Megjelent: 9 éve

Coaching az idővel - ismerd meg, alakítsd át, szelídítsd meg!

Napjaink vezetőinek nemcsak a rájuk nehezedő feladatokkal, és a szerepkör küzdelmeivel kell nap, mint nap szembe nézniük. Ezen felül sokszor komoly kihívást jelent számukra a rendelkezésre álló idő, illetve annak gazdaságos felhasználása is. Menedzselni a feladatokat, rangsorolni, delegálni, döntéseket hozni... mindezt maximális precízséggel, a lehető legrövidebb idő alatt. Hogyan lehetünk ebben eredményesek? Mi számít eredménynek? Mi nem? Közelítsük meg a problémát a coaching szemszögéből.

Az idő relatív. A vele való kapcsolatomat azok a kompetenciák alakítják, amelyeknek vezetőként a birtokában vagyok. Éppen ezért, amikor a saját időmről gondolkodom, fontos a szakmai sztenderdeken túlmenően, az egyes helyzetekre adott személyes válaszainkból kiindulni, a problémákra egyedi megoldást keresve.
Vegyünk sorra néhány jellemző relációt, amelynek megértése közelebb hozhatja mindezt.


Határaink ismerete



A másokkal való eredményes közreműködés, önmagunk belső működésének megismerésénél kezdődik. Az önismereten keresztül tehát fontos dolgoznunk tulajdonságainkon, ezáltal ismerhetjük meg ugyanis határainkat, amelyek hatást gyakorolnak teljesítményünkre, serkentve a gyors és hatékony munkavégzést. Mit várok el magamtól? Mire lehetek képes? Mi az, ami akadályoz? Mi hiányzik? - Szükségszerű végiggondolnunk ezeket a kérdéseket rövid-és hosszú távú terveink megvalósításához.

Tipp: Írjuk össze azokat az erőforrásokat (tulajdonságok, személyek, tevékenységek), amelyek a munkánk során segítségünkre lehetnek. Ezek mindegyikéhez rendeljük mellé, hogy az aktuális helyzetben milyen módon tudnám az adott erőforrást mozgósítani.


Célok meghatározása



Az elvárások tisztázása, és az erőforrások számba vétele világos lehetőségeket teremt számunkra. Célkitűzésünkben segítségünkre lehetnek ezek a kérdések: Mit szeretnék elérni? Mi okozná a legnagyobb csalódást ebben a helyzetben? Mi az, amivel már elégedett lennék? Honnan fogom tudni, hogy elértem, amit szerettem volna?

Munkánk során és az élet egyéb területein is akkor érezhetjük magunkat igazán eredményesnek, ha tudjuk, honnan hová szeretnénk eljutni. A napi-heti feladatok megtervezése, írásban való rögzítése éppen ezért nagyon fontos. Ha valami nem úgy sikerült, ahogy szerettük volna, csalódás ért bennünket, mindig fontos megvizsgálni, hogy mihez képest történt mindez. Mi volt az eredeti terv a fejemben? Volt-e egyáltalán egy konkrét tervem, és ha igen, akkor érdemes megvizsgálni az eredeti cél realitását, valamint saját szerepünket a folyamatban.

Fontos, hogy a kitűzött céljaink reálisak legyenek, és csak azt várjuk el magunktól, amire valóban képesek vagyunk.

Tipp: Gondolkodjunk célirányosan! Készítsünk útvonal térképet, amelyen ábrázoljuk azt a pontot, ahol jelenleg állunk! Jelöljük meg a kitűzött célt, amelyet szeretnénk elérni, és határozzuk meg, mi segítene bennünket abban, hogy 1,2,3...lépéssel közelebb kerüljünk a célunkhoz.


Fontossági-prioritási sorrend



Vezetőként számos feladat sorakozik előttünk. Nem feltétlenül cél az, hogy minél rövidebb idő alatt minél több feladatot végezzünk el. Lényegesebb ennél, hogy a megfelelő dolgokat teljesítsük. Igyekezzünk azok közül is minél több olyat megtenni, amiért igazán tudunk lelkesedni és örömmel tölt el bennünket.
Ezek figyelembevétele mellett alakítsuk ki saját fontossági-prioritási sorrendünket.

