Boldogsággyár: hogyan ösztönözzük (kulcs)embereinket?
Hirtelen feláll az egyik jól fizetett, kihívó munkát végző, külön fejlesztési tervvel ellátott munkaerő a vállalatnál, vagy tanácstalansággal ülnek a vezetők a tehetségmenedzsment meetingre készülve, mert nem tudják mivel kellene motiválni az egyik tehetséget. Ismerve a holland M. Bruel és C. Colsen könyvét (De geluksfabriek, A Boldogsággyár), meglepően jó eredménnyel sikerülhet feltérképezni, hogy kit mi mozgathat.
Közösséget keresők versus "lebilincselő deal"-t keresők
A motiváció motorja a szerzők szerint a munkáltatóval megkötött íratlan pszichológiai szerződés, amely alapján a munkavállalókat két csoportra lehet osztani.
1. Az első csoportban találhatók a vállalatért elkötelezett munkavállalók: őket a cég küldetése (mission), értékei, szabályrendszere, irányelvei, normái vonzzák. Az ideológiai alapok mellett (mint pl., ha valaki a Greenpeace-hez kapcsolódik) olyan konkrét dolgok is vonzók lehetnek, mint a gyártott termék, a mód, ahogyan az emberekkel bánnak stb. Más szavakkal: számukra a vállalat identitása és a vele való azonosulás biztosítja az összetartozás érzését. Ők, mikor munkát keresnek, egy közösséget keresnek.
2. A másik csoport tagjai a vállalat identitását úgy tekintik, amellyel együtt kell élniük. Választásukat nem ez az identitás határozza meg elsősorban, hanem egy jó deal, azaz "üzlet", amit meg tudnak kötni. Ez lehet pénz, a munka tartalma (pl. kihívó projektek), okos kollégák, státusz, tudásfelhalmozás. Más szóval, azt szeretnék, ha olyan lebilincselő deal-t nyújtanának nekik, ami őket erre az időre a vállalathoz kötné. Ezek az emberek az összetartozás érzését nem a munkahelyükből merítik elsősorban.
A két csoport nem egymás ellenpólusa, hanem egymás kiegészítője. Az elkötelezett munkavállalók képezik a vállalat DNA-ját, őrzik is a vállalat kultúráját, s biztosítják, hogy a stratégia meghatározásánál és végrehajtásánál útmutatók maradjanak ezek az értékek. A lebilincselendők viszont hozzák a legfrissebb piaci tudást, ötleteket. Ezzel is ösztönözve, hogy az elkötelezettek csoportja is éber maradjon. Természetesen az elkötelezett csoport tagjai is lehetnek nagyon jók a szakmájukban, és érdekelhetik őket is a munkakörülmények, de elsődlegesen az autentikus közösségi élet számukra a legnagyobb kötőerő. A másik oldalon a vállalat lebilincseltjei is érezhetik magukat jól az adott közösségben, tehát nem teljesen elszigetelt csoportokról van szó.
A Boldogsággyár abból indul ki, hogy a munka mindenki életében más szerepet tölthet be. Ezt a munkáltatónak is érdemes felfedeznie és elfogadnia, mert teljesen más motiválja a két csoport tagjait.
Az alábbiakban egy rövid áttekintés található arról, hogyan gondolkodik a HR ciklusról a két típus:
(Nagyításhoz kattintson a képre!)
Visszatérve az alcímben szereplő kérdésre, miszerint összetartozást kovácsoljunk, vagy lebilincselő deal-t ajánljunk, a válasz az, hogy próbáljuk feltérképezni mire van szüksége a munkaerőknek, s nyújtsuk neki azt.
Vagyis egy lebilincselendő deal-kereső lelkére kár a lojalitással próbálni hatni, vagy azt tőle számonkérni, hogy "ugyan már, hát nem tudsz ennyit megtenni a vállalatért?" Lehet, hogy meg fogja tenni, amit kérünk tőle, de nem a lojalitás, vagy "commitment" miatt, hanem azért, mert átgondolja: ha elutasítom ezt a kérést, akkor az lehet, hogy negatívan befolyásolja a teljesítményértékelésemet.
