sorozatunkat, melyben kiváló és elismert szakmai előadók támogatásával ismerhetjük meg a munkajog különböző területeit, ajánljuk mindazoknak, akik szeretnék ismereteiket bővíteni, gyakorlati megközelítésben szeretnék az alkalmazott jogi hátteret megismerni.info button Részletek ticket button Jegyek
    • 2024.05.09Egy jól működő csapat titka – Vezetői reziliencia fejlesztése A vezetői reziliencia fejlesztése képzésünk arra világít rá, hogyan lehet úgy tekinteni a tényekre, hogy relativizáljuk őket, kezelhető megvilágításba helyezzük a nehézségeket és igyekezzünk megőrizni a racionalitásunkat, hogy ebben a nehéz helyzetben is fejlődni tudjon a csapatunk. Segítve a csapattagoknak abban, hogy a problémalátásukat a megoldás keresés fókusza váltsa fel és megváltozzon az interakcióik minősége.info button Részletek ticket button Jegyek
    • 2024.05.09Munkaidő, pihenőidő – Dr. Takács Gábor Pannon Munkajogi Akadémia - Pannon Munkajogi Akadémia előadás-sorozatunkat, melyben kiváló és elismert szakmai előadók támogatásával ismerhetjük meg a munkajog különböző területeit, ajánljuk mindazoknak, akik szeretnék ismereteiket bővíteni, gyakorlati megközelítésben szeretnék az alkalmazott jogi hátteret megismerniinfo button Részletek ticket button Jegyek
    További cikkek
    Most érdemes dönteni, ki vegye át a családi vállalkozást

    Az év eleje az újrakezdés ideje a generációváltásban is. A rendszerváltás idején alakult vállalkozások vezetői lassan nyugdíjba vonulnak, és... Teljes cikk

    A generációváltás kérdése feszültséget generálhat a családi vállalkozásokban

    Az Opten adatai szerint jelenleg mintegy 153 ezer családi vállalkozás működik Magyarországon, mely a hazai cégek mintegy 40 százaléka. A családi... Teljes cikk

    Hogyan kell felkészíteni az új generációt a családi vállalkozás átvételére?

    Minden családi vállalkozás életében eljön a pillanat, amikor az alapító generáció tagjai átadnák a stafétát a fiataloknak. De vajon mindkét fél... Teljes cikk