Tipp: Készítsünk listát az elvégzendő feladatainkról, majd címkézzük őket a következő kategóriák segítségével:

1. Fontos és sürgős.
2. Fontos, de nem sürgős.
3. Sürgős, de nem fontos.
4. Nem fontos és nem is sürgős.

A számoknak megfelelő sorrendet vegyük figyelembe feladataink elvégzésekor.


Kezeljük az időrablókat!



Munkánk során számos olyan váratlan hatás, információ ér bennünket, amely hatást gyakorol időnkre, teljesítményünkre. Ehhez annyira hozzászoktunk már, hogy gyakran észre sem vesszük, hogy bizonyos események elveszik az időnket. Nevezzük ezeket az eseményeket időrablóknak.

Vegyünk sorra néhány időrablót!:

  • Rossz időben történő kommunikáció (váratlan telefon, e-mail, sms, amely megszakítja a munkánkat)
  •  Családi vagy baráti telefonok, amelyek kizökkentenek bennünket
  •  Facebook
  •  Más által is elvégezhető feladatok elvégzése
  •  Gyakori kávé- és cigaretta szünet
  •  Szívességek elvégzése a kollégáknak
  •  Feladatok halogatása látszattevékenységek végzésével

    Tipp: Nézzünk szembe az időrablókkal!
    Vegyük sorra azokat a tényezőket, tevékenységeket, amelyekről úgy gondoljuk, hogy elvonnak bennünket a feladatainktól! Kezeljük ezeket tudatosan és számoljunk le azokkal, amelyek hátráltatóak számunkra!

    Valójában a kompetenciáinkkal való bánásmódunk befolyásolja az időnkkel való gazdálkodást is. Érdemes ezért időt szánnunk ezeknek a fejlesztésére, és a megoldandó helyzetet ezeken keresztül is vizsgálni. A megoldás előttünk lesz...

    Kanizsai Dóra, szakmai vezető, Life coach, IndyGo Training Kft.

    • 2023.03.30euChance KLUB Elindult az euChance program, melynek egyik kulcs eleme a networking lehetőséget biztosító euChance KLUB. Szeretettel meghívjuk a 2023-as év első eseményére. 2023. március 30. 9:00-11:00 Nem Adom Fel Kávézó 1086 Budapest, Magdolna utca 1. Részletek Jegyek
    • 2023.04.28Vezetői Best Practice Fórum VEZETŐI ÉS SZERVEZETI KOMMUNIKÁCIÓ, MOTIVÁCIÓ A fórum célja a vezetői legjobb gyakorlatok megosztása Részletek Jegyek
    • 2023.05.10Foglalkoztatás 3.0 Nyissunk együtt a munkaerőpiac új lehetőségei felé! Hogyan lehet sikeres a 3. országból történő toborzás? Milyen munkaerőpiaci problémákat orvosolhatunk vele? Mekkora erőforrást és pénzt igényel a folyamat? Hogyan érdemes belevágni? A HR Portal és a Vállalkozók és Munkáltatók Országos Szövetsége (VOSZ) által közösen szervezett Foglalkoztatás 3.0 konferenciának fókuszában az Mt. 2022, év végi EU-s jogharmonizációja, valamint a 3. országbeli munkavállalók foglalkoztatása áll. Részletek Jegyek
    • 2023.05.18Lean Konferencia Lean és digitális transzformáció Lean, energiahatékonyság, folyamatfejlesztés. Részletek Jegyek
    További cikkek
    Hogyan kérj segítséget a munkahelyeden? - 6 lépésben

    Sokszor nehéz beismerni, hogy segítségre van szükségünk a munkahelyen, és bizonytalanok vagyunk, hogy hogyan érdemes azt kérni. A vállalati... Teljes cikk

    Kihirdették Az Év Irodája verseny shortlisteseit

    Zöld, közösség, digitalizáció és hibrid modell – ezek most a legfontosabb hívószavak az irodákban. Idén 204 nevezés érkezett Az Év Irodája... Teljes cikk

    A nudge-ok használata a munkahelyen: ötletek és példák

    Egyre többször találkozhatunk a „nudge” fogalmával, mind említés szintjén mind pedig az (szenvedő) alanyaként, akár munkahelyi környezetben,... Teljes cikk