A lebilincselendő dealkeresőkkel szemben elég nagy tárgyalási térrel rendelkezik a vállalat: a kérdés az, hogy mit képes és akar a munkavállaló a vállalatnak nyújtani, és ezért mit kér cserébe. Az ilyen típusú munkaerő szinte ügyfélként viselkedik, aki időnként rigolyássá válhat és egyre magasabb elvárásokat állíthat, mikor pl. eredményeit leszállítja.
A szervezethez való viszonyuk addig stabil, amíg a deal-ben foglaltak megfelelnek nekik. (Mivel azonban megváltozhatnak a személyes életkörülmények, vagy hirtelen más dolgok válhatnak a lebilincselendő számára fontossá, ezért a deal-t könnyen újraértelmezhetik. A HR-seknél ekkor hangzanak el az ismerős sorok: "azt hittük, hogy magasabb vezetői szintre szerettél volna jutni, most meg ennyi menedzsment tréning után hirtelen specializálni szeretnéd magad?")
Ezzel ellentétben a munkahely értékrendszeréről, identitásáról nem lehet üzleti tárgyalásokat folytatni. Az vagy "bejön" a munkavállalónak, vagy nem. Talán ezért is képesek a közösségkeresők saját érdekeik elé helyezni a vállalat érdekeit. Olyan szervezetet találni ugyanis, mely passzol a személyiséghez sokkal nehezebb, mint egy deal-t megkötni bárhol.
Hogy ki melyik típushoz tartozik?
Ezt nehéz nyugalmas időkben egyértelműen megítélni. Bár a fenti tábla sokat segít. A szerzők szerint kristálytisztán látszik a különbség krízisszituációkban. Legyen szó leépítésekről vagy átszervezésekről. A legjobb lebilincselő deal-t kereső munkavállalók hagyják el valószínűleg majd először a süllyedő hajót. A legjobb közösségkeresők pedig nem, legalábbis addig nem, amíg a szervezet küldetése és értékei megfelelnek nekik. Érdekes még, hogy a legjobb lebilincselendők elindulása nem igazán van hatással a közösséget keresők viselkedésére.
Hogy miként érdemes a két csoport tagjaival bánni, a következő rész tartalma lesz majd.
Révai Krisztina
A motiváció motorja a szerzők szerint a munkáltatóval megkötött íratlan pszichológiai szerződés, amely alapján a munkavállalókat két csoportra lehet osztani.
1. Az első csoportban találhatók a vállalatért elkötelezett munkavállalók: őket a cég küldetése (mission), értékei, szabályrendszere, irányelvei, normái vonzzák. Az ideológiai alapok mellett (mint pl., ha valaki a Greenpeace-hez kapcsolódik) olyan konkrét dolgok is vonzók lehetnek, mint a gyártott termék, a mód, ahogyan az emberekkel bánnak stb. Más szavakkal: számukra a vállalat identitása és a vele való azonosulás biztosítja az összetartozás érzését. Ők, mikor munkát keresnek, egy közösséget keresnek.
2. A másik csoport tagjai a vállalat identitását úgy tekintik, amellyel együtt kell élniük. Választásukat nem ez az identitás határozza meg elsősorban, hanem egy jó deal, azaz "üzlet", amit meg tudnak kötni. Ez lehet pénz, a munka tartalma (pl. kihívó projektek), okos kollégák, státusz, tudásfelhalmozás. Más szóval, azt szeretnék, ha olyan lebilincselő deal-t nyújtanának nekik, ami őket erre az időre a vállalathoz kötné. Ezek az emberek az összetartozás érzését nem a munkahelyükből merítik elsősorban.
