kapubanner for mobile
Megjelent: 13 éve

Boldogsággyár: hogyan ösztönözzük (kulcs)embereinket?

Hirtelen feláll az egyik jól fizetett, kihívó munkát végző, külön fejlesztési tervvel ellátott munkaerő a vállalatnál, vagy tanácstalansággal ülnek a vezetők a tehetségmenedzsment meetingre készülve, mert nem tudják mivel kellene motiválni az egyik tehetséget. Ismerve a holland M. Bruel és C. Colsen könyvét (De geluksfabriek, A Boldogsággyár), meglepően jó eredménnyel sikerülhet feltérképezni, hogy kit mi mozgathat.

Közösséget keresők versus "lebilincselő deal"-t keresők

A motiváció motorja a szerzők szerint a munkáltatóval megkötött íratlan pszichológiai szerződés, amely alapján a munkavállalókat két csoportra lehet osztani.

1. Az első csoportban találhatók a vállalatért elkötelezett munkavállalók: őket a cég küldetése (mission), értékei, szabályrendszere, irányelvei, normái vonzzák. Az ideológiai alapok mellett (mint pl., ha valaki a Greenpeace-hez kapcsolódik) olyan konkrét dolgok is vonzók lehetnek, mint a gyártott termék, a mód, ahogyan az emberekkel bánnak stb. Más szavakkal: számukra a vállalat identitása és a vele való azonosulás biztosítja az összetartozás érzését. Ők, mikor munkát keresnek, egy közösséget keresnek.

2. A másik csoport tagjai a vállalat identitását úgy tekintik, amellyel együtt kell élniük. Választásukat nem ez az identitás határozza meg elsősorban, hanem egy jó deal, azaz "üzlet", amit meg tudnak kötni. Ez lehet pénz, a munka tartalma (pl. kihívó projektek), okos kollégák, státusz, tudásfelhalmozás. Más szóval, azt szeretnék, ha olyan lebilincselő deal-t nyújtanának nekik, ami őket erre az időre a vállalathoz kötné. Ezek az emberek az összetartozás érzését nem a munkahelyükből merítik elsősorban.

A két csoport nem egymás ellenpólusa, hanem egymás kiegészítője. Az elkötelezett munkavállalók képezik a vállalat DNA-ját, őrzik is a vállalat kultúráját, s biztosítják, hogy a stratégia meghatározásánál és végrehajtásánál útmutatók maradjanak ezek az értékek. A lebilincselendők viszont hozzák a legfrissebb piaci tudást, ötleteket. Ezzel is ösztönözve, hogy az elkötelezettek csoportja is éber maradjon. Természetesen az elkötelezett csoport tagjai is lehetnek nagyon jók a szakmájukban, és érdekelhetik őket is a munkakörülmények, de elsődlegesen az autentikus közösségi élet számukra a legnagyobb kötőerő. A másik oldalon a vállalat lebilincseltjei is érezhetik magukat jól az adott közösségben, tehát nem teljesen elszigetelt csoportokról van szó.

A Boldogsággyár abból indul ki, hogy a munka mindenki életében más szerepet tölthet be. Ezt a munkáltatónak is érdemes felfedeznie és elfogadnia, mert teljesen más motiválja a két csoport tagjait.

Az alábbiakban egy rövid áttekintés található arról, hogyan gondolkodik a HR ciklusról a két típus:



















(Nagyításhoz kattintson a képre!)


Visszatérve az alcímben szereplő kérdésre, miszerint összetartozást kovácsoljunk, vagy lebilincselő deal-t ajánljunk, a válasz az, hogy próbáljuk feltérképezni mire van szüksége a munkaerőknek, s nyújtsuk neki azt.

Vagyis egy lebilincselendő deal-kereső lelkére kár a lojalitással próbálni hatni, vagy azt tőle számonkérni, hogy "ugyan már, hát nem tudsz ennyit megtenni a vállalatért?" Lehet, hogy meg fogja tenni, amit kérünk tőle, de nem a lojalitás, vagy "commitment" miatt, hanem azért, mert átgondolja: ha elutasítom ezt a kérést, akkor az lehet, hogy negatívan befolyásolja a teljesítményértékelésemet.

A lebilincselendő dealkeresőkkel szemben elég nagy tárgyalási térrel rendelkezik a vállalat: a kérdés az, hogy mit képes és akar a munkavállaló a vállalatnak nyújtani, és ezért mit kér cserébe. Az ilyen típusú munkaerő szinte ügyfélként viselkedik, aki időnként rigolyássá válhat és egyre magasabb elvárásokat állíthat, mikor pl. eredményeit leszállítja.