A két csoport nem egymás ellenpólusa, hanem egymás kiegészítője. Az elkötelezett munkavállalók képezik a vállalat DNA-ját, őrzik is a vállalat kultúráját, s biztosítják, hogy a stratégia meghatározásánál és végrehajtásánál útmutatók maradjanak ezek az értékek. A lebilincselendők viszont hozzák a legfrissebb piaci tudást, ötleteket. Ezzel is ösztönözve, hogy az elkötelezettek csoportja is éber maradjon. Természetesen az elkötelezett csoport tagjai is lehetnek nagyon jók a szakmájukban, és érdekelhetik őket is a munkakörülmények, de elsődlegesen az autentikus közösségi élet számukra a legnagyobb kötőerő. A másik oldalon a vállalat lebilincseltjei is érezhetik magukat jól az adott közösségben, tehát nem teljesen elszigetelt csoportokról van szó.
A Boldogsággyár abból indul ki, hogy a munka mindenki életében más szerepet tölthet be. Ezt a munkáltatónak is érdemes felfedeznie és elfogadnia, mert teljesen más motiválja a két csoport tagjait.
Az alábbiakban egy rövid áttekintés található arról, hogyan gondolkodik a HR ciklusról a két típus:
(Nagyításhoz kattintson a képre!)
Visszatérve az alcímben szereplő kérdésre, miszerint összetartozást kovácsoljunk, vagy lebilincselő deal-t ajánljunk, a válasz az, hogy próbáljuk feltérképezni mire van szüksége a munkaerőknek, s nyújtsuk neki azt.
Vagyis egy lebilincselendő deal-kereső lelkére kár a lojalitással próbálni hatni, vagy azt tőle számonkérni, hogy "ugyan már, hát nem tudsz ennyit megtenni a vállalatért?" Lehet, hogy meg fogja tenni, amit kérünk tőle, de nem a lojalitás, vagy "commitment" miatt, hanem azért, mert átgondolja: ha elutasítom ezt a kérést, akkor az lehet, hogy negatívan befolyásolja a teljesítményértékelésemet.
A lebilincselendő dealkeresőkkel szemben elég nagy tárgyalási térrel rendelkezik a vállalat: a kérdés az, hogy mit képes és akar a munkavállaló a vállalatnak nyújtani, és ezért mit kér cserébe. Az ilyen típusú munkaerő szinte ügyfélként viselkedik, aki időnként rigolyássá válhat és egyre magasabb elvárásokat állíthat, mikor pl. eredményeit leszállítja.
A szervezethez való viszonyuk addig stabil, amíg a deal-ben foglaltak megfelelnek nekik. (Mivel azonban megváltozhatnak a személyes életkörülmények, vagy hirtelen más dolgok válhatnak a lebilincselendő számára fontossá, ezért a deal-t könnyen újraértelmezhetik. A HR-seknél ekkor hangzanak el az ismerős sorok: "azt hittük, hogy magasabb vezetői szintre szerettél volna jutni, most meg ennyi menedzsment tréning után hirtelen specializálni szeretnéd magad?")
Ezzel ellentétben a munkahely értékrendszeréről, identitásáról nem lehet üzleti tárgyalásokat folytatni. Az vagy "bejön" a munkavállalónak, vagy nem. Talán ezért is képesek a közösségkeresők saját érdekeik elé helyezni a vállalat érdekeit. Olyan szervezetet találni ugyanis, mely passzol a személyiséghez sokkal nehezebb, mint egy deal-t megkötni bárhol.
Hogy ki melyik típushoz tartozik?
Ezt nehéz nyugalmas időkben egyértelműen megítélni. Bár a fenti tábla sokat segít. A szerzők szerint kristálytisztán látszik a különbség krízisszituációkban. Legyen szó leépítésekről vagy átszervezésekről. A legjobb lebilincselő deal-t kereső munkavállalók hagyják el valószínűleg majd először a süllyedő hajót. A legjobb közösségkeresők pedig nem, legalábbis addig nem, amíg a szervezet küldetése és értékei megfelelnek nekik. Érdekes még, hogy a legjobb lebilincselendők elindulása nem igazán van hatással a közösséget keresők viselkedésére.
Hogy miként érdemes a két csoport tagjaival bánni, a következő rész tartalma lesz majd.
Révai Krisztina
- 2025.11.25Pannon HR Konferencia Budapest A Pannon HR Konferencia Budapest 2025 a humánerőforrás-szakma egyik kiemelt találkozója, ahol elismert szakértők – Tari Annamária, Molnár Attila, Gácsi Anna, Dr. Sipka Péter és Sipka Bence – osztják meg tapasztalataikat a legaktuálisabb HR-trendekről és kihívásokról. Egy nap, amely inspirációt, tudást és értékes szakmai kapcsolatokat kínál minden HR-szakember számára.
Részletek
Jegyek
- 2025.12.03Humán controlling A képzés során megtanulhatja, miként támogathatja a controlling szemlélet a HR-stratégiát. Megmutatjuk, hogyan tervezze és kontrollálja a személyi jellegű ráfordításokat, elemezze a munkaerő költségeit és megtérülését, valamint, hogyan alkalmazza a teljesítménymenedzsment és a humán tőke elemzés legfontosabb módszereit a vállalati hatékonyság növelése érdekében.
Részletek
Jegyek
- 2026.01.29Bértranszparencia irányelv és diszkrimináció-tilalom Szakmai képzés a bértranszparenciáról és a diszkriminációról HR szakembereknek és vezetőknek. Készüljön fel munkajogászainkkal az EU új bérátláthatósági szabályaira!
Részletek
Jegyek
- 2026.01.31Vállalati szimuláció Valós piaci helyzetben egy-egy döntés meghozatalakor helyt kell állnia mind vezetői, mind kontrolleri képességeinknek. Mennyivel egyszerűbb lenne, hogyha mi is úgy gyakorolhatnánk, mint egy pilóta, aki éles felszállás előtt, a szimulátorban tanulja meg a vezetést, míg kellő rutinra tesz szert. Ez megvalósítható ma már az üzleti életben is.
Részletek
Jegyek
További cikkek
24 ezer tanár teljesen kimaradt, a többieknek morzsák jutottak a béremelésből
Összesen 24 192 pedagógus maradt ki az idei őszi béremelésből – derül ki a Klebelsberg Központ adataiból. A teljesítményértékelés alapján a... Teljes cikk
Így változik a teljesítményértékelés a globális IT-szektorban
Az IT-óriás Infosys elindította éves teljesítményértékelési ciklusát, amelyben a hangsúly az önreflexión, a készségfejlesztésen és a... Teljes cikk
Kapcsolódó hírek
- Meglepő eredmény: a magyar pedagógusok az átlagnál elégedettebbek 2 hónapja
- A vezetők többsége szerint a Z generáció a legnehezebben motiválható generáció a munkahelyen 2 hónapja
- Ennyien dolgoznának tovább akkor is, ha nem lenne szükségük több pénzre 2 hónapja
- Utálod a munkád, de nem tudsz felmondani? 20 tipp, hogy újra szeresd, amit csinálsz 2 hónapja
- Új korszak a munkahelyeken: a dolgozók és a főnökök is csak túlélni akarnak 2 hónapja
- Munkahelyi kultúra és elismerés – apró gesztusok, nagy hatással 3 hónapja
- Felmérés: a dolgozók fele úgy érzi, hogy stagnál 3 hónapja
- A munka értelme: 7 dolog, ami igazán számít 4 hónapja
- A dolgozók személyre szabott juttatásokat szeretnének, de a vállalatok nehezen tudnak lépést tartani 4 hónapja
- 5 kulcsfontosságú lépés a pozitív munkahelyi légkör megteremtéséhez 6 hónapja
- Ezek a legfontosabb prioritások a dolgozók számára a munkahelyen 7 hónapja

Mi történne, ha egy napra minden nő szabadságra menne?