A szervezethez való viszonyuk addig stabil, amíg a deal-ben foglaltak megfelelnek nekik. (Mivel azonban megváltozhatnak a személyes életkörülmények, vagy hirtelen más dolgok válhatnak a lebilincselendő számára fontossá, ezért a deal-t könnyen újraértelmezhetik. A HR-seknél ekkor hangzanak el az ismerős sorok: "azt hittük, hogy magasabb vezetői szintre szerettél volna jutni, most meg ennyi menedzsment tréning után hirtelen specializálni szeretnéd magad?")

Ezzel ellentétben a munkahely értékrendszeréről, identitásáról nem lehet üzleti tárgyalásokat folytatni. Az vagy "bejön" a munkavállalónak, vagy nem. Talán ezért is képesek a közösségkeresők saját érdekeik elé helyezni a vállalat érdekeit. Olyan szervezetet találni ugyanis, mely passzol a személyiséghez sokkal nehezebb, mint egy deal-t megkötni bárhol.

Hogy ki melyik típushoz tartozik?

Ezt nehéz nyugalmas időkben egyértelműen megítélni. Bár a fenti tábla sokat segít. A szerzők szerint kristálytisztán látszik a különbség krízisszituációkban. Legyen szó leépítésekről vagy átszervezésekről. A legjobb lebilincselő deal-t kereső munkavállalók hagyják el valószínűleg majd először a süllyedő hajót. A legjobb közösségkeresők pedig nem, legalábbis addig nem, amíg a szervezet küldetése és értékei megfelelnek nekik. Érdekes még, hogy a legjobb lebilincselendők elindulása nem igazán van hatással a közösséget keresők viselkedésére.

Hogy miként érdemes a két csoport tagjaival bánni, a következő rész tartalma lesz majd.

Révai Krisztina
  • 2024.04.30NewLeadership – Vezetői eszköztár bővítése Önmaguk fejlesztését is fontosnak tartó középvezetőknek, frissen kinevezett döntéshozóknak szóló komplex és intenzív vezetőfejlesztő program sok gyakorlattal. Különlegessége, hogy a résztvevők átgondolhatják és megoszthatják egymással aktuális kihívásaikat és még a kritikus vezetői helyzetek megoldásáról is tanulhatnak egymás jó gyakorlatából is!info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.05.02Munkaviszony létesítése és megszűntetése – Dr. Berke Gyula Pannon Munkajogi Akadémia - Pannon Munkajogi Akadémia előadás-sorozatunkat, melyben kiváló és elismert szakmai előadók támogatásával ismerhetjük meg a munkajog különböző területeit, ajánljuk mindazoknak, akik szeretnék ismereteiket bővíteni, gyakorlati megközelítésben szeretnék az alkalmazott jogi hátteret megismerni.info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.05.09Egy jól működő csapat titka – Vezetői reziliencia fejlesztése A vezetői reziliencia fejlesztése képzésünk arra világít rá, hogyan lehet úgy tekinteni a tényekre, hogy relativizáljuk őket, kezelhető megvilágításba helyezzük a nehézségeket és igyekezzünk megőrizni a racionalitásunkat, hogy ebben a nehéz helyzetben is fejlődni tudjon a csapatunk. Segítve a csapattagoknak abban, hogy a problémalátásukat a megoldás keresés fókusza váltsa fel és megváltozzon az interakcióik minősége.info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.05.09Munkaidő, pihenőidő – Dr. Takács Gábor Pannon Munkajogi Akadémia - Pannon Munkajogi Akadémia előadás-sorozatunkat, melyben kiváló és elismert szakmai előadók támogatásával ismerhetjük meg a munkajog különböző területeit, ajánljuk mindazoknak, akik szeretnék ismereteiket bővíteni, gyakorlati megközelítésben szeretnék az alkalmazott jogi hátteret megismerniinfo button Részletek ticket button Jegyek
További cikkek
Az X generációsok tudják: ha nem tanulsz, véged - avagy miért jó megtartani a középkorú munkavállalót?

Nincsenek könnyű helyzetben manapság az X generációs (jellemzően 1960 és 1979 között született) munkavállalók. Könnyen kerülhetnek... Teljes cikk

Az év eleje a felmondások ideje?

Az év elején történő felmondások aránya bár változó lehet, azonban sok cégnél ebben az időszakban, az év végi bónuszok kifizetését követően... Teljes cikk

Menni vagy maradni? Váltási dilemmák év elején

Hiába gondolkodik a munkavállalók közel fele munkahelyváltáson, Szemán Zoltán karrier-tanácsadó szerint ez inkább a vágyat fejezi ki, nem a... Teljes cikk